Kasvissyöjä, miksi et syö lihaa? tms eläinperäistä tuotetta?
Minulla ei ole mitään kasvissyöjiä vastaan. Oma siskonikin on kasvissyöjä ja aina kun hän vierailee meillä on tarjolla kyllä myös kasvisvaihtoehto.
Mutta ihan uteliaisuudestani haluaisin tietää. Mikä se syy on miksi ette syö lihaa. Eläinten tappaminen ruuaksi? ( eli jos lehmä on vaikka halvaantunut, ja pakko näin ollen lopettaa, voisitko teoriassa silloin syödä sitä ) Eläimet kasvattaminen ruuaksi? ( eli voisitko teoriassa syödä metsästettyä villieläintä? Nämä molemmat? Eläinten mahdollinen huono kohtelu? ( voisitko teoriassa syödä luomulihaa ) Vai joku muu syy?
Kommentit (11)
Jouduin joskus olemaan ilman lihaa pidempään, kun olin hyvin sairaana ja sen jälkeen se vain ei sula kunnolla elimistössäni ja tulen kipeäksi.
Lihantuotanto on niin valtavan tuhlaavaa, kuluu paljon viljelymaata, vettä ja tuhottomasti fossiilisia polttoaineita. Maapallo ei kestä tuhlaavaa länsimaista elämäntapaa joten tämä on siis syy, miksi en syö lihaa. Periaatteessa voisin syödä luomulihaa, mutta en kuitenkaan syö. Myös luomulihantuotanto on tuhlaavampaa kuin kasvisruokavalion noudattaminen, eli luomulihaakin pitäisi syödä ja tuottaa vain vähän. Riistaa voisin myös periaatteessa syödä, mutten syö sitäkään:) eli siis eläinten hyvinvointi ja maapallon kestävyys ovat ne syyt, miksi minä elän lihattomalla ruokavaliolla.
En voisi syödä lihaa, en missään oloissa. Pari kertaa olen kyllä maistanut lihaa, enkä tykkää, pelkkä lihan haju jo etoo. Kamalan näköistäkin.
Joskus ollut vegaanikin vähän aikaa, mutta maitosuklaa on pahe :D
Lakto-ovovegetaristi olen oikeestaan aina ollut, mutta maitotaloustuotteet ja kananmunat mahdollisuuksien mukaan luomuna.
Liivatetta, enkä eläinperäisiä e-koodeja sisältäviä tuotteita syö.
a) terveellisyys
b) eettisyys
c) ekologisuus
d) en pidä lihan mausta ja hajusta
inhoan siis tuhlaamista, joten kun kerran esimerkiksi niitä hirviä joka tapauksessa ammutaan ja hevosetkin vanhoina lopetetaan niin toki ne pitää käyttää hyväksi. Lihaksi kasvattaminen onkin jo tyystin eri juttu.
Olin Saksassa vaihto-oppilaana, ja kun grillauskausi loppui, ei tarjolla ollut juuri muuta lihaa kuin niitä ällöttäviä makkaroita. Se sitten vain jäi ja huomasin pärjääväni hyvin ilmankin.
Kalaa kyllä syön ensinnäkin koska olen allerginen herneille yms. mistä saa valkuaista, toiseksi, ilman kylmäsavulohta ei voi elää. Kolmanneksi, kalan pystyn kyllä pyydystämään ja perkaamaan itse, mutta jos annettaisiin lehmä tapettavaksi niin jäisi kyllä tekemättä vaikka osaisinkin. (Vaikka oikeastaan, vitut mistään eläinten kärsimyksistä, jos inun ei tarvitse niitä nähdä)
Ja sitten tietysti lihan tuottaminen kuluttaa luonnonvaroja tuhat miljardia ziljardia kertaa enemmän kuin rehujen. Plus liha haisee pahalle (tietenkin, kun sitä ei ole viiteen vuoteen syönyt) ja siitä saa kuolemantaudin.
Saatanan hipit.
Epämiellyttävä ajatus syödä kuollutta ruhoa. Toisinaa yritän kuitenkin syödä kalaa sen terveellisyyden takia.
teininä, jolloin se oli joku ihme villitys. Aikaa myöten tuli ajateltua asiaa enemmänkin ja vielä en ole hyvää syytä lihansyönnin aloittamiselle keksinyt. Kasvisruoat on vaan yksinkertaisesti parempia ja on vähän puhtaampi omatunto.
Olen ollut lihatta 10 vuotta enkä voisi kuvitellakaan enää syöväni sitä, vaikka mieheni valmistaa joka päivä jotain itselleen. Sen verran olen " joustanut" että pystyn paistamaan omat ruokani samoilla paistinpannuilla kuin mies paistaa jauhelihansa -tietysti puhdistuksen jälkeen.:)
Alun perin aloin kasvissyöjäksi eettisistä syistä, en voinut siis hyväksyä tuotantoeläinten huonoa kohtelua. Inhimillistin eläimiä aika paljon nuorena.
Jonkun kuollutta ruumista pitäisi nakertaa. Ja vieläpä jonkun, joka on elänyt koko elämänsä epäluonnollisissa oloissa masentuneena ja tehokasvatettuna. Ei kiitos.