SIMA-APUA KAIVATAAN - mistä tietää onko pullotusvalmista?
Teen ensimmäistä kertaa elämässäni simaa, ollut nyt jo yli vuorokauden huoneenlämmössä ja vain ihan pieniä kuplia nousee pintaan hitaasti. Hädin tuskin huomaa mitään. En tiedä, onko tämä normaalia vai pitäisikö vielä laittaa lisää hiivaa ja antaa käydä huomiselle? En siis tiedä miltä siman kuuluu pullotusvaiheessa näyttää :( Sitrunaankuorisiivut kyllä ovat nousseet pintaan, mutta ei tuohon mitään kuplia tai vaahtoa ole tullut. En mitannut nesteen lämpötilaa, voi olla että hiiva kuoli kun tein simaa eilen? Maistaessa en huomaa juurikaan eroa eiliseen, ei siis ole tullut hapokkuutta tai muuta.
Kiitos simakonkareille jos kerrotte mitä nyt kannattaa tehdä!
Kommentit (19)
Kyllä, nyt kylmään.
Tekeytyy vappuun mennessä hyväksi.
Tein Hesarin ohjeen mukaan, 5 litraa vettä ja 4 dl tavallista sokeria ja 4 dl fariinisokeria. Hiivaa laitoin pienen nokareen kuten ohjeessa sanotaan. Aloin vain epäillä, että olikohan mulla liian kuumaa se neste kun hiivan lisäsin... En omista lämpömittaria niin jäi sitten mittaamatta. Pitäisikö vielä lisätä hiivaa? Mielestäni kuplaton sima on kamalaa, sehän on pelkkää sokerilientä. Haluan kuplia!
-ap
Miten te laitatte sitruunanmehu ja laitatteko kuortakin? Itse olen vain puristanut mehut ja hyvää on tullut.
Ohis
Pulloon tänään ja annan tekeytyä kolme päivää huoneen lämmössä ja sitten jääkaappiin. Viikossa valmistuu jääkaapissa. Näin ymmärsin fariinisokeripussin kyljestä.
Fariinisokeripussin kyljessä on maininta että pullon korkkia ei saa sulkea tiukasti jälkikäynnin takia. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Eli korkki päälle mutta ei kierretä kiinni – vai? Pelkään että kaikki kuplat häviää jos on liian löyhällä korkki, toisaalta en halua että pullo räjähtää.
Älä lisää hiivaa jos kerran jo kuplii.
Hiiva syö sokerin jos sitä on liikaa.
Käy vielä kylmässäkin.
Teen ohjeen mukaan eli kuorta mukaan ja hedelmäliha viipaleina.
Ei liity suoranaisesti pullotusvaiheeseen, vaan sitä seuraavaan.
Kun 9-12 simapulloa räjähtää järkyttävällä voimalla ympäri opiskelija-asunnon keittiötä yltäen olohuoneeseen asti, ja 'valmis' tuote kuorruttaa kaikki pinnat kattoa myöten - siitä tietää, että se oli valmista.
Tai olisi ollut jos ei olisi autodestruktoinut. Kyllä, keittiöön paistoi aurinko. Ei, ei olisi pitänyt jättää sinne niitä. Tiedän nyt tämän.
löysin tällaiset kuvat ja minun simani ei todellakaan näytä tuollaiselta kun tuossa kuvassa "sima 12h kuluttua"! Ei siis ole mitään vaahtoa muodostunut pinnalle, pieniä kuplamuodostelmia näkyy sitruunaviipaleiden kyljessä ja siinä se. Hemmetti, harmittaa kun en yhtään ole nyt varma mitä tämän kanssa tekisin, menee vielä simat hukkaan koska eihän sellaista laimeaa sokerilientä kukaan halua juoda :(
-ap
Hyvää siitä tulee kun laitat sen nyt vaan kylmään, älä laita korkkeja tiukasti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
ja vielä se linkki kuviin:
-ap
En mä muista et meilläkään se olis näyttänyt ihan samalta. En muista kuplia tms... Itse odottelisin ehkä puoli vuorokautta vielä ja sitten pullottaisin? Tosin ei ole hirveän kova luotto mun simataitoihin muutenkaan, olen yllä postannut simaterroristi... Mut luulis et niille voi sit antaa ylimäärästä aikaa pullotusvaiheessa jos se vähän paikkais tota niiden mahdollista liian aikaista pullotusta? En tiiä.
Kun laittaa kiehuvaa ja kylmää vettä puolet ja puolet, tulee aika sopiva lämpötila hiivalle. Hommaa joku mittari ens kerralle, tarvitset sitä myös leipomisessa. Itse mittaan kinkun paistomittarilla. 1-2 vrk ämpärissä, sitten pulloon. Kun rusinat nousee pintaan, on valmista. Älä stressaa, ei epäonnistu kovin herkästi. Jos kuitenkin epäonnistuu, haet kaupasta.
Älä lisää hiivaa. Minä erehdyin kerran tekemään niin, kun hiiva tuntui vähän vanhalta. Tuloksena oli sima, joka maistui niin pahasti kiljulta, että sitä ei voinut juoda.
Muistithan sekoittaa sen sokerin, ettei ole nyt klönttinä astian pohjalla?
lämpötilan voi mitata puhtaalla kädellä.
siis hiivaa laittaessa.ruumiinlämpö on n. 37,eli ainakin kädenlämpöistä tai vähän enenmän 40-42 asteista voi arvioida.
noudata ohjetta nesteen lämpötilan suhteen ,jos aiot saada simaa.
ei liian kuumaa .ettei hiiva tuhoudu.
Tunnetko ketään Juhaa?
Hän voisi auttaa tekemään Juhannussimaa. Ei kyllä ehdi enää Vapuksi.
Ohjeissa sanotaan vrk huoneenlämmössä. Eli nyt pullotat (muista rusinat) ja viileään tekeytymään.