Kysyin tänään teiniltäni "Mitä tiuku repii?" eikä se tajunnut mitä tarkoitin :D
Kommentit (53)
Älä välitä, et sinäkään ymmärrä kaikkea mitä teinusi sanoo.
Onhan se vähän jännä, että äiti on jäänyt ysärille.
En kyllä minäkään ymmärrä mitä tuo tarkoittaa.
T. Nainen 44v.
Meikämandolino kiusaa tahallaan teiniä. Moon niin hurja.
Tuota sanontaa en ole (onneksi) kuullut 70-luvun jälkeen ja typerältä se kuulosti silloinkin.
Missä sitä vielä 90-luvulla käytettiin?
Sano sun teinille, et se on lievä mopo. Ja hoe auts töks töks. Hihittele mielipuolisesti. Saat olla rauhassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Meikämandolino kiusaa tahallaan teiniä. Moon niin hurja.
Teinejä pitää joskus kiusata että muistavat kuka on pomo. Se on kyllä liian helppoa.
Olen tottunut kuulemaan tuon muodossa "mitä tiuku veivaa".
Meillä taas kysyttiin. " Mitä klöntsä vispaa? "
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas kysyttiin. " Mitä klöntsä vispaa? "
Tää oli ihan uus mulle.
En ymmärrä minäkään. Enkä ole teini. Nuo lienee jotain maakunnallisia sanontoja ja kielikuvia, joita luullaan kaikkien harrastavan tai ainakin tuntevan.
Mä luulin, että tuo on jäänyt sinne mun lapsuuteen seitkyluvulle.
Vierailija kirjoitti:
Sano sun teinille, et se on lievä mopo. Ja hoe auts töks töks. Hihittele mielipuolisesti. Saat olla rauhassa. :)
Tuosta unohtui vielä: viri viri tööt, tööt.
Lisäksi ne käsiliikkeet. Sitten uhkaat, että käyttäydyt samalla tavalla nuoren kavereiden läsnäollessa, jos ei siivoa huonettaan, vie roskia, tule kotiintuloaikana kotiin yms.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Enkä ole teini. Nuo lienee jotain maakunnallisia sanontoja ja kielikuvia, joita luullaan kaikkien harrastavan tai ainakin tuntevan.
Mitä tiuku repii oli ainakin ihan stadissa kasarilla käytetty. Sedältä muistan kuulleeni sitä usein ja nuortenkin keskuudessa silloin yleinen.
2000-luvulla olin teini ja sillon sanottiin vielä!
Kysyttiin australialaiselta vaihto-oppilaalta "How plenty is the bell?"
Sanottiinko vielä ysärilläkin noin? Itse käytin sanontaa 70-luvulla.