Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni suostuisi nyt opettajaksi tai kassalle

Vierailija
25.04.2020 |

En ole opettaja ja kysynkin nyt muilta kun opettajilta, että kuinka moni suostuisi nyt kahden viikon päästä opettaan luokassa 150 nuorta? (Luku tuli täältä yhdestä ketjusta olen viestistä).

Mä en itse uskaltaa ilman suojia. Pelottaisi olla myös ison marketin kassalla.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on vähemmän kuin luokanopettajan. Meidänkin lapsen luokalla 24 oppilasta, ei 150. Itse tapaan enemmän ihmisiä työpäivän aikana joten jos koronapelon mukaan ammatin valitsisin niin heittämällä opettaja voittaisi.

Vierailija
22/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai suostuisin opettajaksi. Olen joskus tehnyt muitaman sijaisuuden ja oli tosi iisi homma. Muutama tunti vain töitä päivässä. Tosin sijaisena en saanu kuin noin 20 euroa tunnissa, mutta olen ymmärtänyt, että tutkinnon suorittaneilla palkka on vähintään 30 euroa. Miettikää nyt, kuukaudessa on keskimäärin 160 työtuntia, 160 * 30, heidän kk-palkkansa on jotain melkein 5000 euroa.

Tiivistit open työn ja palkkauksen hyvin, jotta kaikki ymmärtävät, miten helppo duuni se on. Unohdit vain mainita puolen vuoden lomat.

Miten niin puolen vuoden? Tehdäänpä laskelma: 3 kk kesälomaa, viikko syksyllä ja viikko keväällä plus pääsiäinen ja 3 viikon joululoma. Näistä tulee jo 90+7+7+4+21=128 päivää. Tähän päälle viikonloput=52*2=104 päivää. Ja ei unohdeta, että vuoden aikana on 12 arkipyhää. Siis vapaa päiviä on yhteensä 128+104+12=244. Tuohan on aika tarkkaan 2/3 vuodesta, eli opettajillahan on 8 kk lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah kyllä, nuo lomat. Todellakin menisin pariksi viikoksi opettajaksi ja sitten lomalle. Nyt en saa kesälomaa, tuurilla joskus syksyllä kun omat lapset taas siellä koulussa.

Vierailija
24/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään luokassa ei ole kerrallaan 150 nuorta, vaan se on lukukauden tai jakson oppilas- tai opiskelijamäärä, joka jakautuu eri ryhmiin ja tunneille.

Minä suostuisin ilman muuta. Toki voisi olla järkevää jakaa ryhmiä pienemmiksi ja sijoittaa oppilaat istumaan kauemmas toisistaan, samoin rakennuksen väliovet olisi syytä pitää auki niin ettei tilasta toiseen liikuttaessa tarvitse koskea ovenkahvoihin. Mutta kyllä koulunpito minulle maistuisi hyvin ilman noita muutoksiakin.

Väliovet on palo-ovia. Ei niitä saa pitää auki, pelottava ajatus että muista turvatoimista luovuttaisiin koska korona.

Lukossako teillä on palo-ovet? Entä jos sattuu tulipalo?

Palo-ovien tarkoitus on kylläkin vapaa ulospääsy ja ylimääräinen kulkureitti, EI estää palon leviäminen.

En ole se jolle vastaat.

Hän puhuu varman palo-osastoista, joihin laitetaan paloa hidastavat ovet.

Kävin vanhassa lukiossani, jota kävin 1980-luvulla. Huomasin sinne ilmestyneen uusia seiniä ja niissä oli ovipumpulla sulkeutuvat ovet. Jokainen kerros oli eristetty portaikosta näemmä tuollaisella seinällä.

Vierailija
25/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai suostuisin opettajaksi. Olen joskus tehnyt muitaman sijaisuuden ja oli tosi iisi homma. Muutama tunti vain töitä päivässä. Tosin sijaisena en saanu kuin noin 20 euroa tunnissa, mutta olen ymmärtänyt, että tutkinnon suorittaneilla palkka on vähintään 30 euroa. Miettikää nyt, kuukaudessa on keskimäärin 160 työtuntia, 160 * 30, heidän kk-palkkansa on jotain melkein 5000 euroa.

Tiivistit open työn ja palkkauksen hyvin, jotta kaikki ymmärtävät, miten helppo duuni se on. Unohdit vain mainita puolen vuoden lomat.

Miten niin puolen vuoden? Tehdäänpä laskelma: 3 kk kesälomaa, viikko syksyllä ja viikko keväällä plus pääsiäinen ja 3 viikon joululoma. Näistä tulee jo 90+7+7+4+21=128 päivää. Tähän päälle viikonloput=52*2=104 päivää. Ja ei unohdeta, että vuoden aikana on 12 arkipyhää. Siis vapaa päiviä on yhteensä 128+104+12=244. Tuohan on aika tarkkaan 2/3 vuodesta, eli opettajillahan on 8 kk lomaa.

Kun meillä on näin hyviä matemaatikkoja maa täynnä, niin mihin ihmeeseen me enää opettajia tarvitaan?

Vierailija
26/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin unohdit lääkärit, hoitajat, poliisit, pelastuslaitos, apteekit, päiväkodit, vanhusten ja kotihoidon henkilökunta, siivoojat, keittiöt, ravintokeskuksen, ruokapalvelut, kuljetus, posti, jätehuolto jne. jne. jotka päivän aikana tapaavat satoja henkilöitä päivässä ja myös lähikontakteja.

Jotenkin huvittavaa ja säälittävää opettajien parkuminen, kun luokassa 10-20 oppilasta ja turvavälit voidaan huomioida, toisin kuin oppilasruokalassa, jossa jo henkilökunnan lisäksi on kymmeniä oppilaita kerralla.

Ja kysymys on parista viikosta, jonka jälkeen alkaa 3kk vapaa. Opettajilla ei tunnu olevan mitään suhteellusuuden tajua.

Olen kaikesta muusta kanssasi samaa mieltä noista peloista, mutta mitä ihmettä oikein ne tai kuka tätä nyt suunnittelee, että miten muka joku kahden viikon lähiopetuksen loppurutistus mitenkään olennaisesti vaikuttaisi lasten oppimaan kun sitä verrataan koko kevään tavoitteisiin?

Käytännössä työtavan vaihtamiseen ja sählinkiä kun ollaan jälleen yhdessä ja sitten toisen, viimeisen, viikon kaksi kolme viimeistä päivää on yksi tyhjän kanssa. Tehollista työaikaa lähiopetukselle jää noin maksimi viisi päivää.

Minun mielestä ei vähäisintäkään järkeä. Tehokkaammin aika tulee käytettyä kun jatkavat nyt käytettyä työtapaa sen pari viikkoa ja jätettävät turhan metatyön ja työtavan vaihdon sähläämisen pois.

ps. En ole ope, enkä suostuisi ko. työhön vaikka aseella uhattaisiin. Kokemusta on lähinnä aikuisten, myös opettajien, opettamisesta vuosia sitten lipastolla, mutta never again. Se on hullujen hommaa ja en ole vielä niin hullu, että sitä tekisin työkseni.

Vierailija
27/27 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Kyllä suostuisin.

Ja muutenkin ihmettelen kysymystä, miksi koulujen opettajien ammattiryhmällä olisi eri oikeudet ja vapaus kieltäytyä töistä, mutta sitä samaa oikeutta ei ole lastentarhaopettajalla tai koulunkeittäjällä

Ei siinä paljon ole eroa, onko lapsi ekaluokalla koulussa tai esiopetuksessa päiväkodissa.

Eipä juuri päiväkodin hen.kunnalta ole kysellä, haluavatko olla töissä vai kotona? Paitsi, koulussa opettaja kuvittelee olevansa erityisasemassa ja päiväkodissa se on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi