***ELOisat helteiseen maanantaihin***
Kommentit (21)
Se olisi sitten taas uusi viikko alkamassa. Monen viikon sairasloman ja nyt äitiysloman myötä päivät alkavat kyllä muistuttaa toisiaan eikä enää aina pysy perässä onko arki vai viikonloppu. Onneksi miehelläkin alkoi nyt kesäloma, niin saamme touhuta yhdessä koko perheen kanssa ja mies tietenkin laittaa pihaa kuntoon. Sää näyttää jälleen suosivan, mutta toivottavasti ei ole ihan yhtä kuuma kuin eilen. Liika aurinko ja lämpö saa minut ainakin turpoamaan ja voimaan muutenkin jotenkin epämääräisen huonosti.
Odella näytti olleen rankka viikonloppu, oikein paljon tsemppiä ja jaksuja tuossa tilanteessa! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.
Esikoisella on myös todellinen kesärytmi päällä. Eilen hän heräsi vasta puoli yhdeltätoista aamulla ja tänään kuudelta... Eli aamuherätyksen aikaa taitaa olla turha edes yrittää ennustaa, mutta onneksi nyt voi ottaa päiväunet ja lähettää miehen ja tytön vaikka leikkipuistoon hetkeksi.
Tunnin päästä täytyy taas lähteä neuvolantädin juttusille tarkistamaan verenpaine ja pissanäyte. Palailen sitten taas kertoilemaan mitä siellä sanottiin. Aurinkoista päivää eloiset!:)
Pantoufle 36+0
Pääsinpä pitkästä aikaan heti aamusta koneelle :). Meillä on täksi viikoksi astunut " arki" perheeseen. Viime viikon olimme lomalla ja enemmän ja vähemmän poissa kotoa. Nyt mies on tämän viikon töissä ja minä kotosalla. Esikoinen menee osittain hoitoon, jotta voin hoidella omia asioitani. Tänään hän on kotihoidossa ja pian pitäisi lähteä ulos leikkimään.
Yritän tosiaan pyhittää tämän viikon itselleni. Tarkoitus olisi käydä ainakin kampaajalla, leffassa ja shoppailemassa. Parit lounastreffit on myös sovittu kavereiden kanssa. Jotain kivaa pitäisi vielä keksiä. Eli oikein itsekäs hemmotteluviikko olisi tarkoitus tästä järjestää.
Lueskelin viime viikolla pinoja hyvin nopeasti ja huomasin, että aika monet meistä suunnittelevat käyntiä Muumimaailmassa. Me kävimme viime viikolla siellä ensimmäisen kerran ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt, miten kiva paikka se oli. Poika oli aivan innoissaan kaikesta näkemisestään. Päivän kohokohta taisi olla jalkapallopeli Pikku-Myyn kanssa :). Yövyimme Turussa, joten saimme osamme myös keskiaikaisista markkinoista, jotka olivat minusta oikein kivat. Pojalla on Englannista hankittu ritaripuku, jota hän innoissaan markkinoilla esitteli :).
Minua ei yleensä kovat helteet haittaa, mutta nyt alan olla olooni aika kypsä. Lämpö vielä menisi, mutta kun siihen lisätään nämä allergiaoireet, niin olossa ei ole hurraamista. Meillä on makuuhuoneet yläkerrassa, jonne lämpö kerääntyy, joten yöt ovat yhtä valvomista. Mielelläni jo vaihtaisin tämän raskaanaolemisen yövalvomisiin vauvan kanssa.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!! Palailen ehkä iltapäivällä kirjoittelemaan lisää!
Pepper (35+4)
Meillekin alkaa kesälomareissu ja yllättäen matka Muumimaailmaan...ekaa kertaa. Tänään pitäisi siis pakata kaikki kamat, kun sieltä jatketaan vielä Pohjanmaalle sukulaisiin.
Huh, vähän jännittää ettei vaan joudu tositoimiin matkalla, kun palataan vasta 12.7. Mutta onhan noita sairaaloita matkan varrella ja mieskin sopivasti lähietäisyydellä :). Toivottavasti hän tajuaa että tällä kesälomareissulla hän saa kantaa kamoja ja olla super-aktiivinen, kun minä keskityn lyllertämään perässä.
Voimia kaikille helteseen & muuhun elämään!
adalmina 34+6
mulla tuli ihan kyyneleet sun jutusta,itselläni niin hyvässä muistissa isän viimenen matka sairaalaan (kun soitin ambulanssin),se pelko jos en koskaan nää niin kuin siinä kävi, että teholla viikon jaksoi taistella ja sitten isä oli poissa,lauantaina oli uurnan lasku ja kyllä se sattu niin helvetisti vieläkin :' (
mula oli sama et jos en olisi soittanu isälle apua se ois kuollu seuraavanapäivänä kotiin. on vaan kova ikävä,kait siihen tottuu,koitahan jaksaa ja turhaa mitään syyllisyyttä tuntee vaikka sekin on kait normaalia koska mäki aloin miettii et jos se oli mun syy ku isä kuoli jne..mut ei,se ei oo kenenkään syy! näin se vaan on että vanhemmat lähtee joskus. toivotaan että sun isäs toipuu ja saat pitää vielä sen täällä maan päällä :) ja voimia masuliinin kanssa..
k.h.p ja tärppi 32+1
Minulla on jäänyt palstailut kokonaan väliin jo parin viikon ajan. on ollut niin ihanat ilmat, etten ole raskinut jumittaa sisällä yhtään pidempään kuin mitä on pakko, ja ollaan nautittu uimisesta ja auringosta.
Olen siis pudonnut täysin kärryiltä mistä täällä on puhuttu, joten nyt sitten vaan omia kuulumisia..
Tänään oli äitipoli, kaikki hyvin vauvalla ja koko vastaa viikkoja. Olenkin sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka, joten siksikin nautin nyt ensimmäistä kertaa näin pitkästä lomasta ja koitan löhötä auringossa sen minkä vaan ehdin.
Vauvavalmistelut: Opemamma taisi sanoa että osa vielä kesken. Meillä vaatteet on pesty mutta siinäpä se onkin. Turvaistuin, pinnasänky ja vaunut hankkimatta, samoin muuta pientä tarpeellista. Nyt kun saadaan tällä viikolla juhlittua esikoisen synttärit, niin sitten siirretään makuuhuoneesta kirjahyllyt olohuoneeseen niin saadaan tilaa sille olemattomalle pinnasängylle..
Kesän lomamatkat: Kävimme myös tuolla Muumimaailmassa pari-kolme vuotta sitten. Pojat tykkäsivät kovasti, vaikka porukkaa oli niin paljon että näkivät muumeja ym hahmoja vain vilaukselta. Naantali muutenkin on ihanan kesäinen ja kaunis kaupunki.
Viime kesänä kävimme korkeasaaressa ja Serenassa, ja tänä kesänä käymme Espoon asuntomessuilla (tarkoitus oli alunperin tehdä se reissu miehen kanssa kahdestaan, ja tehdän lasten kanssa lomareissu erikseen, mutta emme saaneet lastenhoitoa järjestymään), ja samalla reissulla SeaLifessa ja mahdollisesti Mikkelissä Visulahdessa,jos ilmat suosivat kotimatkalla. Ajattelin käydä myls lasten kanssa Jyväskylässä Viherlandiassa, kävimme siellä viime kesänä ja oli huippukiva paikka.
Turvotuksista: Oma olo on muuten ihan hyvä, mutta kauhea turvotus jaloissa! Yöt ovat katkonaisia jalkasärkyjen takia, mutta olen nukkunut ihan kohtalaisesti. Vettä ja mehua menee useampi litra päivässä.
Tänään kun kävin äitipolilla, niin lääkäri (joka on myös asiakkaani) sanoi, että äitejä tulee liikekontrolliin helteellä, kun eivät muista juoda ja vauvan liikeet vähenevät. Eli muistakaa juoda paljon vaikkei olisi janokaan!
Tänään mies tulee töistä kotiin, käymme yhdessä pankkiasioilla ennen kuin haemme pojat hoidosta. Hän onkin ollut töissä taas viime perjantaista saakka, nyt sitten on muutaman päivän kotona ja lähtee taas neljäksi päiväksi töihin.
Anteeksi omanapainen kirjoitus, yritän illalla tai huomenna lukaista aiempia pinoja niin osaan kommentoidakin jotain..
RTiina ja viuhti 31+5 ja pojat
Kyllä nää helteet on jo aika tuskaa, vaikka normaalisti nauttisin tämmösestä ilmanalasta täysillä. Mulla sama kun PEPPERILLÄ, heinäallergia pukkas viikonloppuna täysillä päälle ja olo on senkin takia kurja. Silmiä, suupieliä ja ihoa kutittaa, nenä valuu ja aivastelen taukoamatta:( Siihen lisättynä tuskasen hikinen olo, niin ei paljo olossa ole kehumista tällä hetkellä. Käytätkö PEPPER jotain allergialääkettä? Minä kysyin viimeksi lääkäriltä jo valmiiksi kun tiesin että tämä tuska on vielä edessä, et onko jotain mitä raskaana vois käyttää, mut lääkäri anto sen verran ristiriitasta tietoa, en en taida mitään uskaltaa käyttää... Ensin sanoi, että kyllä näin loppuvaiheessa voi käyttää jotain (en muista mitä ainetta sisältävää) lääkettä, mutta hän ei oman vaimonsa antais raskaana ollessa käyttää mitään allergialääkettä, niitä kun on niin vähän tutkittu niitä haittoja raskaana oleville....Tosta tein kyl sen johtopäätöksen, et en uskalla minäkään. Miehen työpaikan lääkäri taas oli sitä mieltä että voi käyttää, hänen vaimonsakin on samassa tilassa ja käyttää. Ottaa siitä nyt sitte selvää... Toivottavasti iltapäivän partusissa käynti piristäisi vähän mieltä.
Lauaitaiaamuna lähdettiin tytön kanssa miehen mukaan ostamaan meille uutta autoa Kouvolasta asti; Ensin ei pitänyt meidän lähteä mukaan ollenkaan, kun ajattelin että on jo liian rankka reissu mulle tässä vaiheessa, mut lähettiin sitten kuitenkin. Ensin junalla Kouvolaan, (tyttö tykkäs touhuta lastenvaunussa melkein koko ajan, pienet unet otti äidin sylissä välillä) junassa oli KUUMA, paikan päällä mies katsoi auton ja tehtiin kaupat ja ja ajettiin Haapajärvelle miehen vanhemmille yöksi. Ajomatka olikin mulle melko kamala; tää auto on " puikki" , pakettiautoksi rekisteröity eli takapenkki on TODELLA kova, tytön turvaistuin laitettiin eteen kun taakse ei saanut ja minä sitten istuin takapenkillä sen reilu 100 km. Supisteli kyllä ikävästi koko sen päivän ja olin aivan rätti kun päästiin perille. Anoppilassa syötiin ruoka ja lähdettiin vielä siihen vähän matkan päähän mieheni veljen kesäpaikkaan saunomaan. Sain kyllä istua sen välin onneksi appiukon autossa, anoppi meni kovalle takapenkille:) Mieheni sitten laittoi veljensä kanssa sinne takapenkille turvavyöt, niin saatiin tytön turvaistuin taakse ja minä pääsin eteen istumaan. Aah, etupenkit siinä onkin ihanan pehmeät, kun sohvalla istuis! Seuraavana aamuna lähdettiin ajelemaan sitten kotiin, tyttö viihtyi takana turvaistuimessaan mahtavasti, vaikka mieheni kanssa etukäteen pelättiin et ei tule viihtymään siellä yksin:) Eikä sitten supistellutkaan kun muutaman kerran kotimatkalla, matkaa kuitenki reilu 400 km. Mutta kyllä jäi tämän raskauden osalta viimeiseksi pitemmäksi reissuksi, sen verran rankka kokemus oli se lauantaipäivä...
Jaksamista kaikille teille elomassuille tässä helteessä, muistakaa juoda paljon!
Raskausviikot 34+2
Helteistä päivää kaikille elokuisille!
Tosiaan tuntuu helteiset säät jatkuvan vaan :) Tuntuu vähän siltä, että kesä tavallaan menisi pikkasen harakoille, kun ei tällaisen pallovatsan kanssa ole kuitenkaan ihan omissa voimissaan ja viitsi niin paljon matkustella ja singahdella ympäri Suomea kuin yleensä on tottunut tekemään.
Tuo veden juomisen yhteys liikkeiden vähäisyyteen oli hyvä jakaa meidän kaikkien kanssa eli pitääpäs nyt sitten juoda tarpeeksi! Niin ettei nyt ainakaan siitä olisi kiinni sitten.
Pia rv 35+6
Hei,
Mulla olisi sellainen kysymys, että kun on sellaisia muovifroteesuojia niin ne taitaa aika usein olla pikkasen eri kokoisia kuin pinnikset. Ainakin mä näin mun mielestä jotain 70*100 cm olisko ollut suojuksia jossain prismassa. Onko tuossa jotain ideaa, että ei ole pinniksen kokoisia suojia. Pinniksethän on yleensä 60*120 cm eli pidempiä.
Sitten onko se froteemuovi tarkoitus laittaa varmaan petarinkin päälle ? Muutenhan se sitten kastuu.
Entäs pidättekö vaunuissakin siis jos on kova kantokoppa niin jotain suojaa sen patjan päällä.
Kun ei ole kokemusta niin tällaisiakin pitää kysellä :)
Ihana ilma ulkona. Pojan kanssa ulkoiltu aamusta asti ja nyt on omaa aikaa kun poika päikkäreillä. toinen väsyttää itsensä pihalla niin totaalisesti, että nukahtaminenkin on tapahtunut salaman nopeasti.
Ode: ota yhteyttä omaan neuvolaan niin osaavat neuvoa kuinka toimia. uskoisin, että sinulla on mahdollisuus käydä myös pohjoisessa neuvolassa. aikoinaan kun olin terveysasemalla töissä niin lääkärikäynteihin toisella paikkakunnalla tarvittiin maksusitoomus omasta kotikaupungista mutta neuvolan käytännöstä en tiedä koska odottavalle palvelut ovat ilmaisia. Jaksamista toivotan sinulle ja perheellesi.
Pia: Minä ostin sitä muovitettua froteeta metritavarana. Ainakin Etola myy. Itse leikkasin palan keskelle pinnasänkyä niin, että sain reunat pedattua patjan ympärille. Froteen päälle laitoin petarin ja sitten lakanan. Se muovitettu on todella hiostava ja meillä petari oli helposti pestävä, joten jos vahinko kävi niin lakanat+petari+frotee pesuun ja seuraavan yön vauva nukkuin ilman petaria jos se ei päivän aikana ehtinyt kuivamaan. Kovassa kopassa käytin froteeta joka tuli pakkauksen mukana, oli siihen juuri sopiva. Vaunuissa petasin froteen koko patjan suojaksi.
Nyt kirjan pariin.
pubu ja Unski rv33+3
ihanaa kun on suht pirteä olo vaikka äsken tuli syötyä aikamoinen lounas =) Tänään olisi tarkoitus lähteä shoppailemaan kankaita Selloon, jos niissä erikoisliikkeissä olis vähän aleja.
Meillä on runkopatjasänky ja seinä on talvella jääkylmä. Imetin ainakin viimeksi istualleen ja olisi mukava saada hyvä selkänoja. Ajattelin siis päällystää vanerista sängynpäädyn.
SUPISTUKSISTA: eilen illalla ihan sohvalla istuskellessa tuli pari menkkamaista vihlaisua alavatsaan, hlui! Esikoisesta supparit alkoivat kun synnytys oli käynnissä. Ikäviä olivat vaikka aika mietoja, toivottavasti eivät ala lisääntymään.
Nyt hetkeksi villahousuja kutomaan, pienet päikkärit ja sitten hurautellaan Selloon.
mukavaa päivänjatkoa!
petraelena 33+3
Viikonlopun olin täältä pois ja heti ihan pihalla...
ODELLE jaksuja!
NEUVOLA oli tänään. Kaikki olt ihan ok. Ultralla tarkastettiin lapsiveden määrä ja istukan kunto. vettä oli ihan riittävästi ja istukka alkanu kalkkeutua. Neuvolatäti vaan positiivisesti totesi että varaudu siihen että joudut elokuun puolesvälis käynnistykseen........ niinpä niin, ei enää puhettakaan että tulis etuajassa, päin vastoin :) :P.... vähän kyllä masentaa, ei tuo liikkuminen nimittäin ole enää yhtään helppoa. Tänään jaksoin neuvolaan asti kävellä (ehkä n 5 korttelia) ja sen jälkeen saikin hammasta purra ja lyllertää itkukurkussa kun tekee niin kipeetä..
VAUVA liikkuu ihan mallikkaasti.. liikelaskentaa ei tarvi tehdä ku 6minsaa ja on vaaditut 10 kasassa :). Onneks tää on samanlainen mitä siskolikkansa ettei potki olleskaa, pyörii vaan ja mutkuilee.
VAUVANTARVIKKEISTA sen verta että viikonloppuna ostin sille kotiutumisvaatteet h&m:ltä ja tänään tuli kantoliina, se on aivan ihana :), nukella jo sitä testasin, mutta tuo maha pakottaa tekee sidonnan melko ylös joten ei ihan sitä oikeeta tuntumaa saanu...
Tää viikko oiski melko rauhallista eloa, ens viikonloppuna lähden tytön kaa evakkoon kun rokkiporukka valtaa meidän kämpän... Ekaa kertaa kymmeneen vuoteen miun pitää jättää ilosaarirokki väliin :(. Ajattelin et oltas tytön kaa käyty sitten lastenrokissa perjantaina kun on ilmainen, mutta sillon on siskon lasten synttärit, joten niihin pitää mennä...
Nyt päivälevolle kun tyttö meni unille!
hanneli rv 35+1
Pitää pinoutua töiden keskeltä, etten vallan putoa teidän kyydistänne :) Onneksi on enää kolme päivää töitä ja sitten voin pikkuhiljaa alkaa relata. Tai no, tiedä miten tuon suunnittelemamme lomareissun aikana pystyy rentoutumaan, kun automatkat ei tosiaan ole enää kovin mukavia. Meillähän oli monen muun tavoin suunnitelmissa käydä Muumimaailmassa (tyttö 2,5 on ihan intsinä muumeista, tälläkin hetkellä sillä on menossa iltasatuna Muumipeikko ja pyrstötähti, ja meinaa itku tulla aina, kun kirja pitää jättää kesken!). No, siirrettäneen Muumimaailma ensi kesään tmv, ei jotenkin tunnu enää hyvältä ajatus niin pitkästä matkasta.
SUPPARIT: Petraelenako valitteli menkkamaisista supistuksista? Mulla on ilmaantunut kyllä alavatsalle menkkamaista kipua, mutta se tulee ihan rasituksen seurauksena eikä liity (onneksi) supistuksiin. Esikoisen odotuspäiväkirjassa oli samanlainen maininta, että näillä viikoilla (tänään 32+6) oli nuo jomotukset alkaneet. En osaa hätäillä enää edes supistuksista, vaikka niihin liittyykin nykyään enempi sellaista painontunnetta, jonka voi kohdistaa ihan suoraan tuonne kohdunsuulle. Ei taida olla kuitenkaan avaavia, luotetaan siihen...Nlalääkäri on vasta kuun lopussa, joten siihen asti pitää luottaa omiin tuntemuksiin.
MUOVIFROTEESTA: mä ostin muovifroteen muistaakseni ihan Eurokankaasta metritavarana ja leikkelin sopiviksi paloiksi (yksi isompi pinnikseen ja pari pienempää ilmakylpyjä varten). Tytön sängyssä ei ole ollut lainkaan petaria, joten pistin (ja pistän edelleen!) muovifroteen päälle paksun froteepyyhkeen (ja sitten lakanan), kun muuten tosiaan se muovi hiostuttaa hirveästi. Vaunuissa meillä ei ollut lainkaan muovifroteeta - ihme kyllä asia ei tullut edes mieleen, vaikka yhtä hyvinhän vahinko olisi voinut sattua päikkäreilläkin (ei siis sattunut kertaakaan).
ALLERGIALÄÄKKEISTÄ: Emppusimppu ja Pepper, mä taistelin tän asian kanssa aikani koivun siitepölyn aikaan ja vaikka oma gyne oli vakaasti sitä mieltä, että ei suosittele edes yhden tabletin ottamista (zyrtec), niin lopulta annoin periksi oireille. Itse asiassa monelta muulta taholta (mm. teratologisesta keskuksesta) sain kuulla, että jos on voimakkaat oireet, on perusteltua ottaa lääkettä ja nimenomaan setiritsiinipohjainen (kuten zyrtec) pitäisi olla turvallinen. Eli jos on kovin tukkoinen olo, vauvalle on paljon pahempi mahdollinen hapenpuute (-> voi aiheuttaa kohtukuoleman) kuin lääkkeestä tulevat aineet. Ja tosiaan näillä viikoilla ei enää tapahdu kehityksessäkään mitään sellaista, etteikö olisi suht turvallista ottaa lääke jos olo sellaista vaatii.
HANNELILLE henk.koht. kysymys: mun ystäväni oli rakenneultrassa ja siinä havaittiin sikiön sydämessä kalkkeumaa. Hain hänen puolestaan vauvan hakutoiminnolla vastaavia kokemuksia ja silmiini osui ainoastaan sun vastaava kokemus. Kirjoitit jostain kontrolliultrasta, jossa asiaa tsekattaisiin, mutta mitään muuta juttua en tuohon kalkkeumaan löytänyt. Siis: miten sulla kävi asian kanssa, oliko se kalkkeuma hävinnyt kontrolliultrassa? Tai mitä sulle yleensä siitä sanottiin?
Jep, jatkan töitä. Oikein leppoisia kesäpäiviä kaikille! Ja muistakaa juoda tarpeeksi...
Kerttukasperi ja Onni rv 32+6
ODElle ensinnäkin paljon voimahalauksia ja toivotaan että isäsi siitä palaa entiselleen eikä kohtaus uusiutuisi. Kyllä sinä varmaan pääset sielläkin neuvolassa käymään kun vaan kerrot hieman tilanteestasi.
MUOVIFROTEESTA: Mä olen käyttänyt sitä palasta sängyssä poikittain siinä kohtaa jossa patja todennäköisemmin tarvitsee suojaa. Nykyajan vaipat on niin pitäviä et harvemmin sieltä tulee falskausta. Enemmänkin meidän lapset on ollut kovia pulauttelemaan joten pään alla sitä suojaa meillä tarvitaan. En muutenkaan laittaisi muovifroteeta koko patjan päälle kun on kuitenkin aika hiostava....
Mä sain eilen kaivettua varastosta 50-62 cm vauvanvaatteet. Nyt ne odottavat enää pesua ja tuo korihyllykkö odottaa vielä kasaamista. Muuta en taida valmiiksi laittaakaan, sängyn saa mies nostettua ja pedattua sit kun ollaan vauvan kanssa sairaalassa :)
Liikkeitä ei täälläkään tarvitse montaa minuuttia odottaa että tulee se 10 kpl täyteen. Tänään vauveli on liikuttanut pientä jalkateräänsä tuossa oikean kyljen yläpuolella. Metkan näköistä kun sellainen pieni kohouma liikkuu vatsanahkan alla =D Hikkaa on ollu vauvalla myös havaittavissa reilu viikon ajan.
Huomattiin tänään miehen kanssa ikävä yllätys, asuntolainan korko on noussu yli %-yksikön (eur12kk). Meidän asuntolainassa sillä on suuri vaikutus ja miehellä meni budjetinteko uusiks... Ajattelinkin laittaa pankkiin viestiä et laskeeko marginaalia vai aletaanko kilpailuttaa lainaa. Eihän sillä sitä eroa saa kurottua millään mut kaikki se on aina kotiinpäin ;)
Koskahan tulee seuraava syntynyt eloinen? Mietin tossa eloisten esittelylistaa päivittäessäni et koska pääsee seuraavan kerran lisäämään syntyneitä :) Jossain vaiheessa niitä tulee varmaan niin paljon että ei meinaa perässä pysyä....
Peeveli rv 33+3
Kalkkeumasta...eli rv 20+1 ultrassa todettiin sikiön sydämmessä kalkkeumia. Sanottiin että ne ovat ihan normaaleja, kuuluvat sikiön normaaliin kehitykseen. Sitä ei vaan tiedetä, että mistä ne johtuu ja miksi niitä toisilla on ja toisilla ei. sanottiin, että häviävät myöhemmässä vaiheessa pois, mutta sitä kuitenkin tarkkaillaan kun asiasta ei ole vissiinkään juuri tietoa tarjolla. RV 26+2 miula oli tuo kontrolli ja kalkkeumat oli silloin hävinneet ja sydän ihan kunnossa, jos niitä ois vielä ollu olis vaan taas annettu aika kontrolliin, eli noillakin viikoilla kalkkeumaa olisi saanut esiintyä... Neuvolakorttiin lääkäri on kirjoittanu echogeeninen fokus hävinnyt, eli voiskohan tuolla sanahirviöllä esim googlen kautta jotain tietoa löytyä... enempää en valitettavasti osaa auttaa, mutta keneltä olen kuullut vastaavia kokemuksia on nuo kalkkeumat hävinneet ajallaan pois...
Minäkin olen saanut tosi ristiriitista tietoa allergialääkkeiden sopivuudesta raskaanaoleville. Aluksi ajattelin, että yritän kärvistellä silmätippojen ja nenäsuihkeiden varassa, mutta sitten kun nämä oireen puhkesivat kunnolla, oli pakko sortua. Minä olen käyttänyt Kestineä, sillä sitä olen käyttänyt ennenkin. Minulla ongelmana on se, ettei kaikki antihistamiinit edes tehoa (esim. zyrteciä on ihan turha syödä, koska siitä ei ole minulle merkittävää apua). Otan tabletin vain silloin, kun olo on niin HIRVEÄ etten enää kestä. Esim. tänään olen pärjännyt pelkillä silmätipoilla, vaikka kyllä nenä vuotaakin ja silmät kutiaa edelleen. Olen huomannut sellaisenkin asian, että allergialääkkeet tuntuvat tehoavan nyt huonommin, kuin mitä normaalisti. Voisiko tällä raskaudella olla jotain tekemistä asian kanssa??!
LOMASUUNNITELMISTA: Meillä alkaa toinen osa lomasta ensi viikolla ja ajatuksena olisi ainakin käydä asuntomessuilla, Lintsillä, Korkeasaaressa, HopLop-seikkailupuistossa sekä rannalla varmaan useampaan otteeseen. Ajateltiin miehen kanssa, että jos joka päivä tekisimme jotain pientä, ei alkaisi tämä kotinurkissa palloileminen ahdistaa. Tämä kun on meidän ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) kesäloma, jolloin olemme pelkästään kotona. Yleensä aina reissaamme ainakin pari viikoa ulkomailla + viikon mökillä. Tarkoitus olisi myös, että esikoinen olisi päivän pari isovanhemmilla hoidossa, jotta voisimme tehdä miehen kanssa jotain kivaa kahdenkeskistä.
VAUVATAVAROISTA: Meillä on kaikki laitettu valmiiksi, lukuunottamatta uusien vauvanvaatteiden pesua (se olisi tarkoitus tehdä tällä viikolla). Vauvan huone on täysin valmiina, kantoliina tilattuna, itkuhälytin ladattuna, sitteri ja kaukalo odottamassa käyttäjäänsä. Ostin viime viikolla jo newborn -vaippojakin sekä varmuuden vuoksi muutaman tetran äidinmaidonkorviketta ja nekin on jo tuossa valmiina. Vielä pitäisi käydä hankkimassa imetysliivit (tämän viikon nakki) sekä imetyspaitoja. Sitten ehkä voisi miettiä sairaalakassin pakkaamistakin.
Jaahas, esikoinen ei meinaa nukahtaa päiväunilleen, joten taidanpa pötkähtää hetkeksi hänen viereesä. Ja sitten ulos nauttimaan auringosta ja omasta rauhasta :).
Päivänjatkoja kaikille!!
Pepper
pubu ja muut: Kiitti vihjeistä muovifroteejuttujen kanssa. Pitääpis sitten piipahtaa etolassa, kaikkea kumista ja muovista niinhän se tosiaan on. Siellä taisi olla myös niitä hoitoalustoja ja kylpyammeita...Nyt tuntuu, että voisi pikkuhiljaa hommata kaikkea tuota viimeistä puuttuvaa sälää ja olla sitten niinkuin hyvin varustautunut.
Tänään kyllä vatsa painaa tosi paljon...Huh. Ei jaksa kuitenkaan tukivyötä kotosalla helteillä paljoa pitää. Ihan samanlaista tuskien taivalta munkin käveleminen on kuten Hanneli taisi selittää tänään...Tänään voisikin lähteä jonnekin autoilemaan. Hmm vaikka katsomaan jotain omakotitaloja :) Jotenkin olen ajautunut surffailemaan etuoven sivuille, vaikkakin kämpät on tällä hetkellä aika toivottoman hinnoissaan ja tilaa on kotona tarpeeksi. Kaikkeahan voi aina katsella silti...
Pia
Olen niin kade kun porukalla on jo noin hyvällä malilla varustautumiset vauvan tuloon.. Neuvolatäti tänään kysy että joko olet laittanu vauvantarvikkeet kuntoon :), totes sitten et eiköhän se riitä että ne teillä kuitenki jossain on :)... Miusta tuntuu että tässä saattaa käydä niinki että mies saa sitten laittaa asiat kuntoon ku mie olen laitoksella :) *aikaansaamatonko*....
Ihan alkuun ODELLE jaksamista raskaassa elämäntilanteessa. Mä olen itse käynyt toisella paikkakunnalla terveydenhoitajan vastaanotolla. Silloin mulle sanottiin, että lääkärikäyntiä varten tarvitaan maksusitoumus, mutta terveydenhoitajaa varten ei. Tästä on kyllä 5 vuotta aikaa ja tapahtui Porissa.
NEUVOLASSA oli tänään, kaikki näytti olevan kunnossa. Painoa oli taas tullut, 675 g /vk. Että vähemmänkin voisi tulla ;) Seuraava neuvola on ensi viikolla, lääkärineuvola ja siitä jatketaan viikon välein loppuun asti. Vauva on kuulemma laskeutunut hyvin alas ja terkkari käski alkaa lepäilemään ettei synny etukäteen. Mä en kyllä usko että mulla kävis sellainen tuuri. Yliaikaisuuteen aion varustautua henkisesti.
HELTEISTÄ: mua ei onneksi kovin paljon helteet haittaa. Yleensä olen tyytyväinen olooni juuri kovimmilla helteillä, eikä tämä mahan kasvattelu sitä näemmä muuksi ole ainakaan vielä muuttanut. Saa nähdä miltä sitten tuntuu jos helteet montakin viikkoa vielä jatkuvat. Turvotusta tietenkin kuumuus lisää.
Jamssa rv34+2
huh hellettä,oon jopa saanu väriä vaikka oon vältelly auringossa oloa..
mulla on nää supistelut aika tiuhaan ja pitkin päivää,ei oikeen mihkää viitti enää mennä ku vähän väliä supistelee,kipua ei liity mitenkään,oisko syytä käydä näytillä?
liikkeitä ei tosiaan tartte laskee eikä tarvii tullakkaan ku tää on niiiiiin villi,iltasin ku meen nukkuu ni ihan ku pää tai joku nousis tossa masussa :D sitten se möyrii niin että nippailee johki virtsajohtimeen tai hermoon joka tuntuu ilkeeltä..taas supistaa,meen syömään ja lepäämään..
Kaksi viestiä olen saanut hävitettyä tänä aamuna jo jonnekin bittiavaruuteen...Voi pahus! Pieni kevyehkö jurpitus nostaa päätään...Onkohan tämä niitä aamuja, kun olisi ollut turvallisempi jäädä sänkyyn koko päiväksi:)
Helteiset kelit jatkuvat...Vielä en ole niistä kärsinyt, mutta voi olla että mieli on loppuviikkoon mennessä muuttunut. Makuuhuoneemme on kellarissa,osittain maan alla, joten nukkuminen on onnistunut toistaiseksi ihan hyvin, jos ei lasketa mukaan vessareissuja ja kääntymisiä kyljeltä kyljelle. Viime yönä mies heräsi ensimmäisen kerran, kun yritin kammeta itseäni kyljeltä toiselle... Katsoi ihmeissään, kun kankeana pönkäsin hiki hatussa...Teki mieli tokaista, että mitäs siinä tuijotat, tee jotain. Turvotusta ei ole vielä...Vanhin poika masensi minut eilen kysyessään minulta saunassa miksi reiteni ovat tavallista tukevammat...Minulla on normaalisti sellaiset tikkujalat... Totesin vain että kyllä ne siitä sitten taas muuttuvat normaaleiksi (toivottavasti!).
ODElle paljon voimia tilanteessa, jota ei toivoisi kenellekkään. Minä olen joutunut antamaan ensiapua isälleni kymmenisen vuotta sitten, kun hän sai kammiovärinän. Ambulanssin tulo kesti muutaman minuutin, mutta ne tuntuivat ikuisuudelta.
Anoppi kysyi eilen, että jokos kaikki alkaa olla valmiina vauva tuloa varten. No piti myöntää, että vielä ollaan vähän vaiheessa. Listassa on vielä hoitamattomia asioita, aikaa on, mutta nyt tarvitsisi saada vähän inspausta jostain, jotta jaksaisi lähteä kauppoihin.
Täällä alkaa olla sellainen fiilis, että on paras laittaa pötyä pöytään ja painua ulos...Voikaahan hyvin!
Opemamma ja vimpula rv 31+6