Keskustellaanko viherkasveista?
Tiedän, että eka vastaa ei, mutta keskustellaan kumminkin.
Ripsiäiset, hjäälp!
Kommentit (18)
Kiva aloitus.
Juuri laitoin sisäkukat lasitetulle partsille kesäkaudeksi, toivottavasti ei ole liian kylmä niille.
Vähän näyttäisi siltä ettei perjantai-ilta ole paras ajankohta paavalinkukista puhumiselle. Sääli! Oisi niin kiva lukea muiden vinkkejä ja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän näyttäisi siltä ettei perjantai-ilta ole paras ajankohta paavalinkukista puhumiselle. Sääli! Oisi niin kiva lukea muiden vinkkejä ja kokemuksia.
Palaa asiaan ensi viikolla.
:)
Tietääkö joku mikä on sellainen viherkasvi, jossa on ikäänkuin pätkiä toisensa perään, sellaisia... ihan kuin kuusenneulasia ja ne jatkuvat. Ne oksat ovat nyt noin metrin mittaisia ja juuri nyt alkaa kukinta. Kukat keltaisia. Sain perintönä ja kukaan ei tiedä mikä tämä on. Vähän huono selostus, mutta parempaan ei taida kyetä.
Mä kylvin kurpitsan siemeniä pari päivää sitten ja nyt ne kasvaa jo ihan simona. Toivottavasti saadaan hyvä sato.
Eduskunnassa on puolueen verran sellaisia, tosin eivätyhtä teräviä, kuin anopinkieli ja -jakkara.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mikä on sellainen viherkasvi, jossa on ikäänkuin pätkiä toisensa perään, sellaisia... ihan kuin kuusenneulasia ja ne jatkuvat. Ne oksat ovat nyt noin metrin mittaisia ja juuri nyt alkaa kukinta. Kukat keltaisia. Sain perintönä ja kukaan ei tiedä mikä tämä on. Vähän huono selostus, mutta parempaan ei taida kyetä.
Tulitikkukaktus?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan tulitikkukaktukselta. Ihana kasvi, mulla oli sellainen joskus kauan sitten. Mielellään ottaisin uudelleenkin, helppohoitoinen ja kauniskin. Nyt on vain palmuvehka joka sekin on helppo ja näyttävä. Just ruukutin sen uudelleen isompaan ruukkuun ja samalla sain 3 irtolehteä pistokkaiksi kun repesivät irti.
Kultaköynnoksiä 4, anopinhampaita 5, rahapuita 3, varjoviikunoita 3.
Nää on ainoita, jotka suostuu pysymään hengissä mun hoidossa. Onnistuin tappamaan jopa kaktuksen.
Ootteko pääseet eroon harsosääksistä? Vai mitä ne ihan pienet, hennot musta kärpäset on. Ilmeisesti mullassa munivat.
Monia kasveja mm. Yli 30v posliinikukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan tulitikkukaktukselta. Ihana kasvi, mulla oli sellainen joskus kauan sitten. Mielellään ottaisin uudelleenkin, helppohoitoinen ja kauniskin. Nyt on vain palmuvehka joka sekin on helppo ja näyttävä. Just ruukutin sen uudelleen isompaan ruukkuun ja samalla sain 3 irtolehteä pistokkaiksi kun repesivät irti.
Kiitos! Se on se. Kukaan ei ole tiennyt. Ja näin nopeasti. Kiitos, onpa hienoa tietää tämä. Nyt etsimään lisää tietoa...
Minkä viherkasvin oksat ovat "pomminvarmoja" juurtumaan ja mitkä saisi siirrettyä multaan kasvamaan onnistuneesti?
Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut , se on korallikaktus.
Vierailija kirjoitti:
Minkä viherkasvin oksat ovat "pomminvarmoja" juurtumaan ja mitkä saisi siirrettyä multaan kasvamaan onnistuneesti?
Kokemuksia?
Pomminvarmasta en menisi vannomaan, mutta pelargoniat, kiinanruusut ja lehtikaktukset (myös tuo yllämainittu tulitikku/korallikaktus) lähtevät ainakin todella helposti.
Rönsyliljat lähtevät niistä rönsyistä.
Mullakin on rönsyliljaa vesilasissa juurtumassa, tosi hyvät juurenalut tuli nopeasti. Samaten kultaköynnöstä yritän juurruttaa mutta meinaa kärsivällisyys loppua; kolme viikkoa eikä vielä mitään näkyvissä. Vinkkejä?
Kova viherkasvi-innostus on päällä ja varsinkin amppelissa riippuvia kasveja tekisi mieli hankkia. Innostuin solmimaan amppeleitakin.
Rahapuun alkuja on joka paikka täynnä kun innostuin haaroittumisen toivossa saksimaan rahapuutani. Ihania pieniä lehdenalkuja on tullut katkaistuihin varsiin.
Peikonlehti ja viirivehka pääsivät alkuviikosta isompiin ruukkuihin ja ei ainakaan vielä näytä että olisivat mitenkään suuttuneet mylläämisestä. Ja huonekuusi tekee hurjasti uusia söpönvihreitä neulasia. Ihanaa seurata kasvukautta.
Mitä kasveja sulta löytyy?
Minä en ole mikään viherpeukalo, on vain muutama laji jotka ovat sen verran sitkeitä sissejä että selviävät mun hoidossa. Ykkössuosikki näistä peikonlehti. Niitä olen elämäni varrella kasvattanut useampiakin oikein isokokoisiksi, ensimmäisestä tuli lopulta melkein kolmemetrinen vaikka miten ahkerasti löin sitä laimin sekoilevana opiskelijana. :D Muita kotonani jopa kukoistavia on juoru, jotkut käsittääkseni vehkan tyyppiset riippukasvit (mitähän noi oikein edes on?) sekä muratti.
Saniaiset mulla kuolevat alta aikayksikön, vaikka niitä miten hellisin... Surkeaa, sillä ne olisivat oma suosikkini. Jos joku osaa selittää pomminvarmasti millä konsteilla ja millaisessa valaistuksessa saniaisen saisi pysymään elossa ja hyvinvoivana niin olisinpa kiitollinen.
Vieraat joskus ihailevat mun huonekasvejani, mutta tosiasia on etten tiedä kasvien hoidosta edelleenkään juuri mitään! Huonekasvivanhempana olen surkeimpaa sorttia, ja kodissani vallitsee täysi darwinismi. Ne tänne ovat valikoituneet jotka ovat syystä tai toisesta kukoistaen kestäneet mun vaihtuvaa laiminlyönnin ja ylihuolehdinnan kierrettä. Älkää kysykö moniko päätyi siinä prosessissa kasvien hautausmaalle. Todella moni.
Aina välillä tajuan sentään siirtää jonkun isompaan ruukkuun. Ravinneliuenteita en uskalla käyttää, jotenkin ne ovat kuitenkin aina väärää sorttia niin että vaikka miten laimennettuna lurauttaisi, aina näyttää yleensä että kasvi kuin kasvi alkaa voida sen jälkeen huonommin. Sen sijaan laitan lannoitettua ruukkumultaa satunnaisesti vanhan mullan pinnalle, siitä ne tykkäävät kaikki.
Helmasyntini on ihan liiallinen kastelu. Ötököitä ei onneksi ole ollut koskaan...