Minkä takia joidenkin omakotitalojen pihat näyttää kesät talvet joltain kaatopaikalta??
Mitä ne oikein tekee päivät? Sanan verran niillä on tuntejavuorokaudessa kuin muillakin. Miten monta minuuttia kestää kävellä sinne pihalleen ja kaivaa sieltä toissavuotistwn risujen alta ne täysin haalistuneet ja kaatuneet puutarhatontut esille ja sitten viedä ne roskikseen?? 2minuuttia ehkä. Ei voi olla niin vaikeaa.
Joku polttopuu-projekti: ne samat halot ja rungot on vettyneet siinä pihalla nyt n 4 vuotta, joko raskisi viedä ne pois tai vaikka vaan polttaa nuotiossa?
Mä en vaan tajua. Mitä siinä säästetään, aikaa vai? Rahaa? Mitä?
Jos sen pihan pitää vaikka vähän kerrallaan joka viikko/kuukausi kunnossa nin siitä ei tule semmoista ryteikkö , kuten se monilla näyttää olevan! Kiessus , mikä järki?
Kommentit (49)
Aika usein kai ongelmana ainakin se, että kun ne rojut ei kuulu tavalliseen roskikseen vaan pitäis saada ne johonkin kuljetettua.
Jos joskus muutan omakotitaloon, haluan mahdollisimman kallioisen tontin. Kallioiden lisäksi kivipuutarha japanilaiseen tyyliin. Hoitona riittäisi painepesurilla pesu, sammaleet ja jäkälät pois. Se olisi kaunis ja helppo. Lisäksi ei ole käärmeitä, myyriä, siilejä tai muita mönkijöitä riesana.
Meillä tällainen rytöläjä naapurissa.Pihalla autonromuja,roskia,huonekaluja,letkuja,ym.ym.paskaa.Kaikki näkyy meidän olkkarin ikkunasta.
Pitänee vissiin liimata ikkunaan joku kaunis maisemakuva:/
Meillä on seikkailupiha ja naapuruston lapset haluaisi aina olla täällä. Nurmikkoa on muutama aari, muuten on kiipeilytelinettä, majoja puussa (ja yksi jo maahan romahtanut...), polkuautorata... tavaraa on varmaan monen mielestä ihan liikaa, osa pinottu/kasattu pihan reunaan.
Monet naapurit suorastaan usuttavat lapsiaan meille, jotta omaan pihaan ei tarvitse hankkia trampoliinia, aurinkokennopöllöä tai krokettirataa.
Joillekin piha on varastotilaa eikä mikään projekti.
Me muutettiin taloon jossa oli ennen meitä asui leskeksi jäänyt mies. Vaimo oli terveenä ollessaan hoitanut pihaa innolla ja rakkaudella mutta miestä pihan hoito ei ollut koskaan kiinnostanut. Vaimon kuoltua kukaan ei siis enää hoitanut pihaa. Niinpä se olikin täynnä korkeaa juolavehnää siinä vaiheessa kun me tänne muutettiin. Nyt ollaan 2 vuotta yritetty saada piha siistiksi mutta edelleen on hommaa.
Tuossa selitys yhdelle pihalle.
Samaa mieltä! On autonromua, raksakamoja, fillareita ilman pyöriä, ruostunut tramppa, maalitörppöjä yms yms.
Missään muualla maailmassa ei oke näin epäsiistejä pihoja kuin Suomessa.
Onneksi asumme uudella okt alueella missä vaaditaan pihojen laittamista kuntoon n vuoden sisällä sisäänmuutosta.
Myös edellisissä taloissamme olemme laittaneet pihat kuntoon heti.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään ja jokainen tehkööt pihastaan paikan, missä itse viihtyy.
Jos asuu taajama-alueella, niin voisi ottaa myös naapurit huomioon.
Kaikilla ei ole varaa ostaa juuri sitä mitä tarvitsee, vaan sitä mitä sattuu halvalla saamaan ja on vähän sinnepäin. Sen myötä kertyy kaikenlaista 'tarpeellista', kuten pari autoa ja pakettiauto, jotka pian ovat raatoina pihalla, uudenkarhean X5:n sijaan.
Mitäs tirkistelijöitä te oikein ootte? Kyttäättekö pihoja siinä toivossa että näkisitte paljasta pintaa? Älä kyttää niin ei häiritse silmää
Mää en pysty isoja runkoja siirtelemään.
Vierailija kirjoitti:
Mää en pysty isoja runkoja siirtelemään.
Miten ne liian isot rojut tulee sinne pihaan? Ja sitten niitä ei muka jakseta siirtää pois. Pilko ne rungot, sitten ne on helpompi siirtää tai tilaa joku ne viemään pois. Mä pyrin aina välttämään pihalle dumppaamista, koska sinne ne sitten jää. Munkin mies jostain syystä laittoi jonkun lipaston ja pyörän raadon terassille mätänemään. Kielsin, koska tiesin, että siihen ne jää. Hän vannotti, että ei ne siihen jää. Noh, nyt tänä keväänä hävitin ne sieltä, kun lähes vuoden niitä katselin ja mies ihmetteli, että mihin ja miksi laitoin pois. Niin, se lipasto oli niin kostunut, että meni palasiksi ihan käsin taittamalla ja pyörä aivan ruosteessa. Miksi pitää tuolla tavoin hylätä pihalle noita jätteitä?
Meillä on naapuri piha ihan kaatis, tosin isot tontit että ei näy meille kyllä suoraan mutta silloin vielä kun perheen äiti asui kotona 5 lapsen kanssa hän päivät pitkät istui pihalla ja veti röökiä ja roskapussit sai maata ulkona. Pihalla makaa ihan kaikkea vaatteista vanhoihin mopoihin. Sama sotku jatkuu sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään ja jokainen tehkööt pihastaan paikan, missä itse viihtyy.
Jos asuu taajama-alueella, niin voisi ottaa myös naapurit huomioon.
Naapuri voi myös tarjota apuaan toiselle. Voi tarjoutua siivoamaan naapurin pihan tai viemään pois jätettä.
Jotkut ihmiset eivät pysty luopumaan edes romuistaan. Omalla paikkakunnalla eräs henkilö kerää valkoisia kodinkoneita pihalleen: jääkaappeja, pesukoneita, ym. Pihalla on myös autoja, veneitä. Hän pyöritti myös osto ja myyntiliikettä. Olisin yhden pöydän ostanut niin mies totesi: miksi kaikki haluaa ostaa juri sen mitä hän ei halua myydä. Omassa lähipiirissäni myös ihminen, joka varastoi omalla ja sukulaisten pihoille romuja, jotka lahoaa ja tulee ajan myötä käyttökelvottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että on kysymys taajama vs. haja-asutusasumisesta, pihan koosta ja harrastuksista.
Meillä on paljon romua pihassa, mies harrastaa moottoripyörien rakentelua yms. romustelua, joten romuksi luokiteltavaa uudelleenhyödyntämistavaraa on paljon. Pari merikonttia on ostettu säilytystilaksi, mutta eihän ne riitä...
Itseäni ei häiritse, eikä niitä naapurit näe, sen verran kuitenkin yritetään rajottaa, ettei ihan ulko-ovesta astuessa niihin kompastu.Minä en harrasta puutarhanhoitoa, kun täällä ei kasva kuin kuusi ja kataja., tontti onki suurimmaksi osaksi alkuperäisellä kunttamaastolla. Toki meillä on hengailu/grillauspiha erikseen, jonne ei tuoda romua. helppo sitä postimerkin kokoista pihaa on siivota. Kun on puoli hehtaaria tonttia, mun elämä ei riitä jatkuvaan siivoukseen ja nurkkien nuohoamiseen. Sisällä on siistiä. Kukin tyylillään ;)
Minun täydellinen painajainen olisi tuollainen moottoripyörien rakentelua harrastava mies. En kerta kaikkiaan kestäisi niitä pyörien raatoja ja merikontteja pihalla.
Joillekkin tulee yllätyksenä, kuinka paljon aikaa ja rahaa pihanhoitoon menee. Olen itse pitänyt itseäni puuhastelijana ja luulin että postimerkin kokoisen pihani hoito olisi minulle helppoa ja se olisi jopa liian pieni. Ja pöh. Nykyään ärsyttää, kun työt pitäisi tehdä silloin kun itseä ei huvittäisi, kasviroskaa tulee jätesäkeittäin, multaan, uusiin kasveihin jne menisi vaikka satasia.
Jos piha olisi iso, voisin kuvitella alkuinnossa haalineeni sinne kivoja projekteja ja lopulta luovuttanut täysin mahdottoman työmäärän edessä.
Meillä sama tilannne kuin yhdellä aiemmista kirjoittajista. Muutimme taloon, jonka edelliset omistajat olivat iäkkäitä, eivätkä enää olleet jaksaneet pihaa hoitaa. Viime kesä oli meille eka tässä osoitteessa ja raivaustöistä huolimatta hommaa jäi vielä tulevillekin kesille. No, nyt on vielä metri lunta pihalla, joten siinäpä odottelee urakka. Naapurissa autonrämiä pihalla, mutta kukin tyylillään. Eikä se täällä Lapissa ole niin nökönuukaa.
Ihan uudella omakotialueella täällä on iso omakotitalo, jonka asukkaita en voi ymmärtää. Yksi terassi joka näyttää korkein laitoineen å joltain karsinalta. Siellä yksi pöytäkalysto. Ei ristin sielua ikinä siellä.
Koko , isohko tontti kasvaa jotain juolavehnää. Eip
Muuta. Ikinä ei mitään elämää talon pihalla. Isot ikkunat, aina säleverhot kiinni kesät talvet.
Autot lähtee pihasta ja palaa takaisin siihen soralle parkkiin. En tiedä tarkemmin mutta ei tuo elämää ole. Ei varsinkaan omakoti-talon elämää.
Minua vastapuolella asuva vvt-rivitalonaapuri notkuu aamut, päivät ja illat pitkät terassilla juoden siideriä ja polttaen tupakkaa. pihaan on kasattu sikinsokin tähän asti grilli, trampoliini, sählymaali, hulavanteita, kasa leluja, yksinäinen jakkara, tuhka-astia ja muuta paskaa. ja tietenkin siihen viereen on vielä pysäköinti asuntovaunu. tuo akka ei käy töissä saati tee yhtään mitään muuta kuin kasaa noita romuja siihen pihalle, joten ihmettelen sitä miestä joka on lapsia noin saamattoman ihmisen kanssa lähtenyt tekemään ja nyt maksaa noi romut elatusmaksujen kautta. toivottavasti lapsista tulee normaaleja kun tuollainen varoittava esimerkki on noin lähellä.
kuukausi vielä niin luonto poistaa tuon säälittävän näyn lehtineen terassiltani.