Pussilakana ja peiton koko
Kuulkaa rouvat, nyt tarvitsisin apua. Olen koko tähänastisen elämäni luullut, että peitoissa ja pussilakanoissa olisi standardikoot. Niinpä olen aina ostanut meidän tuplapeitoon kuosin ja materiaalin perusteella sopivan pussilakana. Niinpä me olemme jo kaksikymmentä vuotta ihmetelleet, kun peitto ei ikinä pysy paikoillaan. Toki peitto ja lakanat ovat matkan varrella vaihtuneet, mutta ongelma on säilynyt.
Nyt olin ostamassa uutta peittoa ja tajusin, että ei niissä ole mitään standardeja. Niitä on kaikenkokoisia, kuten on pussilakanoita. Täytynee siis päivittää sekä peitto että pussilakana, mutta tajusin, että en tässä viidakossa sitten enää osaakaan valita pussilakanaa.
Niinpä käännyn teidän puoleen. Pitääkö peitolla ja pussilakanalla olla täysin samat mitat?
Kommentit (15)
Katso peiton mitat. Sen mukaan sitten hankit siihen sopivat pussilakanat.
Näitä sattuu, että uusi peitto onkin isompi tai pienempi kuin edellinen, eikä uusi peitto pysy vanhoissa lakanoissa.
Jos ne on täysin samankoisia niin peitto ei mahdu pussilakanan sisään. Pussilakanan on hyvä olla hieman isompi.
Meillä ei ole tuplapeittoa vaan ne tavalliset 150x200 peitot. Minun peitto pysyy paikoillaan, miehellä ei. Kyse lienee enemmän nukkumistavasta. Toisekseen peitto on helppo ravistella vaikka joka aamu takaisin paikoilleen.
Pitää olla samat mitat. Ainoo vaan että esim yhden hengen peitot on nykyään 210cm pitkiä ja yksikään pussilakanavalmistaja ei tee kuin 200cm pitkiä pussilakanoita...
Samat mitat on toimivin yhdistelmä. Voisi kuvitella, että pienempi peitto pysyy paremmin isomman pussilakanan sisällä, mutta ei se niin mene.
Unohda kaikki, mitä aikaisemmat ovat kirjoittaneet tässä ketjussa. Olen työskennellyt liinavaatteiden parissa 10 vuotta, joten trust me, tiedän mistä puhun.
Suomessa yhden hengen peiton standardikoko on 150x210 cm ja kahden hengen peiton 230x220 cm. Pussilakanan tulee lähtökohtaisesti olla samankokoinen kuin peiton.
Ruotsissa peitto- ja liinavaatekoot ovat samat kuin Suomessa, joten Ikeasta, H&M:stä ja Hemtexistä voi ostaa hyvillä mielin lakanansa. Mutta heti kun mennään Viroon, Tanskaan, Ranskaan tai puhumattakaan jostain Espanjasta tai USA:sta, niin variaatiota alkaa löytyä. Siksi kannattaa olla varuillaan muun maalaisissa ketjuliikkeissä, ettei mene ostamaan jonkun muun maan standardikokoista peittoa, koska pussilakanoita on vaikea löytää Suomesta.
MUTTA
Myös sillä on merkitystä, ostatko untuva- vai polyestertäytteisen peiton. Jos ostat suomalaisen untuvapeiton koossa 150x210cm ja tanskalaisen pussilakanan koossa 140x200cm niin no problem, untuva kyllä mukautuu. Sen sijaan polyesteripeittoa ei välttämättä saa tungettua nätisti. Ja toisaalta: Joutsen on suomalaisista peittovalmistajista poikkeus ja tekee tuplapeiton koossa 220x220 cm. Jos ostat 230x220 cm pussilakanan, niin sillä ylimenevällä 10 sentillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
SUMMA SUMMARUM
Osta peitto Suomesta ja varmista että se on standardikokoinen. Suurin osa Suomessa myytävistä pussilakanoista on tismalleen standardipeiton kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla samat mitat. Ainoo vaan että esim yhden hengen peitot on nykyään 210cm pitkiä ja yksikään pussilakanavalmistaja ei tee kuin 200cm pitkiä pussilakanoita...
Ja mistäköhän tietosi ovat peräisin? Ainakin Stockmannilta löytyy yli 250 eri pussilakanaa, jonka koko on tismalleen 150x210 cm:
https://www.stockmann.com/category/koti/makuuhuone/liinavaatteet?catego…
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on täysin samankoisia niin peitto ei mahdu pussilakanan sisään. Pussilakanan on hyvä olla hieman isompi.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaikki, mitä aikaisemmat ovat kirjoittaneet tässä ketjussa. Olen työskennellyt liinavaatteiden parissa 10 vuotta, joten trust me, tiedän mistä puhun.
Suomessa yhden hengen peiton standardikoko on 150x210 cm ja kahden hengen peiton 230x220 cm. Pussilakanan tulee lähtökohtaisesti olla samankokoinen kuin peiton.
Ruotsissa peitto- ja liinavaatekoot ovat samat kuin Suomessa, joten Ikeasta, H&M:stä ja Hemtexistä voi ostaa hyvillä mielin lakanansa. Mutta heti kun mennään Viroon, Tanskaan, Ranskaan tai puhumattakaan jostain Espanjasta tai USA:sta, niin variaatiota alkaa löytyä. Siksi kannattaa olla varuillaan muun maalaisissa ketjuliikkeissä, ettei mene ostamaan jonkun muun maan standardikokoista peittoa, koska pussilakanoita on vaikea löytää Suomesta.
MUTTA
Myös sillä on merkitystä, ostatko untuva- vai polyestertäytteisen peiton. Jos ostat suomalaisen untuvapeiton koossa 150x210cm ja tanskalaisen pussilakanan koossa 140x200cm niin no problem, untuva kyllä mukautuu. Sen sijaan polyesteripeittoa ei välttämättä saa tungettua nätisti. Ja toisaalta: Joutsen on suomalaisista peittovalmistajista poikkeus ja tekee tuplapeiton koossa 220x220 cm. Jos ostat 230x220 cm pussilakanan, niin sillä ylimenevällä 10 sentillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
SUMMA SUMMARUM
Osta peitto Suomesta ja varmista että se on standardikokoinen. Suurin osa Suomessa myytävistä pussilakanoista on tismalleen standardipeiton kokoisia.
Kiitos tästä selvennyksestä (en ole ap). On todella harmillista nämä ulkomaiden eri koot vuodevaatteissa. Viime jouluksi yritin epätoivon vimmalla etsiä tartan-ruutuisia flanellilakanoita koska makuuhuoneeni on kylmä. Suomesta ei ollut toivoakaan löytää haluamiani ja Englannissa josta niitä olisi löytynyt, oli aivan eri koot. Nyttemmin olen jo unohtanut ne koot, mutta tilata en kuitenkaan uskaltanut. Minulla on kaksi yhden hengen untuvapeittoa. Katson taas ensi talvea vasten ne engelsmannien koot, jospa tuon mukautuvuuden takia uskaltaisin sittenkin tilata mikäli koko ei yli kymmentä senttiä heitä.
Hei! Olen hieman hämmennyksissä tämän asian kanssa minäkin. Netistä löytyy tietoja eri firmojen sivuilta, että Suomessa pussilakanat ja peitot ovat kokoa 150 x 210 (yhden hengen). Huomasin kuitenkin, että kaikki kotoani löytyvät pussilakanat ovat vain 190-200 cm pitkiä. Ne on kaikki ostettu Suomesta. Sänkykin on vain 203 cm pitkä mutta se autsralialaista tekoa. Ompelin juuri ensimmäistä kertaa elämässäni pussilakanan ja tein nettitietojen mukaan sen 210 cm:n pituiseksi. Huomasin, että se onkin 10 cm ylipitkä sekä sänkyyn että peittoon. Tulkitsen tätä niin, että suomalainen standardi on muuttunut joitakin vuosia sitten 200 cm:stä 210 cm:iin. Olisikohan tämä totuus asiasta?
Joku standardi on kyllä muuttunut, vanhat pussilakanani ja täkkini on 140x190cm, kaikki ostettu Suomesta. Nyt ei sitten saakaan muuta kuin tuota 150x210 kokoa ja täkki hölskyy pussilakanassa. Rassaa, että kaikki pitää ostaa uusiksi.
minä taas etsin pussilakanoita kokoa 150/200 saako jyskistä.
Yleensä menee näin
Single duvet 135x200cm
Double duvet 200x200cm
King duvet 230x220cm
Super King duvet 260x220cm
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan samat mitat toimivat ongelmitta. 140x200 peitto, samankokoiseksi merkitty pussilakana. Se on kokomerkintä, ei absoluuttinen mitta.
Ikean sivujen perusteella pitäisi olla samat mitat.