Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

167cm ja 68kg??

auttakaa
22.04.2020 |

Oon 13-vuotias tyttö ja mun paino on lähteny nousuun :( oon nykyään 167cm pitkä ja painan 68kg, oonko ylipainonen? Ahistaa ihan törkeesti mutten vaan saa mun painoa hallintaan

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikein sopivissa mitoissa. Olen itse 172 ja 70, olotila oikein hyvä ja jaksan käydä juoksulenkeillä yms.

Vierailija
2/11 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, olet ihan hyvä tuollaisena kuin olet. Pahinta olisi, että ahdistut liikaa ja stressaat ja ryhdyt laihduttamaan liian tiukoilla ja oudoilla dieeteillä. Se vain pistää elimistösi sekaisin ja lopputulos on yleensä lihominen ja vielä pahempi ahdistus.

Neuvoni sinulle on, että syö kuten ennenkin paitsi että lisäät kasviksia. Jätä namit viikonloppuun, syö vaikkapa marjoja naminälkään. Käy joka päivä liikkumassa esim. kävelyä, tanssi huoneessasi, käy juoksemassa tai mistä ikinä tykkäätkin! Mutta pääasia on ettet stressaa painoa ja teet pieniä muutoksia joka päivään. Olet varmasti kaunis tyttö, pidä huolta itsestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet BMIn mukaan täysin normaalipainossa! Ethän tee samaa virhettä kuin minä nuorena -olin kokoisesi ja luulin olevani ylipainoinen. Luovutin ajatellen että peli on menetetty, joka johti kymmenien kilojen lihomiseen. Nyt olen takaisin nuoruuden koossa ja oloni on todella pieni! Olet täysin normaalikokoinen, muista se vaikka oma pää väittäisi mitä.

Vierailija
4/11 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 viestistä saa sen käsityksen, että olisit jo lihava ja syytä painonpudotukseen olisi. Näin ei ole. Olet normaalipainossa.

Ihmiset, miettikää miten puhutte nuorille tai minkä ikäisille vain näistä asioista. Hyvää tarkoittavat hutineuvot jäävät helposti päähän kummittelemaan.

Vierailija
5/11 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikein sopivissa mitoissa. Olen itse 172 ja 70, olotila oikein hyvä ja jaksan käydä juoksulenkeillä yms.

Mä olen 165 ja painan 77kg, jaksan käydä juoksulenkillä mutta ei se tarkoita että en olisi ylipainoinen. Ja reippaasti ylipainoinen on myös ap, ellei ole huomattavaa lihasmassaa.

Vierailija
6/11 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino vaihtelee usein teinivuosien kuluessa. Itse laihduin yllättäen noin 16-vuotiaana, ilmeisesti kasvupyrähdyksestä johtuen. Olin yhtäkkiä omaan makuuni jopa liian laiha, eivätkä vaatteet näyttäneet mielestäni hyviltä päällä. Onneksi paino tasaantui parikymppiseksi tultuani. Suosittelisin odottamaan siihen saakka, että nuori täyttää 18-20 ennen kilojen tarkempaa punnitusta.

Nuorena painosta ei kannata stressata liikaa. Elimistö tarvitsee paljon energiaa aivojen, lihasten ja muiden solujen kehityksessä. Monipuolinen syöminen on erittäin tärkeää sinä aikana. Aikusena annoskokoa ym. valintoja voi miettiä sitten uudestaan, kun keho ei enää tarvitse samalla tavalla energiaa. Nuoren ei ole hyvä noudattaa aikuisten vaikka Instaan postaamia annosmalleja. Nuori tarvitsee enemmän ravintoa.

Aktiivinen elämäntapa on tietenkin hyvästä, ja liikkuminen auttaa kehoa huolehtimaan itsestään. Kun liikuntaharrastukset ovat kunnossa, paino usein pysyy tasaisena. Lihaksista kannattaa pitää huolta!

Painoindeksi on se, joka antaa suuntaa siitä, oletko "normaalipainon" rajoissa. Painoindeksilaskureita löytyy helposti netistä googlettamalla. Absoluuttinen painoindeksi ei ole, eikä vähän kohollaankaan olevista lukemista kannata huolestua. Kuten sanottua, nuoruudessa paino voi vaihdella paljonkin 10-20 ikävuoden välillä.

Jos painoindeksi on koholla, sen aika todennäköisesti saa nuoruusvuosien aikana normaalin rajoihin ihan vaan minimoimalla limujen, mehujen, karkkien ja sipsin natustelun. Pitsat, hampurilaiset ja ranskalaiset ovat myös niitä ruokia, joita kannattaa syödä harkiten vaikka muutamia kertoja kuussa tai harvemmin. Muuten ruoasta ei pidä nuoren koskaan luopua, eikä ruoka ole se joka lisää painoa. Karkit ja limut ovat niitä painoa nostavia sokeripommeja.

Ketjun aloittaja on hyvin normaalipainoinen. On kiva, että netissä voi kysellä näistä jutuista.

Vierailija
7/11 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni sinulle on, että syö kuten ennenkin paitsi että lisäät kasviksia. Jätä namit viikonloppuun, syö vaikkapa marjoja naminälkään. Käy joka päivä liikkumassa esim. kävelyä, tanssi huoneessasi, käy juoksemassa tai mistä ikinä tykkäätkin! Mutta pääasia on ettet stressaa painoa ja teet pieniä muutoksia joka päivään. Olet varmasti kaunis tyttö, pidä huolta itsestäsi.

Nämä neuvot ovat tähän ketjuun ihan asiattomia ja tuntuvat jopa vähän myrkyllisiltä tässä asiayhteydessä. Ketjun aloittajan ei ole mitään syytä tehdä mitään muutoksia painoonsa liittyen - hän on hyvin normaalipainoinen.

"Pienien muutoksien" tekeminen päivittäin ei ole sellaista, mitä 13-vuotiaan todellakaan tarvitsee miettiä vielä vuosiin. Nuorena tulee vastaan paljon uutta, ja muutoksia tulee ihan luonnostaan kovaa vauhtia. Stressin vähentäminen onnistuu varmasti parhaiten kun nuori keskittyy etsimään niitä juttuja, jotka tekee nuoren itsensä onnelliseksi. Ketjun aloittaja voi hyvin unohtaa nämä "pienet muutokset joka päivä" ja keksiä vaikka mitä kivaa harrastusta haluaisi kokeilla seuraavaksi.

Kasviksien syönti ja liikuntaharrastukset kuten tanssi ovat toki kaikille kelpoja neuvoja terveyden ylläpitämiseksi kenenkään ikään tai painoon katsomatta.

Love & Peace

Vierailija
8/11 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ikäisenäsi tismalleen samoissa mitoissa. Laihdutin siitä tuon 8kg ja olen näin 30-vuotiaan yhä samoissa mitoissa. Et ole ylipainoinen, ehkä hieman pyöreä mutta se ei haittaa mitään!

Tärkeää on liikkua ja syödä terveellistä ruokaa. Älä stressaa :)

Vierailija
9/11 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvat vielä, joten liikaa ei kannata painoa vertailla. Karkit ja roskaruoka ei ole kenellekään jatkuvasti hyväksi, karkkipäivä erikseen, jos vanhemmat eivät enää siitä huolehdi. Liikuntaa pitää nuorena harrastaa, jotta luusto ja lihaksisto vahvistuu, ihan sitä mistä itse pidät, skeittaus , rullaluistelu, pyöräily, kävely, joukkuepelit (juuri nyt näitä ei voi)...

Vierailija
10/11 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että tätä kommenttia on laitettu pahalla, tämä neuvo noudattaa aikalailla yleisiä suosituksia. Monen suomalaisen kasvisten saanti jää reippaasti alle suositusten, mutta varmasti jokainen voi aina pikkuisen lisätä kasvisten saantia entisestään. Vanha kunnon "kuuden kasviskourallisen sääntö" on hyvä pitää muistissa ihan meidän jokaisen. Mutta toki pelkillä kasviksilla ei pärjää, tarvitaan myös energiaa lämpimästä ruoasta ja välipaloista ym.

Joka päivä on myös hyvä liikkua ihan arkisissa muodoissa mm. portaat hissin sijasta, kävely kaverin kanssa, tanssi, ulkoilu tms. Ymmärrän että kehoon liittyvät asiat mietityttävät, ja samaa pohdintaa käyvät useat ikäisesi nuoret mutta juuri kuten muutkin sanoi, ei stressiä :) 

Vierailija
11/11 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt kannata ruveta katsomaan tilannetta ruusunpunaisten lasien läpi. Olet juuri normaalipainon ylärajalla. Painoindeksisi on 24.5, ylipainon raja on 25. Ikäisesi ei enää kasva kuin muutaman sentin. Ylempi kirjoittaja on oikeassa, että pienillä muutoksilla voit vielä muuttaa tilannetta. Syö enemmän kasviksia ja vähemmän leipää ja pastaa, herkut ja limut minimiin. Harrasta hauskaa liikuntaa; käy tramppapuistossa, tanssi, juokse, ui tai mitä vaan mistä tykkäät. Muutosta ei tarvitse tulla nopeasti, mutta lopeta herkkujen puputtaminen tai pian painat huomattavasti enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän