Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päänsärky uudessa asunnossa

Vierailija
22.04.2020 |

Muutin reilu vuosi sitten vastarakennettuun kerrostaloasuntoon. Tämän vuoden aikana olen kärsinyt selvästi enemmän päänsäryistä ja migreenikohtauksista. Ero tuli selvästi ilmi oltuani 3 viikkoa pois kotoa, sillä kotiin palattuani heti kahden ensimmäisen päivän aikana päänsäryt iskivät jälleen. Mukanani oleva kumppanini sai myös päänsäryt molempina päivinä, vaikka ei niistä usein kärsikään.
Olemme jo todenneet, että asunnossani on normaalia voimakkaampi ilmanvaihto, jota ei voi säätää. Taloyhtiökokouksen tiedotteen mukaan muutkin asukkaat olivat huomanneet saman. Ilmanvaihdosta johtuen huoneilman kosteus on jatkuvasti alle 30% ja tämän takia minulla on ilmankostutin, jota ilman olisin varmaan jo mennyttä naista. Olen miettinyt muitakin syitä, mutta en keksi. Siivoan säännöllisesti enkä anna kämpän pölyyntyä. Ei voi olla homettakaan, kun on niin uusi talo.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Alkaa oikeasti turhauttaa tämä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä materiaali lattiassa?

Vierailija
2/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 30 prosentin kosteus on Suomessa hyvinkin tavallista varsinkin talvi ja kevät vuodenaikoina. ennemmin syy voisi olla korkeassa hiilidioksidipäästöissä jos ilma ei vaihdu riittävästi vaikka tuuletusaukosta humiseekin. taloyhtiöllä voisi olla käytössään ilmanvaihtokanavien säätöraportti, jolla voisi todentaa että rakennuttaja on säätänyt ilmanvaihdon kohdilleen. itse ei kannata räplätä, sillä pahimmassa sisäilmaa aletaankin ottaa viemäreistä.

toinen syy voi olla että uudesta talosta hajoilee ilmaan vielä VOC kaasuja, näitä irtoaa esimerkiksi maaleista ja uusista kalusteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan laitoin vastaavan uusien materiaalien piikkiin, jotka selvästi vielä tuoksuivat vahvasti, vaikka talo oli n. 2v vanha. Oireet kuitenkin pahenivat seuraavan 2 vuoden aikana, ja ilmeni, että talo oli rakenteiltaan täysin homeessa.

Vierailija
4/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hometta. Muuta äkkiä pois. Voit tulla yliherkäksi ja sitten oireilet jo pienistä määristä.

Vierailija
5/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikanaan oireita puolisen vuotta uudessa asunnossa ja sitten kilpirauhanenkin lasahti. 

Mutta oireita voi tulla asunnon lisäksi mistä tahansa. Jos olet ostanut uuden sohvan, sängyn, patjan, tyynyn, säilytyslaatikon jne jne. Lähes kaikessa on nykyään ihan järkyttäviä kemikaaleja. 

Vierailija
6/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi olla hometta, vaikka on uusi talo. Onko ap kasvanut ihan tynnyrissä kun ei ole kuullut rakenteilla olevien talojen kosteusongelmista?

Vierailija
7/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa. Minullakin alkoi tuolloin myös kilpirauhasen raju tulehdus, joka johti vajaatoimintaan n. 10v myöhemmin.

Vierailija
8/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanpaineet.. liian tiiviit ikkunat? Neurologi tästä mulle mainitsi, että herkille voi tulla siitäkin päänsärkyä, jos huoneessa on alipaine liian tiukkaan tiivistettyjen ikkunoiden takia.

Vierailija
9/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on uusi asunto siellä voi olla hometta. Olen asunut talossa jossa oli vesivahingon seurauksena hometta. Kärsin jatkuvista päänsäryistä ja migreenistä, kunnes asia korjattiin. Nykyään en voi olla edes vuorokautta talossa jossa on hometta, kun saan jo päänsäryn.

Vierailija
10/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan jo tunnissa viiltävää poskionteloissa asti repivää päänsärkyä homekämpissä.

Vierailija
11/12 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun ilmankosturin levittää hometta

Vierailija
12/12 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ollut samankaltaisia oireita, kun muutimme vastavalmistuneeseen taloomme.

Sain myös ihanana lisänä pieniä vesikelloja kasvoihini ja käsiini. Päättelin vesikelloista, että on varmasti VOC kaasuista johtuvaa oireilua. Lisäksi ajattelin, että osan oireista voi aiheuttaa hienoinen rakennuspöly pinnoilla.

Kahden kuukauden oireilun jälkeen puhdistin kaikki kaappien pinnat ja vedin höyrypesurin lattia osalla seinät ja katon. Seinistä ja katosta lähti älytön määrä hienoa pölyä jota ei edes normaalisti nähnyt.

Vaikka en suosittele höyrypesuria kaikkiin pintoihin, niin tässä tilanteessa en keksinyt muuta ratkaisua. Tärkeintä kuitenkin on, että oireilu loppui siihen siivoamiseen ja rupesin vihdoinkin nauttimaan kotona olemisesta, kun enään ei ollut päänsärkyjä saatikka niitä vesikelloja ihollani.