Aktiiviset liikkujat/juoksijat-teidän vaivat ja ongelmat
Olen aika ekstrovertti ihminen ja harrastan vain yksilölajeja (juoksu, ratsastus, tavoitteellinen kotijumppailu), joten kauhean paljon ei tule puhuttua kenellekään kaikista rempoista yms. ongelmista.
Millaisia vaivoja teillä on, jos on ja miten hoidatte niitä? Missä kulkee raja-milloin rajoitatte liikuntaa ja mikä on sellainen vaiva mille viitaatte kintaalla ja jatkatte liikuntaa tavalliseen tapaan?
Yksi asia mietityttää aina välillä. Olen nyt viimeisen vuoden harrastanut liikuntaa todella paljon ja tasaisesti on myös painoni noussut vuoden aikana n. 5-7kg. Osittain saattaa johtua myös herkuttelusta, mutta en kuitenkaan näe itseäni mitenkään "turvonneena". Jalkalihakseni on kasvanut kyllä huomattavasti, mutta voiko lihasmassan kasvu aiheuttaa noin merkittävää painonnousua, varsinkin kun olen vähän epäsuhta ja yläkroppa on puolestaan hoikka/ei niin vahva ? Kokemuksia? Vai olenkohan sittenkin vaan rehellisesti vähän pylleröitynyt :D
Omia vaivojani on ajoittainen niskajumi ja sen hoidatan osteopaatilla tai hierojalla, koska ei lähde venyttämällä eikä omatoimisella hieronnalla, päinvastoin pahentaa asiaa.
Jumpatessa meinaa joskus polvet juilia ja silloin pidän taukoa. Joskus täytynyt pitää pitkäkin tauko liikunnasta polvien takia, mutta onneksi tämä on todella harvinainen vaiva, mutta todella iso riesa jos tulee.
Juostessa meinaa välillä tuo lonkka tai mikä lie sivujenkka lähteä jumiin, mutta se on vaiva mikä lähtee sillä millä on tullutkin eli liikunnalla. Eli jatkan samaan malliin ja koitan vähän keskittyä venytyksiin ja hieroa itse tuota aluetta.
Ah, sain kerrankin avautua näistä :D kertokaa tekin teidän vaivajutut ja vinkatkaa jos on jotakin hyviä kotikutoisia hoitokonsteja myös tai miten ennaltaehkäisette ongelmia?
Kommentit (4)
Ap kyselee vaivoja, mitä saa liikunnasta ja kertoo pitkän listan omistaan. Onkohan tuo ap:n liikunta ihan terveellistä??
Mulla kipeytyy toisesta jalasta sääri ja toisesta reisi, jalat on kai hieman eripituiset. Venyttelyä ja hierontaa. Asfaltilla juostessa jalat on aika kovilla, hyvät iskuja vaimentavat lenkkarit on aika ehdottomat. Käytän kenkiä myös kotona treenatessa crosstrainerilla.
Magnesiumsuihke/öljy aika hyvin ehkäisee kun malttaa ajan kanssa hieroa.
Myös kunnollinen alkulämmittely pitäisi aina muistaa, jos suoriltaa lähtee juoksemaan niin sääret kipeytyy. Unen puutteessa ei saa treenata.
Pari kertaa oon murtanut varpaani ja pitänyt jopa päivän tauon, sitten vaan teippaus viereiseen ja lenkille :D
Olet introvertti.
Ja sori, en aiheesta osaa kommentoida :/ olen laiska liikkumaan...