Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas fiksummat, että miten bensa maksaa edelleen 1,20 €/l, vaikka öljyn maailmanmarkkina hinta on negatiivinen

Vierailija
22.04.2020 |

Onko se nyt vaan niin, että jos öljyn hinta nousee, niin sen hinta näkyy kyllä pumpuilla heti seuraavaana päivänä. Mutta jos öljyn hinta puolestaan laskee, niin hinnan alennukset tapahtuvat pitkällä viiveellä ja vähitelle.

Eihän nyt veroja kuitenkaan voi olla niin paljon, että niiden osuus on joku 1 euro bensalitran hinnasta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan hinnasta 2/ 3 on veroja.

Eikä bensa itsestään pulppua sinne itsestään pystyssä pysyvälle bensa-asemalle.

Ainakin täällä päin bensan hinta on kyllä laskenut.

Vierailija
2/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vain hetken aikaa ja USAn sisäisillä markkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis sentään. Bensan hinnalla ei ole mitään väliä, koska miesten kuuluu maksaa bensat ja autot ja niihin liittyvät kulut. Niihin kuluu kuitenkin niin vähän rahaa. Muutaman huulipunan verran kuukaudessa.

Vierailija
4/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis sentään. Bensan hinnalla ei ole mitään väliä, koska miesten kuuluu maksaa bensat ja autot ja niihin liittyvät kulut. Niihin kuluu kuitenkin niin vähän rahaa. Muutaman huulipunan verran kuukaudessa.

Ohhoh, mulla on sitten piilok*kkeli, kun mies ajaa mun autolla, josta oon maksanut verot ja vakuutukset joka vuosi. Vaihdan sen kanssa renkaat, pesen ja vahaan auton yksin. Mies ei edes tiedä, mihin lasinpesunestettä pitää lisätä.  Ja samalla valittaa siitä, kun "joutuu" joka toinen kerta tankkaamaan. Ja valittaa myös siitä, kun autot ovat kalliita.

Elämä on.

Vierailija
5/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, mulla on sitten piilok*kkeli, kun mies ajaa mun autolla, josta oon maksanut verot ja vakuutukset joka vuosi. Vaihdan sen kanssa renkaat, pesen ja vahaan auton yksin. Mies ei edes tiedä, mihin lasinpesunestettä pitää lisätä.  Ja samalla valittaa siitä, kun "joutuu" joka toinen kerta tankkaamaan. Ja valittaa myös siitä, kun autot ovat kalliita.

Elämä on.

Siis miehenhän kuuluukin maksaa autot. Ja paree ollakin hyvä.

Vierailija
6/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään maailman hinta ei ole negatiivinen. Toiseksi öljyä myydään hinnalla millä se on ostettu. Jos tänään maailman hinta on matala, niin Suomessa säilyy on täytetty eilisen kalliilla hinnalla. Huomenna voit saada tämän päivän halpaa bensaa, mutta ainoastaan jos siihen on syyyä. Jos bensa menee kalliilla, niin miksi sitä myisi halvalla? Meillä ei ole tuottajan ongelmia, että öljyä tulee lisää koko ajan ja säiliöt täytyy, kun kukaan ei osta. Meillä voi seistä se vanha öljy säiliössä odottamassa parempia aikoja, eikä uutta tule väkisin. Tai tuo ongelma on aika pieni.

Käytännössä se siis tarkoittaa, että Suomessa kulutus ei ole vähentynyt ja tilatut öljyt mahtuu säiliöihin. Ei tarvitse pakosti myydä pois halvalla.

Vierailija
7/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaöljy ja bensiini on kaksi eri asiaa. 

Vierailija
8/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt veroja kuitenkaan voi olla niin paljon, että niiden osuus on joku 1 euro bensalitran hinnasta?

Verottaja vielä 0,70€ plus alvin. Eli vajaat 90 senttiä tulee hintaa litralle vaikka kukaan ei ottaisi matkalla mitään välistä, siis jalostamot, kuljetukset tai huoltamonpitäjä.

Vierailija
10/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se öljy mistä tuo bensa tehtiin maksoi "normaalin" hinnan.

Vierailija
11/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo on ilmeisesti samoilla linjoilla. Jotenkin kummasti aina sen jälkeen, kun vaimo on käyttänyt autoa, niin seuraavalla kerralla rattiin hypätessäni palaa bensavalo. Tai sitten se tankilla käyminen on liian vaikea suoritus. 

Vierailija
12/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on.

Pitääkin kouluttaa omaa vaimoa. Hän ei ole koskaan tehnyt mitään noista, mutta ajelee kyllä tyyväisesti autollani ja kehtaa vielä valittaa, että uudempaan pitäisi vaihtaa. 

Vierailija
13/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja vielä 0,70€ plus alvin. Eli vajaat 90 senttiä tulee hintaa litralle vaikka kukaan ei ottaisi matkalla mitään välistä, siis jalostamot, kuljetukset tai huoltamonpitäjä.

Verottaja vei...

Vierailija
14/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo on ilmeisesti samoilla linjoilla. Jotenkin kummasti aina sen jälkeen, kun vaimo on käyttänyt autoa, niin seuraavalla kerralla rattiin hypätessäni palaa bensavalo. Tai sitten se tankilla käyminen on liian vaikea suoritus. 

Olisit sitten miettinyt tuota ENNEN kuin menit naimisiin. Aina välillä, kun mies valittaa bensan hinnasta, niin luettelen auton KAIKKI muut kustannukset. Valitus loppuu. T: 4

Vierailija
15/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt täytyy ymmärtää, että kyse oli futuurikaupoista. Sinä päivänä kun se hinta meni negatiiviseksi, oli umpeutumassa toukokuun futuureja. Siellä on markkinoilla saattanut olla tekemässä futuurikauppaa joku noheva sijoittaja, joka ei tarvitse sitä öljyä yhtään mihinkään, vaan oli ajatellut että ostaa futuurin halvalla ja myy kalliilla. Ja piru vieköön tuli korona väliin, kysyntä tippui ja hinta tippui. Futuurien hinta tippui vielä enemmän, mutta tämä epäonninen tyyppi ei heti myynyt futuurejaan pois, jäi ehkä odottamaan että hinta toipuu.

Oli tarina taustalla mikä hyvänsä, niin futuurien sulkeutumispäivänä siellä alkoi osalla porukasta olla hätä, koska jos ne futuurit olisivat jääneet omiin näppeihin, se olisi tarkoittanut että toukokuussa olisi pitänyt ottaa vastaan oikeaa öljyä. Jos ei itsellä ole sille öljylle käyttöä, niin sitten olisi pitänyt hankkia siihen vähän vauhdilla joku tankkeri ottamaan sen öljyn vastaan, koska varastot USA:ssa alkoi olla täynnä. Ehkä siinä tehtiin laskelmia, että tankkerin vuokra kuukaudeksi maksaa tämän ja tämän verran ja tappiolla myyminen tämän ja tämän verran ja tappiolla myyminen osoittautui edullisemmaksi (tai ainakin helpommaksi) vaihtoehdoksi. Ehkä se tappiolla myyjä oli joku, jolla ei ollut mitään käryä mistä tankkerin voi vuokrata, tai ehkä hän oli katsonut että saatavilla olevat tankkerit ovat niin kaukana etteivät ehdi tulemaan ajoissa paikalle. 

Jos mitään muuta ette lapsillenne sijoittamisesta opeta, niin opettakaa ainakin se, että pysyvät futuureista kaukana, elleivät tasan tarkkaan tiedä mitä ovat tekemässä.

Vierailija
16/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on.

Pitääkin kouluttaa omaa vaimoa. Hän ei ole koskaan tehnyt mitään noista, mutta ajelee kyllä tyyväisesti autollani ja kehtaa vielä valittaa, että uudempaan pitäisi vaihtaa. 

Ja vetoat vauva.fi:n av-keskusteluun?  Mä en ainakaan vaihtaisi vielä vähään aikaan autoa, kun ei tiedä, mihin suuntaan autoverotus (taas) muuttuu. Plus mun vaatimustasolla ei ole oikein montaa automerkkiä, joista valitsen.

Vierailija
17/17 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt täytyy ymmärtää, että kyse oli futuurikaupoista. Sinä päivänä kun se hinta meni negatiiviseksi, oli umpeutumassa toukokuun futuureja. Siellä on markkinoilla saattanut olla tekemässä futuurikauppaa joku noheva sijoittaja, joka ei tarvitse sitä öljyä yhtään mihinkään, vaan oli ajatellut että ostaa futuurin halvalla ja myy kalliilla. Ja piru vieköön tuli korona väliin, kysyntä tippui ja hinta tippui. Futuurien hinta tippui vielä enemmän, mutta tämä epäonninen tyyppi ei heti myynyt futuurejaan pois, jäi ehkä odottamaan että hinta toipuu.

Oli tarina taustalla mikä hyvänsä, niin futuurien sulkeutumispäivänä siellä alkoi osalla porukasta olla hätä, koska jos ne futuurit olisivat jääneet omiin näppeihin, se olisi tarkoittanut että toukokuussa olisi pitänyt ottaa vastaan oikeaa öljyä. Jos ei itsellä ole sille öljylle käyttöä, niin sitten olisi pitänyt hankkia siihen vähän vauhdilla joku tankkeri ottamaan sen öljyn vastaan, koska varastot USA:ssa alkoi olla täynnä. Ehkä siinä tehtiin laskelmia, että tankkerin vuokra kuukaudeksi maksaa tämän ja tämän verran ja tappiolla myyminen tämän ja tämän verran ja tappiolla myyminen osoittautui edullisemmaksi (tai ainakin helpommaksi) vaihtoehdoksi. Ehkä se tappiolla myyjä oli joku, jolla ei ollut mitään käryä mistä tankkerin voi vuokrata, tai ehkä hän oli katsonut että saatavilla olevat tankkerit ovat niin kaukana etteivät ehdi tulemaan ajoissa paikalle. 

Jos mitään muuta ette lapsillenne sijoittamisesta opeta, niin opettakaa ainakin se, että pysyvät futuureista kaukana, elleivät tasan tarkkaan tiedä mitä ovat tekemässä.

Ok. Mihin sitten öljyn futuurien hinnat perustuvat? WTI:hin, Brent:iin, lainoihin ja niiden korkoihin? Olen yrittänyt oppia öljyfutuureista, enkä oikein ota selvää ja siksi en ole sijoittanut, koska se tuntuu loputtomalta uhkapeliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi