AKATEEMISET työttömät/pätkätyöläiset, miten rakennatte cv:tä?
Kun niitä aukkoja voi olla paljonkin ja työttömyys voi venyä. Tuntuu, että en omani kanssa kehtaa edes hakea juuri mihinkään. Lähinnä nyt tarkoitan tutkimuspainotteisia, en niinkään hammaslääkäreitä tms. selkeämpään ammattiin valmistuneita.
Kommentit (28)
Laitatteko erikseen esim. artikkelin työstämisen, vaikka siihen ei ole rahoitusta mistään?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei välitä niistä aukoista!
No kyllä niistä jonkin verran välitetään, varsinkin jos on pidempiä aikoja eikä vain tyyliin pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei välitä niistä aukoista!
No kyllä niistä jonkin verran välitetään, varsinkin jos on pidempiä aikoja eikä vain tyyliin pari kuukautta.
Valehtelet!
Mulla lukee vaan vuositasolla, jää heti kuukausien aukot piiloon. Sekalainen silppu on yhdistetty yliopiston alle pointeiksi mitä olen siellä tehnyt.
Jos rekryjärjestelmään pitää syöttää kuukausien tai jopa päivien tasolla työsuhteet, joko valehtelen surutta tai jätän hakematta ko. paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee vaan vuositasolla, jää heti kuukausien aukot piiloon. Sekalainen silppu on yhdistetty yliopiston alle pointeiksi mitä olen siellä tehnyt.
Jos rekryjärjestelmään pitää syöttää kuukausien tai jopa päivien tasolla työsuhteet, joko valehtelen surutta tai jätän hakematta ko. paikkaa.
Entä jos jäisit valheesta kiinni? Sanoisitko, että muistit ajat väärin tjs?
Vierailija kirjoitti:
Laita, että olet opiskellut omarahoitteisesti.
Niin sitten pitäisi kai myös sanoa, mitä on opiskellut ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos jäisit valheesta kiinni? Sanoisitko, että muistit ajat väärin tjs?
Sehän on ihan se ja sama mitä siinä vaiheessa sanoo, paikka jäisi saamatta kuitenkin. :)
t. sama
Olen ajatellut täyttää aukot pistämällä siihen, että olin linnassa. Jos pakotetaan hakemaan jotain duunia, mitä en halua :)
No ei vainen. Tähtään yrittäjäksi, sama tehdä tätä silppua toiminimellä. Kunpa olisi perustulo tai joku muu, jonka turvin uskaltaisi paremmin, mutta näillä mennään, mitä on ja toivotaan, että elämä kantaa.
Hullujenhuone ois toinen hyvä, millä ne aukot voisi tyylikkäästi peittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut täyttää aukot pistämällä siihen, että olin linnassa. Jos pakotetaan hakemaan jotain duunia, mitä en halua :)
No ei vainen. Tähtään yrittäjäksi, sama tehdä tätä silppua toiminimellä. Kunpa olisi perustulo tai joku muu, jonka turvin uskaltaisi paremmin, mutta näillä mennään, mitä on ja toivotaan, että elämä kantaa.
Jos työkkäri pakottaa hakemaan jotain näennäistä paikkaa, joka ei liity mihinkään, kannattaakin laittaa että henkirikoksesta olin lusimassa.
Vierailija kirjoitti:
:D:D:D
Siis jos sun alalla työttömyysjaksot on jollain tapaa normaaleja, niin ei kai niillä ole väliä? Tutkijan cv:ssä olennaista on julkaisutoiminta ja saatujen apurahojen määrä. Usein artikkeleita kirjoitetaan tai rahaa haetaan ilman apurahaa/työsuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos sun alalla työttömyysjaksot on jollain tapaa normaaleja, niin ei kai niillä ole väliä? Tutkijan cv:ssä olennaista on julkaisutoiminta ja saatujen apurahojen määrä. Usein artikkeleita kirjoitetaan tai rahaa haetaan ilman apurahaa/työsuhdetta.
Miten muotoilisit ne ajat, kun ei ole mitään rahoitusta? Siis jotain muuta kuin "kalsarikänniä"?
Siis teettekö CV:n kuukausitasolla? Itselläni on paljon silppua, lähinnä määräaikaisuuksia ja freetöitä, ja niputan kaikki vuosina yhteen.
En tosin usko, että saan ikinä vakituista työtä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muotoilisit ne ajat, kun ei ole mitään rahoitusta? Siis jotain muuta kuin "kalsarikänniä"?
Miksi niihin pitäisi laittaa mitään? CV:hen laitetaan se mitä on tehty, ei se mitä ei ole tehty...
Kukaan ei syynää yksittäisiä kuukausia, eikä välttämättä vielä vuosia, jos cv on muuten sopiva tehtävään.
Ylipäätään akateemiseen CV:hen laitetaan vain tehtävän kannalta olennainen tieto. Itselläni työura alkoi esimerkiksi vasta 26 vuotiaana, vaikka olenkin ollut töissä 15 vuotiaasta lähtien. Toki, kun hakee ensimmäistä oman alan työtä, niin voi olla ihan hyvä kertoa olleensa aiemminkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis teettekö CV:n kuukausitasolla? Itselläni on paljon silppua, lähinnä määräaikaisuuksia ja freetöitä, ja niputan kaikki vuosina yhteen.
En tosin usko, että saan ikinä vakituista työtä :(
Ehkä yllätyt iloisesti joku päivä. Kuka tietää. Toisaalta kukapa tietää edes elonpäiviensä määrän.
Itselläni tutkimuspainotteinen pätkätyöura. Akateemiset CV:t ovat toki oma juttunsa ja Suomen Akatemian sivuilla olevien ohjeiden mukaisesti.
Olen hakenut muutaman kerran duunia yliopiston ulkopuolelta. Joka kerta CV:n vääntäminen on aina hermoja raastavaa, kun miettii että mitä siihen kirjoittaa. Olen yleensä typistänyt monista eri pätkistä ja rahoituksista koostuvan työuran yhteen tyyliin "tutkija 20xx-20xx", ja alle selitystä mitä kaikkea työnkuvaan on kuulunut ja että rahoituskin on elänyt aika tavalla tuolla ajanjaksolla. Usein sen CV:n kun pitäisi olla se about kaksi sivua ja akateeminen CV:ni on aika lailla isompi. Sitten olen listaillut koulutukseni, muita aikaisempia työpaikkoja ja osaamista joka on kertynyt harrastuneisuudesta, tämä viimeinen on tosin aina yhtä säätöä ja jää välillä pois. Osaaminen on se avainsana ja varsinkin isot firmat käyttää it-pohjaisia järjestelmiä seulomaan hakemuksista kiinnostavia, ja siksi laveasanaisuus ja osaamisen ja kokemuksen kuvaaminen ovat keskeisessä roolissa.
Jos on tutkinnon lisäksi aika vähän muuta työkokemusta ja lisäkoulutusta, kannattaa keskittyä varmaan siihen ns. elämänkoulun ja harrastuneisuuden tuomaan osaamiseen. Käytä niitä valmiita word-pohjia, joissa on värejä ja muotoja. Ei niihin paljon sanoja välttämättä edes mahdu, jos pitää mielessä sen kahden sivun vaatimuksen.
Töihin en ole kyllä vielä päässyt tutkimushommien ulkopuolelle, joten en ole varmaan paras asiantuntija kertomaan tästä. :)
Lähden Suomesta jos alkaa kertyä tyhjää.