Tyhjä CV ahdistaa
Olen 17-vuotias nuori ja minulla on aivan typötyhjä CV. En ole saanut elämäni aikana mitään kesätöitä hakemuksista huolimatta, ei siis ole ollut laiskuudesta kyse. Kokemuksen puute kuitenkin aina pudottaa seulasta minut.
Mitä ihmettä voisin tehdä? Tänäkin keväänä laitoin useampaan paikkaan hakemuksen ja sainkin jo paikan, mutta se peruttiin koronatilanteen vuoksi.
Onko kohtaloni nyt sinetöity?
Kommentit (42)
Harva paikka ottaa alaikäisiä nykyään töihin, moni samassa tilanteessa. Älä välitä ilkeistä kommenteista, boomerit ei ymmärrä nykyajan työmarkkioiden raadollisuutta.
Sain ensimmäisen työpaikkani 18-vuotiaana, lukion suorittamisen jälkeen. Sitä ennen olin hakenut useana kesänä ja jouluna erilaisiin työpaikkoihin, onnistumatta saamaan edes haastattelukutsua mihinkään.
Ei siis kannata tyystin lannistua, vaikka tilanne ymmärrettävästi harmittaakin! Mulla lähti myös tän kesän kesätyöt alta, ja varmasti monella muullakin on käynyt niin tämän tilanteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä ja monenlaisia meriittejä löytyy, joilla saa sellaista turhanpäiväistä täytettä. Sukulaisten lapsia olen kyllä hoitanut ja saanut siitä rahaa.
Ei kuitenkaan ole koskaan onnistunut mikään "oikean työn" saaminen. Tänä kesänä olisin päässyt kaupan kassalle, mutta eivät nyt ota kesätyöntekijöitä koronan takia.
Ap
Jos asia on noin, niin saat montakin riviä cv:hen. Ei ne ole turhia. Lukija ymmärtää kyllä, että nuori ei ole voinut olla monessa paikassa.
Laita myös ne lastenhoitokeikat ja mitkä vaan rahatyöt tähänastisten töiden otsikon alle. Vapaaehtoistyöt oman otsikkonsa alle, osoittavat aktiivisuutta. Kielitaito erikseen. IT-taidot, onhan teillä koulussa ollut jotain? Pistä vaan paperille.
Kun mansikkakausi alkaa, tarvitaan poimijoita. Ei siihen sinänsä tarvitse ajokorttia. Lähitilalle pääsee julkisilla, ja aikoinaan me poimijat asuimme sillä tilalla (Suonenjoella) ja saimme ruuat. Soita tai meilaa suoraan jollekin tilalliselle hyvissä ajoin. Tsemppiä!
Olen hakenut esimerkiksi kaupasta töitä, lähinnä siis hyllyttämistä ja muita alaikäisille sopivia töitä. Olen hakenut töitä myös päiväkodeista ja puutarhoilta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat tuon ikäiset ovat jo olleet töissä. Osaatko sanoa mikä on vikana ettei se sinulta onnistu?
Varmaan sinun nuoruudessasi. - Nykyään niin vanhemmalla kuin nuoremmalla on vaikeuksia työllistyä. Sinänsä on mukavaa, että moni aiemmin tylsä ja kuluttava homma on nykyään korvattu mm. koneilla ja ns. automatisoitu, . ja niinpä moni tällainen "yksinkeraisempi" homma on kuollut pois (tai ulkoistettu kaukomaille)
On hienoa, että Ihmiset opiskelee nykyään monin kertaisesti kuin aiempina vusoikymmeninä jne. Mutta oisaalta onhan se vähän nurinkurista jos aattelee vaikka sitä, että lähes ellei kaikilla eilen lähikaupassani kohtaamista myymälähenkilökunnasta tai sitä tukevisa toimijoita ovat joko korkeakoulutettuja tai korkeakoulussa ja yliopistossa opiskelevia.
Oke tekemänii otanta ei lähikaupassani ollut kovin iso; neljä ihmistä mutta silti. - Se mistä empimiseni, kun kirjoitin: ellei kaiklla.... viittaan siihen, että en tiedä, mikä oli kauppaan tavaraa toimittaneen/ kantaneen rekkakuskin koulutustaustaa.
Kouluttautuminen on opiskelu ovat erinomaisia asioita, mutta kyllä monta tointa ja työtä (yhtään näitä väheksymättä) pitäisi päästä tekemään sekä ilman edeltävää opiskelua tai ilman (merkiitävää) aiempaa kokemusta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä ja monenlaisia meriittejä löytyy, joilla saa sellaista turhanpäiväistä täytettä. Sukulaisten lapsia olen kyllä hoitanut ja saanut siitä rahaa.
Ei kuitenkaan ole koskaan onnistunut mikään "oikean työn" saaminen. Tänä kesänä olisin päässyt kaupan kassalle, mutta eivät nyt ota kesätyöntekijöitä koronan takia.
Ap
Ei nuo ole ollenkaan turhanpäiväistä täytettä 17-vuotiaan CV:ssä! Ilman muuta avaat TET-jatkot, lastenhoidon, vapaaehtoistoiminnan ja sellaiset harrastukset, jotka ovat antaneet valmiuksia esimerkiksi johtamiseen tai tiimin jäsenenä toimimiseen (partio, muu yhdistystoiminta jne).
Et ole edes täysi-ikäinen, joten ei syytä huoleen. Joillaki voi olla tyhjä cv vielä vanhempanakin.
Vierailija kirjoitti:
Valehtele sinne CV:hen. Ei ne työnantajat todellakaan lähde soittelemaan mihinkään kesätyöpaikkoihin et onko tää ja tää ollu teillä töissä sillon ja sillon koska ei ketään oikeasti kiinnosta eikä tuosta voi jäädä mitenkään kiinni. Sun on tarkotus saada töitä sillä CV:llä joten sen mukaan sen myös kirjottelet.
Mitä hel-vet-tiä mä just luin?!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Et ole edes täysi-ikäinen, joten ei syytä huoleen. Joillaki voi olla tyhjä cv vielä vanhempanakin.
TÄMÄ
Minun lapsella oli 17-vuotiaana vasta kaksi viikkoa (vai kolme?) työkokemusta, oli sellaisessa kesäsetelihommassa ollut Sokoksella ysiluokan jälkeisenä kesänä. Sitä ennen jotain kerho-ohjausta tunti viikossa yhtenä syksynä ja oliko pari kertaa ohjaajana leirillä muutaman päivän ajan. Ihan siis pikkujuttuja, mutta kai oli laittanut nuo CV:hen.
Sitten kuitenkin lukion jälkeen 17-vuotiaana (on marraskuussa syntynyt ja kävi lukion kahdessa vuodessa) sai ihan tosi hyvän kesätyöpaikan pörssiyhtiöstä, kun oli oppinut lukioaikana koodaamaan.
Kyllä minuakin mietitytti siinä lukion ekan vuoden jälkeen kun ei saanut kesätöitä, mutta ei se onneksi ollut lopullinen tuomio. Tyttö sai lukion jälkeen sen yhden kesätyöpaikan, mikä näyttää hyvältä CV:ssä ja pomolta vielä suitsutusta Linkediniin. Ekan opiskeluvuoden keväällä sai osa-aikaisen kesätyöpaikan, missä jatkoi kesällä täysiaikaisesti ja syksyllä taas osa-aikaisesti. Nyt on jo vaihtanut työpaikkaakin, sai tarjouksen opintoihin liittyvän tehtävän kautta.
CV:ssä voi tuoda esiin myös sellaista osaamista, mitä on tullut harrastusten kautta. Jos on vaikka harrastuksessa toiminut nuorempien ohjaajana, niin se kannattaa tuoda esiin. Se tarkoittaa että olet ottanut vastuuta ja sinuun luotetaan.
Ei syytä huoleen, monilla ei ole työkokemusta 17-vuotiaana. Suosittelisin kuitenkin, että liityt johonkin vapaaehtoistoimintaan tai nuorisojärjestöön. Näin voit osoittaa jatkossa töitä hakiessa, että olet saanut vapaaehtoistöiden kautta taitoja, jotka ovat hyödyllisiä myös työelämässä. Itse olin lukioikäisenä vapaaehtoisena vaihtarijärjestössä, koska olin aiemmin ollut vaihdossa. Siitä pystyi kertomaan ensimmäisessä työhaastattelussa, sillä olin ollut mukana järjestämässä leirejä ja tutorina, joista sai hyvin organisointi- ja yhteistyötaitoja. Ennen kaikkea vapaaehtoistyö osoittaa, että olet reipas ja aktiivinen tyyppi, mitä monet työnantajat arvostavat.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne meidän 19v nuorella, aiempina kesinä opiskellut ja kärsi vakavasta masennuksesta, nyt mahdotonta saada edes kaupan kassalta kesätöitä kun kokemusta ei ole mistään. Pitäisi ilmeisesti jo ala-asteella viimeistään aloittaa säännöllinen työnteko...
Olet väärässä. Omaa aktiivisuuttaan ja toisten kanssa toimeentulevaa luonnettaan voi osoittaa myös ihan vaikka hyväntekeväisyydessä toimimalla. Se kannattaa kirjoittaa. Sen lisäksi kannattaa kertoa itsestään ja omista harrastuksistaan.
Työnantaja hakee yleensä joukkuepelaajaa. Tänä kesänä vaikuttaa siltä, ettei kenelläkään nuorella ole juuri kesätöitä. Kannattaa siis vaikka opiskella jotain uutta. Hygieniapassista voi aloittaa koska siitä on hyötyä monella eri alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi nuo ole ollenkaan turhanpäiväistä täytettä 17-vuotiaan CV:ssä! Ilman muuta avaat TET-jatkot, lastenhoidon, vapaaehtoistoiminnan ja sellaiset harrastukset, jotka ovat antaneet valmiuksia esimerkiksi johtamiseen tai tiimin jäsenenä toimimiseen (partio, muu yhdistystoiminta jne).
Noista kannattaa kirjoittaa muutakin kuin pelkkä työnantajan ja työtehtävän nimi. Mitä työtehtäviä teit, mitkä oli vastuut ja mitä siinä oppi. Itse olen ihan perushommissakin huomannut itsessäni sellaisen taipumuksen, että minulla on luontainen taipumus miettiä miten työprosesseja saa virtaviivaistettua ja oma työntekoni tehostuu tämän kautta.
Tämä maa on aivan surkeassa tilanteessa eikä täällä voi elää normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä olisi ollut paljon töitä maatiloilla ja metsänistutuksessa, mutta niihin oli vaatimuksena ajokortti, enkä ole vielä käynyt autokoulua.
Ap
Siis jokaisessa paikallisen Metsänhoitoyhdistyksen paikassa? Oma eläkevaarini ei ole saanut yhtenäkään kesänä istutusapua ja poimisi kyllä työntekijän oman autonsa kyytiin. Eihän siellä metsän lähellä edes ole mitään jättiparkkipaikkaa.
Ennen vanhaan mentiin ihan polkupyörillä metsänistutustöihin ja nukuttiin teltoissa tai eräkämpillä.
Sinä siis sait paikan. Mutta tuohan kuulostaa hyvältä, ei tilanteesi mitenkään huono sitten ole. Yleistilanne on nyt poikkeuksellinen, joten ei voi kun odottaa parempia aikoja.
Tsemppiä, ja ei kohtaloasi mitenkään ole sinetöity. Tai jos on niin siten ettet tule jäämään ilman paikkaa tulevaisuudessa.
Sama tilanne täällä. Ikää 18 vuotta, mihinkään ei pääse. Olen toiminut eräässä järjestössä kouluttajana ja lukuisia luottamustehtäviä löytyy myös listalta, samoin kokemusta NY- ja 4H-yrittäjyydestä sekä vaikka sun mitä mielenterveyden ensiapu-kursseja ja lastenhoitajakoulutusta. Ajokorttia ei epilepsian takia omista ja asun maalla, julkisia ei täällä lomilla kulje.
Alkaa tuntua siltä ettei minnekään pääse mutta tänä kesänä aika harva pääsee.
Sinulla on hyvä tilanne jos olisit saanut paikan koska kävit ilmeisesti sitten haastattelussa, en ole koskaan ollut edes työhaastattelussa.
Isoissa kaupungeissa on erittäin yleistä ettei työkokemusta vielä tuossa iässä ole.
Turha sitä on tuossa iässä murehtia onko se täysi vai tyhjä se cv. Minä en ole ikinä päässyt mihinkään työhön saati haastatteluun vaikka hakemuksia olen tehnyt oman alan töihin ja muihin hanttihommiin. Ammattikoulun olen käynyt ja opiskelin ravintola-alaa ja vaikka aina sanotaan että sieltä löytyy töitä niin ei kyllä ole omalla kohdalla näin ollut ikinä.
Yläasteen jälkeisenä kesänä olin hautausmaalla ja muuten työttömänä vaikka ikää jo 26v eikä yhtään kutsuja edes haastatteluihin ikinä ole tullut.
Mulla ikää +30 ja tyhjä cv. Ei sulla mitään hätää ole, nuori ihminen!