Ok-talon arvon arviointi
Oletteko tilanneet talollenne arvion arvosta / hinnasta? Olitteko silloin myymässä taloa vai oliko teillä joku muu syy siihen? Tekikö kiint.välittäjä arvion vai käytittekö muuta arvioijaa?
ENTÄ voiko toisen omistamalle talolle pyytää asiantuntijalta hinta-arviota, jos on ostomielellä? Tai voiko kiinteistöveroon yrittää vaikuttaa arvioittamisen avulla?
Kommentit (5)
Arvion teettäminen on tällö hetkellä täysin turhaa, koska asuntomarkkinat ovat romahtamaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvion teettäminen on tällö hetkellä täysin turhaa, koska asuntomarkkinat ovat romahtamaisillaan.
Äläpä yleistä. Maaseudun talojen arvo on kovassa nousussa! <3
Kiinteistönvälittäjä ehdotti hintaa, jota lähdettiin pyytämään. Ihan hyvin vastasi omaa mielikuvaani. Toki olin itse alustavasti tutkaillut mm. alueen myynti-ilmoituksia ja muuta netistä löytyvää tietoa kauppahinnoista.
Arvioin taloni itse ja myin itse tutulle ostajalle pyytämääni hintaan. Hinta-arvioni oli perusteellinen, perusteltu ja asiapitoinen. Omat tunteet ja muistot eivät lisänneet hintaa, eivät tosin laskeneetkaan.
En ole kuullut, että muut kuin talon myyjät olisivat arvioituttaneet ulkopuolisella taloillensa hintalappua.
En ole kuullut, että kiint.veroon olisi voinut vaikuttaa noin. Verottajalla on omat kaavansa, jolla laskevat veron.
Arvio teetetään myymistilanteessa (tai ehkä joku, jolla on liikaa rahaa voi teettää sellaisen "kiva tietää" -syystä?). Ostajille on netissä tarjolla joitain laskureita alueen ka. talon hinnoista.