Onko kaupan työntekijöillä ollut paljon koronaa?
Alussa uutisoistiin siitä Tokmannin-myyjästä joka sai tartunnan mutta onko kaupan henkilökunta sairastunut kuinka paljon koska ovat niitä jotka tapaavat paljon ihmisiä päivässä. Eli onko siellä ollut sairastuneita vai ei?
Kommentit (20)
Ei testata. Paljon on flunssaoireisia pois töistä mutta kun ohjepuhelimeen soittaa hoito loppuu siihen kun kerrot työpaikkasi.
Jep, mutta määristä ei kerrota.
Itse en päässyt edes testiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei testata. Paljon on flunssaoireisia pois töistä mutta kun ohjepuhelimeen soittaa hoito loppuu siihen kun kerrot työpaikkasi.
Hyvä pointti tuo ettei testata. Joten tästäkään ei siis ole oikein kokonaiskuvaa että onko kauppa sairastumiselle altis paikka vai ei ole. Tietysti voisi olettaa että on jonkin verran riskialtis paikka koska siellä niitä mahdollisia virus"pilviä" leijuu koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti tuo ettei testata. Joten tästäkään ei siis ole oikein kokonaiskuvaa että onko kauppa sairastumiselle altis paikka vai ei ole. Tietysti voisi olettaa että on jonkin verran riskialtis paikka koska siellä niitä mahdollisia virus"pilviä" leijuu koko päivän.
Älä keskustele itsesi kanssa ;). Ei sitä agendaasi joka ketjuun kaivata.
Eilen sekä Kesko että S-ryhmä kertoivat, että henkilöstöllä on ollut ainoastaan yksittäisiä tapauksia, eivätkä ne yleensä ole olleet kaupassa töissä olleilla.
Samoin Pam-ammattiliitto mukaan heidän tietoonsa ei ole tullut kuin pari jäsenensä saamaa tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä keskustele itsesi kanssa ;). Ei sitä agendaasi joka ketjuun kaivata.
Olin aloittaja joka vastasi jonkun kommenttiin?! -ap
Hyvä niin jos on vähän tietoon tulleita sairastuneita, mutta kuten tuossa joku ketjussa totesi niin miten se voidaan tietää että sairastuneita on vähän jollei flunssaoireisia testata?? -ap
Varmaan toimitaan samoin kuin muissakin paikoissa eli laitetaan tiedote seinälle että jollain todettu korona ja muut jatkaa normaalisti töitä. Jos samassa rakennuksessa muita yrityksiä ei niille kerrota. Ei oikeasti voi tietää monella on.
Olen töissä pienessä kaupassa Helsingissä ja meillä on ollut nyt kuukauden sisään ihan tavallista flunssaa. Yksi työntekijä, joka oli pois, oli päässyt tekemään testin ja se oli negatiivinen.
Jossain vaiheessa kerrottiin että ei erityisen paljoa ole ollut. Eikä kaupan henkilökunnan massiivista joukkosairastumista oikein pystyisi salaamaankaan. Ilmeisesti kaupan kassatilanteessa riski on kuitenkin suht pieni, kun kontakti yhden asiakkaan kanssa on lyhyt. Toisaalta kaikki eivät ole päässeet testiin, ja kaupan alan työntekijöissä on paljon nuoria, jotka päätyvät koronan takia sairaalaan muita harvemmin. Joten voi olla että tietoa ei vain ole. Silti mututuntumalla päättelisin, että ruokakaupan kassalla riski olisi pieni ja isompi riski olisi niillä myyjillä, jotka pitkästi keskustelevat kunkin asiakkaan kanssa ja esittelevät tuotteita. Siinähän sitä pitempää lähikontaktia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä pienessä kaupassa Helsingissä ja meillä on ollut nyt kuukauden sisään ihan tavallista flunssaa. Yksi työntekijä, joka oli pois, oli päässyt tekemään testin ja se oli negatiivinen.
Hyvä niin! Mutta voiko tästä vetää johtopäätöstä että kauppa ei ole niin "vaarallinen" paikka? Koska luulisi että jos olisi hyvin vaarallinen paikka viruksen suhteen niin sairastuneita olisi vino liuta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin! Mutta voiko tästä vetää johtopäätöstä että kauppa ei ole niin "vaarallinen" paikka? Koska luulisi että jos olisi hyvin vaarallinen paikka viruksen suhteen niin sairastuneita olisi vino liuta. -ap
Kyllä minä tän näkisin juurikin näin, mutten aio silti kauppa käytäntöjäni muuttaa ihan lähiaikoina. Tarkistan ruuhkatilanteen googlella ja pyrin käymään kaupassa hiljaisempaan aikaan.
Olen kassalla töissä n. 20-30h/vko erittäin vilkkaassa kaupassa, eikä meillä ole ollut kipeänä kukaan. Itsekin pysynyt terveenä samoin perhe.
Ilmeisesti ei, mutta kassoilla taitaa olla aika matala kynnys jäädä saikulle jos vähänkin on lenssun oireita. Tämä arvio perustuu siihen, että vakiokaupoissani (5 kpl) on henkilökunta vaihtunut epidemian aikana täysin. Vanhoja tuttuja kassoja ei näy missään, tilalle on tullut ventovieraita tuuraajia.
Keskolaisia ollaan testattu pienilläkin oireilla, koska he lähettävät niitä myös Etelä- Koreaan omalla kustannuksellaan muutaman muun firman kanssa.
Keskolaisilla mahdollisuus mennä Mehiläiseen testeihin vaikka työterveys Terveystalossa. Eli testeihin pääsee kyllä
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei, mutta kassoilla taitaa olla aika matala kynnys jäädä saikulle jos vähänkin on lenssun oireita. Tämä arvio perustuu siihen, että vakiokaupoissani (5 kpl) on henkilökunta vaihtunut epidemian aikana täysin. Vanhoja tuttuja kassoja ei näy missään, tilalle on tullut ventovieraita tuuraajia.
Itse taas päinvastoin olen jopa ihmetellyt että vaihtuvuutta ei ole paljonkaan ollut vaan tutut kassat töissä viikosta toiseen. Ja tämä pääkaupunkiseudun isohkossa Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli paljon vakkareina Joblinkin kautta ja nämä on lopetettu täysin koronan aikana ja kaupan omat työntekijät tekevät kassavuorot. Eli ei ole lisääntynyt saikut vaan tehty uudelleen järjestelyjä.
Eilen luin jonkun jutun, että ei olisi ollut suuremmissa määrin, vaan joitain yksittäisiä. En nyt löydä sitä juttua, oliskohan ollut Hesarissa.