Miehen ex somejulkaisuissa
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä reilu kymmenen vuotta. Meillä perhe perustettu ja nykyisin menee suhteessa hyvin. Parisuhteen ensimmäinen vuosi oli vuoristorataa miehen vuosien takaisen avopuolison tullessa suhteemme väliin kolmantena pyöränä. Tilanne eskaloitui lopulta sen verran likaiseksi heidän osalta että suhde oli hetken vaakalaudalla jonka johdosta mies lopulta pyyteettä ilmoitti poistavansa jokaikisen kuvan exästään koneeltaan ja halusi väkisin että katson kun hän poistelin otoksia tietokoneeltaan osoittaakseen että on tosissaan kanssani samalla kun itkin petettynä. Sen jälkeen suhteessamme alkoi uusi luku ja avoliittomme alkoi voida paremmin. Kuvien poistotilanteesta kulunut kohta kymmenen vuotta mutta muistan yhä kuin eilisen kuinka mies kiinni jäätyään lopetti väitteen että ovat "vain ystäviä", kertoi mitä selkäni takana tehneet ja lopetti kuvien poiston jälkeen naiseen yhteydenpidon.
En ole Facebookissa ollut koskaan käyttäjänä mutta mies on ja viikonloppuna hän esitteli nuoruuskuviaan facebookista. Hän ei ole julkaissut perheestämme kuvia ja pitää somen suhteen nykyisin hiljaisuutta. Hänen esitellessä facebook-profiiliaan osui silmään se että hänellä oli satojen fb-kamujen jakoon pistetty lukuisia kuvia hänestä kyseisen exän kanssa. Kuvia jossa esim. Exä hänen kainalossaan tai ovat toisiinsa kietoutuneina sylikkäin. Profiilista olisi voinut saada kuvan että hän yhä parisuhteessa kyseisen naisen kanssa.
Koen tilanteen vaivaannuttavana menneistä johtuen. Hänhän halusi tehdä ison numeron aikanaan vaatien minua katsomaan kuinka hän poistaa kaikki kuvat kyseisestä exästään pelastaakseen avoliittomme jäätyään kiinni. Ja vielä vuosien jälkeen hänellä somessa kaikkien nähtävillä estradipaikalla romanttisia yhteiskuvia exänsä kanssa. Meistä sen sijaan ei ainuttakaan parisuhdekuvajulkaisua jolloin hänen profiilinsa parisuhteessa-merkintä johon ei merkattu että kenen kanssa yhdessä (kun en ole itse fb-käyttäjä) voisi saada monet olettamaan hänen olevan suhteessa yhäkin kyseisen naisen kanssa.
Mitä mieltä olette tässä tilanteessa siitä että miehellä yhteiskuvia somessa kaikille jaossa mutta jotka salannut puolisoltaan?
Menneen takia tilanne vaivaa minua ja toivoisin laajempaa perspektiiviä tähän etten ylireagoi liiaksi. En tiedä kehkeytyisikö riita jos muistuttaisin miestä siitä että väitti poistaneen jokaisen kuvan exästään.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista
Kommentit (425)
Ei ole OK, vaatisin miestä poistamaan kuvat.
Niin no, exää kelpasi esitellä ja sinua ei? Ehkä hän haluaa tulla julkisesti määritellyksi exänsä kautta ja sen puolisona. Sinä olet sitten se vaiettu salaisuus, että asiat nyt meni näin ja elämä loppui? Olisit aikoinaan päästänyt sen menemään exänsä kanssa koska sinut se piti vain siksi koska sitä exää ei saanut. Exälle kelpasi kyllä seksi ja läheisyys mutta suhdetta ei enää halunnut koska tiesi ettei se onnistu, joten mies otti sinut. Näin se vaan menee, että mies ottaa sen minkä saa, ei sitä minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole OK, vaatisin miestä poistamaan kuvat.
Tätä olen miettinyt mutta onko se liian mustasukkaista toimintaa miehen mielestä ja aiheutuuko riitaa mitä haluan välttää, sitä en tiedä. Miten ottaa kuvat näin jälkikäteen parhaiten puheeksi?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no, exää kelpasi esitellä ja sinua ei? Ehkä hän haluaa tulla julkisesti määritellyksi exänsä kautta ja sen puolisona. Sinä olet sitten se vaiettu salaisuus, että asiat nyt meni näin ja elämä loppui? Olisit aikoinaan päästänyt sen menemään exänsä kanssa koska sinut se piti vain siksi koska sitä exää ei saanut. Exälle kelpasi kyllä seksi ja läheisyys mutta suhdetta ei enää halunnut koska tiesi ettei se onnistu, joten mies otti sinut. Näin se vaan menee, että mies ottaa sen minkä saa, ei sitä minkä haluaa.
Kyseinen ex minua kauniimpi ja menevämpi. Hän jätti aikanaan mieheni mutta myöskin hän oli aloitteellinen lämpätessään kolmiodraamaa tulille ja mieheni olisi tuolloin saanut hänet niin halutessaan mutta kallistui minuun, avopuolisoonsa entisen avopuolison sijaan
-ap
Jos mies on poistanut exän kuvat niin kuinka niitä on kuitenkin lisätty facebookkiin? Mies on valehdellut poistaneensa ne!
Kirjaudu itse myös facebookkiin ja merkitse parisuhdetiedot yms. julkisiksi. Pyydät tietenkin myös miehesi kaveriksi niin pääset perille mitä mies siellä posailee,
Ihmettelen, miksi pitää niitä edelleen siellä? Miehen käytös on ristiriitaista.
Ehkä tuo exän kuvien pitäminen facessa on myös jotain uhmaa, koska vaatimuksestasi poisti ne muut kuvat mutta facessa et sinä ole näkemässä.
Outoa ja loukkaavaa tuo minusta on, että julkisesti haluaa ne kuvat pitää esillä nykyisen puolison ja perheen sijasta.
Voihan olla, että ei kovin aktiivisena facen käyttäjänä hän ei vain tajua vanhojen kuvien näkyvän siellä, koska eihän ne näy jos ei mene varta vasten profiiliin, eikä vain pidä sitä minään. Hänelle se on joku muistoalbumi?
Ilmeisesti exäkään ei ole vaatinut kuvia pois?
Ei se varmaan mitään kummempaa meinaa, mutta onhan tuo tökeröä. Eri asia kuitenkin verrattuna siihen, jos kuvat olisivat kirjahyllyssä omassa albumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen ex minua kauniimpi ja menevämpi. Hän jätti aikanaan mieheni mutta myöskin hän oli aloitteellinen lämpätessään kolmiodraamaa tulille ja mieheni olisi tuolloin saanut hänet niin halutessaan mutta kallistui minuun, avopuolisoonsa entisen avopuolison sijaan
-ap
Kolmiodraama syntyi vain siksi että miehesi halusi exäänsä. Kai sen ymmärrät? Ex ei ollut siinä mitenkään yksin vaan miehesi avasi hänelle oven eikä mitenkään estellyt. Exän motiivit ei tarvinnut olla sen kummemat kuin hetken huvitus tai pano. Et myöskään tiedä miten asiat oikeasti meni, kun miehelläsi näköjään on tapana peitellä ja vääristellä asioita. Luultavasti hän oli se aloitteen tekijä. Yleensä kun kauniilla ja menevillä exillä ei erityisesti ole tarvetta entisille, niillä on jo uudet kierrossa, mikä luultavasti olikin se syy miehelläsi ottaa häneen yhteyttä. Älä oleta, että sinulle puhutaan totta tai asiat on niin kun ne sinulle on selitetty. Sinut kun on yritetty saada vain rauhalliseksi.
Oletteko puhuneet mitä nämä kuvat miehelle merkitsee, miksi ne ovat facessa? Minusta se on aika noloa esitellä itseään yli 10 vuotta nuorempana ja eksän kanssa. Ihan kuin olisi jäänyt siihen aikaan kiinni. Kokisin loukkaavana.
Lakkaa olemasta kynnysmatto. Sano että olet nähnyt kuvat etkä todellakaan tykkää että ne on siellä kaikkien nähtävillä. Mies poistaa ne jos ei ole ihan idiootti. En voi käsittää näitä jotka roikottaa exää mukana. Kaikilla on oma menneisyys joo, mutta miksi kukaan haluaa pahoittaa nykyisen puolison mielen noin. Minusta on todella noloa pitää noita kuvia esillä, kun te olette jo niin vakiintunut perhe.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on poistanut exän kuvat niin kuinka niitä on kuitenkin lisätty facebookkiin? Mies on valehdellut poistaneensa ne!
Kirjaudu itse myös facebookkiin ja merkitse parisuhdetiedot yms. julkisiksi. Pyydät tietenkin myös miehesi kaveriksi niin pääset perille mitä mies siellä posailee,
Kun mies aikanaan poisti edessäni kuvat koneelta hän poisti kuvat tietokoneen kuva-albumista muttei tuolloin kirjautunut Facebookin. Kuvat mahdollisesti voineet jäädä tuolloin poistotilanteessa ilman että hän miettinyt sen tarkemmin. Hänen facebookissaan julkaistuja kuvia parikymmentä joista useampi kyseisen exän kanssa joten on kuitenkin tietoinen mitä esittelyssään siellä on. Muista existään hänellä ei ole julkaistuja yhteiskuvia. Ehkei hän kyseisen kuvanpoistotilanteen jälkeen muista enää että vannoi poistavan kaikki kuvat kyseisestö exästään vaatiessaan minua seuraamaan poistoja. Olen vuosia sitten jo päättänyt eteen liity Facebookin enkä näe tarpeelliseksi tehdä niin nytkään. Lähipiirimme kuitenkin tietää kenen kanssa hän suhteessa vaikkei kaukaisemmat fb-kaverit tietoisia
-ap
Itsellä myös facessa vanhoja kuvia, joissa osassa on exä. En ole enää muutamaan vuoteen aktiivisesti käyttänyt facea, enkä ole Lähtenyt sieltä mitään poistelemaan. Lähinnä käyn siellä katsomassa joidenkin tuttujen kuulumisia ja tiettyjen seuraaminen firmojen ja tapahtumajärjestäjien julkaisuja. Ehkei miehesi ole ajatellut että niillä vanhoilla kuvilla ja merkinnäillä on väliä jos ei enää itsekään juuri facebookia käytä. Eikä hän mielestäni ole mitenkään salannut kuvia sinulta. Olisihan voinut itse liittyä Facebookiin ja miehesi kaveriksi ja siten kuvat nähnyt. Mielestäni ylireagoit. Kävisin sinuna myös juttelemassa jonkun kanssa itsetunnostani. Ei ole miehesi tehtävä jatkuvasti todistella uskollisuuttaan sinulle ja ylläpitää itsetuntoasi. Jos olet kymmenen vuotta sitten antanut anteeksi ja kaikki on hyvin Miehesi kanssa, niin mitä väliä joillain vanhoilla facekuvilla on. Kuvista sitäpaitsi näkyy milloin ne on sinne ladattu, miksi kukaan ajattelisi että jotkut yli kymmenen vuotta vanhat julkaisut olisivat ajantasaisia vielä tänä päivänä. Ja jos olet niin epävarma mitä miehesi Facebook seuraajat ajattelevat niin pyydä vaikka lisäämään teistä joku yhteiskuva tai liity itse Facebookiin ja lisää kuvia, joissa miehesi on. Problem solved. Ja jos luottamuksesi mieheesi ei ole kymmenessä vuodessa parantunut niin miettisin kyllä suhteen kestävyyttä jatkossa. Jos itsetuntosi on noin huonolla tolalla niin todennäköisesti repeät jos miehesi vaikka tapaa töissä/ harrastuksissa jonkun uuden kivan naispuoleisen kaverin..
Eli mies poisti kuvat koneeltaan, mutta ei somesta? Periaatteessahan hän ei valehdellut, jos niitä ei ole enää koneen kuvatiedostoissa, jos hän näin haluaa ajatella... En ole mitenkään överimustis enkä varsinkaan menneistä, mutta kyllähän tuo tosiaan vaikuttaa siltä, että häntä ei ainakaan haittaa, että ihmiset saavat käsityksen hänen olevan edelleen suhteessa tuon "kauniin ja menevän" exän kanssa. Tai kun mietin itseäni ja omaa käytöstäni, niin ihan jo kunnioituksesta nykyistä kumppania kohtaan pyrkisin nimenomaan välttelevän tällaista visiota.
En itsekään ole Facessa jakanut kuvia nykyisestä miehestä, enkä muutenkaan pahemmin parisuhteesta (parisuhdetilaa en ole merkinnyt), mutta enpä kyllä ole jättänyt sinne roikkumaan myöskään mitään romanttisia yhteiskuvia exän kanssa... Ennen niitä tuli vielä jaettua, en enää jaa henkilökohtaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko puhuneet mitä nämä kuvat miehelle merkitsee, miksi ne ovat facessa? Minusta se on aika noloa esitellä itseään yli 10 vuotta nuorempana ja eksän kanssa. Ihan kuin olisi jäänyt siihen aikaan kiinni. Kokisin loukkaavana.
Emme ole vielä jutelleet että mitä kyseiset julkaistut kuvat hänelle merkitsee. Ehkä mukavaa mökkireissu tai kivoja kekkereitä. Tai mukavaa avoliittoa kun lähikuvassa entisessä kodissa sylikkäin pöydän ääressä. En tiedä ja kyselyt saattaa saada miehen tuohtumaan
-ap
Minulla on tasan yksi syy, miksi säilytän joitakin kuvia facebookissa, tosin yksityisenä ja se on se, että ne on kuvia mitä en halua hukata. Koneelta voi aina hävitä, mutta facebookissa ne on tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös facessa vanhoja kuvia, joissa osassa on exä. En ole enää muutamaan vuoteen aktiivisesti käyttänyt facea, enkä ole Lähtenyt sieltä mitään poistelemaan. Lähinnä käyn siellä katsomassa joidenkin tuttujen kuulumisia ja tiettyjen seuraaminen firmojen ja tapahtumajärjestäjien julkaisuja. Ehkei miehesi ole ajatellut että niillä vanhoilla kuvilla ja merkinnäillä on väliä jos ei enää itsekään juuri facebookia käytä. Eikä hän mielestäni ole mitenkään salannut kuvia sinulta. Olisihan voinut itse liittyä Facebookiin ja miehesi kaveriksi ja siten kuvat nähnyt. Mielestäni ylireagoit. Kävisin sinuna myös juttelemassa jonkun kanssa itsetunnostani. Ei ole miehesi tehtävä jatkuvasti todistella uskollisuuttaan sinulle ja ylläpitää itsetuntoasi. Jos olet kymmenen vuotta sitten antanut anteeksi ja kaikki on hyvin Miehesi kanssa, niin mitä väliä joillain vanhoilla facekuvilla on. Kuvista sitäpaitsi näkyy milloin ne on sinne ladattu, miksi kukaan ajattelisi että jotkut yli kymmenen vuotta vanhat julkaisut olisivat ajantasaisia vielä tänä päivänä. Ja jos olet niin epävarma mitä miehesi Facebook seuraajat ajattelevat niin pyydä vaikka lisäämään teistä joku yhteiskuva tai liity itse Facebookiin ja lisää kuvia, joissa miehesi on. Problem solved. Ja jos luottamuksesi mieheesi ei ole kymmenessä vuodessa parantunut niin miettisin kyllä suhteen kestävyyttä jatkossa. Jos itsetuntosi on noin huonolla tolalla niin todennäköisesti repeät jos miehesi vaikka tapaa töissä/ harrastuksissa jonkun uuden kivan naispuoleisen kaverin..
Miehelläni paljon naispuolisia ystäviä mikä ei haittaa, mukavia naisia. Tämän exän jälkeen hän ehti olla pari vuotta kihloissa toisen naisen kanssa ennen minun tapaamistani mutta kyseisestä naisesta hän on poistanut jokaisen kuvan, tämän toisen exän jonka kanssa petti minua sen sijaan kuvat jääneet. Ehkei kyseiset kuvat häiritsisi ellei olisi sanonut poistavan jokaikisen kuvan kyseisestä naisesta, nyt aiempi sanoma tuntuu valheelta
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tasan yksi syy, miksi säilytän joitakin kuvia facebookissa, tosin yksityisenä ja se on se, että ne on kuvia mitä en halua hukata. Koneelta voi aina hävitä, mutta facebookissa ne on tallessa.
Tämä äijä ei pidä edes yksityisenä fb-kuviaan exästä vaan julkaisuina satojen nähtävillä
Jos hän ei enää ole aktiivinen somessa eikä ole vain viitsinyt nähdä vaivaa.
Mua ärsyttäisi myös.
Oletko muuten varma, että kyseessä on nimenomaan miehen laittamat kuvat eikä esim sen exän tai jonkun yhteisen tutun? Ja sitten on tägännyt miehesi niihin?
Meillä on se tilanne facessa että olemme kanssa kavereita keskenämme mutta esim parisuhdetilanne on piilotettu, tutut ja kavdrit tietävät että olemme olleet jo montavuotta yhdessä.
Sitten ärsyttää jos miehen nimellä hakee facessa, ruutuun lävähtää hänen exänsä tägäämiä julkisia yhteiskuvia imeline kuvateksteineen.
Pahoittelut tunnekuohussa tulleista kirjoitusvirheistä
-ap