50 000 e velkaa meni ulosottoon
Olen 35-v nainen,ostos-ja peliriippuvainen.4v sitten aloin avioeron myötä täyttämään tyhjyyttä osteluua ja pelaamisella.Syösykierre alkoi aika nopeasti,otin lainaa lainan päälle luottokortteja oli parhaimmillaan 7-Tilanne riistäytyi aika äkkiä käsistä maksoin lyhennyksiä uudella lainalla,kunnes seinä tuli vastaan-korttitalo hajosi.
Masennuin n vuoden en ole pystynyt tekemään mitään raha-asioilleni postista tulevia kirjeitä en avannut.Harkitsin vakavissani itsemurhaa.
Käräjäoik.alkoi tulemaan kirjeitä ja kaikki (toivon mukaan)ovat nyt ulosotossa.1/3 palkasta ulosmitataan automaattisesti.tuloni ovat n 2300 e/kk.Ulosmittauksen jälkeen käteen jää n 1100e,siitä kun maksan vuokran 720e käteen jää 380e sillä koetan elättää itseni ja lapseni,maksaa puhelimen ja sähkön ym.
Taistelen koko ajan uupumista vatsaan ,koska haluan jaksaa käydä töissä.Ja edes yrittää maksaa velkaani.
Haluaisin kysyä että onko minulla mitään keinoja ikinä selvitä tälläisestä velasta.Mitä voin tehdä?jo nyt joulu pelottaa kun ei ole varaa edes ruokaan.
Olen todella masentunut,itsemurhakin on pyörinyt päässä,mutta haluan elää.
Onko kellään klokemusta tälläisestä tiilanteesta ja miten tästä voi selvitä?
Toivoisin tukea ,apua,vinkkejä mitä voisin tehdä.Omat voimat niin loppu,etten osaa ajatella mitään järkevää.
Kiitos avusta
Kommentit (39)
Jää työttömäksi ja elä yhteiskunnan rahoilla. Et joudu ikinä maksamaan velkoja ja saat kuitenkin lähes saman verran tuloja kuukaudessa käteen kuin nykyäänkin. Kesällä voit tienata pimeästi marjoja poimimalla ja kai talvisinkin jotain pimeää hommaa löytää.
Joidenkin vuosien jälkeen velat myös nollaantuu.
Luotonantajissa on täysin yhtä paljon syytä kuin sinussa. Miksi maksaisit niille kaiken takaisin korkojen kera? Ottivat riskin kun sinulle lainasivat ja nyt saavat tuntea sen nahoissaan.
Tsemppiä AP. Tuo on raskasta aikaa. Minulta oli mennyt luottotiedot kun minun vanhemmat sössivät omat ja minun kun olin lapsi. Kun menin töihin niin selvisi koko laajuus ja velka oli silloin 32000€. Ulosotto oli samantien tilillä ja ei auttanut kun maksaa kiltisti. Minulla ei ollut mitään myytävänä joten minulla oli 3 työtä. Tätä tein 5 vuotta ja lomat poimin marjoja ja myin.
Sinä et voi niin tehdä koska sinulla on lapsi, ota yhteyttä velkaneuvontaan. Yritä päästä siihen mukaan. Sinne on tosiaan jonot, mutta voit osan työstä tehdä valmiiksi. Kerää kaikki paperit kasaan ja laita ne järjestykseen. Ala pitää päiväkirjaa menoista. Silloin näet selkeesti minne rahat menevät. Jos sinulla ei suojaosuus riitä, ota yhteyttä sosiaalitoimistoon. Soita Diakonissalle ja pyydä apua.
Et vielä voi vaikuttaa tuloihin, ulosottomies ottaa rahat. Voit kulutukseen vaikuttaa. Tarkista liittymät halvempaan, käy vaan kerran viikossa ruokakaupassa. Noudata päiväbudjettia. Tee säästämisestä taidetta, ole aina edellä, seuraa kirppikset.
Sinä selviät ja kun teet jotain, niin toivottomuus häviää. Hallitset taas tilanteen.
Missä ne lapsilisät ja epäröit ovat.
Velkajärjestelyn mahdollisuus kannattaa selvittää eli yhteys talous- ja velkaneuvontaan. Samoin kun velkaa on enää 34 000e kannattaa ottaa selvää Takuusäätiön takauksesta eli Takuusäätiön sivuilta löytyy tietoa tästä.
Valitettavasti ei ole mitään oikotietä onneen ja kaikki nuo edellä mainitut tahot vaativat puhtaita tiliotteita pelaamattomuudesta ainakin 6 kk ajan.
Jollei muu lohduta niin velat vanhenevat jossakin kohden. Kannattaa lukea velkojen vanhenemisesta vaikka googlettamalla.
Voimia ja jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Monella on eläke 1100 brutto kuten itselläni.
En käy sossusta enkä pelaa.
Ei mitään sääliä tuollaisille paskakasalle. Lapsi kunnon ihmisten kotiin, niin ei tule äitiinsä.
Eikä sulle kanssa mitään sääliä. Eläkkeesi on pieni, koska et ole tehnyt töitä kunnon palkalla, työn tekemisestä se eläke kertyy. Lisäksi jos bruttoeläkkeesi 1100 saat kansaneläkettä lisäksi, joka on sosiaalietuus, niin että turha sinun on täällä ihmisiä haukkua.
Tsemmpiä ap, et ole yksin tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mahdollisuutta päästä velkajärjestelyyn? Sillä voisi kohtuullistaa korkoja ja kuluja. Kannattaa edes yrittää.
Velkajärjestelyyn EI pääse, mikäli on vastuuttomasti aiheuttanut itselleen velat, joten eipä onnistu ap.n tapauksessa!
Äläpäs sano kun et tiedä.
Joskus velkajärjestely voidaan myöntää esteestä huolimatta
Yksittäinen este ei automaattisesti ratkaise asiaa, vaan velkajärjestelyä hakevan ihmisen elämäntilannetta on lain mukaan katsottava aina kokonaisuutena. Este ei välttämättä ole kokonaisuuden kannalta merkittävä asia. Lisäksi löytyy usein myös asioita, jotka puoltavat velkajärjestelyn myöntämistä. Menneisyyden tapahtumille ei voi mitään, mutta niitä voi hyvittää. Jos esimerkiksi ylivelkaantuminen johtuu huolettomasta kulutusluotoilla elämisestä, lopulliseen päätökseen vaikuttaa olennaisesti se, miten olet hoitanut asioitasi viime aikoina. On tärkeää, että käyt töissä, maksat velkoja ulosottoon ja maksat parhaasi mukaan laskut ajallaan, etkä velkaannu lisää. Tätä pidetään velkajärjestelyssä puoltavana seikkana ja järjestely voidaan myöntää, vaikka sille periaateessa olisi selvä lainmukainen este.
takuusäätiö
Tämä oli ihan keksitty juttu.
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä AP. Tuo on raskasta aikaa. Minulta oli mennyt luottotiedot kun minun vanhemmat sössivät omat ja minun kun olin lapsi. Kun menin töihin niin selvisi koko laajuus ja velka oli silloin 32000€. Ulosotto oli samantien tilillä ja ei auttanut kun maksaa kiltisti. Minulla ei ollut mitään myytävänä joten minulla oli 3 työtä. Tätä tein 5 vuotta ja lomat poimin marjoja ja myin.
Sinä et voi niin tehdä koska sinulla on lapsi, ota yhteyttä velkaneuvontaan. Yritä päästä siihen mukaan. Sinne on tosiaan jonot, mutta voit osan työstä tehdä valmiiksi. Kerää kaikki paperit kasaan ja laita ne järjestykseen. Ala pitää päiväkirjaa menoista. Silloin näet selkeesti minne rahat menevät. Jos sinulla ei suojaosuus riitä, ota yhteyttä sosiaalitoimistoon. Soita Diakonissalle ja pyydä apua.
Et vielä voi vaikuttaa tuloihin, ulosottomies ottaa rahat. Voit kulutukseen vaikuttaa. Tarkista liittymät halvempaan, käy vaan kerran viikossa ruokakaupassa. Noudata päiväbudjettia. Tee säästämisestä taidetta, ole aina edellä, seuraa kirppikset.
Sinä selviät ja kun teet jotain, niin toivottomuus häviää. Hallitset taas tilanteen.
Miksi ihmeessä sitten maksoit!? Lapsi ei ole vastuussa vanhempiensa aiheuttamista veloista, olisit tehnyt poliisille ilmoituksen. Hölmöä pilata elämänsä tuolla tavalla. En siis syytä sinua, mutta miksi ihmeessä maksoit?
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on tehdä maksusuunnitelma ja pysyä siinä.
Mieheni jäi työttömäksi jo muutama vuosi sitten, tuskin enää työllistyy.
Asuntolainaa on enää alle 100 000 euroa.
Me olemme myyneet 80% irtaimistosta, kuten myös appivanhempien. Kesämökki lähti. Olemme vuokranneet kellarikomeron säilytystilat jo muutaman vuoden ja lisäksi on alivuokralainen.
Mökin tyhjennyksessä kotimme täyttyi huonekaluista. Laitoin lähes kaikki huonekalut myyntiin. Viime vuonna juuri ennen joulua joku osti ruokapöydän. Jouluksi laitettiin kaikki irtopöydöt peräkanaa ja hyvin pärjättiin.
Joka kk lyhennetään lainaa määrätty määrä ja lisäksi extraa se, mitä tilistä on jäänyt.
Kerran lyhennys oli n 10 euroa. Yleensä n 100 euron luokkaan.Nyt, kun laina alitti 100 000 euroa, voidaan itse määritellä lyhennyserän.
Koronan vuoksi minulla työt vähentyy puolella, en pysty lyhennystä maksamaan.Pyydä laskelmat lyhennyksistä ja yritä joka kk maksaa edes 10 euroa extraa. Tästä et maksa korkoja ja 10 e muuttuu vuosissa 20 euroksi, kun sitä ei maksa.
Nuo extra lyhennykset kannattavat vain jos korko on älytön, muuten nuo rahat kannattaa käyttää lisätulojen saamiseen, eli sijoittaa.
Sun halullasi elää ei ole mitään merkitystä. Olet tänne lapsen saattanut, sillon sun velvollisuutesi on elää.
Olen ollut nyt pari vuotta velkajärjestelyssä. En päässyt siihen heti ensi yrittämällä. Tulot samaa luokkaa kuin ap. lla. Tiedän tuon toivottomuuden tunteen mitä nyt käyt läpi..
Tosi tiukilla olen ollut ja tulen olemaan jatkossakin. Toimeentulotukea en ole saanut kuin muutaman kerran, eivät ota velkoja huomioon menoina. Olen joutunut hankkia lisätyötä että jotenkin pärjäisin.
Ota yhteyttä velkaneuvontaan mahdollisimman pian. Hakuvaiheessa on rankkaa mutta sitten helpottaa ainakin joksikin aikaa. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme myyneet 80% irtaimistosta, kuten myös appivanhempien. Kesämökki lähti. Olemme vuokranneet kellarikomeron säilytystilat jo muutaman vuoden ja lisäksi on alivuokralainen.
Mökin tyhjennyksessä kotimme täyttyi huonekaluista. Laitoin lähes kaikki huonekalut myyntiin. Viime vuonna juuri ennen joulua joku osti ruokapöydän. Jouluksi laitettiin kaikki irtopöydöt peräkanaa ja hyvin pärjättiin.
Joka kk lyhennetään lainaa määrätty määrä ja lisäksi extraa se, mitä tilistä on jäänyt.
Kerran lyhennys oli n 10 euroa. Yleensä n 100 euron luokkaan.Nyt, kun laina alitti 100 000 euroa, voidaan itse määritellä lyhennyserän.
Koronan vuoksi minulla työt vähentyy puolella, en pysty lyhennystä maksamaan.Pyydä laskelmat lyhennyksistä ja yritä joka kk maksaa edes 10 euroa extraa. Tästä et maksa korkoja ja 10 e muuttuu vuosissa 20 euroksi, kun sitä ei maksa.
Nuo extra lyhennykset kannattavat vain jos korko on älytön, muuten nuo rahat kannattaa käyttää lisätulojen saamiseen, eli sijoittaa.
Ulosotossa on, eli aloittelijalle fiksua.
Olen täyttänyt 50 v ja työpaikkani ei ole ikuinen.
Olen täysin erimieltä .
Mielummin nyt kaikki paukut lyhennykseen. Sijoitukseen se, mikä on vara menettää.
Poikamme on lukiossa. Ehkä joskus voisimme muuttaa pienempään, mutta itse haluan kynsinhampain pitää kiinni asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa on, eli aloittelijalle fiksua.
Olen täyttänyt 50 v ja työpaikkani ei ole ikuinen.
Olen täysin erimieltä .
Mielummin nyt kaikki paukut lyhennykseen. Sijoitukseen se, mikä on vara menettää.Poikamme on lukiossa. Ehkä joskus voisimme muuttaa pienempään, mutta itse haluan kynsinhampain pitää kiinni asunnosta.
Lyhentämällä extraa menetät sen rahan kokonaan, sijoittamalla et menetä mitään vaan raha on yhä hallussasi, ja näin antaa tulevaisuuteen joustoa tulojen lisäksi.
Itseasiassa agressiivieslla lyhentämisellä vain nostaa riskejä, koska jos jotain yllättävää tapahtuu ei olekaan mitään joustovaraa tai lisätuloja tiedossa.
Miksi pelivelkojen takia pitäisi päästä velkajärjestelyn piiriin🤔.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ymmärtänyt neuvoa sinua velkaneuvontaan? Ethän sinä itse alaikäisenä voinut sössiä omia luottotietojasi kuin ehkä rikoskorvauksista.
Mukava kun joku mainitsi jo Takuusäätiön.
Tilaa sieltä Takuusäätiön lainan takauspaperit. Mutta samalla soitat ajan Velkaneuvontaan, selvität kaikki velkasi (jos on vielä vaikka osamaksuvelkoja) ja Ulosoton velkojen tulosteen saa oikeus.fi -sivulta.
Samalla myös soitat A-klinikan peliriippuvuusneuvojalle. Takuusäätiön lainatakauksen käsittelyaika on noin puoli vuotta (siitä kun hakemus on siellä) . Sinä aikana ehdit käydä keskustelemassa peliriippuvuudestasi. Ja tietysti valmistella asioitasi, riippuu paikkakunnasta kuinka kauan joudut odottamaan aikaa velkaneuvontaan.
Lainan lyhennys määrittyy tulojesi mukaan.
Tilanteesi ei ole huono. Not at all.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan keksitty juttu.
t. Ap
Sitähän minäkin, mutta toivottavasti tämän ketjun vastauksista on apua jollekin sellaiselle, jolle tuollainen tilanne on täysin totta.
Muistuttaisin kuitenkin yhdestä provoaakkosesta: älä provoa sellaisesta aiheesta, jota sinä itse et tunne tarpeeksi hyvin. Silloin voit välttää epäloogisuudet ja ristiriidat, jotka asiasta oikeasti tietävät heti huomaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mukava kun joku mainitsi jo Takuusäätiön.
Tilaa sieltä Takuusäätiön lainan takauspaperit. Mutta samalla soitat ajan Velkaneuvontaan, selvität kaikki velkasi (jos on vielä vaikka osamaksuvelkoja) ja Ulosoton velkojen tulosteen saa oikeus.fi -sivulta.
Samalla myös soitat A-klinikan peliriippuvuusneuvojalle. Takuusäätiön lainatakauksen käsittelyaika on noin puoli vuotta (siitä kun hakemus on siellä) . Sinä aikana ehdit käydä keskustelemassa peliriippuvuudestasi. Ja tietysti valmistella asioitasi, riippuu paikkakunnasta kuinka kauan joudut odottamaan aikaa velkaneuvontaan.
Lainan lyhennys määrittyy tulojesi mukaan.
Tilanteesi ei ole huono. Not at all.
Takuusäätiön väki ei tästä tykkää, mutta kerronpa sinulle pari totuutta:
- Takuusäätiöstä ei ole mitään apua, kun velkaa on noin paljon.
- Ei ole apua pienempäänkään velkaan, jos et ole jo etukäteen neuvotellut pankin kanssa lainaa, joka sinulle myönnetään ilman muita takaajia vain takuusäätiön takauksella.
Yksityishenkilön velkajärjestelypäätöksiä tulee vuosittain paljon enemmän kuin Takuusäätiön takauksia. Eikä kaikilla niillä takauksilla saa lainaa. Vain hirmuinen paperityö on hakemuksenteossa, kun pitää kerätä virkatodistukset, tiliotteet ym.
Minulle oli 39 000 euroa pelivalkaa ulosotossa. Selvisin siitä, vaikka vaikeaa oli. Halaus sinne!