50 000 e velkaa meni ulosottoon
Olen 35-v nainen,ostos-ja peliriippuvainen.4v sitten aloin avioeron myötä täyttämään tyhjyyttä osteluua ja pelaamisella.Syösykierre alkoi aika nopeasti,otin lainaa lainan päälle luottokortteja oli parhaimmillaan 7-Tilanne riistäytyi aika äkkiä käsistä maksoin lyhennyksiä uudella lainalla,kunnes seinä tuli vastaan-korttitalo hajosi.
Masennuin n vuoden en ole pystynyt tekemään mitään raha-asioilleni postista tulevia kirjeitä en avannut.Harkitsin vakavissani itsemurhaa.
Käräjäoik.alkoi tulemaan kirjeitä ja kaikki (toivon mukaan)ovat nyt ulosotossa.1/3 palkasta ulosmitataan automaattisesti.tuloni ovat n 2300 e/kk.Ulosmittauksen jälkeen käteen jää n 1100e,siitä kun maksan vuokran 720e käteen jää 380e sillä koetan elättää itseni ja lapseni,maksaa puhelimen ja sähkön ym.
Taistelen koko ajan uupumista vatsaan ,koska haluan jaksaa käydä töissä.Ja edes yrittää maksaa velkaani.
Haluaisin kysyä että onko minulla mitään keinoja ikinä selvitä tälläisestä velasta.Mitä voin tehdä?jo nyt joulu pelottaa kun ei ole varaa edes ruokaan.
Olen todella masentunut,itsemurhakin on pyörinyt päässä,mutta haluan elää.
Onko kellään klokemusta tälläisestä tiilanteesta ja miten tästä voi selvitä?
Toivoisin tukea ,apua,vinkkejä mitä voisin tehdä.Omat voimat niin loppu,etten osaa ajatella mitään järkevää.
Kiitos avusta
Kommentit (39)
Et ole yksin. Muistathan sen. Suomessa on nyt 400 000 ylivelkaantunutta ja määrä kasvaa. Hyvä että pystyt jäsentelemään tilanteesi ja sinulla on tuloa ja selkeät ohjeet, miten toimia. Nosta katseesi taivaalle pilviin, kun tekee oikein pahaa. Yritä keksiä pieniäkin ideoita, miten saat rahasi riittämään ruokaan ja hygieniaan. Kirjaa ne ylös. Kirjaa ylös myös päivittäin yksi asia, minkä aiot tehdä.
Et ole huono ihminen, käyttäydyit vain tietyssä, vaikeassa tilanteessa ikävästi itsellesi. Mutta pyrit hakemaan sillä helpotusta elämääsi. Ymmärrettävää. Liiku ja lenkeille paljon. Ihmettele luontoa. Sinä selviät.Olet upea ihmisenä. Ota pieniä askelia nyt.
Tuo ei ole iso velkamäärä ja selviät siitä varmasti. Voit jonain päivänä olla vielä ylpeä itsestäsi. Tsemppiä!
Oletko kysynyt mahdollisuutta päästä velkajärjestelyyn? Sillä voisi kohtuullistaa korkoja ja kuluja. Kannattaa edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Siis 2300 on bruttopalkka? Muutenhan sinulle pitäisi jäädä käteen enemmän. Jos ulosmittaus tehdään palkastasi. so. et maksa lyhennyksiä itse, sinulla on oikeus hakea toimeentulotukea.
Olen itse maksanut reilun 40 000 euron velan ulosottoon. Siihen meni yhdeksän vuotta ja kaikkiaan maksoin uo:lle yli 70 000 euroa, mutta selvisin. Asuin vuokralla ja kolmannes palkasta meni ulosottoon, toinen kolmannes asumiseen. Sinäkin selviät.
AP ei taida kertoa, saako esim asumistukea ja minkä suuruiset ovat lapsilisät /elatusmaksut. Eli en usko, että rahaa on pelkästään 1100e äidin ja lapsen kustannuksiin.
Rupesin laskemaan, että jos 2300 on netto, niin silloinhan sinulle pitäisi jäädä käteen melkein 1534 euroa, jos palkasta mitataan 1/3. Jos 2300 on brutto, niin tottakai sitten eri tilanne.
Paljon saat lapsilisää/elatustukea lapselle? Oletko kysynyt kelasta, saatko tilanteessasi asumistukea?
Tilanteesi ei kuulosta, näin äkkiseltään edes pahalta. Tiukkaa on varmasti, mutta ainakin sinulla on selkeä maksusuunnitelma ja tuloja, joista maksaa velkasi. Tsemppiä, elämä kantaa kyllä.
Soita velkaneuvontaan nyt heti, kyllä jossakin on puhelinpäivystystä tähän aikaan. Voit valita minkä paikkakunnan tahansa, kun kaikki on nyt etäpalvelussa.
Yhteystietoja löytyy täältä: https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/talous_ja_velkaneuvonta.html
Voit hakea toimeentulotukea, sillä ulosotto katsotaan välttämättömäksi menoksi.
Joku tarinassasi ei täsmää, mutta toivottavasti tästä ketjusta on kuitenkin apua. Tällä palstalla on enemmän "velka-asiantuntijoita" kuin arvaatkaan ja monella on aivan omakohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mahdollisuutta päästä velkajärjestelyyn? Sillä voisi kohtuullistaa korkoja ja kuluja. Kannattaa edes yrittää.
Vaikea päästä kun velkaantuminen on aiheutettu noin holtittomasti. Mutta ei se tosiaan mitään haittaa yrittää. Velkaneuvojalta voisi joka tapauksessa saada hyviä neuvoja ja rohkaisua, vaikka velkajärjestelyyn ei pääsisikään. Eli ottaisin sinne yhteyttä ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestelyyn EI pääse, mikäli on vastuuttomasti aiheuttanut itselleen velat, joten eipä onnistu ap.n tapauksessa!
Tosiaan jos ulosotto otetaan suoraan palkasta voit hakea toimeentulotukea. Kun sinulla on lapsikin niin toimeentulon raja on hieman isompi kuin yksineläjälle. Yksineläjälle se on noin 500 euroa.
Ulosotto lasketaan nettopalkasta, jos 2300 netto niin pitäisi jäädä enemmän rahaa ulosoton jälkeen. Mutta jos jää se 1100 euroa niin toimeentultukeen vaikuttaa vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus esimerkiksi. Kela hoitaa sen nykyään.
Vaihtelevatko tulosi tai teetkö ylitöitä, ne nostavat ulosoton summaa, koska kaikki tulot lasketaan kuukaudessa.
Esimerkiksi kun tein palkan lisäksi sivuhommaa, jossa tulot kuukaudessa vaihteli, niin laskettiin kuitenkin samansuuruisena tulona joka kuukausi, tavallaan keskiarvona. Vaikka joku kuu olisi tullut vähemmänkin.
Joka paikkakunnalla pitäisi olla velkaneuvonta. Sinne on kyllä pitkät jonot ja nyt varmaan vielä pidemmät.
Diakoniatoimistolta saa myös väliIkaista apua, sielläkin nyt tosin paljon jonoa ja toimistot kiinni. Mutta sinne voi soittaa ja kysyä.
Ei tarvitse kuulua kirkkoon eikä sitä kysytä.
Ulosotossa on mahdollista pyytää vapaakuukausia. Nekin tosin riippuu paljon ulosottohenkilöstä, mutta kannattaa kysyä.
Nyt ei kannata yrittää itse maksaa mitään muita kuin pakolliseen elämiseen kuuluvat laskut. Perintätoimistojen kanssa ei kannata tehdä maksusuunnitelmia, ne maksavat. Ellei ole ihan varma, että ne pystyy hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestelyyn EI pääse, mikäli on vastuuttomasti aiheuttanut itselleen velat, joten eipä onnistu ap.n tapauksessa!
Onneksi. Kaikki sympatia ap:lle, mutta kyllä oma tuhlailu on maksettava itse. Ja siis eihän ap edes kysynyt tätä vaan joku muu ehdotti.
Googlaa blogi ulosotosta eroon. Siellä kirjoittaa vastaavassa tilanteessa - tosin ilman lasta ja avioeroa - ollut nainen, joka on ulosottomaksuissaan jo loppusuoralla.
Vierailija kirjoitti:
Monella on eläke 1100 brutto kuten itselläni.
En käy sossusta enkä pelaa.
Ei mitään sääliä tuollaisille paskakasalle. Lapsi kunnon ihmisten kotiin, niin ei tule äitiinsä.
Ehditkin sitten vasta yhdentenätoista paikalle julistamaan omaa paremmuuttasi. Tuntuuko hyvältä potkia ihmistä, joka on harkinnut its.emurhaa? Tulevatko omat lapsesi sinuun, toivottavasti eivät?
Ap:lle tsemppiä, älä välitä näistä tämmöisistä. Kun tuosta selviät niin olet vahvempi kuin tämä huutelija osaa edes kuvitella.
Voimia! Et ole huono ihminen. Elämä vain heittelee meitä kaikenlaisiin tilanteisiin. Olet mielestäni oikeutettu toimeentulotukeen. Voin itse kertoa mikä minua auttoi eniten vastaavassa tilanteessa. Jouduin kulutusluottojen ja yrityslainan takia ulosottoon 2012. Olin silloin vielä kahden lapsen yksinhuoltaja. Jouduin työttömäksi ja en enää selvinnyt lyhennyksistä. Se tilanne, kun tajuaa kaiken romahtavan on hirveä. Laskupino kasvoi, sitten vähitellen luottotietoni menivät, ensimmäisen kerran elämässäni. Valvoin, itkin ja mietin jo vaikka mitä. Sitten, soitin yhdestä laskusta jonnekin Itä-Suomen käräjäoikeuteen. Aloin itkeä puhelun aikana, romahdin totaalisesti. Ihana, vanhempi virkailija (vouti?) lohdutti: älä hyvä ihminen näiden takia itke, muista, että kyse on vain rahasta. Sinulla on lapsia ja elämä, pidä itsestäsi huolta. Ulosottoon joutuminen ei tee sinusta huonompaa ihmistä. Älä menetä yöuniasi ja terveyttäsi. Lisäksi hän antoi käytännön neuvoja. Olen ikuisesti kiitollinen tälle ihmiselle. Päätin tämän jälkeen, että rauhoitan viikonloput niin etten mieti ollenkaan raha-asioita. Minulla on vieläkin ulosottovelkaa, mutta eteenpäin mennään! Hyvää kevättä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, aika helposti pääsee. Lähes aina löydetään jotain lieventäviä syitä, etenkin jos ei enää kohtuulliseen aikaan aktiivista velkaantumista ja jotain on takaisinkin maksanut.
Itselläkin oli syitä tai "syitä", miten kukin haluaa tulkita. Pääoma oli n. 28000€ joka koostui useista veloista, perintäfirmojen perintäkierrosten ja oikeudenkäyntikulujen jne summa olikin n. 45000€. Lopulta pääsin sitten 5v kestävään 0-ohjelmaan ja tuo summa jäi maksamatta. Olin toki aiemmin lyhennellyt aika paljonkin velkoja.
Ap ei sitten palannut kommentoimaan eikä vastailemaan kysymyksiin, joten antaapa olla.
Tärkeintä on tehdä maksusuunnitelma ja pysyä siinä.
Mieheni jäi työttömäksi jo muutama vuosi sitten, tuskin enää työllistyy.
Asuntolainaa on enää alle 100 000 euroa.
Me olemme myyneet 80% irtaimistosta, kuten myös appivanhempien. Kesämökki lähti. Olemme vuokranneet kellarikomeron säilytystilat jo muutaman vuoden ja lisäksi on alivuokralainen.
Mökin tyhjennyksessä kotimme täyttyi huonekaluista. Laitoin lähes kaikki huonekalut myyntiin. Viime vuonna juuri ennen joulua joku osti ruokapöydän. Jouluksi laitettiin kaikki irtopöydöt peräkanaa ja hyvin pärjättiin.
Joka kk lyhennetään lainaa määrätty määrä ja lisäksi extraa se, mitä tilistä on jäänyt.
Kerran lyhennys oli n 10 euroa. Yleensä n 100 euron luokkaan.
Nyt, kun laina alitti 100 000 euroa, voidaan itse määritellä lyhennyserän.
Koronan vuoksi minulla työt vähentyy puolella, en pysty lyhennystä maksamaan.
Pyydä laskelmat lyhennyksistä ja yritä joka kk maksaa edes 10 euroa extraa. Tästä et maksa korkoja ja 10 e muuttuu vuosissa 20 euroksi, kun sitä ei maksa.
Siis ongelmahan tässä ei ole ulosotto, vaan se peliriippuvuus. Se täytyy hoitaa kuntoon ensimmäisenä. Koska jos et sitä tee, joudut samaan jamaan uudestaan vaikka velkasi joskus loppuisikin. Hoida siis riippuvuutesi.
Siis 2300 on bruttopalkka? Muutenhan sinulle pitäisi jäädä käteen enemmän. Jos ulosmittaus tehdään palkastasi. so. et maksa lyhennyksiä itse, sinulla on oikeus hakea toimeentulotukea.
Olen itse maksanut reilun 40 000 euron velan ulosottoon. Siihen meni yhdeksän vuotta ja kaikkiaan maksoin uo:lle yli 70 000 euroa, mutta selvisin. Asuin vuokralla ja kolmannes palkasta meni ulosottoon, toinen kolmannes asumiseen. Sinäkin selviät.