Mikä on normaalia teinille?
Oon 15v tyttö ja mä oon miettiny niinku varmaan moni muukin että mikä on normaalia teinille. Ja mulla ois tässä tämmönen lista:
1. Onko normaalia haluta vahingoittaa itseään ja nuita?
2. Onko normaalia toivioa toisen kuolemaan?
3. Onko normaalia kuulla, tuntea, nähdä ja haistaa asioita joita ei oikeasti ole olemassa?
4. Onko normaalia "puhua itsekseen", meinaan niinku puhua toiselle ihmiselle pään sisällä.
5. Onko normaalia ettei pysty luottamaan lähimmäisiin ihmisiinsä?
6. Onko normaalia että tuntee tyhjän aukon sydämessään?
Siinä oli nyt muutama ja toivottavasti joku jaksaa vastata.
Kommentit (4)
Ei toi ole normaalia, sulla on mielenterveysongelmia.
Hae apua kouluterveydenhuollosta ja ne laittaa lähetteen nuorisopsykiatriselle. Kouluterveydenhuolto toimii korona-aikanakin.
Voi olla aivan normaaleja ajatuksia, sellaisena että se putkahtaa päähän ja huolestuu, että "apua onko tämä edes normaalia miettiä tällaista". Se on normaalia. Jos niitä jää enemmän vatuloimaan päässään tai alkaa toimia niiden negatiivisten ajatusten mukaisesti, ei ole toivottavaa, siinä vaiheessa olisi hyvä jollain keinolla päästä eroon niistä ajatuksista. Joko ammattiavulla, puhumalla ystävien tai turvallisen aikuisen kanssa tai jollain voi auttaa vaikkapa harrastuksen pariin hakeutuminen.
Nuo kaikki on aikalailla sellaisia asioita että tarvitsisi tarkempaa tietoa että pystyisi sanoa oikein mitään. Esimerkiksi spontaanit ajatukset omasta tai muiden vahingoittamisesta on tosi yleisiä. Jos vaikka joku asia harmittaa tai hävettää paljon niin voi tulla mieleen pikaisesti jotain sellaista. Huolestuttavaa se on silloin kun siitä tulee suunnitelmallista ja tarkoituksena on oikeasti toteuttaa ajatuksia, tai ne ajatukset pyörii päässä ihan jatkuvasti.
Myös tuo omien kuuleminen, näkeminen voi olla normaalia pienissä määrin. Jos esimerkiksi väsyneenä näkee vaikka pisteitä silmissä tai kuulee pientä surinaa tai jotain muuta pientä niin se on lähinnä merkki että pitäisi mennä nukkumaan. Itselleen puhuminen voi hyvin tarkoittaa että sinulla on vaan hyvä mielikuvitus.
Joka tapauksessa kuulostaa siltä että saattaisit olla masentunut. Kannattaa mennä kuraattorille puhumaan ja sieltä sinut voidaan ohjata psykologille jossa saat parempaa apua.
1. Joo ja ei.
2. Joo ja ei.
3. Ei
4. Joo.
5. Joo ja ei.
6. Joo ja ei.