Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kämppiksen teeskentelyyn?

Delle
20.04.2020 |

Olen aikuisopiskelija, ja suoritan erikoistumisopintoja vanhaan ammattiini työn ohessa. Olen opintovapaalla varsinaisesta työstäni. Ajankäytön ja rahallisen puolen vuoksi olen alivuokrannut opiskelupaikkakunnaltani alivuokrasopparilla huoneen kolmiosta, ihmiseltä joka on entinen kollegani ja kaverikin. Olemme pitäneet aktiivisesti yhteyttä yli vuosien, ja ajattelin että tämä voisi olla toimiva yhtälö. Myös hän on aikuisopiskelija ja hiljan eronnut, eli maksaa nyt isoa asuntoa yksin ja pienenneillä tuloilla.

En voin osannut arvata, että hän vaikuttaisi näin negatiivisesti opintoihini.

Ihmiset saavat syödä ja painaa mitä lystäävät. Kämppikseni kuitenkin koputtelee usein ovella valittelemassa selkä- tai niskakipujaan, väsymystään tai hengenahdistusta. Mitään sairautta hänellä ei ole, mutta hän painaa yli sata kiloa. Hän ei liiku lainkaan, voi istua sisällä useita päivä putkeen. Lähin kauppamme on 800 metrin päässä kotiovelta. Hän ajaa senkin matkan autolla. Kertoo omaavansa hajusteallergian, mutta käyttää itse hajuvesiä ja se hajusteallergia tuntuu aktivoituvan vain silloin, kun hänen pitäisi tehdä jotakin fyysistä.

Hän opiskelee. Ainakin teoriassa. Stressaa, on äkäinen, äyskii, jättää siivousvuoronsa väliin. Vihasteluun keksii syitä: milloin olen ostanut vääriä omenia, milloin väärää vessapaperia. Opintojensa sijaan käyttää päivänsä lähinnä olohuoneessa, Netflixin parissa tai huudattaa huoneessaan musiikkia aamuyöhön. Suuttuu, kun pyydän laittamaan hiljemmalle. Asunnon omistajalla on kuulemma oikeus päättää. Olemme molemmat reilu kolmekymppisiä.

Voisiko hän olla masentunut? Tunnelma on tosi kireä, enkä haluaisi enää maksaa hänelle vuokraa. Olen alkanut etsiä uutta asuntoa. Kun kerroin tästä, hän ryhtyi valittamaan huonosta taloustilanteestaan ja siitä, että tarvitsee rahojani. Pitäisi varmaan yrittää jotenkin tukea, mutta se on vaikeaa. Mitä teen?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teoriassa hajusteallergia kai voi reagoida stressitasoihin, mutta jos se on aina yksi yhteen niin vähän haiskahtaa.

Vierailija
2/3 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jauhat, muuta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastuussa muiden rahatilanteesta. JOS kuitenkin haluat, voit lyödä pöytään asiat, jotka vaivaavat sinua ja haittaavat opiskelujasi. Jos toinen tarvitsee rahojasi, hän voisi edes opetella käyttäytymään. Jos ei, ei ole sun murhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi