Koronatesti suunkautta?
Siis mitä, kuulin että joiltakin otettu koronanäyte suusta, siis samanlailla kuin nielutulehduksessa? Onko nämä varmoja tapoja, kun kuitenkin muualla lukee että nenän kautta nenänielun soluista? Eikö näytteenotto pitäisi olla yhtenäistä että tulokset luotettavia?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Nielusta se otetaan.
Olin vähän ennen tätä koronan räjähdystä influessapotilaana lääkärissä, jossa multa otettiin verta muistaakseni 6 pulloa ja nielunäyte.
Ei ollut korona, vaan RS-virus.
Korona otetaan kyllä yleensä nenän kautta
Vierailija kirjoitti:
Nielusta se otetaan.
Olin vähän ennen tätä koronan räjähdystä influessapotilaana lääkärissä, jossa multa otettiin verta muistaakseni 6 pulloa ja nielunäyte.
Oliko 1,5 l pulloja?
Siis nyt kumpaakin tapaa tarjottu, mutta onko virallista tietoa miten menee?
Nenän kautta otettua nenänielunäytettä pidetaan parhaana. Jos jostain syystä näytettä ei saada sitä kautta otettua,voidaan ottaa myös nenästä ja nielusta molemmista. Tai sitten kitakaaresta.
Jossain vaiheessa ei suomessa ollut saatavilla nenänielunäytettä varten tarvittavia näytteenottotikkuja. Joten siksi todennäköisesti on jouduttu ottamaan näytteitä myös nielusta.
Vierailija kirjoitti:
Nenän kautta otettua nenänielunäytettä pidetaan parhaana. Jos jostain syystä näytettä ei saada sitä kautta otettua,voidaan ottaa myös nenästä ja nielusta molemmista. Tai sitten kitakaaresta.
Jossain vaiheessa ei suomessa ollut saatavilla nenänielunäytettä varten tarvittavia näytteenottotikkuja. Joten siksi todennäköisesti on jouduttu ottamaan näytteitä myös nielusta.
Juuri näin. Jos joudutaan jo sairaalaan tullessa intuboimaan hengitysvajeen takia, otetaan imulimanäytteet alahengitysteistä.
Nielusta se otetaan.