Onko minun realistista saada asuntolainaa?
1. Yliopistotutkinto huonosti työllistävältä alalta.
2. Aloittanut vähän aikaa sitten uudessa työssä, työsuhdetta ketjutetaan määräaikaisina.
3. Oikeus ensiasuntovähennyksiin
4. Säästöjä joitakin tuhansia.
5. Asuntolainatoive alle 70 000.
6. Hieman opintolainaa, ei muita velkoja.
Kommentit (9)
Kysy pankista, ihan kun täällä pankinjohtajat vastailee.
Onko sulla asp tiliä? Asuntolainatoiveesi on aika kohtuullinen joten luulen että onnistuu.
Lainan saamiselle pitää olla vakituiset ja tasaiset tulot sekä säästöjä vähintää 10% lainattavasta summasta.
Näin mulle kerrottiin kun hain lainaa
Onhan tämä hölmöä kysellä vauvapalstalla, mutta josko jollakulla olisi kokemusta vastaavasta tilanteesta ja kuinka kävi.
-ap
Todennäköisesti joku pankki antaa kyllä lainaa. Marginaali ja maksut vaan ovat korkeammat kuin jos olisi vakituinen työsuhde ja suurempi omarahoitusosuus.
Paljonko sun tulot on? Jos haet lainaa, johon 25 vuoden vuoden laina-ajalla menee alle 60 % käteen jäävistä tuloista, voit hyvin saada lainan, siis lyhennys+korko/kk-tulot.
Vakituinen työ ei välttämättä ole mikään edellytys lainaan. Toki jos olet ensimmäisessä työsuhteessa ja se on päättymässä 2 kk päästä, niin tuskin saat lainaa. Jos taas työsuhde jatkuu samalla työnantajalle uuteen määräaikaisuuteen, tuskin on ongelma.
Toinen puoli on vakuudet. Asunnosta hyväksytään vakuudeksi 70-80 % arvosta eli jos olet ostamassa 80t € kämppää (mistä saa nin halpoja?), siitä käy vakuudeksi 56t € ja loppu pitäisi hoitaa muuten. Valtion takaus tod.näk. riittää.
Joka tapauksessa, kannattaa miettiä kallein asunto, jonka voisin harkita ostavasi ja lähteä tekemään lainahakemusta, ensin vaikka omaan pankkiin. Pankin on paljon helpompi tiputtaa korkeasta alaspäin, kuin nostaa myönnetyn lainan määrää. Ts. jos nyt mietit 80t € asuntoa, niin pankissa ei ilahduta, jos kerrot lainalupauksen saatuasi tehneesi tarjouksen 90t € hintaisesta asunnosta vaikka se on "vain" kymppitonnin ero.
Ja avaa ASP-tili, siinä et menetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen pitää olla vakituinen.
Ei välttämättä. Itse työskentelen yliopistossa ja vuosien ajan ollut määräikaisia työsopimuksia. Toki ollyt yhtäjaksoisesti töissä, mutta ei vakinaisella työsopimuksella. Silti pankki myönsi lainan.
Työsuhteen pitää olla vakituinen.