Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikot: Onko Fjällrävenin vaatteissa ollut uutena joku käsittely joka ois aiheuttanut teille oireita?

Vierailija
19.04.2020 |

Itse tilasin ensimmäistä kertaa Fjällrävenin vaatteen, yhden takin. Heti kun kaivoin sen paketista ja kokeilin sitä, niin mua alkoi yskittää ja poltella keuhkoja. Aluksi luulin että se oli vaan sattumaa, mutta useiden viiikkojen jälkeen on pakko todeta että kyllä ne siitä takista johtuu. Aina kun olen kaivanut sen pussistaan esiin ja käsitellyt sitä niin samat oireet ilmaantuu. Pitkään pähkäilin että palauttaisinko sen tuon takia vai auttaisko pesu. Koska se oli muuten niin kiva, niin en lopulta palauttanut, vaan pistin pesuun ja ajattelin että pakko sen on auttaa. Harmikseni jouduin vain nyt huomamaan että tuo pesukaan ei näköjään auttanut tai se auttoi vain lievästi. Oireita tulee edelleen takkia käsitellessä, ei ihan niin pahoja kuin aluksi, mutta tulee kuitenkin. Etenkin silloin tuli kun takki oli märkä ja otin sen koneesta. Ikinä mistään uudesta vaatteesta ei ole tullut vastavaa. Yleensä mulle tulee oireita vain tupakansavusta, kloriitista ja joistain wc-raikastinsuihkeista. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikko olen, mutta en ole saanut oireita Fjällrävenin vaatteista. Kyllä niissä kuoritakeissaja ja retkeilyvaatteissa joku vettä hylkivä käsittely on. Pesun jälkeen olen oman vaellusasuni suihkutellut tuollaisella käsittelyaineella. Vesi valuu helminä pois kastelematta kangasta.

Vierailija
2/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se sellainen rasvattava takki? Jos se rasva aiheuttaa jotain oireita? Luulisi tosin, että ovat tarkkoja tuollaisten asioiden suhteen nykypäivänä. Jostain halpamaassa tuotetusta roskasta voisi kuvitellakin, mutta ei "laatumerkistä". Pistä maahantuojalle/valmistajalle viestiä. Rahat takaisin, jos ei muu auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama oireilu takista kun aloittajalla. Pesin sen kolme kertaa eikä auttanut. Annoin sitten tyttärelleni. Hänelle ei ole aiheuttanut oireita. Ei liene niin herkkä kuin minä.

Vierailija
4/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joku halpa väärennös?

Vierailija
5/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärennös. Suomalaisesta yrityksestä tilasin. Sellaista G-1000 kangasta, joka hylkii vettä ja tuulta ja jonka voi juurikin käsitellä jollain vahalla vielä enemmän vedenkestäväksi. Tosin sitä vahaa minulla ei ole eikä takkia ole siis vielä sillä käsitelty.

-aloittaja

Vierailija
6/23 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fjällrevenin repuissa on ainakin sellainen kemiallinen käsittely joka muuttaa repun paskaisen näköiseksi jos omistaja äänestää vihreitä ja omistaa Jopon. Reppua ei tarvitse edes viedä ulos.

Vierailija
7/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jännä. Mitähän myrkkyä siinä on. Tuskin on muillekaan terveellistä, jos useammalle aiheuttanut tuollaiset oireet. 

Vierailija
8/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, arvaan vain. Mutta olisiko tuo vaha joku kasvipohjainen, ja olet tuolle kasville allerginen.

Vierailija
9/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin mukaan 90% tuosta Greenland vahasta on parafiinia ja 10% mehiläisvahaa. Parafiinia  on mm. perusvoiteissa ja mullakin on sitä perusvoiteessa, jota käytän joka päivä. Myös apteekin sivujen mukaan parafiinit ovat turvallisia,  eivät ärsytä tai herkistä.  Mehiläisvahankaan on vaikea kuvitella olevan syy. Mulla on mehiläisvahaa sisältävää huulivoidetta eikä sekään ole mitään koskaan aiheuttanut. Lisäksi oon saanut joskus lahjaksi mehiläisvahasta tehtyjä kynttilöitä eikä niistäkään tullut mitään oireita. En voi käsittää mikä siinä takissa voi aiheuttaa oireita. 

-aloittaja

Vierailija
10/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tekee monet vaatteet tuota, on tosi inhottavaa ja ei mitenkään liity siihen, onko vaate laadukas vai halpistuote. Eli joku euroopassa tehty kaikki ekosertifikaatit ja ökotexit sisältävä voi tehdä kamalat oireet, joihin ei pesukaan auta ja joku halpisrytky ei tee mitään. Oon kysellyt kotimaisilta firmoilta, osaisivatko arvata mikä käsittelyaine voisi olla allergisoiva, mutta niitä on kuulemma niin monta joten ei kukaan osaa vastata.

Ärsyttävää kun haluaisi tukea vastuullisia merkkejä, mutta viisikymppiä paidasta, jota ei voi käyttää on mulle liikaa. Riskin ottaa mielummin sitten sen kympin maksavan paidan kanssa. Mulla tosin joissakin vaatteissa on auttanut useat pesut, siis 5-10 pesua, osa etikalla.

Vierailija
11/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tekee monet vaatteet tuota, on tosi inhottavaa ja ei mitenkään liity siihen, onko vaate laadukas vai halpistuote. Eli joku euroopassa tehty kaikki ekosertifikaatit ja ökotexit sisältävä voi tehdä kamalat oireet, joihin ei pesukaan auta ja joku halpisrytky ei tee mitään. Oon kysellyt kotimaisilta firmoilta, osaisivatko arvata mikä käsittelyaine voisi olla allergisoiva, mutta niitä on kuulemma niin monta joten ei kukaan osaa vastata.

Ärsyttävää kun haluaisi tukea vastuullisia merkkejä, mutta viisikymppiä paidasta, jota ei voi käyttää on mulle liikaa. Riskin ottaa mielummin sitten sen kympin maksavan paidan kanssa. Mulla tosin joissakin vaatteissa on auttanut useat pesut, siis 5-10 pesua, osa etikalla.

Muakin harmittaa ihan älyttömästi, kun takki maksoi lähes 300e ja huolella sen valitsin. Selasin monta viikkoa netistä täydellistä takkia mun tarpeisiin ja ajattelin että tuossa on jopa kymmeneksi vuodeksi kestävä ja nätti takki. Sitten sitä ei pysty käyttämään ilman yskää, hengenahdistusta ja keuhkojen polttelua. Mistään muusta vaatteesta ei ole tullut oireilua, vaikka oon ostanut useinmiten suht halpoja tuotteita. Ainoastaan untuvatakki on ollut kalliimpi kuin tämä Fjällrävenin takki. 

-aloittaja

Vierailija
12/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärennös. Suomalaisesta yrityksestä tilasin. Sellaista G-1000 kangasta, joka hylkii vettä ja tuulta ja jonka voi juurikin käsitellä jollain vahalla vielä enemmän vedenkestäväksi. Tosin sitä vahaa minulla ei ole eikä takkia ole siis vielä sillä käsitelty.

-aloittaja

Ainakin siinä "tavallisessa" G-1000 kankaassa (eli ei esim lite tai air) on jo valmiiksi tehtaalla tehty vahaus. Sen saa pestyä pois, mutta yhdessä pesussa ei vielä lähde, vaan siihen tarvitaan muutama pesukerta. Näissä tehtaalla vahatuissa on kyllä käsittelystä maininta lapussa, eli luulisi olevan melko helppoa selvittää tämä.

Vierailija
13/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kaikista uusista vaatteista oireita.

t. sisäilma- ja kemikaalisairas astmaatikko

Vierailija
14/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-aloittaja

Ainakin siinä "tavallisessa" G-1000 kankaassa (eli ei esim lite tai air) on jo valmiiksi tehtaalla tehty vahaus. Sen saa pestyä pois, mutta yhdessä pesussa ei vielä lähde, vaan siihen tarvitaan muutama pesukerta. Näissä tehtaalla vahatuissa on kyllä käsittelystä maininta lapussa, eli luulisi olevan melko helppoa selvittää tämä.

Pengoin paperinkeräyskassista ne tuotelaput ja näyttää tosiaan olevan se vahakäsittely. Siinä vahassa täytyy vain sitten olla jotain muutakin kuin vain parafiinia ja mehiläisvahaa, koska ne ei voi aiheuttaa oireita. En tiedä onko takissa sitten esim. joku homeenesto- tai muu käsittely vielä vahan päällä tai alla. Tuntuu oudolta että miksi ruotsalaisessa takissa olisi. Niin outoa kun useinmiten pidän jopa uusia vaatteita pesemättä päällä eikä ikinä ole tapahtunut mitään ja niissä halvemmissa on varmasti ollut jotain homeenestoaineitakin joskus. Sitten laadukkaasta takista tulee näin pahat oireet. Mitä ihmettä siinä voi olla mitä ei halvemmissa ole.

-aloittaja

Vierailija
15/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valmistettukin ruotsissa? Ota yhteys valmistajaan ja kysy.

Vierailija
16/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko valmistettukin ruotsissa? Ota yhteys valmistajaan ja kysy.

Ei. Vietnamissa on valmistettu, mutta luulisi että Fjällräven kuitenkin määrää mitä aineita valmistuksessa saa käyttää ja mitä ei.

-aloittaja

Vierailija
17/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese monta kertaa. Vähintään 3 kertaa, mieluusti useammin jotta se vahaus poistuu. Ei tuo yksi pesukerta mitään vielä auta.

Vierailija
18/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vahakäsittely ole ongelma vaan VÄRI, siis väriaine, jossa on usein raskasmetalleja ka kenikaaleja. Ainoa mikä auttaa on monta pesua putkeen jolloin väri haalenee ja huuhtoutuu.

T. Astmaatikko myös ja tuttua tuo oireilu

Vierailija
19/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vahakäsittely ole ongelma vaan VÄRI, siis väriaine, jossa on usein raskasmetalleja ka kenikaaleja. Ainoa mikä auttaa on monta pesua putkeen jolloin väri haalenee ja huuhtoutuu.

Juurikin sininen esim ”paha” väri.

Vierailija
20/23 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo takki on musta. Lähes kaikki mun vaatteet on mustia mm. kaikki takit. Miksei muiden vaatteiden mustasta väristä ole tullut oireita?

-aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi