Karpalovalmisteet virtsatietulehdusten estoon ja tueksi.
Olen kokeillut monia valmisteita. Useamman kk testissä ollut aina jokin valmiste,
Muun ohella, kun olen jo vaihdevuosi iässä niin menee jatkuvasti tyrniomegaa.
Nyt useamman kk ollut Yliopiston apteekin karpalokapseli sisältäen mhb.
Olen herkkä saamaan vtt oireet yhdynnästä ja tämän takia siihen on estona antibiootit. En siis syö niitä jatkuvasti vaan yhdynnän jälkeen 1-2 tablettia. (ja muita tukitoimia on alakertaan jo olemassa)
Minkä karpalovalmisteen sinä olet kokenut hyväksi?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien virtsatie ongelmiin suositellaan jotakin hormoni valmistetta esim. e-pillerit.
Keskustele lääkärisi kanssa.
Karpalovalmisteista kyselin.
Lidlissä on karpalomehutiivistettä. Pidän sitä itse hyvänä. Yritin katsoa linkkiä netistä. Näyttää siltä, että sitä on muissakin kaupoissa: puolen litran pullo ja muistaakseni hinta noin kuusi euroa pullolta. Lasipullo.
Näitä muuten sairaaloissakin juottavat samaiseen tarkoitukseen.
Karpalactia käytin säännöllisesti, kun oli yllättäen kaksi vt-tulehdusta. Nyt en enää käytä, mutta luulen että siitä oli apua.
Karpalact täälläkin toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on karpalomehutiivistettä. Pidän sitä itse hyvänä. Yritin katsoa linkkiä netistä. Näyttää siltä, että sitä on muissakin kaupoissa: puolen litran pullo ja muistaakseni hinta noin kuusi euroa pullolta. Lasipullo.
Se on Aten sokeroimaton karpalomehu. Itselläni ei nuo karpalotabletit toimi, ainoastaan tämä mehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Aten sokeroimaton karpalomehu. Itselläni ei nuo karpalotabletit toimi, ainoastaan tämä mehu.
Itse käytän myös tuota ja iherbista saatavaa sellaista tiivistettyä karpalotippaa, en muista sen nimeä, mutta nuo kaksi ovat toimivia.
Pelkää uskomusta, todellisuudessa ei mitään apua varsinaiseen kovaan tulehdukseen.
Sitä paitsi nykyisin on niin paljon herkkävatsaisia ihmisiä, joiden vatsa ei kestä karpalomehua vaan aiheuttaa ankaran ripulin.
Pikku tulehdus voi mennä menojaan pelkällä runsaalla juomisella, ja ahkeralla virtsaamisella, jolloin tulehdusbakteerit poistuvat elimistöstä virtsan myötä.
Paha tulehdus poistuu vain antibiooteilla, eikä kannata viivytellä niiden hankintaa, sillä paha tulehdus voi nopeasti edetä munuaistasolle.
Karpalotabletit eivät auta mitään, ainoastaan nestemuotoinen karpalo, jos sekään.
Minulla on kaikki karpalokapselit toimineet. Juon myös oireita aavistellessa makeuttamatonta karpalomehua. Olen päässyt kokonaan irti infektiokierteestä.
Urisan-tabletit, sokeroimaton karpalomehu tai kuivattua puolukka-/karpalojauhetta runsaasti sekoitettuna veteen -toimii!
Diabetesta sairastava sukulaiseni pääsi Urisan-tableteilla eroon vt-kierteestä.
Käyttäisin mieluummin ihan oikeaa karpalomehua pillereiden sijaan, vaikka olisivat miten luontaistuotekaupasta ostettuja.
Joku sanoikin, että perustuisi vain juomiseen + extrapissaamiseen, jolloin paikat puhdistuu. Karpalo (tai puolukka)mehu on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin vesi, koska ovat happamia.
Ei mitään "karpalovalmistetta" vaan ihan oikeaa aitoa karpaloa.
Itse juon (tarvittaessa) ns. "raakaa" karpalomehua, jonka teen yleensä itse:
Pakasteesta karpaloita, marjat kattilaan ja vettä sen verran että peittyvät, ja annan kiehua n. viitisen minuuttia. Keittämisen jälkeen "survon" marjat vielä siivilän läpi lusikalla/kauhalla, ja juon (hieman jäähtyneenä, ehkä tilkka vettä lisättynä) juoman. On aika tymäkkä maku, mutta ihan juotavaa kuitenkin.
Lisäksi ennen tuota mehun juomista (n. 1h aiemmin) ja tuon jälkeen (kun n.1 kulunut) juon ison pullollisen (n.1l) vettä. Ja tämä toistettaan 1-2 kertaa/päivä 2-3 päivän ajan.
Olen joskus lukenut, että pitää juoda paljon niin bakteerit "huuhtoutuvat" pois, ja karpalomehun happaumuus tm. myös edistää bakteerien kuolemista, ja siksi ja edistää parantumista.
Valmisteista en tiedä, uskon että oikeat marjat on parempaa mitä "ties mistä valmistetut" pillerit, joissa on kaikkea muutakin mukana. Joskus olen ostanut (sokeroimatonta!) valmismehua, johon lisätään vettä, se oli ihan ok myös, mutta tuo itse tekemä tuntui tehokkaammalta.
Vti on vahvasti itsensä parantava infektio. Siksi antibiootti ei ole ensisijainen hoito, vaan nimenomaan juominen, happamat juomat kuten karpalo, puolukka tai sitruuna, c-vitamiini. Jotkut ovat myös saaneet apua etikkavedestä, toisin se voi laittaa vatsan sekaisin. Toki jos kuume nousee, tulee verta pissaan tai selkäkipuja, tarvitaan antibiootit.
Karpalovalmisteita itsellä ei ole kokemusta, mutta olen kuullut hyvää niistäkin.
Mehuista valitse sokeroimaton versio.
Tranemax on auttanut. Kerran totesin tikkutestillä leukosyytit virtsassa. Meni ohi runsaalla juomisella, särkylääkkeellä ja em. kapseleilla. Olen hankkinut testitikkuja, koska tulehduksia on ollut lapsesta saakka, enkä halua arpoa, milloin on aika viedä näyte labraan. Tuolloin vatsa oli sekaisin 3 peräkkäisestä kuurista ja halusin välttää lisäkuurit ja turvauduin tuohon valmisteeseen. Nyt otan kapseleita, kun oireita ilmenee, enkä ole tarvinnut lääkekuuria aikoihin.
Tranemaxia otan jos alkaa tulla oireita. Pahin tilanne oli ekalla kerralla kun tuli jo veritippoja virtsassa (päivystys ei huolinut). Tranemax auttoi, en tarvinnut muuta hoitoa.
Kaupoissa on kuivattuja karpaloita, aivan kuin rusinoita, joita voi napostella.
Kai virtsan pitäisi huuhdella rakkoa, eli juuri juotuna karpalomehu vaikuttaisi. Voisi kuvitella, että myös sitruunan mehu vaikuttaisi koska on niin hapanta. Tosin voi vaurioittaa hammaskiillettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa on kuivattuja karpaloita, aivan kuin rusinoita, joita voi napostella.
Kai virtsan pitäisi huuhdella rakkoa, eli juuri juotuna karpalomehu vaikuttaisi. Voisi kuvitella, että myös sitruunan mehu vaikuttaisi koska on niin hapanta. Tosin voi vaurioittaa hammaskiillettä.
Nuo kuivatut karpalot on kauhean sokerisia, ei niistä mitään hyötyä ole. Happamat juomat voi imeä pillillä niin ettei osu hampaisiin ja hammaskiille kiittää.
Vaihdevuosien virtsatie ongelmiin suositellaan jotakin hormoni valmistetta esim. e-pillerit.
Keskustele lääkärisi kanssa.