Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuisena oppisin kirjoittamaan?

Vierailija
19.04.2020 |

Saan niin paljon hutia siitä että teen kirjoitusvirheitä.
Olen koko elämäni yrittänyt kovasti tehdä töitä jotta osaisin muotoilla lauseet mutta tuloksetta.
Muuten vain olen todella yksinäinen eikä tarvitse koskaan puhua eikä kirjoittaa, ei edes töissä.
Olen todella surullinen tästä aiheesta ja pelottaa. En tiedä miten oppisin.

Äärimmäisen ikävää kun palstalla nälvitään ja huomataan mutta ei kerrota missä oli virhe. Julmaa

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene jonnekin kurssille. Tarvitset ihmisen, joka haukkuu tekstiäsi ja pakottaa kirjoittamaan niin monta kertaa uusiksi, että siitä tulee hyvä. Tätä sitten kerta toisensa jälkeen ja kauan. Jos et ole valmis sellaiseen, jatka kehnosti kirjoittamista.

Vierailija
2/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä.

Voit aloittaa vaikka ihan normaaleista lehtiartikkeleista ja kolumneista. Pääasia, että opit lukemaan ensin erilaisia tekstejä ja opit hahmpttamaan erilaisia tyylejä. Tämän jälkeen voit pikkuhiljaa alkaa lukea myös kaunokirjallisuutta ja yrittää omaksua tyyliä sieltä. Päiväkirjan kirjoittaminen ja lyhyiden novellien kirjoittaminen on myös hyvä apu opetteluun. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun teksti oli hyvä, ja hyvin muotoiltu. Siitä sai heti selvän. Mitä sä vielä mietit. Käytitkö siihen tunnin niin olisin huolestunut.

Vierailija
4/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon palautteesta. Minua on palstalla haukuttu niin tajuttoman paljon kirjoitusvirheistä mulla on mennyt täysin itsetunto enkä ole enää uskaltanut kirjoittaa, en uskalla edes enää sposteja laittaa kun kaikuu vaa päässä haukut. Ihan virkistävää välillä saada kiva kommentti. Kirjoitin hetkessä eikä mennyt kauaa.

Kiito kaikille.

Vierailija
5/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaa on siihen oikein oivallinen apuväline. Aina löytyy se mäntti, joka huomauttaa virheistä.

Vierailija
6/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama vika. Puhua kyllä osaan ja pystyn mutta kun annetaan kynä ja paperi käteen, ei en saa ajatustani paperille niin että se olisi selkeä ja ymmärrettävä. Ja tämä asia minun elämässä aika suuri tekijä minkä takia en ole saanut kouluja kunnolla käytyä, kirjoittamisen taidon puutee, tuntuu kaikki lyhistyy juuri siihen et kirjallisten töiden tuottaminen ei minulta onnistu. Harmittaa vietävästi mutta olen jo sopeutunut asiaan ja pärjään hyvin näinkin.

.

Vierailija
7/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla täsmälleen sama. Vaikka olen aina tykänyt kouluista niin koen ettei siellä opeteta mitään. Vasta aikuisena olisi hyvä hetki käydä kaiken alusta.

Vierailija
8/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe vapaa on siihen oikein oivallinen apuväline. Aina löytyy se mäntti, joka huomauttaa virheistä.

Kovasti huomautetaan mutta ei kerrota mikä meni pieleen. Eli pelkästä kiusaamisesta huomautetaan

Vierailija
9/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin harjoittelemaan täyttämällä kelan ja työkkärin kaavakkeita.

Vierailija
10/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tuossa alkuperäisessä vain muutama pilkkuvirhe. Älä välitä. Minäkin saan huutia huonosta kirjoittamisesta täällä vähän väliä, vaikka jopa kirjoitan työkseni. Teen pääasiassa käyttöohjeita ja teknistä tekstiä suunnittelufirmassa assistenttina. Mutta täällä en jaksa panostaa. Töissä minulla on valmiit mallipohjat ja oikoluku päällä sekä aivot mukana, täällä kirjoitan tällaisenkin tekstin puolessa minuutissa tarkistamatta lainkaan. Lisäksi tuo punainen viivoitus häiritsee, mikä ainakin minulla tulee, kun käyttis on englanninkielinen.

Vierailija
11/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen aina ollut hyvä kirjoittaja, mutta tuntuu, että puhelahjoista olisi ollut enemmän hyötyä elämässä. 

Vierailija
12/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla, ja kirjoitustyylejä lukemalla. Jos et keksi mistä aloittaa niin lue joku kirja ja tee siitä ymmärrettävä referaatti. Tai jostain pitkästä artikkelista yms. Jossain vaiheessa sitten voit kääntää jutun toisinpäin; etsi joku lyhyt tekstinpätkä ja rupeat laajentamaan sitä. Lopputulos voi olla ihan höpönpöpöä, mutta toimii hyvänä harjoitteena.

Vierailija
13/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamaan oppii vain lukemalla ja elokuvia niitä katsomalla.

Vierailija
14/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama vika. Puhua kyllä osaan ja pystyn mutta kun annetaan kynä ja paperi käteen, ei en saa ajatustani paperille niin että se olisi selkeä ja ymmärrettävä. Ja tämä asia minun elämässä aika suuri tekijä minkä takia en ole saanut kouluja kunnolla käytyä, kirjoittamisen taidon puutee, tuntuu kaikki lyhistyy juuri siihen et kirjallisten töiden tuottaminen ei minulta onnistu. Harmittaa vietävästi mutta olen jo sopeutunut asiaan ja pärjään hyvin näinkin.

.

Aloita lyhyistä lauseista. Yksi ajatus ja yksi lause. Monella menee pilkutus pieleen, sekä samassa lauseessa on liikaa aiheita. Eli opettele pilkutus.

Kirjoita helpommin. ”En saa ajatuksia paperille. Minulle annetaan kyllä kynä käteen, jolla kirjoitan, mutta tekstini ei ole selkeää ja ymmärrettävää”. ” Asialla on ollut suuri merkitys elämässäni, enkä ole menestynyt opinnoissani, koska en hallitse kirjoittamista.

Tuntuu kuinka kaikki lyhistyy, koska en osaa ilmaista itseäni kirjallisesti. Tämä harmittaa, mutta olen oppinut elämään asian kanssa.”

Vierailija
15/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kirjoittaminen. Tulevaisuudessa kukaan ei enää kirjoita tai lue.

Menneen ajan taitoja. Kuvat ja videot kertoo enemmän kuin sanat.

Sanoilla ei voi kuvata kaikkia tunteita, vaikka runoilijatkin ovat asian parissa työstäneen.

Heidän tuotoksensa on todiste tästä.

Videot ja kuvat ovat tulevaisuus.

Vierailija
16/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lukukelpoista tekstiähän sinä  kyllä kirjoitat, ap.

Kirjailijaksi, vaiko runoilijaksi asti siis olet asettanut sen oman tähtäimesi, jos tuo ilmaisukykysi ei sinulle kerran  riitä?

Vierailija
17/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin on, että kovasta yrityksestä huolimatta teet aina virheitä, olet luultavasti lukihäiriöinen. Jos kävisit testeissä ja saisit diagnoosin, se voisi ehkä auttaa sinua olemaan armollisempi itsellesi.

Vierailija
18/18 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsakkeessa lauserakenne viittaa sivulauseeseen olematta sitä. Leipätekstistä puuttuvat välimerkit.

Perustan kielelliselle lahjakkuudelle luo koti; siellä me opimme kielen. Myöhäisemmässä vaiheessa lukeminen auttaa pitämään yllä saavutettua kielitaitoa ja mahdollisesti parantaa sitä. Lukemaan siis.

Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, mitä sanomme, ei se miten sanomme. Itsetunto auttaa tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä