Näin säästän: oma budjetti
Aina puhutaan et on supervaikeaa Suomessa säästää.
Mun nettotulot on 1900 e/kk ja lapset 6 ja 10 vee vuoroviikoin. Asun yhdessä kalleimmista kaupungeista ja omasta valinnastani hyvällå alueella kivassa kodissa, ja onnistun laittamaan 150 e säästöön joka kuu.
Aina ihmetellään miten ihmiset säästää, joten budjettini tässä:
-Vuokra plus sähkö n 1000e. Tiedän et törkee osuus ei kerry omaisuutta jne, mut on lapsille hyvä koti ja nautin itsekin siellä kotoilusta, joka on muuten edullista.
-laskutilille 150e (puhelin 30, busseihin 40, vakuutukset 30, netflix ja spotify 20e, 30e yllärikuluihin)
-Ruoka ja taloustavara 350 e (syödään paljon kasviksia, ei juuri hävikkiä, sienestän ja kalastan jonkin verran mut huom en paljon)
-Lasten kulut 100 e (eksä laittaa saman. Superkalliita harrastuksia ei oo mut esim jalis yleensä kesäl)
-Laitan kesälomaa varten 50 e omalle tililleen. Reissutaan tai tehdään mitä noilla voi (eli 600e vuodes). Välil saatan laittaa ylimäärästäkin, jos jää.
- Säästöt 150 e tilille ja rahastoon ja käytän itse, mitä sit jää jäljelle, n 100 eur, tuntipalkka eli hieman vaihtelee.
Tämä näyttänee höveliltä jollekin, tiukalta toiselle. Jaoin, koska oon niin monesti kuullut, ettei voi säästää kun yksin ja lapset jne. Nojoo, mäkään en vois jos ois auto. Tai kallis lemmikki. Tai vimma matkustella. Mut tällä budjetilla retkeilee, tekee hyvää ruojaa kotona, käy sopivasti muuallakin ja ei kuitenkaan liikaa stressaa.
Ajatuksia? Tai jaa oma budjettisi!
Kiitos, kiva lukea tällaista jossa selkeästi kerrottu mitä mihinkin menee. Itselläni tulot kaikkineen pari sataa pienemmät kuin sulla mutta vastaavasti asuminen vain reilun 800. Itselläni auto nielaisee rahaa niin ettei säästöön jää mitään, toisaalta auto on pakko pitää työn vuoksi. Tunnen olevani puun ja kuoren välissä, taitaisin pärjätä paremmin jos jäisin kotiin loisimaan. Ainakin työstressi olisi poissa.