Näytteenottoon saavat hakeutua myös lieväoireiset henkilöt, joita aiemmin ohjeistettiin pysymään kotona.
THL ilmoitti viime keskiviikkona, että koronavirustesteihin pääsevät nyt kaikki, joilla tartuntaa epäillään. Näytteenottoon saavat hakeutua myös lieväoireiset henkilöt, joita aiemmin ohjeistettiin pysymään kotona.
Näytteenoton laajentaminen on mahdollista, sillä Suomen testauskapasiteetti on kasvanut niin paljon, että kaikki oirehtivat voidaan testata.
Sairaanhoitopiirit saavat itse järjestää asian haluamallaan tavalla, eli testiin päästäkseen täytyy siis ottaa selvää paikallisista ohjeista ja noudattaa niitä.
Testipaikat on erotettu muusta terveydenhoidosta, jotta testattavat eivät pääse tartuttamaan muita potilaita. Käytössä on kunnasta riippuen erillisiä klinikoita, ulkotestipisteitä ja liikkuvia yksiköitä.
Kommentit (2)
Menin terveyskeskukseen (ensin tietysti oltuani puhelimitse sinne yhteydessä) kovan kurkkukivun ja kuumeen takia ja itse siis epäilin, että minulla on angiina. Angiinahan se olikin, mutta samalla ottivat myös koronatestin. Tulosta ei ole vielä tullut, mutta olisin yllättynyt jos se näyttäisi positiivista vielä angiinan päälle.
THL ei ilmoittanut noin. Se totesi, että tuo on mahdollista.
Soita, kerro oireesi ja saat kuulla, että ei anna aihetta testaamiseen.