Vauvan äiti - milloin rupesit kaipaamaan takaisin töihin?
Olen 35-vuotias esikoislapsen äiti. Lapseni on 11 kk vanha. Ennen mammalomille jäämistä ajattelin, että tulen varmaan kaipaamaan takaisin töihin noin vuoden paikkeilla. Nyt kun lapsi lähenee vuoden ikää olenkin huomannut, että en todellakaan kaipaa vielä takaisin töihin - päinvastoin! Suunnitelmissa on olla hoitovapaalla ainakin siihen asti, kun lapsi täyttää 1,5v, mutta nyt tuntuu siltä etten yhtään haluaisi palata vielä silloinkaan. Mielelläni olisin ainakin kaksi vuotta kotona. Rakastan olla lapseni kanssa ja yhteinen aika vaan koko ajan paranee. Ajatuskin töihin palaamisesta ja siitä, että joudun olemaan lapsesta erossa n. 9 h per päivä (vähintään tämä, kun työmatkat lasketaan mukaan) ahdistaa tosi paljon.
Milloin rupesit itse kaipaamaan takaisin töihin? Ahdistiko ajatus siitä, että joudut olemaan niin paljon lapsesta erossa töihin palattuasi ja miten sopeuduit tähän? Missä vaiheessa alkoi helpottaa?
Mäkin mietin, että miten siihen ikinä tottuu, että lapsesta pitää olla erossa niin paljon, kun palaa töihin, kun sitä ennen on vietetty kaikki päivät yhdessä? Ja miten lapsi tottuu tähän?
Olisi kiva kuulla kärsittekö itse vanhempana tälläisestä "eroahdistuksesta" ja milloin se alkoi helpottaa?