THL: KORONA LEVIÄÄ TYÖPAIKOILLA.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006479087.html
Työpaikoilla ollaan isolla porukalla pitkäkestoisesti yhdessä. Pk-seudulla on jo tapaus jossa epidemia on levinnyt yrityksen henkilöstöön.
Tätä on sitten luvassa sinunkin työpaikalla.
Kommentit (69)
Olisikin aika mielenkiintoista, jos virus osaisi erottaa työpaikan vaikkapa elokuvateatterista, konsertista tai uimahallista. Onhan tuo ihan päivänselvää, että siellä, missä on ihmisiä, leviää myös viruskin. Ja että mitä kauemmin on samojen ihmisten kanssa samassa tilassa, sitä varmemmin virus leviää.
Aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin myös minun työpaikallani koska olen hoitoalalla. Pidän itsestään selvänä että jossakin vaiheessa vähintään altistuneena pois töistä. Koulut jos avataan toukokuussa niin vaimoni pahimmassa tapauksessa saa jo tartunnan minulta ja ehtii viedä vielä työpaikalleen.
sairastunut kirjoitti:
meillä kaikki oli töissä ja nyt puolet koronasaa työ jatkuu muilla
Ikävä juttu!
Miten muuten käytättekö maskeja suosituksista huolimatta tällaisilla työpaikoilla, joissa paljon ihmisiä tai läheisiä kontakteja. Kun nuo suositukset käyttää tai olla käyttämättä on ristiriitaisia, ja kuitenkin ulkomaillakin enenevässä määrin tulee maskipakko. Pitäisikö nyt kaikkien vaatia jossain, että opettavat miten niitä maskeja tehdään ja käytetään, ihan virallisesti siis. Esim. sellaisia kankaisia mitä voi tehdä itse. Eikä pelkästään höpöttää, että vaarallisia, jos käyttää väärin. STM:n kansliapäällikkö on nyt virallisesti niitä vastaan, mutta tullee muuttamaan mielipidettään.
Jotenkin kuvittelisi, että THL olisi ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin puolesta puhuja, lukisi kansainvälisiä tutkimuksia ja sitten esittäisi toimivia ja ihmishenkiä säästäviä toimenpiteitä halitukselle ja tämä sitten laskisi, mihin riittää rahat ja toteuttaisi niistä sellaiset, joista on hyötyä, mutta eivät tule kovin kalliiksi.
Esimerkiksi ne joilla on omatekemä maski, niitä voisi kehottaa sitä käyttämään, että eivät tartuttaisi oireettomina tartuttajina bussikuskeja, kaupan henkilökuntaa ym tärkeää työtä tekeviä ihmisiä. Vaikka vain osa tekisi niin, niin se jo voisi hidastaa ja lieventää tartuntoja. Eikä maksaisi paljon. Tuohonkin maskiasiaan keksitään mitä mielenkiintoisempia lillukanvarsia tekosyiksi, kummallista, että kun ollaan näin koulutettu maa, niin ei muka osata ohjeita lukea. Ja mikä hirveintä, voi antaa väärää turvallisuudennetta. Minä ainakin tunnen ihan oikeaa turvallisuudentunnetta kun joku aivastelee kaupassa siihen maskiinsa eikä minua kohti, olipa sitten heinänuha tai korona syynä aivastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos lapset pakotetaan kouluihin loppulukukaudeksi. Sieltä sitten virus levittäytyy vanhempiin, jotka vievät sitä työpaikoilleen.
Mutta Asko Järvisen mielestä silti hyvä juttu.
Eikös se nauraa röhötä aina ja kaikelle? Ei sitä tarvitse sitten pitää minkään asian mittarina. Nostetaan Hussin katolle nauramaan. Vähän niinkuin tuulikelloiksi. Kaikki tulevat paremmalle tuulelle. Laitetaan webbikamera kuvaamaan sitä nauramista sinne. Vähän kuin wwf:n sääksikamera. Mä voin osallistua kustannuksiin.
Toi jäbä oli silloin epidemian alussa höpöttämässä HUS:n edustajana, että haetaan laumasuojaa, matkustaminen on okei, ja vastaa flunssaa. Samanlainen kesseli kuin THL:n Salminen, tämäpä puhuu vielä infektiolääkärin ominaisuudessa. Hänen mielestään matkustajien testaaminen on hoidettu hyvin. Sanoi aamulla telkkarissa.
Laumasuojahullun päivänavaus.
Ei tätä muuten saada voitettua paitsi laumasuojalla eli rokottamalla. Jännä että venäjä itse kannattaa rokottamista mutta muille ne levittää kaikenmaailman anti-rokotus hörhöteorioita joihin tää angstailu laumasuojastakin kuuluu.
En oo aiemmin laumasuojasta puhunut, mutta taitaa olla sinulla joku trauma siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos lapset pakotetaan kouluihin loppulukukaudeksi. Sieltä sitten virus levittäytyy vanhempiin, jotka vievät sitä työpaikoilleen.
Mutta Asko Järvisen mielestä silti hyvä juttu.
Ei pakoteta, mutta kuten tässä on huomattu, jokaiselle mahdolliselle mielipidevariaatiolle löytyy joku asiantuntija tai "asiantuntija" joka sitä on valmis julistamaan mediassa.
Tilanteessa hämmentävintä on, ettei oikein kukaan tiedä mitään.
Siksi oma apu paras apu eli vältetään ihmiskontakteja niin hyvin kuin pystytään.
Kaikkein idioottimaisinta on työssäkäynti kimppakyytinä henkilöautoilla.
Tätä näkee paljon suurempien tehtaiden työntekijöiden joukossa. Samalta suunnalta töissäkäyvät ahtautuvat pahimmillaan viisi henkeä henkilöautoon.
Jos työmatka on vaikkapa 60km. He istuvat kiinni toisissaan 1,5 tuntia joka ikinen päivä.
Työpaikoilla on aika hyvin jaksotettu ja jaettu pienryhmiin esim. sosiaalitiloja. WCt jaettu niin, että kaikkia eivät käytä kaikki, vaan ne on jaettu pienempien ryhmien käyttöön. Pintoja desinfioidaan ja työsuojelu muistuttaa jatkuvasti toimintaohjeista. Työpisteitä eristetään toisistaan mahdollisuuksien mukaan. Ylipäätään nähdään kiitettävästi vaivaa asian eteen.
Sitten nämä urpot vetävät maton alta muiden toimilta, menemällä päivän päätteeksi sylikkäin autoon yskimään.
Jos yksi heistä saa tartunnan, on takuuvarmaa, että kaikki autossa olijat saavat sen päivien kuluessa. Yksi viiden hengen autokunta viisinkertaistaa siis yhden tartunnan leviämisen todennäköisyyden työpaikalla ja toisaalta he varmuudella vievät sen viiteen perheeseen, jotka taas toimivat tahoillaan vastuullisesti, paremmin ja huonommin.
Minusta tämä on työpaikoilla merkittävä tekijä, josta ei puhuta tarpeeksi. Aina puhuttaan joukkoliikenteestä joka sinänsä on paha, mutta siinä kuitenkaan ei tarvitse olla aivan kiinni toisessa. Lisäksi useimmilla on se oma auto käytettävissä, jolla voitaisiin yhdellä työpaikalla pienentää leviämisen todennäköisyyttä merkittävästi.
Siskoni työpaikalla (toimistotöitä joita ei tietoturvan vuoksi tehdä kotona) yksi toisensa perään on ollut sairaana. Siis aina yksi tai kaksi kerrallaan poissa, yleensä pidemmän ajan kuin normiflunssassa ja kaikki koronan oirein, mutta ketään ei ole pyynnöistä huolimatta testattu.
Että varmasti leviää, mutta minkäs teet 🤷♀️
Lihanleikkaajina ollaan 8-10 henkeä linjalla vieri vieressä tunti kerrallaan, osastolla kuusi linjaa. Tontilla yhteensä 700 henkeä töissä (huoltomiehet, siivoojat, eläinlääkärit, karjakuskit ja tuotannon työntekijät), kun korona lopulta meillekin tulee niin se on menoa.
Vierailija kirjoitti:
Ai minunkin työpaikalla? Kaikki istuneet kotona etätöissä 5 viikkoa, kuten monen muunkin tapauksessa.
Kannatti opiskella, ottaisi päähän olla duunari, joka ei voi tehdä etätöitä.
Kyllä sua sitten vähän harmittaa, kun se sinua hoitava lääkäri huomaa, ettei olekaan duunari ja siirtyy etätyöhön.
Joka vuosi on osalla ihmisistä hankalia influenssaepidemioita ja muita tartuntatauteja. Silloinkin on samantyyppiset tartuntaketjut.
onko teihin työpaikalla altistuneihin oltu yhteydessä? pitäisikö jostain tulla.puhelu tai jotain? mä olen odottanut yhteydenottoa jo viikon. vai onko tällainen jäljtys jo lopetettu?
levittelenpäs sitten tautia oireettomana.
duunari kirjoitti:
onko teihin työpaikalla altistuneihin oltu yhteydessä? pitäisikö jostain tulla.puhelu tai jotain? mä olen odottanut yhteydenottoa jo viikon. vai onko tällainen jäljtys jo lopetettu?
Ei mitenkään.
T: bussikuski
Vierailija kirjoitti:
Ai minunkin työpaikalla? Kaikki istuneet kotona etätöissä 5 viikkoa, kuten monen muunkin tapauksessa.
Kannatti opiskella, ottaisi päähän olla duunari, joka ei voi tehdä etätöitä.
Sori, täällä lääketieteellisen tutkimuksen parissa kyllä aika harva on duunari mutta kaikki silti paikalla. Ei olis mulla sellaista kalustoa kotona, mitä tähän työhön tarvitaan.
T. Aina töissä ja korona sairastettu jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan bussin kyytiin. Meidän varikolla on jo useampi tapaus.
T: bussikuski HelsingistäTämä pitäisi tiedottaa julkisesti, että millä linjoilla ollut sairas kuski. Mutta toisaalta voihan matkustajakin levittää virusta.
Hsl:n mukaa meillä kuljettajilla on paineistettu turvaohjaamo, joten meillä ei pitäisi olla mitään hätää. Tämän logiikan mukaan sen pitäisi siis suojella myös teitä matkustajia meiltä kuljettajilta.
Turvaohjaamon pleksi (reikäinen eikä peitä koko etuosaa) on suunniteltu suojaamaan väkivallalta ei viruksilta. Paineistettu tarkoittaa sitä, että kuljettaja laittaa puhalluksen tuulilasille 😂
Viimeksi eilen ajoin pkeksittömällä bussilla, ja olen oleskellut samassa tilassa sairastuneiden kanssa.
Bussikuskien lisäksi tiedän kaksi yritystä joiden palveluja monet käyttää päivittäin joissa korona todettu. Lisäksi kaksi hoitolaitosta, ei vahusten, joissa myös. Ei näistä uutisoida niin ei niitä osaa varoa.
Meillä 30 hengen avokonttori. Koronaa odotellessa!
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskien lisäksi tiedän kaksi yritystä joiden palveluja monet käyttää päivittäin joissa korona todettu. Lisäksi kaksi hoitolaitosta, ei vahusten, joissa myös. Ei näistä uutisoida niin ei niitä osaa varoa.
Työntekijöiden tiedotteissa muistutetaan että ne on sisäisiä eikä saa vuotaa kaikkialle. Viranomaiset antavat jatkaa toimintaa normaalisti, ainostaan ne joilla todettu eristetään, muut tavallisesti töissä ja varmasti levittävät asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
duunari kirjoitti:
Ei mitenkään.
Sama täällä. Minäkin saan levittää koronavirusta, koska olen oireeton.
Mees moskovanjonne laskemaan ne omat kuolemantapauksenne vaihteeksi.