Saan työttömänä melkein yhtä paljon rahaa kuin töissä...
Kyseessä päiväkotityö. Olen aika ihmeissäni kun laskin laskurilla että tulen saamaan asumistukea ja ansisidonnaista vain n 200 e vähemmän kuin nyt palkkaa! Ja voin tehdä keikkatöitä 300 eurolla kk jolloin netto on sama kuin nyt töissä... Joten eipä töihin meno korona - aikana kannata, ja töitä ei välttämättä edes tule olemaan edes halukkaille irtisanomisten jne takia.
En ole koskaan saanut työttönyyskorvausta aikaisemmin ja luulin summan olevan pienempi. Ainakin toi ansidonnainen on aika hyvä kun vertaa palkkaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
no mietippä sitten eläkettäsi, kun olet ollut ura-työtön vs. pitkän uran tehnyt työntekijä?
Ei se vaan noin yksinkertaista ole. Saat töissä ruuat? Työkaverit, ja CV:si näyttää hyvältä, voit edetä urallasi, ilman töitä et. Jos et tee töitä, putoat tyhjän päälle, kun olet ollut 1 v työtön, alkaa nimittäin TE toimisto pakottaa sinua kursseille, ja kouluihin, ja sitten TYPpiin ja kuntouttavaan työtoimintaan karenssin uhalla. Jos otat karenssin, toimeentulotuki tiputetaan 40 % pysyvästi kunnes tottelet. Siitä se riemu vasta alkaakin. Sinunei katsota täyttävän työllisyysehtoa joten et koskaan enää tule saamaan työttömyyskorvausta.
Työkaverinsa näyttävät hyvältä? What? Voisitko panostaa mm. pilkun paikkoihin kun tuosta ei saa selvää.
Kaikki eivät saa töissä ilmaista ruokaa ja ketä kiinnostaa syödä 5 min. ja loppuaika paimentaa kakaroita. Sitä paitsi urakehitys ei ole missään taattu vaikka olisi kuinka paljon työkokemusta.
Kuntouttava työtoiminta on niille jotka tarvitsevat kuntoutusta. Ota nyt vähän asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Saat nyt. Tulee aika, jolloi tukia ei makseta, vaan kaikki pelaaminen ja laskelmointi tuilla loppuu. Jokainen joutuu tekemään töitä elantonsa eteen.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Saat nyt. Tulee aika, jolloi tukia ei makseta, vaan kaikki pelaaminen ja laskelmointi tuilla loppuu. Jokainen joutuu tekemään töitä elantonsa eteen.
En ymmärrä. Enkö siis mielestäsi saisi ottaa vastaan tukea kun jään työttömäksi? Oletko kuullut että superlama on tulossa? Töitä ei kaikille riitä. Olen vain iloinen että saan tukra vaikka työttömäksi jäänkin, enkö saisi iloita siitä?
Vierailija kirjoitti:
Totta, ansisidonnaisella pärjää hyvin. Se ei tosin loputtomiin kestä, joten ei kannata tehdä sitä virhettä mitä jotkut tekee eli jää kotiin istuskelemaan kun" eihän tässä mikään kiire ole kun ansiosidonnainen juoksee". Sitten huomataan, että vuoden työttömyyden jälkeen sitä uutta työtä ei olekaan enää niin helppo saada, ja tavallinen työttömyyskorvaus ei myöskään ole kovinkaan ruhtinaallinen.
Ihan sama. Yli viiskymppinen ei pääse kuitenkaan mihinkään ja kun omaisuutta on niin mikäs tässä. Oli aika jolloin panostin asiaan, nyt ei kiinnosta.
Siksipä työteko ei motivoikaa pitäs tienata 3000e et jäis vuokran jälkeen niin paljon plussalle et motivoitus rahan saamisesta.
Minä saan vähemmän töistä, kuin jos olisin työttömänä työnhakijana. Omalla kohdallani haluan kuitenkin olla mieluummin töissä, mutta ymmärrän niitä joita tuo ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain niitä, joilla on alun perinkin pieni palkka ja asuvat vuokralla. Jos on vähänkin asiallinen palkka ja omistusasunto, niin kyllä ne tulot tippuvat ihan reippaasti. Itsellä ei ole edes asiallinen palkka vaan jotain 2500€, mutta siitä ansiosidonnainen on vain 1475€. Tuosta 2500€ palkasta jäi käteen 2065€ ja ansiosidonnaisesta tulee jäämään uudella verokortilla nettona 1380€. Nettotulot tippuvat 685€/kk. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi pudotus.
1400 on ihan kelpo raha jos ei ole hienoa autoa ja isoa lainaa. Mitä sinäkin tuolla erotuksella teet? Reissaat saastuttamassa ja ostat krääsää? 700 euroa on aika pieni erotus kun ottaa huomioon 160 h raadantaa.
Kai te "tienaan töissä vähemmän kuin työttömänä" tiedätte, että täystyöllisetkin voivat hakea tukia (esim asumis-)?
Sitä ansiosidonnaista maksetaan maksimissaan 400pv. Sitten putoat toimeentulotuelle ja CV:eessä viimeisen vuoden kohdalla tyhjää eli et saa edes uutta työtä.. Pidemmällä tähtäimellä ei kannata vaikka alkuun vaikuttaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mietippä sitten eläkettäsi, kun olet ollut ura-työtön vs. pitkän uran tehnyt työntekijä?
Ei se vaan noin yksinkertaista ole. Saat töissä ruuat? Työkaverit, ja CV:si näyttää hyvältä, voit edetä urallasi, ilman töitä et. Jos et tee töitä, putoat tyhjän päälle, kun olet ollut 1 v työtön, alkaa nimittäin TE toimisto pakottaa sinua kursseille, ja kouluihin, ja sitten TYPpiin ja kuntouttavaan työtoimintaan karenssin uhalla. Jos otat karenssin, toimeentulotuki tiputetaan 40 % pysyvästi kunnes tottelet. Siitä se riemu vasta alkaakin. Sinunei katsota täyttävän työllisyysehtoa joten et koskaan enää tule saamaan työttömyyskorvausta.
Kurssit ovat muutaman päivän mittaisia, eikä niitä oikein ole muita kuin cv-kurssi edes olemassa. Kuntouttava työtoiminta taas ei ole pakollinen.
Kokeilepa voiko työkkärin virkailija tehdä elämäsi hankalaksi jos et suostu kuntouttavaan työtoimintaan.
Kerropa tästä tarkemmin. Kuulostaa nimittäin aika uskomattomalle.
Lain mukaan kuntouttava työtoiminta on vapaaehtoinen, eli työkkärin virkailija syyllistyy virkavirheeseen, jos lähtee antamaan jotain itse keksimiään sanktioita siitä, että työtön on käyttänyt lakisääteistä oikeuttaan kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulette siis että taikaseinä säilyy talouskriisistä huolimatta?? Miten naivi ihminen voi olla!
Luuletko että on jotain muuta vaihtoehtoa? Sadat tuhannet ihmiset ilman rahaa ja asuntoa lähtee ”nuijasotaan”.
Pakko on maksaa.
Jaa nämä resuperseet sotis jotain vastasn,siis nämä jotka ei persettä penkistä saa! Ha,salli mun nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen tietääkseni kerryttää eläkettä.Mutta ei sekään ikuisuuksia tule sitten putoaa kelan tuielle ja saat n.500 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen tietääkseni kerryttää eläkettä.Mutta ei sekään ikuisuuksia tule sitten putoaa kelan tuielle ja saat n.500 euroa kk.
En taida olla ainoa joka jää työttömäksi. Ei se ole minun syyni. Olen iloinen että saan ansiosidonnaista ja voin hoitaa pieniä lapsiani kotona epidemian ajan eivätjä joudu menemään enää päiväkotiin. Tiedän että ansiosidonnainen on rajallinen kestoltaan, ja siksi olen työtön n vuoden samalla keikkatyötä tehden pahimman epidemian ajan. Lasten isä hoitaa keikkatyöåäivinä lapset. Minulla on koulutus alalle ja kun epidemia menee ohi, lapsia palaa päiväkotiin ja uskon saavani taas töitä. Tälläkin hetkellä pelätään työvoimapulaa päiväkodeissa vaikka lapsia ei ole hoidossa. Uskon itse että lomautuksia tulee olemaan ja työntekijöitä riittää kunnes tilanne taas tasaantuu. Joten jään ihan oikeaan aikaan työttömäksi. Muun alan koulutusta ei ole, enkä usko saavani helposti kaupan kassan tai kahvilasta töitä kun työttömiä on paljon. Joten keskityn hoitamaan lapsiani aina välillä keikkaillen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ansiosidonnaista maksetaan maksimissaan 400pv. Sitten putoat toimeentulotuelle ja CV:eessä viimeisen vuoden kohdalla tyhjää eli et saa edes uutta työtä.. Pidemmällä tähtäimellä ei kannata vaikka alkuun vaikuttaa hyvältä.
Kerrotko vielä, mitä voin asialle kun soppari loppuu eikä sitä jatketa? Töitä ei tällä hetkellä ole tsrjolla... Palvelualalta on lomautettu ihmisiä ja muulle alalle luin päiväkotiin ei ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Enkö siis mielestäsi saisi ottaa vastaan tukea kun jään työttömäksi? Oletko kuullut että superlama on tulossa? Töitä ei kaikille riitä. Olen vain iloinen että saan tukra vaikka työttömäksi jäänkin, enkö saisi iloita siitä?
Todellakin saa olla iloinen toimeentulosta. Jos kuitenkin löytää työn, on tulevaisuudessa varmemmalla pohjalla, kuin työttömät. Jos ei saa töitä, korvaukset ovat paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnosta eläkeajat? Mä säästän kaiken rahan, olen 30v enkä ole 10 vuoteen käyttänyt lähes mihinkään rahoja. Säästän jotta voin olla vapaa.
Kun eläke tulee niin ajattelin sitten päättää päiväni. Miksi tarttis elää??Olkaa fiksuja! Mä aion nauttia, en laita mihinkään rahojani.
Tuoko nyt sitten on jonkun unelma? Koko elämän kitkutteleminen "vapaana" ja syrjäytyneenä kaikesta, ei työtä, perhettä tai mitään tavoittelemisen arvoista. En pysty kuvittelemaan, että koko elämän lorvimisella voisi kukaan tuntea toteuttavansa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssit ovat muutaman päivän mittaisia, eikä niitä oikein ole muita kuin cv-kurssi edes olemassa. Kuntouttava työtoiminta taas ei ole pakollinen.
Siis jos olen ollut 3 v töissä ja nyt jään ansiosidonnaiselle heti joutuu kuntouttavaan työtoimintaan? Minä luulen että työttömiä tulee olemaan niin paljon ettei mitään aktivoitintitoimintaa kaikille halukkaille riitä. Ei ole minun syyni että määräaikainen soppari loppuu,kunhan ihmettelen sen suuruutta. Kai saan olla iloinen että asiat ovat kuitenkin ok vaikka työtömmäksi yksinhuoltajaksi jäänkin? Näin koronan aikaan on terveys tärkeintä ja saan hoitaa lapsia kotona ihan ok korvauksella, olen iloinen. Toimeentulotukea en saa enkä hae. Saan kyllä töitä taas vuoden jälkeen, koulutus alalle löytyy
Tässä asiassa on monta muuttujaa.
Ensinnäkin verotus. Se vaikuttaa todella paljon siihen mitä jää käteen. Palkkatuloa kun verotetaan ihan eri tavalla kuin etuuksia.
Toiseksi. Sinulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Päivähoitomaksu on aika iso meno, mutta toisaalta, kun olet yh, se on sinulla varmaan aika paljon pienempi jo muutenkin ja kun tulot tippuu niin voisit viedä lapsesi ilmaiseksi päivähoitoon.
Kolmanneksi. Olet yh. Eli sinä saat paljon enemmän tukia kuin sellainen jolla ei ole lasta tai joka ei ole yh. Mutta toisaalta sinulla ei ole toista aikuista taloudessa jakamassa menoja.
Neljänneksi. Se vaikuttaa paljon onko omistusasunto vai vuokra-asunto, siihen mitä menoja on ja mitä etuuksia saa.
Viidenneksi. Ammatti, joissain ammateissa on sellainen ylellisyys että voi olla sen puolitoistavuottakin pois työelämästä ja pääsee takaisin töihin, suurimmassa osassa ammatteja näin ei ole. Normaalisti pitkäaikaistyöttömyys laskee roimasti mahdollisuuksia päästä töihin vaikka on koulutus ja työkokemustakin kuinka paljon vaan.
Kuntouttavaan et joudu missään nimessä. Eikä sinne lain mukaan joudu kukaan muukaan vastoin tahtoaan. Se mitä oikeasti joutuu tekemään, on se, että vakuuttaa työkkärissä että hakee töitä, ja hakee koulutuksiin jotka on itselle sopivia, se on ainoa pakollinen tehtävä joka työkkäristä määrätään. Kaiken muun saat itse sanoa mitä haluat siihen suunnitelmaasi siellä laittaa. Typin asiakkaaksikaan ei laiteta jos ei ole mitään syytä että sosiaalitoimi tulisi mukaan miettimään että miten sut saisi takaisin työelämään. Jos kykenee normaalisti etsimään palkkatyötä, ei laiteta typin asiakkaaksi.
Mitä pienempi palkka, sen kannattavampaa olla ansiosidonnaisella.
Laskimpa oman ansiosidonnaisen määrän, kun tuli 20 päivän lomautus ensimmäistä kertaa työurallani (33 vuotta). Palkka 4046, ansiosidonnaista noin 49% palkasta, nettona 1500€, nyt 2650 euroa. Erotusta 1150 euroa, ja lisäksi menetän normaalit päivärahat, noin 280 euroa kuussa.
Lisäksi kilometrikorvaukset n. 1100 euroa ovat jäähyllä kunnes pääsee normaalisti asiakaskäynneille.
Olen lisäksi luopunut tänä vuonna lomarahoista kokonaan.
Puskuria löytyy, ei ongelmia, mutta itse olen sata kertaa mieluummin töissä kuin toimettomana
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pari kertaa viettänyt nuo 400pv laatuaikaa, eikä ollut mitään hankaluuksia löytää töitä. Nyt ajattelin sluibailla vain syksyyn asti.