Saan työttömänä melkein yhtä paljon rahaa kuin töissä...
Kyseessä päiväkotityö. Olen aika ihmeissäni kun laskin laskurilla että tulen saamaan asumistukea ja ansisidonnaista vain n 200 e vähemmän kuin nyt palkkaa! Ja voin tehdä keikkatöitä 300 eurolla kk jolloin netto on sama kuin nyt töissä... Joten eipä töihin meno korona - aikana kannata, ja töitä ei välttämättä edes tule olemaan edes halukkaille irtisanomisten jne takia.
En ole koskaan saanut työttönyyskorvausta aikaisemmin ja luulin summan olevan pienempi. Ainakin toi ansidonnainen on aika hyvä kun vertaa palkkaan.
Kommentit (64)
Luulette siis että taikaseinä säilyy talouskriisistä huolimatta?? Miten naivi ihminen voi olla!
no mietippä sitten eläkettäsi, kun olet ollut ura-työtön vs. pitkän uran tehnyt työntekijä?
Ei se vaan noin yksinkertaista ole. Saat töissä ruuat? Työkaverit, ja CV:si näyttää hyvältä, voit edetä urallasi, ilman töitä et. Jos et tee töitä, putoat tyhjän päälle, kun olet ollut 1 v työtön, alkaa nimittäin TE toimisto pakottaa sinua kursseille, ja kouluihin, ja sitten TYPpiin ja kuntouttavaan työtoimintaan karenssin uhalla. Jos otat karenssin, toimeentulotuki tiputetaan 40 % pysyvästi kunnes tottelet. Siitä se riemu vasta alkaakin. Sinunei katsota täyttävän työllisyysehtoa joten et koskaan enää tule saamaan työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
no mietippä sitten eläkettäsi, kun olet ollut ura-työtön vs. pitkän uran tehnyt työntekijä?
Ei se vaan noin yksinkertaista ole. Saat töissä ruuat? Työkaverit, ja CV:si näyttää hyvältä, voit edetä urallasi, ilman töitä et. Jos et tee töitä, putoat tyhjän päälle, kun olet ollut 1 v työtön, alkaa nimittäin TE toimisto pakottaa sinua kursseille, ja kouluihin, ja sitten TYPpiin ja kuntouttavaan työtoimintaan karenssin uhalla. Jos otat karenssin, toimeentulotuki tiputetaan 40 % pysyvästi kunnes tottelet. Siitä se riemu vasta alkaakin. Sinunei katsota täyttävän työllisyysehtoa joten et koskaan enää tule saamaan työttömyyskorvausta.
Kurssit ovat muutaman päivän mittaisia, eikä niitä oikein ole muita kuin cv-kurssi edes olemassa. Kuntouttava työtoiminta taas ei ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Luulette siis että taikaseinä säilyy talouskriisistä huolimatta?? Miten naivi ihminen voi olla!
Luuletko että on jotain muuta vaihtoehtoa? Sadat tuhannet ihmiset ilman rahaa ja asuntoa lähtee ”nuijasotaan”.
Pakko on maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei kyllä ole mitään uralla etenemistä :D
Hirveän vastuullista ja raskasta työtä pienellä palkalla. Eräs entinen työkaverini kun lopetti määräaikaisen sopimuksensa päiväkodissa ihmetteli samaa kuin ap: eipä elintaso työttömänä juurikaan laske.
Totta, ansisidonnaisella pärjää hyvin. Se ei tosin loputtomiin kestä, joten ei kannata tehdä sitä virhettä mitä jotkut tekee eli jää kotiin istuskelemaan kun" eihän tässä mikään kiire ole kun ansiosidonnainen juoksee". Sitten huomataan, että vuoden työttömyyden jälkeen sitä uutta työtä ei olekaan enää niin helppo saada, ja tavallinen työttömyyskorvaus ei myöskään ole kovinkaan ruhtinaallinen.
No en ajatellut olla työttömänä kuin vuoden ja palata töihin. Toivottavasti silloin on jo rokote ja tauti hiipunut. Ansiosidonnainen on 18 kk. Syksyllä on niin paljon työttömiä etten usko että töihin ns pakotetaan. Päiväkodeistakin lomautetaan ihmisiä kun ihmiset ovat työttömiä ei lapsia viedä hoitoon. Olen ollut koko tämän ajan töissä kun osa ollut suojassa kotonaan joten ei ole huono omatunto. Sitä paitsi määräaikaista sopparia ei jatketa ( lapset vähentyneet päiväkodissa) joten minulla on tukeen oikeus. Ihmettelen vaan tuota eroa ansisidonnaisen ja palkan välillä kun en ole sitä aiemmin saanut.
Suomi putoaa lamaan joten töitä ei riitä kaikille joten turha ilkeillä taikaseinästä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnosta eläkeajat? Mä säästän kaiken rahan, olen 30v enkä ole 10 vuoteen käyttänyt lähes mihinkään rahoja. Säästän jotta voin olla vapaa.
Kun eläke tulee niin ajattelin sitten päättää päiväni. Miksi tarttis elää??
Olkaa fiksuja! Mä aion nauttia, en laita mihinkään rahojani.
Tuo koskee vain niitä, joilla on alun perinkin pieni palkka ja asuvat vuokralla. Jos on vähänkin asiallinen palkka ja omistusasunto, niin kyllä ne tulot tippuvat ihan reippaasti. Itsellä ei ole edes asiallinen palkka vaan jotain 2500€, mutta siitä ansiosidonnainen on vain 1475€. Tuosta 2500€ palkasta jäi käteen 2065€ ja ansiosidonnaisesta tulee jäämään uudella verokortilla nettona 1380€. Nettotulot tippuvat 685€/kk. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi pudotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssit ovat muutaman päivän mittaisia, eikä niitä oikein ole muita kuin cv-kurssi edes olemassa. Kuntouttava työtoiminta taas ei ole pakollinen.
Siis jos olen ollut 3 v töissä ja nyt jään ansiosidonnaiselle heti joutuu kuntouttavaan työtoimintaan? Minä luulen että työttömiä tulee olemaan niin paljon ettei mitään aktivoitintitoimintaa kaikille halukkaille riitä. Ei ole minun syyni että määräaikainen soppari loppuu,kunhan ihmettelen sen suuruutta. Kai saan olla iloinen että asiat ovat kuitenkin ok vaikka työtömmäksi yksinhuoltajaksi jäänkin? Näin koronan aikaan on terveys tärkeintä ja saan hoitaa lapsia kotona ihan ok korvauksella, olen iloinen. Toimeentulotukea en saa enkä hae. Saan kyllä töitä taas vuoden jälkeen, koulutus alalle löytyy
Mä itse lopetin työt josta sain käteen 1450e. Siitä vielä 60e bussilippu. Ei ollut enää varaa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on vasemmisto hallituksessa joten meillä on varaa.
Hallitus on löytänyt taikaseinän ja ottavat rajattomasti velkaa.
Työttömien työtahtia kuntouttavassa työtoiminnassa tulisi valvoa tarkemmin, ja huolehti siitä että työttömät tekevät töitä ahkerasti
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain niitä, joilla on alun perinkin pieni palkka ja asuvat vuokralla. Jos on vähänkin asiallinen palkka ja omistusasunto, niin kyllä ne tulot tippuvat ihan reippaasti. Itsellä ei ole edes asiallinen palkka vaan jotain 2500€, mutta siitä ansiosidonnainen on vain 1475€. Tuosta 2500€ palkasta jäi käteen 2065€ ja ansiosidonnaisesta tulee jäämään uudella verokortilla nettona 1380€. Nettotulot tippuvat 685€/kk. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi pudotus.
Totta, vuokralla asumme. Asumistuki nousee vastaavasti kun palkka pienenee, siitä se summa tulee. Ei ole koskaan ollut varaa omaan asuntoon vaikka jonkin verran onkin säästöjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en ajatellut olla työttömänä kuin vuoden ja palata töihin. Toivottavasti silloin on jo rokote ja tauti hiipunut. Ansiosidonnainen on 18 kk. Syksyllä on niin paljon työttömiä etten usko että töihin ns pakotetaan. Päiväkodeistakin lomautetaan ihmisiä kun ihmiset ovat työttömiä ei lapsia viedä hoitoon. Olen ollut koko tämän ajan töissä kun osa ollut suojassa kotonaan joten ei ole huono omatunto. Sitä paitsi määräaikaista sopparia ei jatketa ( lapset vähentyneet päiväkodissa) joten minulla on tukeen oikeus. Ihmettelen vaan tuota eroa ansisidonnaisen ja palkan välillä kun en ole sitä aiemmin saanut.
Suomi putoaa lamaan joten töitä ei riitä kaikille joten turha ilkeillä taikaseinästä.
Vuosi työttömänä tekee sinut työnantajan silmissä pitkäaikaistyöttömän, joka ei selviä tehtävistä normaalin ihmisen tavoin. Pitkäaikaistyötön on C-luokan ihminen, tai voi olla että on jopa D-luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten taas sen ajan murhe. Turha hakea vielä töitä, kun ansiosidonnaiset pyörii toistaiseksi.
Eihän se palkka nousekkaan jos istuskelee kotisohvalla. Työvuosilisät eivät ole paljoa, mutta kyllä niistäkin kertyy vuosien mittaan ihan mukava summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa voiko työkkärin virkailija tehdä elämäsi hankalaksi jos et suostu kuntouttavaan työtoimintaan.
Niinpä, älytöntä! Minä saan nyt kotihoidontukea, lapsilisiä ja palkkaa (projektiluonteinen etätyö) yhteensä n. 1000 euroa nettona. Kokopäivätyöstä jäi käteen 1250 euroa. Sama tai jopa parempi elintasohan minulla nyt on, kun töissä käydessä. Nyt ei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja, työmatkoja jne., jotka normaalisti joutuu palkasta maksamaan. En palaa lähivuosina työelämään kokopäiväisesti, paitsi jos jollain ilveellä saan työpaikan, jossa on parempi palkka.