Työkkärin kurssi ja LinkedIn
Kauheasti toitotetaan linkedinin tärkeyttä ja nykyaikaisia työnhakumetodeja. Sinne pitäisi tehdä profiili. En edes ole mikään asiantuntija. Voinko kieltäytyä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en periaatteellisista syistä suostu tekemään LinkedIn -profiilia. Enkä jaksa uskoa että työkkäri voisi siihen pakottaakaan.
Periaatteessa haluat siis edistää työttömyyttäsi joten sinulta voisi vaikka leikata kaikki tuet helvettiin. Loisia on liikaa.
Sanotaan näin päin, että en halua edistää työllisyyttäni keinolla millä hyvänsä. Se ei käy. Tiedän arvoni, ja on täysin vailla järjellistä selitystä jos en työllisty ilman kuulumista johonkin ns. verkostoon. Silloin paras ei todellakaan voita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kontakteja, olen hyvin erakoitunut ihminen. Sekin sotii Linkediniä vastaan. Kai siellä jotain suhteita oletetaan luotavan? Ja juu, olen pudonnut nykyajan työmarkkinoilta juuri tästä syystä. En halua edetä, avata itsestäni kaikkea, verkostoitua jne. Ap
Haluatko ap kuitenkin työllistyä. Ei työelämässä tarvitse kaikkea itsestään avata, riittää kun potentiaalinen työnantaja saa sinusta ne tiedot, joiden pohjalta voi arvioida, oletko työhön sopiva. Eikä niitäkään tarvitse julkisesti hakea.
Työelämässä riittä ihan hyvin normaalit sosiaaliset taidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kontakteja, olen hyvin erakoitunut ihminen. Sekin sotii Linkediniä vastaan. Kai siellä jotain suhteita oletetaan luotavan? Ja juu, olen pudonnut nykyajan työmarkkinoilta juuri tästä syystä. En halua edetä, avata itsestäni kaikkea, verkostoitua jne. Ap
Haluatko ap kuitenkin työllistyä. Ei työelämässä tarvitse kaikkea itsestään avata, riittää kun potentiaalinen työnantaja saa sinusta ne tiedot, joiden pohjalta voi arvioida, oletko työhön sopiva. Eikä niitäkään tarvitse julkisesti hakea.
Haluan toki. En vain halua olla julkisesti löydettävissä siellä kaikkine koulutuksineni ja työhistorioineni. Työttömyysjaksot jne. Ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en periaatteellisista syistä suostu tekemään LinkedIn -profiilia. Enkä jaksa uskoa että työkkäri voisi siihen pakottaakaan.
Periaatteessa haluat siis edistää työttömyyttäsi joten sinulta voisi vaikka leikata kaikki tuet helvettiin. Loisia on liikaa.
Sanotaan näin päin, että en halua edistää työllisyyttäni keinolla millä hyvänsä. Se ei käy. Tiedän arvoni, ja on täysin vailla järjellistä selitystä jos en työllisty ilman kuulumista johonkin ns. verkostoon. Silloin paras ei todellakaan voita.
Se, että tiedät arvosi, on ristiriidassa sen kanssa, että käyt mieluummin työkkärin kurssilla kuin aktiivisesti edistäisit työnhakuasi. En sano tätä pahalla. Haastan vain ajatusmaailmaasi. Työnhaku on täysipäiväistä työtä, jos siinä haluaa onnistua. Se vaatii usein myös omalle epämukavuusalueelle menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakin paikkoja voi hakea suoraan sillä profiililla, joten nopeuttaahan se työnhakua.
Ei se oikein Suomen kokoisessa maassa toimi, sen verran innolla satunnaiset tuttavat haluavat kontaktiksi. On olevinaan niin verkostoitunut.
En itse välitä niin verkostoitumisesta, mutta kyllä LinkedInistä löytyy paljon myös sellaisia työpaikkailmoituksia, joita ei muualla ole.
No se on valitettavaa.
Se, että töitä on tarjolla?
Minusta on valitettavaa, että tarjolla olevista työpaikoista ilmoitellaan niin hajanaisesti. Miksei ne TE-toimiston sivut kelpaa?
Minulla kyllä silti on LinkedIn-profiili, ja olen saanut sen kautta pari työhaastattelukutsua. Töitä en ainakaan vielä. Eli kyllä työnantajat niitä ilmeisesti lukevat. Helppo tapa olla tarjolla työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan toki. En vain halua olla julkisesti löydettävissä siellä kaikkine koulutuksineni ja työhistorioineni. Työttömyysjaksot jne. Ahdistaa.
Nyt alan päästä kärryille ideasta. Tiesithän, että ei LinkedIn profiilia laadita samoin kuin tavallista CV:tä? Ei kukaan tee sitä siten, että siitä pistää silmiin työttömyysjaksot tai työkkärin kurssit. Jos TE-toimistosta kerran suositelleen sen tekemistä, sieltä saa varmaan ohjaustakin.
Kai tuo Linkedin jollain tavalla palvelee. Mutta huvittaa, miten estotta ihmiset valehtelevat kielitaidostaan. Jos esim on käynyt jonkun kielen alkeiskurssin, en näe syytä miksi laittaa se profiiliin merkinnällä ”elementary”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakin paikkoja voi hakea suoraan sillä profiililla, joten nopeuttaahan se työnhakua.
Ei se oikein Suomen kokoisessa maassa toimi, sen verran innolla satunnaiset tuttavat haluavat kontaktiksi. On olevinaan niin verkostoitunut.
En itse välitä niin verkostoitumisesta, mutta kyllä LinkedInistä löytyy paljon myös sellaisia työpaikkailmoituksia, joita ei muualla ole.
No se on valitettavaa.
Minusta on valitettavaa, että tarjolla olevista työpaikoista ilmoitellaan niin hajanaisesti. Miksei ne TE-toimiston sivut kelpaa?
Minulla kyllä silti on LinkedIn-profiili, ja olen saanut sen kautta pari työhaastattelukutsua. Töitä en ainakaan vielä. Eli kyllä työnantajat niitä ilmeisesti lukevat. Helppo tapa olla tarjolla työnhakijaksi.
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että TE-toimiston sivuilta löytyy lähinnä niitä paikkoja, jotka ovat olleet pitkään auki ilman hakijoita. Ei kukaan työnantaja, joka haluaa motivoituneita työntekijöitä laita niitä TE-toimiston sivuille auki. Työnhaku on todella heikoissa kantimissa, jos TE-toimiston sivujen varaan jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän voi itse päättää, mitä kertoo. Tai siis ei tietenkään suoranaisesti valehdella tarvitse, ei kannata väittää tehneensä duuneja joita ei ole tehnyt, mutta esim. kun minä nyt opiskelen työttömänä ja työkkärin kanssa sovittuna palveluna, kerron tietenkin vain opiskelevani.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo Linkedin jollain tavalla palvelee. Mutta huvittaa, miten estotta ihmiset valehtelevat kielitaidostaan. Jos esim on käynyt jonkun kielen alkeiskurssin, en näe syytä miksi laittaa se profiiliin merkinnällä ”elementary”.
Eikö tuossa "valehdella" alakanttiin? Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen kuinka estoitta ihmiset yliarvioivat oman kompetenssinsa. Joistain profiileista haiskahtaa jopa täysin estoton narsismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on valitettavaa.
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että TE-toimiston sivuilta löytyy lähinnä niitä paikkoja, jotka ovat olleet pitkään auki ilman hakijoita. Ei kukaan työnantaja, joka haluaa motivoituneita työntekijöitä laita niitä TE-toimiston sivuille auki. Työnhaku on todella heikoissa kantimissa, jos TE-toimiston sivujen varaan jättää.[/quote
Ja siellä ilmoittaa lähinnä sellaiset firmat, joilla ei ole varaa ilmoittaa muualla (julkiset paikat poislukien).Itse en nykyään edes käy työkkärin sivuilla, jos olen etsimässä töitä. Suhtaudun noihin firmoihin aika varauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä työnhakumetodeja suosit?
Avoimia hakemuksia ja kohdennettuja. En vain halua jakaa tietojani julkisesti. Johtuen toki huonosta itsetunnosta ja epäonnistumisen tunteestakin. Haluan olla hyvin tuntematon. Ap
Tää voisi olla suoraan mun näppikseltä. Aina tuntenut olevani jotenkin huonompi, työkokemus vähäisempi ja suppeampi kuin muilla, osaaminen puutteellista. Ei välttämättä pidä mikään noista paikkaansa, mutta siltä tuntuu. Mulla ei ole mitään kontakteja kun en osaa verkostoitua. Pari työkaveria kai säälistä. Pakko oli vaan tehdä profiili kun jäin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa "valehdella" alakanttiin? Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen kuinka estoitta ihmiset yliarvioivat oman kompetenssinsa. Joistain profiileista haiskahtaa jopa täysin estoton narsismi.
Onpa tosi yllättävää, Linkkarihan on somealusta.
Mutta niin myös työnantajat tekevät. Joka toinen vastaantuleva paikka on "vastuullista, haastavaa ja mielenkiintoista" vaikka tosiasiassa työtehtävät ovat tasoa kaupan kassa. Sen ikävä kyllä huomaa vasta sitten, kun on jo aloittanut siinä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri voi pakottaa liittymään muuhun kuin ns omiin palveluihinsa. Esim ennen cv-netti.
Olen sitä mieltä, että "parempi olla olemassa linkedinissä kuin olla olematta, et voi hävitä", mutta rehellisesti sanottuna ei se ole mikään sairaanhoitajien tai leipureiden paikka ammatillisessa mielessä. Käytännön tekijät löytää työnsä jostain ihan muualta.
Joudun olemaan Linkkarissa läsnä firman puolesta ja kyllä siellä 90% porukasta on myyjiä, webdesignereita ja konsultteja. Vähän on viestinnän tekijöitä, nekin myynnin sisällön tuotantoon painottuneita ja joitakin graafikoita, jotka työskentelevät mainostamisen ja firmojen yleisilmeen parissa. Kaikissa päivityksissä pyritään myymään jotain suorasti tai epäsuorasti, esimerkiksi kertomalla jotain viisasta mitä itse on hoksannut ja rivien välistä sanomaan, että osaan auttaa sinua tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on valitettavaa.
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että TE-toimiston sivuilta löytyy lähinnä niitä paikkoja, jotka ovat olleet pitkään auki ilman hakijoita. Ei kukaan työnantaja, joka haluaa motivoituneita työntekijöitä laita niitä TE-toimiston sivuille auki. Työnhaku on todella heikoissa kantimissa, jos TE-toimiston sivujen varaan jättää.
Ei ihan pidä paikkaansa tämä. Kyllä sieltä löytyy ihan kunnollisiakin työpaikkoja. Työkkärin ongelma on että heidän sivujen tarjonnan mukaan arvioidaan avoimien työpaikkojen määrä joten siellä siedetään vaikka mitä kuraa sekä tiettyjen firmojet jatkuva mainostaminen (ei niillä ole aikomustakaan ketään palkata) ja osa-aikaset työpaikat = tässä nollasoppari, provikkapaikat yms. Jos kaikki tuo sonta siivottaisiin työkkärin sivuilta pois ne olisivat paljon uskottavammat. Toki monelta kansan kusettamistoimelta menisi pohja kun hopsansaa, ei olekaan tuhansia työpaikkoja jotka ei suomalaiselle kelpaa. Eli ei olekaan huutavaa työvoimapulaa.
Olen itse töissä IT-alalla ja siellä on ihan tavallista vastusta sosiaalista mediaa. Taitaa valtaosa nuorista työntekijöistä olla kuitenkin Linkedinissä, mutta omassa tiimissänikin puolella ei ole Linkedin- tai edes Facebook-profiilia. Tuoreita työntekijöitäkin on osa Linkedin-vastustajista eli ei se profiilin puuttumattomuus estä töiden saantia. Useimmilla kyse on siitä, etteivät halua antaa mitään tietoja itsestään tuntemattomille, tai edes hieman tutuillekaan, ihmisille.
Olen kanssasi samoilla linjoilla muutenkin. Haluan itselläni olevan vain miellyttävä työpaikka, en kaipaa uralla etenemistä tai "kunniaa" hienosta työpaikasta. En ole sosiaalinen ihminen ja en tiedä keitä laittaisin kontakteiksi Linkediniin, joitain vanhoja työkavereita ja opiskelukavereitako? Tuntuisi hölmöltä yhtäkkiä ottaa sillä tavalla yhteyttä, varsinkin kun olen kaikissa työpaikoissa ja kouluissa viihtynyt lähinnä itsekseni.
Ei siellä välttämättä tarvitse verkostoitua. Voit luoda profiilin, ja pääset sitä kautta lukemaan työpaikkailmoituksia. Profiilissakin voit itse valita, kuinka paljon kerrot.