Myytti tupakanpoltosta laihdutuksen apuna (vie nälän)
Minulle ainakin silloin kun poltin maistui ruoka normaalisti. Samoin kaikille polttaville kavereille. Tai no yksi oli sellainen ettei syönyt, MUTTA täyttu mahaansa kahvilla joten en sanoisi tuossa tupakan vieneen näläntunnetta vaan sen kahvin.
Kommentit (22)
Kyllä mulla vei aika hyvin nälkää. Usein jos oli pieni nälkä, poltin vaan röökin ja se meni sillä taas moneksi tunniksi ohi.
Toinen juttu on että ihan tieteellisesti todistetusti nikotiini lisää energiankulutusta levossakin 7-15% eli jos nälkä ja syöminen pysyvät ennallaan, laihtuu silti
Em tiedä. Kun tupakoin, ei ollut paino-ongelmaa. Siitä lähtien elämä on ollut yhtä diettiä ja tappelua kiloja vastaan.
En tiedä onko lopetua sen väärti.
Ei sen röökin teho perustu näläntunteen poistumiseen, vaan siihen, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Kahvi ja tupakka on kyllä hyvä yhdistelmä.
Mies muisteli miten armeijassa oli poistettu tupakalla näläntunnetta, sieltä metsästä kun ei noin vain kävelty jääkaapille.
Mulla hävisi nälkä täysin tupakasta ja sain tietoihin anoreksiamerkinnän (olin masennuksen takia hoidossa) vaikka mulle ei vain maistunut. Hoikka tyttö olin silloin.
Nikotiini kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jonkun verran tupakointi voi vaimentaa näläntunnettakin. Mutta ennemmin kannattaa käyttää jotain stimulanttia, esim. modafiliinia. Vie nälän tunteen huomattavasti tehokkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, eipä ole ummetusta. Lähes kaikki tupakoinnin lopettaneet ovat ottaneet kiloja aika reippaasti. Tupakoitsijana hoikat ihmiset ovat nykyisin huomattavan ylipainoisia, vaikka väittävät liikkuvansa enemmän, kun "henki kulkee paremmin".
Erheellinen väite. Joskin säännöllinen tupakointi lisää energiankulutusta, joten on hieman helpompaa säilyä hoikempana.
Itse olen huomannut jos olen pari päivää polttamatta, niin napostelen aivan hirveästi, koko aika pitää olla jotain mässyä.
Eli korvaan tupakan napostelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eipä ole ummetusta. Lähes kaikki tupakoinnin lopettaneet ovat ottaneet kiloja aika reippaasti. Tupakoitsijana hoikat ihmiset ovat nykyisin huomattavan ylipainoisia, vaikka väittävät liikkuvansa enemmän, kun "henki kulkee paremmin".
Kun lopetin tupakoinnin, niin painoa tuli liki 30 kiloa lisää.
Ja kun minä lopetin tupakoinnin ei tullut kiloakaan lisää.
Minulla tupakka vie nälän ja ruokahalun. Kokonaan.
En polta nyt ja aina kun olen lopettanut, lihon huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen röökin teho perustu näläntunteen poistumiseen, vaan siihen, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Minulla on sekä että. Ennen kaikkea vie näläntunteen, en tiedä miksi.
Olen alkanut tupakoimaan, kun elämä stressaa. En polta paljoa, ehkä viikon/pari kestää aski. Olen tullut siihen tulokseen, että ihan sama. En pidä tupakkaa enää mitenkään kauheana asiana. Tosiasia on se, että tupakointi on vain yksi monista lukuisista asioista, jotka voivat tuoda terveysongelmia. Siitä saa kuitenkin myös nautintoa. Se rentouttaa ja rauhoittaa. Joten kukin tyylillään.
Minulla tupakka vie ruokahalun tai ainakin heikentää sitä hetkeksi, ehkä vartiksi tms. Eli ei toimisi laihduttamisen apuna, ellen polttaisi ihan ketjussa.
Itse lopetin polttamisen 5 vuotta sitten ja vuodessa lihoin 40kg. Nyt laihdutan ja on vaikeaa, tupakoidessani ei tarvinnut uhrata ajatustakaan kiloille, niitä ei vain tullut. Olen monesti miettinyt, että jos alkaisin taas tupakoida laihtumisen avustamiseksi, vaikka ei teekään tupakkaa mieli. En ole aloittanut uudestaan, mutta tiedä sitten kummassa on pahemmat terveysvaikutukset, tupakassa vai sairaalloisessa/huomattavassa ylipainossa. Tupakan mukana tulee kyllä monia muitakin inhottavuuksia, kuten haju ja se, miten se kontrolloi elämää.
Aloitin tupakanpolton pari viikkoa sitten painonhallinnan avuksi, ja kyllä se ainakin itselläni toimii. Tupakanpolttajien peruskulutus on noin 7% savuttomia korkeampi polttamisen ansiosta, lisäksi tupakka tosiaan vie näläntunnetta ja itselläni myös mielihalun napostella. Jos huomaan iltaisin seilaavani jääkaapilla katselemassa tarjontaa, menen tupakalle, ja touhu lakkaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun minä lopetin tupakoinnin ei tullut kiloakaan lisää.
En lihonut minäkään, en edes väliaikaisesti.
Minulla tupakka vei nälän. Kun poltin, söin vain kerran tai kaksi päivässä ja sekin oli vähän väkisin syöty, kun ei ollut nälkä. Olin kyllä todella hoikka silloin. Kun lopetin polttamisen, hillitsin tupakanhimoa esim. suolekekseillä. Sitten aloinkin syömään enemmän, kun oli jatkuvasti nälkä.