Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainojen korot lähtevät nousuun.-Oletko varautunut?

Vierailija
15.04.2020 |

Euribori lähtee nousuun kohta, oletteko varautuneet asuntolainan koron nousuun? Paljonko on taloudessanne varaa tällaiselle nousulle? Tuntuuko missään vai tuleeko haasteita?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa artikkeli tästä.

Vierailija
2/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko artikkelia yhtään otsikkoa pidemmälle?

"Vaikka asuntolainojen korot nousisivat hetkeksi, Kuoppamäki ei siitä yksin huolestuisi. Muutoksessa puhuttaisiin prosentin kymmenyksistä. Lisäksi monilla velallisilla on lainoissaan korkosuoja."

Jos vähääkään ymmärrät rahapolitiikkaa ja sitä missä tilanteessa Eurooppa tällä hetkellä on, ei korkojen nousu rajusti vain ole yksinkertaisesti mahdollista. Jos taas on taloutensa virittänyt niin että se ei kestä normaalia 2-4% korkotasoa, josta ollaan vielä hyvin kaukana, voi vaan syyttää itseään.

Onneksi tuli myytyä oma asunto pois loppuvuodesta ja uutta ei löytynytkään heti. Nyt on kiva odotella ja katsoa mitä tapahtuu, kun on iso käsiraha tilillä ja lainalupaus plakkarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut. Kiinteä kk-lyhennys.

Vierailija
4/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut saamalla lomautuslapun. Jippiaijei!

Vierailija
5/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut saamalla lomautuslapun. Jippiaijei!

Vierailija
6/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut, mutta vituttaahan se maksaa useampi satanen kuussa ns. turhaan ,kun korot nousee.

Vierailija
7/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainaa, vanha maksettu pois, koskee myös kesämökkiä. Taloa katsellaan, mutta mikään kiire ei ole, kun nykyinenkin kerrostalo-asunto on ihan hyvä. On vaan tullut haaveita ja tarpeita.

Ja jos uusi laina otetaan, niin sille kyllä otetaan korkokatto. Sairaus, henki- ja tapaturmavakuutus on ennestään.

Vierailija
8/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko artikkelia yhtään otsikkoa pidemmälle?

"Vaikka asuntolainojen korot nousisivat hetkeksi, Kuoppamäki ei siitä yksin huolestuisi. Muutoksessa puhuttaisiin prosentin kymmenyksistä. Lisäksi monilla velallisilla on lainoissaan korkosuoja."

Jos vähääkään ymmärrät rahapolitiikkaa ja sitä missä tilanteessa Eurooppa tällä hetkellä on, ei korkojen nousu rajusti vain ole yksinkertaisesti mahdollista. Jos taas on taloutensa virittänyt niin että se ei kestä normaalia 2-4% korkotasoa, josta ollaan vielä hyvin kaukana, voi vaan syyttää itseään.

Onneksi tuli myytyä oma asunto pois loppuvuodesta ja uutta ei löytynytkään heti. Nyt on kiva odotella ja katsoa mitä tapahtuu, kun on iso käsiraha tilillä ja lainalupaus plakkarissa.

Itselläni ei ole toistaiseksi ole, eikä ole ollut asuntolainaa.  Minun on toistaiseksi ollut fiksuinta elää ja asua vuokralla, (Miksi ostaisin selkeästi muuttotappiokunnasa itselleni asunnon taakakseni?) Olen joskus aatellut, että minun tuurillani on hyvin todennäköistä, että lainojen korot nousevat viimeistään seuraavalla viikolla kun olen ise ottanu asuntolainan.

Mutta joo. Vakavasti puhuen. On kaiketi luultavaa, etteivät asuntolainojen korot ole lähiaikoina nousemassa. Kuitenkin asuntolaina-ajat ovat pidentyneet huomattavasti pidemmiksi kuin mitä ne olivat vaikka 1980 tai 1990 luvuilla,

Joten lienee syytä mieiä lainojen korkojen nousemisen mahdollisuuta vähän pidemmällä aikavälillä kuin vuosikvartaalin tai vuoden tai kahdenkaan aikavälillä.

Vierailija
9/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sitten joitakin kymppejä enemmän kuukaudessa lainanmaksuun. Sillä eletään mikä jää.

Vierailija
10/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut, outoahan se olisi jos ei noin pitkässä ajassa tapahtuisi koroissa jotain. Ei ole korkokattoa tai muitakaan vakuutuksia (olivat laskelmissa enemmän kuin muuta kautta varautuminen), mutta muuten neuvoteltu hyvät ehdot, 2 vuotta voi olla lyhennysvapaata yms.

Vierailija
11/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokatto vuoteen 2033.

Vierailija
12/12 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut, tietenkin. Merkittävä korkojen nousu tuntuisi, muttei aiheuttaisi vaikeuksia.

Tosin ei tässä nyt vielä ihan hirveitä nousuja ole odotettavissa. Mulla oli lainaa silloinkin kun normaali korko oli yli 5%. Ja opintolainaa silloin kun helibor oli yli 15%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä