Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omat kangasmaskit pitää pestä joka käytön jälkeen?

Vierailija
14.04.2020 |

Siis jos minä vain itse käytän niitä ja niissä on vain omaa hengitystäni. En siis aivastelee tms.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli te pesette kaikki vaatteenne kun tulette kaupasta tai ulkoa? Tällä ajattelutavalla myös ne pitää pestä.

Ap

Olen sikäli onnekkaassa asemassa, että mun ei tarvitse käydä kaupassa. Mutta kun vien esimerkiksi roskat ulos, mulla on toisessa kädessä kertakäyttöhanska. Sillä kädellä avaan ja suljen roskiksen kannen, mutta en koske mihinkään muuhun. Riisun hanskan oikealla tavalla ja tipautan pihassani olevaan muoviämpäriin. Tulen kotiin ja pesen vielä saippualla kädet ja laitan käsidesiä. 

Vierailija
22/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne virukset kauaa siinä pinnalla elä vaikket pesisikään. Kauppajonossa joku voi aivastaa takkisi selkämyksen täyteen viruksia mutta ilman isäntäsolua ne kuolevat siinä muutamassa päivässä ilman pesemistäkin. Käsienpesusta ollaan tarkkoja sen takia koska kädet menevät usein naamalle.

Kiitos. Nyt menee kyllä itselläni jankutukseksi, mutta tätä juuri tarkoitan, että miksi se oma kangasmaski pitää pestä joka käytön jälkeen?

Laitan maskin, menen kauppaan, otan maskin pois, laitan hattuhyllylle muutamaksi päiväksi. Ja siis tietty pesen käsiä joka välissä jatkuvasti. Kukaan ei perustele tätä, että miksi se maski pitää pestä joka kerta jos virus kuolee muutenkin tuommoisella pinnalta. Tällä perusteella, että ulkopuolella on jotain, niin pitäisi pestä aivan kaikki. Miksi ei käsketä pestä takkeja ja kenkiä jne, koskenhan niihinkin. Ja osaan olla koskematta naamaani.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne virukset kauaa siinä pinnalla elä vaikket pesisikään. Kauppajonossa joku voi aivastaa takkisi selkämyksen täyteen viruksia mutta ilman isäntäsolua ne kuolevat siinä muutamassa päivässä ilman pesemistäkin. Käsienpesusta ollaan tarkkoja sen takia koska kädet menevät usein naamalle.

Kiitos. Nyt menee kyllä itselläni jankutukseksi, mutta tätä juuri tarkoitan, että miksi se oma kangasmaski pitää pestä joka käytön jälkeen?

Laitan maskin, menen kauppaan, otan maskin pois, laitan hattuhyllylle muutamaksi päiväksi. Ja siis tietty pesen käsiä joka välissä jatkuvasti. Kukaan ei perustele tätä, että miksi se maski pitää pestä joka kerta jos virus kuolee muutenkin tuommoisella pinnalta. Tällä perusteella, että ulkopuolella on jotain, niin pitäisi pestä aivan kaikki. Miksi ei käsketä pestä takkeja ja kenkiä jne, koskenhan niihinkin. Ja osaan olla koskematta naamaani.

Ap

Espanjassa suositeltiin jo pesemään:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espanjassa-uusi-pysayttava-8-kohdan…

Vierailija
24/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pese ulkovaatteita, koska käytän nahkatakkia, mutta aina kauppareissun jälkeen se takki jää ulos hengarissa pariksi päiväksi ennen kuin otan sen sisälle. Samaan hengariin jää myös kaulahuivi, jota en tosin pidä naaman edessä ikinä, koska silmälasit huurtuu hengittäessä.

Vierailija
25/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hysteerikot pesee, ei muut, kun ei sillä mitään hyötyä saavuta.

Vierailija
26/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pesu ole ainoa millä virus tuhoutuu.

Jos on sauna, suojuksen voi laittaa sinne ja sauna kuumaksi. Suojuksen voi myös silittää kuumalla. 

Pelkkään kuivatukseen en luottaisi, mutta kuumennus tehoaa kyllä jos pestä ei aina viitsi.

Vierailija
27/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kyllä myös kaikki päällysvaatteet kauppareissun jälkeen. Käyn myös suihkussa ja pesen hiukset. 

Vierailija
28/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sauna, suojuksen voi laittaa sinne ja sauna kuumaksi. Suojuksen voi myös silittää kuumalla. 

Pelkkään kuivatukseen en luottaisi, mutta kuumennus tehoaa kyllä jos pestä ei aina viitsi.

Tätä minäkin mietin. Jos kuumuus tappaa viruksen, niin eikö jokin silittäminen tai vaikka jopa mikro ajaisi asian? Vai onko tämä paloturvallisuusriski..? Aika isolta hommalta vaan kuulostaa, että pitäisi alkaa keittämään maskeja jokaisen ulkoreissun jälkeen... Pyykkikone ei meillä edes mene 90 asteeseen.

Vierailija
29/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olet ap oikeassa. Jos tarkka haluaa olla niin myös itsensä pitää pestä, samoin avaimet yms.

Katalaanien ohjeet ovat loogiset. Itse asiassa myös siitepölyallergikot hyötyvät samoista ohjeista koska onhan se hullua kantaa siitepölyä hiuksissaan sänkyyn tyynylle, jota vasten kasvot ovat yöllä.

Vierailija
30/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin mietin. Jos kuumuus tappaa viruksen, niin eikö jokin silittäminen tai vaikka jopa mikro ajaisi asian? Vai onko tämä paloturvallisuusriski..? Aika isolta hommalta vaan kuulostaa, että pitäisi alkaa keittämään maskeja jokaisen ulkoreissun jälkeen... Pyykkikone ei meillä edes mene 90 asteeseen.

Keität maskia/maskeja 5 minuuttia kiehuvassa pesuainevedessä kattilassa. Vaihdat vettä ja kiehautat uudestaan. Huuhtelet kunnes maskeista ei ole pesuainetta.

Vierailija
31/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keität maskia/maskeja 5 minuuttia kiehuvassa pesuainevedessä kattilassa. Vaihdat vettä ja kiehautat uudestaan. Huuhtelet kunnes maskeista ei ole pesuainetta.

Eli tulet kaupasta, otat hanskat pois, menet pesemään kädet, otat maskin pois ja laitat pussiin tai suoraan kattilaan, laitan kattilan veden ja pesuaineen (siis pyykinpesuaineen nimenomaisesti? Ja pitäisikö kädet pestä vielä uudestaan, jos on pestyillä käsillä ottanut sen maskin pois, kun voihan niissä sidontanauhoissakin olla bakreereita..?), annat kiehua 5 min, kaadat vedet pois ja toistat. Näinkö?

Haluaisin hyvin selkeät ohjeet siihen, miten käsienpesu ja maskin hygienian huolehtiminen pitäisi käytännössä toteuttaa.

Vierailija
32/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt kankaisia maskeja nyt 3 viikkoa. Kotona on useampi kappale Japanin matkoiltani. Niitä voi vaihdella ja tällä ulkoilutahdilla, ja jos hätä tulee, mulla menee kuukausi ennen kuin maskit on kierrätetty kaikki kertaalleen päässä. Jos osaa itse ommella (minä en) niin tekee useamman maskin ja heittää aina käytön jälkeen maskin pesukoneeseen ja ottaa uuden tilalle. 

Minulla ei ole pesukonetta, joten olen pessyt maskit käsin saippualla. Ei niin tehokasta kuin pesukoneessa (ja otan tuon kattilassa keittämisen huomioon nyt), mutta tyhjää parempi. Käsien peseminen perustuu siihen, että koronavirusta ympäröi rasvakalvo, joka tuhoutuu saippualla ja virus kuolee. Olen ajatellut, että vaikka en pääsekään pesukoneen tehoon käsinpesulla, auttaa maskien peseminen käsisaippualla hyvin ja hyvä huuhtelu edes jotain. Sitten maski kuivumaan ja toinen käyttöön. Pestyyn maskiin palataan tuossa viikon, parin päästä. 

Vierailija
33/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko jotenkin vajaa? pestävä on, ja kädet ehkäpä toisenkin kerran joo

Vierailija
34/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun asuinmaassa on maskipakko, ollut jo useamman viikon. Pesen joka käytön jälkeen kuumimmalla mahdollisella vedellä ja saippualla, jätän kiehuvaan veteen likoamaan, silitän höyryllä ja annan kuivua. Sitten taas päähän vain naruihin koskien ja ulkona ollessa tietenkään en koska maskiin lainkaan. 

Vierailija
35/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen kaikki vaatteet kun tulen uloa ja myös ostokset, aina. Vaatteet ovat erityiset korona ajan vaatteet jotka kestävät 90 astetta. Ja pesen myös kengänpohjat ja pyyhin päälliset. ja käyn suihkussa viel.

Vierailija
36/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen kaikki vaatteet kun tulen uloa ja myös ostokset, aina. Vaatteet ovat erityiset korona ajan vaatteet jotka kestävät 90 astetta. Ja pesen myös kengänpohjat ja pyyhin päälliset. ja käyn suihkussa viel.

Tämän jälkeen desinfioin kaikki ne paikat joihin koskin sisään tullessa, eli ulkooven ja kahvat ja muut. Myös avaimet ja aurinkolasitkin pesen. Harjaan hiukset vähintäänkin.

Vierailija
37/45 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omistan 200 kirurgin maskia työn puolesta, tosin lisää tuleee.....

Vierailija
38/45 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ostokset pestä tai desinfioida.

Vierailija
39/45 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän jälkeen desinfioin kaikki ne paikat joihin koskin sisään tullessa, eli ulkooven ja kahvat ja muut. Myös avaimet ja aurinkolasitkin pesen. Harjaan hiukset vähintäänkin.

Et varmaan ole tosissasi. Sulla ei ainakaan voi olla lapsia.

Vierailija
40/45 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli te pesette kaikki vaatteenne kun tulette kaupasta tai ulkoa? Tällä ajattelutavalla myös ne pitää pestä.

Ap

Maskit ja huivit pitää pestä tai keittää joka käytön jälkeen. Farkkuja tai huppareita ei ellei niitä välttämättä tunge suuhun tai suun eteen.

Ostoksia en pese, sillä luotan siihen ettei kukaan ole ostamaani banaania käyttänyt suojana suunsa edessä ja sitä kautta pärskinyt ja sylkenyt sitä täyteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi