Miksi omat kangasmaskit pitää pestä joka käytön jälkeen?
Siis jos minä vain itse käytän niitä ja niissä on vain omaa hengitystäni. En siis aivastelee tms.
Kommentit (45)
Kosteassa syljessä ne bakteerit viihtyy.
Mitäs niiden maskien ulkopinnalla mahtaa olla?
Tässä sen näkee että maski on turha monelle. Ei tiedetä miten menetellä. Saman olen huomannut kertokäyttökäsineiden kanssa. Ei tiedetä siitäkään.
No lähinnä meinasin sitä, että itselläni on aina iso "arabikaulahuivi" naaman edessä siis ulkoillessa tai kaupassa. Juuri aloin miettimään, että en minä sitä ole pessyt joka ulkoilun tms jälkeen. Pitäisiköhän alkaa?
Ap
Suositus on nyt että kaikki käyttäisivät maskia. Koittakaa nyt vaan painaa se kaaliinne. Bakteerit ja virukset on eri asia.
Ja pesettekö siis kaikki korkeakauluksiset hupparit, paidat, takit jne joka käytön jälkeen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja pesettekö siis kaikki korkeakauluksiset hupparit, paidat, takit jne joka käytön jälkeen?
Ap
Jos tarkoitus on estää bakteereita/viruksia, niin pitäisi pestä. Muutenhan siitä maskista voi olla jopa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä meinasin sitä, että itselläni on aina iso "arabikaulahuivi" naaman edessä siis ulkoillessa tai kaupassa. Juuri aloin miettimään, että en minä sitä ole pessyt joka ulkoilun tms jälkeen. Pitäisiköhän alkaa?
Ap
Riippuu ihan siitä, käytkö sellaisessa paikassa, missä jollain toisella voi olla virus ja hänen ansiostaan virusta on sun huivisi ulkopinnalla. Kankainen maskihan suojaa vain siltä, ettei sinun sylkeäsi lennä ihan niin paljon ympäristöön kuin ilman maskia. Jos saat viruksen huivisi ulkopinnalle, voit saada sen huivisi läpi omiin hengitysteihisi tai viimeistään käsiisi, kun riisut huivisi.
Mua oikeasti kiinnostaa. Ei tulisi mieleenkään jotain kertismaskeja käyttää uudelleen, mutta todella monella on takin kaulus tai normi kaulahuivi naaman edessä, myös minulla. Tuskin näitä pestään joka käytön jälkeen.
Ap
Kyllä ne huivit ja kaulukset pitäisi pestä. Samalla kädellä sinä nyit sitä huivia ja kaulusta kuin aukaiset ovia ja tavaroita kaupassa. Äly hoi.
Eli te pesette kaikki vaatteenne kun tulette kaupasta tai ulkoa? Tällä ajattelutavalla myös ne pitää pestä.
Ap
Ja muutenkin näin ajatellen pitäisi pestä myös kaikki ostokset. Siis jos ajatellaan mitä on ulkopuolella. Sisäpuolellahan on vain minua itseä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja muutenkin näin ajatellen pitäisi pestä myös kaikki ostokset. Siis jos ajatellaan mitä on ulkopuolella. Sisäpuolellahan on vain minua itseä.
Ap
Osahan pesee myös ostokset
Jep. Olet ap oikeassa. Jos tarkka haluaa olla niin myös itsensä pitää pestä, samoin avaimet yms.
Alkoi ahdistaa. En ole pessyt ulkovaatteita kauppareissun tai ulkoilun jälkeen. Niissähän voi olla vaikka jonkun sylkeä. Ei edes riitä ulkovaatteet tähän puuhaan, että joka kerta pesisin. Enkä ole pessyt ostoksiakaan.
Ap
Ei ne virukset kauaa siinä pinnalla elä vaikket pesisikään. Kauppajonossa joku voi aivastaa takkisi selkämyksen täyteen viruksia mutta ilman isäntäsolua ne kuolevat siinä muutamassa päivässä ilman pesemistäkin. Käsienpesusta ollaan tarkkoja sen takia koska kädet menevät usein naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ahdistaa. En ole pessyt ulkovaatteita kauppareissun tai ulkoilun jälkeen. Niissähän voi olla vaikka jonkun sylkeä. Ei edes riitä ulkovaatteet tähän puuhaan, että joka kerta pesisin. Enkä ole pessyt ostoksiakaan.
Ap
Riskiä voi vain pienentää, kokonaan riskiltä ei voi välttyä. En mä pese ulkovaatteita, käyn kaupassa kaksi kertaa viikossa, ei ulkovaatteita kotona siinä välissä hypistellä. En tiedä auttaako, mutta mielenrauhaa voi saada esim. desinfioivasta suihkeesta, Sanytolilla ainakin on tällainen.
Mitäpä luulet?