Kertokaa tänne hyvät, pahat ja parhaat laihdutusvinkit
Nyt tuli vatutuskäyrä tappiin tämän ihran kanssa. Olen 25-vuotias nainen, jolla on elämä edessään ja ylimääräisiä senttejä vyötäröllä. Katson haikeana muutaman vuoden takaisia kuvia, joissa minulla oli kapeat reidet ja käsivarret eikä naamassakaan ollut mopsimaisuutta.
Salakavalasti olen onnistunut kerryttämään sellaiset kahdeksan kiloa silkkaa laardia, mikä tekee vartalostani tätimäisen tanttapötkön. Olen ylipainon rajoilla, eli tilanteessa, jossa painoa on suhteellisen vaikea tiputtaa, mutta muutamakin kilo pois saa jo vaatteet istumaan kauniimmin ja tekee kevyemmän ja nuorekkaamman vaikutelman. Oma tavoitteeni on saada pudotettua juuri 8 kiloa.
Nyt siis kaikki parhaat viisaudet ja vippaskonstit pöytään, miten sitä kalorimäärää saa todellisuudessa tarpeeksi alas ja liikuntaakin ehkä lisättyä. En siis varsinaisesti odota ketään sanomaan, että kuluta enemmän kuin syöt - vaan mitkä ovat ne käytännön keinot, joilla tuota kaavaa voi oikeasti onnistua toteuttamaan pidemmän aikaa, kuin yhden päivän?
Kommentit (15)
Tässä iässä pitää jo h y väksyä pientä nälkää, jos meinaa olla hoikka. Se on sellaista nälkää, johon tottuu, ja sitä alkaa ajatella vain merkkinä siitä, että kohta on ruokahalu kohdillaan. Mutta ihminen joka on tottunut reagoimaan ko tunteeseen heti syömällä, tulkitsee sen "näläksi" ja pitää sitä kärsimyksenä. Se on kuitenkin normaalia ettei ole 24/7 kylläinen olo.
Olen juuri saavuttanut -8kg, vielä on noin viisi jäljellä. Olen onnistunut seuraavilla hajanaisilla nikseillä:
- Pätkäpaasto 16-8. Ollut itselleni ylivoimaisesti helpoin ja sopivin tapa rajoittaa kaloreita, lisäksi paastolla on tunnettuja terveysvaikutuksia myös ei-laihduttaville.
- Ylempään liittyen: nälän sieto. Syön vasta kun on kunnolla nälkä, siis mahan täytyy kurnia jo huomattavasti. Ennen söin heti kun tuli vähänkin mieleen, että jotain voisi napsia.
- VHH-tyyppinen ruokailu, aamupala ja lounas hyvin vähähiilarisia. Iltaruoka treenin jälkeen sisältää hiilareita.
- Ei ravintolaruokailuja kuin poikkeustapauksissa. Asun maassa jossa ruoka ja juoma on halpaa ja 24/7 saatavilla. Siispä kiusausta on vain vastustettava - toisaalta sitten kun herkuttelen, teen sen hyvällä omallatunnolla.
- Kotona juotava alkoholi minimiin, lasi viiniä max kerran viikossa. Ennen meni enemmän. Muutenkin juomana vain vettä, teetä tai kahvia (ilman sokeria tietenkin).
- Ei karkkia - helppoa koska tässä maassa karkit ovat pahoja. Suklaakin sokerimössöä, hyi. Ei myöskään leivonnaisia tai erikoiskahveja - korkeintaan cappucino ilman sokeria.
- Liikuntaa lisää, ostin aktiivisuusrannekkeen ja melko orjallisesti katson että tulee 10 000 askelta täyteen ei-liikuntapäivinä. Varsinaisina treenipäivinä sitten enemmän. Liikuntapäivänä joko kävelen/hölkkään yht 10 km tai teen kotona painoilla voimaharjoittelua.
Siinäpä nyt mitä ensimmäisenä tuli mieleen :).
Suunnitelmallisuus. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa ja suunnitella etukäteen päivän ateriat niin, että on täysipainoinen ja riittävä. Käyttää vaikka Finelin ruokapäiväkirjaa tai muuta apuna. Ja sitten syö vain sen mukaan eikä välissä mieti ruokia, niin ei tule närpittyä.
Täsäs hyvä neuvo. Heti kun nälkä on ohi lakkaat syömästä, vaikka tädin leipomaa kakkua riittää. Aamiainen ,lounas , kahden kahvit. Iltapäivätee klo 17.000. illalla jotain täyttävää , mysliä ym. ei koko ateriaa. En ole ollut koskaan lihava. On niin hirveästi tekemistä etten muista syödä. Juon sokeritonta cocacolaa.
Ostin koiranpennun. Kannan sitä n. 12 kertaa päivässä tarpeillaan ja olen kolmen kuukauden aikana laihtunut 4 kg. Onneksi kohta on jo sen verran vanha, että voi opettaa lenkkeilee.
Parhaat laihdutusvinkit:
- ensimmäinen ja tärkein: älä laihduta vaan elä elämää mikä pitää kilot kurissa ja siihen kuuluu kohtuus herkuissa, säännöllinen ruokarytmi, kohtuullinen annoskoko (lautasmalli), terveellinen ruoka ja liikunta. Tärkeintä on aina pitää säännöllinen samanlaisena toistuva ruokarytmi joka on kaiken a ja o. Ruokavalion terveellisyysajattelua ei pidä viedä överiksi, eikä varsinkaan ajatella että itseään pitää rääkätä
- jos esim. on tullut syötyä liikaa jonkun aikaa tai herkuteltua liikaa : tarkista että perusasiat on kunnossa : annoskoko, ruokarytmi ja herkkujen määrästä voi nipistää (monesti jos on tullut liikaa herkuteltua, voi tehdäkin mieli pitää pientä lakkoa herkuissa jonkun aikaa tai vähentää mässäilyä).
- älä paastoa laihdutusmielessä äläkä varsinkaan kompensoidaksesi ahmintaa. Sellainen johtaa helposti entistä pahempiin ruokahimoihin
- terveellinen elämä ei tarkoita mautonta ruokaa vaan opettele kokkaamaan hyvää terveellistä ruokaa. Ilman herkkuja elämä voi olla joillekin tylsää ja tärkeää on opetella kohtuus herkuttelun kanssa. Joillakin se voi tarkoittaa pientä herkkua joka päivä, toisilla vaikka yhtä herkkupäivää viikossa. Tärkeää on että herkuilla ei korvata kunnon ruokaa koska herkut on monesti ravintoköyhää ja energiatiheää ruokaa.
- sen sijaan että poistaisit ruokavaliostasi kaikkea, kokeilekin lisätä terveellistä ruokaa. lisää vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Yhtäkkiä huomaat että ruokavaliosi pienin askelin on muuttunut terveellisemmäksi. Pienet askeleet isojen sijaan. Sama pätee liikuntaan. On helpompi omaksua elämäntapamuutoksia esim. liikunnan aloittamista jos tekee sen aluksi pienin askelin vaikka lisäämällä vain hyötyliikuntaa
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelmallisuus. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa ja suunnitella etukäteen päivän ateriat niin, että on täysipainoinen ja riittävä. Käyttää vaikka Finelin ruokapäiväkirjaa tai muuta apuna. Ja sitten syö vain sen mukaan eikä välissä mieti ruokia, niin ei tule närpittyä.
Jep tämä on tärkeää. Sen sijaan että kokoajan pitäisi miettiä että mitä syö, kannattaa etukäteen suunnitella muutaman päivän lämpimät ruoat ja pitää huolta, että kaapissa on aineksia terveellisiin aamupaloihin ja iltapaloihin jne. Jotta elämä ei olisi tylsää, kannattaa etsiä itselleen hyviä maittavia vaihtelevia reseptejä jotka kannattaa kerätä johonkin talteen joita voi toistaa. Monen laihdutus kosahtaa siksi, koska laihdutusruoka on niin tylsää. Joskus ruokahimot voi olla todellisuudessa puutostiloja jostain tärkeistä ravintoaineista, ja siksi kannattaa huolehtia että ruoassa on riittävästi ravintoaineita. Esim. vihanneksissa pelkästä kurkusta ja tomaatista ja salaatista ei saa juurikaan ravintoaineita. Finelin sivuilla näkee saako ruoasta riittävästi ravintoaineita. Lisäksi säännöllinen ruokarytmi on tärkeää, ja se ehkäisee sitä turhaa napostelua. Liian suuri ravinnon energian vaje laihduttaessa tuhoaa laihduttamisen ja saa sortumaan syömään.
Ei mitään tsänssejä. Itse olen 29v ja minustakin tuli veltto ja löysä. Vatsa vaa roikkuu. En tajuu mitä on tapahtunut kun en ihan oikeasti ole koskaan elämässäni napostellut. Luulen että ton aamiaisen syöminen aamulla on alkanut lihottaa. Ryhmäpaineen alaisena aloin itsekkin syömään enemmän päivän aikana.
Ennen vanhaa pysyin hoikkana kun söin vasta klo 1 päivällä jotain ja illalla iso ateria.
Uskokaa tai älkää. Nyt alan taas tohon vanhaan. Suomessa muuten vain syödään järkyttäviä määriä ruokia.
Mulla on paljon ns. epäeettisiä tapoja laihduttaa, jos lihon yhtään.
-magnesiumkylvyt niin kauan, että magnesium on niin korkea, etten voi syödä paljon mitään, laihduttaa hyvin nopeasti, tähän ei auta suun kautta otettava magnesium sitten
-jodi lisänä ja seleeni, estää lihomisen, suomalaisilla on KAIKILLA jodinpuutos
-tyydyttynyt rasva on superlihottavaa oman kokemukseni mukaan, syön lähinnä vain esim. oliiviöljyä rasvana
-täysjyvätuotteet tekee megaläskiksi ja nopeasti, en ikinä koske niihin, pidän niitä yhtenä syynä suomalaisten lihavuuteen
jne.
En usko yhtään mihinkään syö säännöllisesti ja jotain täysjyviä yms.
Olen kokeillut ns. normaalia syömistä ja se lihottaa ja väsyttää.
Tässä ainoa tarpeellinen muistisääntö laihduttajalle: PERSEREIKÄ ON PIENEMPI KUIN SUU
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tsänssejä. Itse olen 29v ja minustakin tuli veltto ja löysä. Vatsa vaa roikkuu. En tajuu mitä on tapahtunut kun en ihan oikeasti ole koskaan elämässäni napostellut. Luulen että ton aamiaisen syöminen aamulla on alkanut lihottaa. Ryhmäpaineen alaisena aloin itsekkin syömään enemmän päivän aikana.
Ennen vanhaa pysyin hoikkana kun söin vasta klo 1 päivällä jotain ja illalla iso ateria.
Uskokaa tai älkää. Nyt alan taas tohon vanhaan. Suomessa muuten vain syödään järkyttäviä määriä ruokia.
Ei kai se mitenkään kiveen kirjoitettu ole missä rytmissä pitää syödä. Jotkut kokevat esim. pätkäpaastoamisen hyödylliseksi ja syövät vain esim tietyn ajan sisällä joku päivä. Osa pitää tuota terveellisenä että keho on pienessä paastotilassa välillä. Jotkut ei syö aamupalaa, ja toisille se taas on tärkeä jaksamiselle. Ongelma isoissa annosväleissä voi olla se, että nälkä kasvaa ja tulee mätettyä enemmän kerralla. Lisäksi voi olla hankala saada riittävä määrä ravintoaineita
Löysä voi lähteä laihduttamisen sijaan myös ihan vaikka voima(lihaskunto)harjoittelua lisäämällä.
"-magnesiumkylvyt niin kauan, että magnesium on niin korkea, etten voi syödä paljon mitään, laihduttaa hyvin nopeasti, tähän ei auta suun kautta otettava magnesium sitten" Mitä ihmettä tämä meinaa? :O
" -jodi lisänä ja seleeni, estää lihomisen, suomalaisilla on KAIKILLA jodinpuutos. " Hmm...
Paastoa silloin tällöin esim vuorokausi. Rikkoo "ahtamisen kaavan" ja palauttaa tietoisuuden oikeasta nälästä.