Hoitajille koronalisä, liiton vaatimus
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006473388.html
Näin tässä käy, kun yksi ammattiryhmä nostetaan jalustalle vaikka on useita ammatteja joissa koronalisä on enempi ansaittu, jos sellaista joku kehtaa vaatia. Vaikka sairaalan laitosapulaiset ja kaupan myyjät.
Kommentit (111)
Kaikille kriittisille matalapalkkaisille aloille kunnon korotukset ja lisät ja hyvät työolosuhteet. Ei varmaankaan ole liikaa vaadittu?
Tällaiset kriisitilanteet kyllä auttavat ihmisiä tajuamaan, mitä ammatteja ja aloja oikeasti tarvitaan ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono aika vaatia palkkaa. Maa syöksyy lamaan ja verot vaan nousee.
Miten se tartuntavaara haittaa vähemmän palkankorotuksella?
Niin, mitä se pomon vastuu helpottuu isolla tilipussilla.
No totta kai se helpottuu isolla tilipussilla, mutta miten tartuntavaara sillä helpottuu?
Yrityspomon palkan lisäksi maksaa yritys, ei veronmaksaja.
Kaupan myyjille myös vaarallisen työn lisää. Asiakkaat yskii edelleen päin näköä, ja nuolee rahojaan ja muovipusseja.
Rahat saadaan nostamalla myytävien tuotteiden hintoja tai kaventamalla kauppiaiden voittoja.
https://www.hs.fi/elama/art-2000006470529.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…
minä1234567890 kirjoitti:
Kaikille kriittisille matalapalkkaisille aloille kunnon korotukset ja lisät ja hyvät työolosuhteet. Ei varmaankaan ole liikaa vaadittu?
Tällaiset kriisitilanteet kyllä auttavat ihmisiä tajuamaan, mitä ammatteja ja aloja oikeasti tarvitaan ja mitä ei.
Kerropa, mitä ei tarvita? Niitäkö, joiden tuottavan työn ansioista ne palkat voidaan hoitoalallekin maksaa?
Rauhoittukaa... JOS me saadaan jotain se on noin 20e joten ei riidellä siitä. Se 1000 mitä PITÄISI saada ei tulla ikinä näkemään. Luulen et moni vaihtaa alaa tämän jälkeen.
minä1234567890 kirjoitti:
Mitä ammatteja ja aloja ei tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mistä ne rahat otetaan.
Pankkiautomaatista tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittukaa... JOS me saadaan jotain se on noin 20e joten ei riidellä siitä. Se 1000 mitä PITÄISI saada ei tulla ikinä näkemään. Luulen et moni vaihtaa alaa tämän jälkeen.
Alalle tulijoita kyllä aina riittää. AMK-hakijamäärät oli tänä vuonna ennätykselliset.
Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu sairaanhoitajien keskiansioista Euroopan eri valtioissa ko. valtion yleinen keskipalkka huomioiden. Tuosta vertailusta voisi päätellä, ovatko hoitajat Suomessa erityisessä palkkakuopassa vai eivät. Jos jollakin on tietoa tuollaisesta vertailusta, laittakaa linkki.
Aina saa vaatia, toinen asia on maksetaanko. Coronan takia julkinen puoli velkaantuu kymmenillä miljardeilla, joten menee pitkään ennen kuin on varaa maksaa yhtään mitään. Päinvastoin, julkisen puolen kannattaa varautua uuteen kikyyn.
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun on kyse hoitoalan vaatimuksista oli korona tai ei, niin suu vaahdossa huudetaan, että "ei ei itsekkäät p*skat!", mutta kukaan ei kyseenalaista tai ihmettele, jos jo muutenkin hyvää palkkaa saavat miesvaltaiset alat vaatii ja lakkoilee ja saa vielä tahtonsa läpi tuosta vaan... Jos hoitoala olisi miesvaltainen, niin ensinnäkään kukaan ei olisi suostunut hoitamaan epäkunnossa olevalla suojavarustuksella, vaan oltaisiin vaatimalla vaadittu kunnolliset varusteet.
Ja tämäkin on sitten miesten syy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset hakeutuvat vapaaehtoisesti hoitajiksi? Jokainen sen tietää jo valmiiksi että palkka on huono. Jos haluaa paremman palkan niin pitää suunnata muulle alalle.
Koska nämä eivät pääsisi muualle opiskelemaan. Se on totuus. Ovat laiskoja lukemaan pääsykokeisiin ja opiskelemaan ja sitten itketään kun ei viitsinyt panostaa tai älli ei riittänyt opiskella rahakkaampiin hommiin.
Meillä lukiosta kaikki arvosanoja 6-7 saaneet tytöt päätyivät hoitsuiksi.
Hoitajat ei tee yhtään sen arvokkaampaa työtä kuin muut! Nyt kuin joillakin teho-osastojen hoitajilla on vähän paineita, niin kaikkialle mukamas pitäisi maksaa jotain erityistä lisää. Sairaanhoitajien aika normisti ei mene kuin kahvi ja ruoka-aikojen kyttämiseen ja somessa roikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja uudet tulee tilalle, kyllä keskipalkkaiseen ja varmaan työpaikkaan hakijoita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalle tulijoita kyllä aina riittää. AMK-hakijamäärät oli tänä vuonna ennätykselliset.
Ihmettelen kyllä miksi. Eivätkö nuo tiedä että alalla on huonot palkat? Jos sinne silti hakee niin eipä sitten kannata valittaa palkasta. Se on ihan ammatinvalintakysymys.
Itse olen ollut hoitoalalla ja palkkaus oli yksi syy miksi vaihdoin alaa. Siitä vaan vaihtamaan muutkin palkkaan tyytymättömät. Omalla kohdalla vaati pientä lisäopiskelua, mutta ei mahdotonta. En kokenut, että olisi jotenkin velvollisuus jäädä alalle, jossa palkat ovat huonot ja työilmapiirikin mitä on, kun kerran itsellä oli kykyjä opiskella muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä vertailu sairaanhoitajien keskiansioista Euroopan eri valtioissa ko. valtion yleinen keskipalkka huomioiden. Tuosta vertailusta voisi päätellä, ovatko hoitajat Suomessa erityisessä palkkakuopassa vai eivät. Jos jollakin on tietoa tuollaisesta vertailusta, laittakaa linkki.
Ja nimen omaan keskiansioista, ei peruspalkasta ilman lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä miksi. Eivätkö nuo tiedä että alalla on huonot palkat? Jos sinne silti hakee niin eipä sitten kannata valittaa palkasta. Se on ihan ammatinvalintakysymys.
Veikkaan että siksi kun on varmasti työllistävä ala.
Ja kaikkien muidenkin ammattien myös, eikös niin?