Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä mokkapala-ainekset aina kaapissa? Jos koulu käskee leipomaan yhdeksältä

Vierailija
14.04.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11301350

Tai jos kuviksessa pitää tehdä origami - onnistuuko lapselta itse?

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy ainekset mokkapaloihin ja moneen muuhun tavalliseen leivonnaiseen aina. Miksi teillä ihmisillä ei ole kotivaraa? Toki meillä on myös askartelutarvikkeita. Piirustuspaperia, kartonkeja, liimaa, erilaisia värejä, tusseja, akvarellivärejä, akryylivärejä, taulupohjija. Jopa origamipaperia löytyy. Netistä löytyy hyviä origami-videoita.

Minä en laskisi tomusokeria ja kaakaojauhoja kotivaraksi. Meiltä niitä kyllä löytyy, kun niitä on joskus leivonnasta jäänyt yli, mutta jos ne loppuisivat, en minä niitä ostaisi miksikään kotivaraksi. 

Vierailija
22/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy ainekset mokkapaloihin ja moneen muuhun tavalliseen leivonnaiseen aina. Miksi teillä ihmisillä ei ole kotivaraa? Toki meillä on myös askartelutarvikkeita. Piirustuspaperia, kartonkeja, liimaa, erilaisia värejä, tusseja, akvarellivärejä, akryylivärejä, taulupohjija. Jopa origamipaperia löytyy. Netistä löytyy hyviä origami-videoita.

Meillä on ihan hyvä kotivara, esim. marjat, juurekset, vihannekset sienet tulevat lähes kokonaan omavaraisesti. Myös kuiva-ainekaappi on pullollaan. Mutta tomusokeri on tuote, jota tarvitsee niin harvoin, että sitä ei välttämättä olisi. Nyt on,mutta ymmärrän kyllä, että moni ei sitä käytä mihinkään.

Riittävän hyvään tulokseen pääsee liuottamalla tavallisen sokerin kahvikaakao rasvaseokseen ja keittämällä sitä tarpeeksi. Kestää kauemmin kiinteytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota ei ole, muut on. 28 km kauppaan eli aika harkiten lähdetään ajelmaan kauppaan.

Vierailija
24/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en laskisi tomusokeria ja kaakaojauhoja kotivaraksi. Meiltä niitä kyllä löytyy, kun niitä on joskus leivonnasta jäänyt yli, mutta jos ne loppuisivat, en minä niitä ostaisi miksikään kotivaraksi. 

Tästä erottaa sen, ettei teillä lapset harrasta joukkueurheilua.

Vierailija
25/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole kotivaraa sellaisiin, mitä ei itsellä syödä tai käytetä. Eikä ole askartelutarvikkeita valmiina, jos ei askarella itse. Mistä hitosta sitä voi tietää ilman etukäteisilmoitusta, mitä pitäisi ostaa? Liimaa nyt aina on ja paperia sekä puuvärit, eipä muuta. Ei voi olla vaikea tehdä listaa tarvikkeista vaikka 2 viikkoa etukäteen mitä tarvitaan ja ne pitäisi sitä paitsi pystyä hakemaan koululta, peruskoululainsäädännön mukaan. Omat lapset on jo isoja, mutta meillä ei olisi ollut kartonkeja kaiken varalta vaan.

En usko, että koulussakaan tarvikkeita juostaan hakemaan samalle aamulle, en.

Vierailija
26/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä haastatteluista paistaa läpi että leijonaemot haluaa karsia ns. Turhat aineet pois lapsiltaan ja asettaa riman alas

Ammattikokkikaan ei tee mokkapaloja ilman aineksia. 

Vierailija
27/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan hyvä kotivara, esim. marjat, juurekset, vihannekset sienet tulevat lähes kokonaan omavaraisesti. Myös kuiva-ainekaappi on pullollaan. Mutta tomusokeri on tuote, jota tarvitsee niin harvoin, että sitä ei välttämättä olisi. Nyt on,mutta ymmärrän kyllä, että moni ei sitä käytä mihinkään.

Riittävän hyvään tulokseen pääsee liuottamalla tavallisen sokerin kahvikaakao rasvaseokseen ja keittämällä sitä tarpeeksi. Kestää kauemmin kiinteytyä.

Oon joskus koittanut, mutta ei tullut kyllä hirveän hyvän makuista. Mutta ehkä sitten tein jotain väärin.

Vierailija
28/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululaiselle tuli koululta kuvispaketti :) mutta oon ennenkin mainostanut, että vaikka onkin suurkoulu niin ihan huippua siellä tapahtuva toiminta ja opetus.

Vierailija
29/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jokaisen pitäisi harrastaa joukkueurheilua? Eikö joukkueurheilua harrastavien lasten vanhemmat tiedä muista harrastuksista? Eivätkö he tiedä, että liikkua voi ihan ilman mitään ohjattua urheiluharrastusta? On muuten tutkimuksiakin, että joidenkin joukkueurheilua harrastavien henkilöiden kunto voi olla jopa huonompi kuin muuten vain liikkuvien lasten.

Vierailija
30/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, totta kyllä. En ole koskaan leiponut mokkapaloja, koska meillä ei sitä kukaan syö. Koulun ja harrastusporukoiden myyjäisiin leivon mieluummin kuivakakkuja tai suolaisia piirakoita. 

Vierailija
31/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... aika hienosti mutkia suoriksi. Meillä on lapsi harrastanut joukkueurheilua jo 8 v eikä meillä silti aina ole tomusokeria ja kaakaojauhetta kaapissa. Jos loppuvat, niin ostetaan sitten, kun seuraavan kerran niitä tarvitaan. Ja nyt ei todellakaan tarvita, kun ei pyöri edes joukkuetreenit saati pelit (kauden pitäisi olla vielä kesken).

-en tuo, jolle vastasit

Vierailija
32/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni ymmärtää tahallaan väärin? Vaikka jollakin olisi tapana JOSKUS leipoa mokkapaloja tai mitä tahansa muutakin, niin joku yksittäinen voi olla kaapista loppu, koska ei ole varauduttu leipomaan niitä eikä ohjeet tarvikkeista ole tulleet hyvissä ajoin. Kaikki kun eivät herkuttele jatkuvasti. Meillähän poika leipoi kaiken mitä piti silloin kun oli kotitaloutta, mutta mitään vehnää sisältävää ei syönyt eikä meillä kotona voida käyttää vehnää. Hän ei sentään niin pahasti allerginen ole vehnälle, että joutuisi sen pölystä poistumaan.

Vierailija
33/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... aika hienosti mutkia suoriksi. Meillä on lapsi harrastanut joukkueurheilua jo 8 v eikä meillä silti aina ole tomusokeria ja kaakaojauhetta kaapissa. Jos loppuvat, niin ostetaan sitten, kun seuraavan kerran niitä tarvitaan. Ja nyt ei todellakaan tarvita, kun ei pyöri edes joukkuetreenit saati pelit (kauden pitäisi olla vielä kesken).

-en tuo, jolle vastasit

Jep. Mullakin lapsi harrasti useita vuosia ja en kertaakaan leiponut mokkapaloja harrastuksen vuoksi. Vaikka monta monituista tuntia talkoohommia ainoana vanhempana toki teinkin

Vierailija
34/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vähän ohi aiheen mutta sitä sivuten. Minulla ei ole kouluikäisä lapsia, mutta leivon valtavia määriä muihin hyväntekeväisyysmyyjäisiin. Käyn tarpeet läpi ja ostan aina puuttuvat tarvikkeet pari päivää ennen leivontaa. Nyt kun näitä myyjäisiä ei ole, en ole ostanut mitään kaappiin pilaantumaan. En pidä kaapissa kotivaraa kuukauden päästä olevia myyjäisiä varten, koskaan.

Vierailija
35/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni ymmärtää tahallaan väärin? Vaikka jollakin olisi tapana JOSKUS leipoa mokkapaloja tai mitä tahansa muutakin, niin joku yksittäinen voi olla kaapista loppu, koska ei ole varauduttu leipomaan niitä eikä ohjeet tarvikkeista ole tulleet hyvissä ajoin. Kaikki kun eivät herkuttele jatkuvasti. Meillähän poika leipoi kaiken mitä piti silloin kun oli kotitaloutta, mutta mitään vehnää sisältävää ei syönyt eikä meillä kotona voida käyttää vehnää. Hän ei sentään niin pahasti allerginen ole vehnälle, että joutuisi sen pölystä poistumaan.

Halauvat vöyhöttää netissä.

Vierailija
36/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleensä kotona tomusokeria. Aina ei kananmuniakaan.

Vierailija
37/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vähän ohi aiheen mutta sitä sivuten. Minulla ei ole kouluikäisä lapsia, mutta leivon valtavia määriä muihin hyväntekeväisyysmyyjäisiin. Käyn tarpeet läpi ja ostan aina puuttuvat tarvikkeet pari päivää ennen leivontaa. Nyt kun näitä myyjäisiä ei ole, en ole ostanut mitään kaappiin pilaantumaan. En pidä kaapissa kotivaraa kuukauden päästä olevia myyjäisiä varten, koskaan.

Mikä kuivatavara ei säily hyvänä vuosia kaapissa?

Vierailija
38/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäisi mokkapalat leipomatta, ei löydy kahvia, kaakojauhetta tai tomusokeria kaapista. Kahvia en ostaisi, koska paketista menis loput roskiin.

Vierailija
39/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, totta kyllä. En ole koskaan leiponut mokkapaloja, koska meillä ei sitä kukaan syö. Koulun ja harrastusporukoiden myyjäisiin leivon mieluummin kuivakakkuja tai suolaisia piirakoita. 

Teillä ei sitten ilmeisesti kahvikiskaa pidetä?

Vierailija
40/122 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytetä sokeria eikä valkoisia jauhoja ollenkaan, joten miksi olisi?

No eipä tietenkään. Tylsää on teidänkin elämänne kun ei edes leipoa saa tai paistaa lettuja tms.

Tylsiä ovat normaalipainoiset lapset ilman rasvamaksaa ja esidiabetesta.

Meillä leivotaan sämpylät ym. valkoisista jauhoista eikä sokeri ole missään kiellettyjen aineiden listalle. Koko perhe hoikkia ilman tietoakaan rasvamaksasta tai diabeteksesta. Katsos kaikkea kohtuudella. On minustakin outoa jos äitee kieltää lapsiltaan kokonaan sokerin. Noi on just niitä muksuja jotka sitten kylässä vetävät kaksin käsin tarjoiluja naamaansa kun kotona ei saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi