Vilpittömiä kysymyksiä uskovaisille
Tiedän, että näistä pitäisi keskustella papin kanssa, mutta juuri nyt se ei ole mahdollista:
Jos Jeesuksen kuolema ristillä oli Jumalan oma suunnitelma ja niin piti tapahtua syntien anteeksiantamiseksi, niin miksi Jeesus sanoi, että Juudas joutuu vielä katumaan? ("Voi sitä, josta tulee ihmisen pojan kavaltaja, sille ihmiselle olisi parempi, ettei häntä olisi syntynytkään") Jos Juudas EI olisi kavaltanut Jeesusta, niin mitä sitten olisi tapahtunut? Koko armokuolema olisi peruttu? Joku muu olisi joutunut kavaltamaan Jeesuksen? Annettiinko Juudakselle mitään valinnanvaraa? Jos ei, niin miksi hän joutui kärsimään?
Kristityt antavat ymmärtää, että Jeesus oli omana aikanaan merkittävä, vainottu hahmo. Miksi siis sotilaat eivät olisi edes tunnistaneet häntä ilman sopimusta Juudaksen kanssa?
Miksi Jeesus huusi ristillä, että "Jumalani, miksi minut _hylkäsit_"?
Todellakin vilpittömästi kyselen. Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vilpittömän ateistin vastaus: Uskossa on kysymys uskomisesta. Raamattu koostuu usean eri ihmisen kirjoituksista, jotka on kirjoitettu n. 200 vuotta väitettyjen tapahtumien jälkeen. Mieti itse, esim. millaisia juttuja pystyisit kirjoittamaan 1800-luvun alun tapahtumista, joita ihmiset ovat pelkästään tarinoineet toisilleen. Käytännössä tarinat ovat siis satuihin verrattavissa olevia, siksi ovat myös täynnä ristiriitaisuuksia, mitkä eivät kestä kovinkaan tarkkaa tarkastelua päivänvalossa.
Ja sitten se usko. Se on juttu, mitä on turha järjellä miettiä, ainakaan uskonnon ollessa kyseessä. Uskovainen vain sumentaa sen järjen äänen ja uskoo ainoastaan. Näinhän siinä raamattu-satukirjassakin sanotaan: usko ainoastaan. Tämä siksi, kun muutakaan ei voi. Mistään jumalista kun ei ole mitään tietoa tai todisteita, pitää vaan uskoa.
Ei ole Ap mikään ihme, ettet pysty uskomaan noita satuja. Ei moni muukaan voi.
Ymmärrän kyllä, siksi esitän kysymyksiä. Minulla on tieteellinen koulutus mutta haluaisin uskoa siihen, että on jotain muutakin kuin tämä näkyvä maailma. Ja haluaisin käydä keskustelua, jossa ei alennuta nimittämään muiden vakaumusta saduksi.
No hän on hyvä ja valitsee miljoonista uskonnoista sen, jonka jutuissa ei ole sisäisiä ristiriitoja. Jos kerran on pakko johonkin olemattomaan uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni teki itsem.urhan ja on nyt helvetissä kuten juudas ,joka h.irtti itsensä.
Isäni oli kiltti ihminen...miten voin mennä taivaaseen kun hän kituu iänkaikkisesti?
Mutta Herra suunnitteli kaiken niin. Juudaksella ei siis ollut valinnanvaraa, eikä sinun isälläsi vaihtoehtoa, koska jos olisi ollut, Herra ei olisi kaikkitietävä.
oksensin juuri suuhuni
Väität siis että isäni h.elvettiin joutuminen olisi jumalan tahto?
Häpeä
Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin.
On ihmisiä jotka ovat kiertäneet mionet eri uskonsuunnat, mutta eivät löytäneet rauhaa sielulleen. He löysivät lopultaJumalan rauhan vasta vanhoillislestadiolaisten seuroissa. Niin minäkin. Sieltä meidän kaikkein pilkatuimpien luota.
Seuroihin ei pääse tämän nykytilanteen takia, mutta ne kuuluvat edelleen netissä. Kuuntelin itsekin seurat tänään. Ne löytyvät googlettamalla täältä: SRK, seurat/kuuntele seuroja.
Rukoilen puolestasi ja kaikkien ihmisten puolesta <3
Kiitos rukouksestasi. Olen aikoinaan tutkijana tutustunut myös vanhoillislestadiolaisuuteen, koska se liittyi tutkimusaiheeseeni. Aivan liian paljon sellaisia elementtejä liittyy kuitenkin lestadiolaisuuteen, joita en ymmärrä ja jotka eivät millään tavalla perustu raamattuun.
Millaisia elementtejä?
- alkoholi on täysin kielletty, vaikka viini on Jeesuksen aikana ihan normaali juoma ja Jeesus jopa muuttaa veden viiniksi
- meikkaaminen on kielletty, vaikka Raamatussa viitataan monessa kohtaa koristautumiseen
- tupakointi on sallittu, vaikka se vahingoittaa ihmistä
Itse ajattelen niin, että tuntuu siltä, että ihan ok että alkoholia ei sallita. Nimittäin sen vuoksi, miten humalahakuista mm. Suomessa alkoholin nauttiminen on.
Voitko mainita Raamatussa koristautumisesta miten se on kirjoitettu?
Raamatussa puhutaan silmäinpyynnöstä ja elämän koreudesta. Se on Jumalan tahdon vastaista ja turhuutta.
Tupakoinnin suhteen olet kyllä oikeassa. Tuohon minulla ei ole puolustautumista.
Jeesus huusi ristillä "Jumalani Jumalani miksi minut hylkäsit" koska Jeesus otti maailman synnit itselleen. Jumalassa ei ole syntiä ja Jumala ei voi sietää syntiä. Jeesus oli tuossa vaiheessa niin täynnä syntiä, että Jumala ei voinut katsoa häneen.
Vierailija kirjoitti:
67 (en lainaa ja liitä pitkää viestiä ettei kännyselaimet mene tukkoon), kiitos <3 Juuri tämän kaltaista keskustelua haluaisin käydä.
Ylimielistä ja tyhjää.?
- alkoholi on täysin kielletty, vaikka viini on Jeesuksen aikana ihan normaali juoma ja Jeesus jopa muuttaa veden viiniksi
- meikkaaminen on kielletty, vaikka Raamatussa viitataan monessa kohtaa koristautumiseen
- tupakointi on sallittu, vaikka se vahingoittaa ihmistä