Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vilpittömiä kysymyksiä uskovaisille

Vierailija
13.04.2020 |

Tiedän, että näistä pitäisi keskustella papin kanssa, mutta juuri nyt se ei ole mahdollista:

Jos Jeesuksen kuolema ristillä oli Jumalan oma suunnitelma ja niin piti tapahtua syntien anteeksiantamiseksi, niin miksi Jeesus sanoi, että Juudas joutuu vielä katumaan? ("Voi sitä, josta tulee ihmisen pojan kavaltaja, sille ihmiselle olisi parempi, ettei häntä olisi syntynytkään") Jos Juudas EI olisi kavaltanut Jeesusta, niin mitä sitten olisi tapahtunut? Koko armokuolema olisi peruttu? Joku muu olisi joutunut kavaltamaan Jeesuksen? Annettiinko Juudakselle mitään valinnanvaraa? Jos ei, niin miksi hän joutui kärsimään?

Kristityt antavat ymmärtää, että Jeesus oli omana aikanaan merkittävä, vainottu hahmo. Miksi siis sotilaat eivät olisi edes tunnistaneet häntä ilman sopimusta Juudaksen kanssa?

Miksi Jeesus huusi ristillä, että "Jumalani, miksi minut _hylkäsit_"?

Todellakin vilpittömästi kyselen. Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon suurempi kysymys on, että miksi Saatanan pitäisi kärsiä, kun hän selvästi vain toteuttaa Jumalan suunnitelmaa. Miksi Jumala loi Saatanan? Miksi hänen täytyy hoitaa p*skahommat ja saada siitä rangaistus palkkioksi?

Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin

Miksi yrität löytää uskon?

Pelkään että kuoleman jälkeen joudun kadotukseen.

Niin kuin juudas ja se itsem.urhan tehnyt tässä ketjussa.

Vierailija
42/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju poistuu kohta noiden asiattomien kommenttien ansiosta, mutta jos joku tietää, missä voisi käydä asiallista keskustelua aiheesta niin kiitos jo etukäteen vinkistä.

Esim. Usko ja rukous -foorumilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon suurempi kysymys on, että miksi Saatanan pitäisi kärsiä, kun hän selvästi vain toteuttaa Jumalan suunnitelmaa. Miksi Jumala loi Saatanan? Miksi hänen täytyy hoitaa p*skahommat ja saada siitä rangaistus palkkioksi?

Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin

Jeesus pelastaa. Rukoile Jumalaa, että Jeesus saa sinut pelastaa. Jumala antaa uskon.

Vierailija
44/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus pelastaa. Rukoile Jumalaa, että Jeesus saa sinut pelastaa. Jumala antaa uskon.

Joudunko h.elvettiin jos en uskokaan?

Vierailija
45/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voit lukea Raamattua lisää. Se on sitten sinun ja Jumalan välinen sopimus, joka on tullut voimaan sinun kohdallasi.

Vierailija
46/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni teki itsem.urhan ja on nyt helvetissä kuten juudas ,joka h.irtti itsensä.

Isäni oli kiltti ihminen...miten voin mennä taivaaseen kun hän kituu iänkaikkisesti?

Vierailija
47/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kiltti ihminen...miten voin mennä taivaaseen kun hän kituu iänkaikkisesti?

Sitten voit lukea Raamattua lisää. Se on sitten sinun ja Jumalan välinen sopimus, joka on tullut voimaan sinun kohdallasi.

Kuoleiden kohdalla toivo on mennyttä

Vierailija
48/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi katua syntejämme, kun tämä eräs ristiinnaulittu aikansa rikollinen kuoli puoleksitoista päiväksi, jotta syntimme annettaisiin anteeksi.

Tosiaankin. Puolitoista päivää ehti olla tämäkin kuolleena.

Vierailija
49/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudunko h.elvettiin jos en uskokaan?

He-vetti= kadotus Jumalan yhteydestä lopullisesti.

Mutta Jumala on luvannut antaa uskon jokaiselle, joten ei siinä mitään hätää.

Vierailija
50/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ap yhteys pappiin kun koronaeristys päättyy, tai vaikka ennen sitä jo netin kautta. Sano että tahdot jutella.

Olen aikoinaan puhunut papin kanssa retriitissä ja toisen papin kanssa ihan muuten käynyt pitkän keskustelun. Olen puhunut jopa juutalaisen rabbin kanssa voidakseni uskoa ylipäänsä Jumalaan. Olen opiskellut teologian perusopintoihin kuuluvaa kirjallisuutta ja olen käynyt körttiläisten seuroissa. Olen osallistunut jumalanpalveluksiin ja käynyt ehtoollisella, vaikka en kai edes saisi, kun en kuulu edes evlut-kirkkoon. Olen tehnyt vapaaehtoistöitä luostarissa ja lukenut hengellistä kirjallisuutta.

Olen käynyt Israelissa ja kulkenut oletettua Via Dolorosaa ja vieraillut Getsemanen puutarhassa.

Silti en vaan ymmärrä enkä pysty uskomaan, koska näitä ristiriitoja on liian paljon.

Vierailija
51/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ja rukous on hyvä keskustelufoorumi. Moderoitu. Ateistit saa myös kirjoitella ja ovat yleensä asiallisia siellä. Asiattomat saavat bannit. Foorumilla on paljon teologiaa tuntevaa porukkaa.

Vierailija
52/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se isääsi eikä sinua hyödytä, jos seuraat isäsi jälkiä. Jumala siitä on murheellinen, mutta itse joutuisit vaan itseäsi syyttämään.

Vierailija
53/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju poistuu kohta noiden asiattomien kommenttien ansiosta, mutta jos joku tietää, missä voisi käydä asiallista keskustelua aiheesta niin kiitos jo etukäteen vinkistä.

Esim. Usko ja rukous -foorumilla.

Kiitos, tähän tutustun.

Vierailija
54/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Herra suunnitteli kaiken niin. Juudaksella ei siis ollut valinnanvaraa, eikä  sinun isälläsi vaihtoehtoa, koska jos olisi ollut, Herra ei olisi kaikkitietävä.

oksensin juuri suuhuni

Väität siis että isäni h.elvettiin joutuminen olisi jumalan tahto?

Häpeä

Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin.

On ihmisiä jotka ovat kiertäneet mionet eri uskonsuunnat, mutta eivät löytäneet rauhaa sielulleen. He löysivät lopultaJumalan rauhan vasta vanhoillislestadiolaisten seuroissa. Niin minäkin. Sieltä meidän kaikkein pilkatuimpien luota.

Seuroihin ei pääse tämän nykytilanteen takia, mutta ne kuuluvat edelleen netissä. Kuuntelin itsekin seurat tänään. Ne löytyvät googlettamalla täältä: SRK, seurat/kuuntele seuroja.

Rukoilen puolestasi ja kaikkien ihmisten puolesta <3

Vierailija
55/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsijöille suosittelen bahai.fi, sieltä löytyy vastaukset ristiriitoihin ja kysymyksiin.

Vierailija
56/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Herra suunnitteli kaiken niin. Juudaksella ei siis ollut valinnanvaraa, eikä  sinun isälläsi vaihtoehtoa, koska jos olisi ollut, Herra ei olisi kaikkitietävä.

oksensin juuri suuhuni

Häpeä

Olen yrittänyt löytää uskon, mutta kerta toisensa jälkeen se kaatuu tämän kaltaisiin kysymyksiin.

On ihmisiä jotka ovat kiertäneet mionet eri uskonsuunnat, mutta eivät löytäneet rauhaa sielulleen. He löysivät lopultaJumalan rauhan vasta vanhoillislestadiolaisten seuroissa. Niin minäkin. Sieltä meidän kaikkein pilkatuimpien luota.

Seuroihin ei pääse tämän nykytilanteen takia, mutta ne kuuluvat edelleen netissä. Kuuntelin itsekin seurat tänään. Ne löytyvät googlettamalla täältä: SRK, seurat/kuuntele seuroja.

Kiitos rukouksestasi. Olen aikoinaan tutkijana tutustunut myös vanhoillislestadiolaisuuteen, koska se liittyi tutkimusaiheeseeni. Aivan liian paljon sellaisia elementtejä liittyy kuitenkin lestadiolaisuuteen, joita en ymmärrä ja jotka eivät millään tavalla perustu raamattuun.

Vierailija
57/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on tosi hyviä vastauksia jo annettu. Oikeaa et valitettavasti tule koskaan saamaan, koska usko on tosiaan uskon asia. Raamattu ei ole tieteellinen teos, vaan kertomus Raamatun ajoista (ja sen ajan käsityksen mukaisesta maailman synnystä), sillä lailla kun joku on ne aikoinaan kirjannut ylös. Mua loukkaa Raamatun nimittäminen "satukirjaksi", koska se tosiaan on uskovaisen mielipiteen ja uskon halventamista - ja sen nämä nimittelijät kyllä tietävät, että se on laiska ja hyvin yleinen argumentti. 

Mä uskon, että jotain Raamatun suuntaista on joskus tapahtunut. Ja se on nyt tällä lailla muistiin kirjattu. 

Se ei kestä tieteellistä tarkastelua siinä sellaisessa faktamielessä, kun haluaisimme. Ihmisillä on kuitenkin tarve ymmärtää, sinullakin. Tiede uudistuu koko ajan, kun tulee uutta tietoa, mutta historiasta jo näemme, että monet tieteenkin saavutukset on todistettu vääräksi. Pyhät kirjoitukset ovat pyhiä, eikä niihin siksi kajota - versioida toki voi, niin kuin on tehtykin. 

Väite, että uskovaiset ovat hylänneet tieteen, ei tietenkään pidä paikkaansa. Uskon, että ihmisen käsityskyky on rajallinen ja se näissä uskonhommissa tulee hyväksyä. Esim. avaruuden loppuminen yms. sellaiset kysymykset on osoituksia myös siitä, että emme pysty selittämään kaikkea ihmisen järjellä. Mutta ihminen haluaa että asioilla on nimi, se helpottaa mm. kulttuuristen ja uskonnollisten asioiden siirtämistä seuraaville sukupolville. 

Ihminen on kuitenkin hyvin narsistinen olento, ja pyrkii selittämään asioita omasta näkökulmastaan ja tavoittelemaan omia etujaan. Siksi kokemukset Jumalan hylkäämäksi tulemisesta ovat niin yleisiä - ja aivan oikeutettuja. Toisaalta kuulemme kertomuksia, joissa Jeesus huolehtii kaikista lampaistaan, toisaalta katsomme poikaa kitumassa ristillä isänsä suunnitelman mukaan ja jonkun valjastamista kavaltajan tehtävään.

Suosittelen tutkailemaan Raamattua, pala kerrallaan, silloin tällöin. Rukoilemaan, jos siltä tuntuu ja jos se tuo jotain lohtua. Sen sijaan kaikki vouhottaminen (kaikesta) on aika usein yksisilmäistä, typerää ja rasittavaa. Suosittelen siis antamaan muidenkin elää kuten he haluavat. 

Mulla on suht kristillinen, joskin hyvin vapaa kasvatus. Uskon, että Jumala on suurempi voima, jotain joka ei vain osu ihmismielen ymmärrykseen. Mutta se on jotain sellaista, mitä eri uskontokunnat yms. nimittävät eri lailla. Itse uskon sen olevan energiaa, jota emme näe. Uskon myös, että kuollessamme muutumme itse samaksi energiaksi - joten loppuviimeksi olemme kaikki samaa. (Mutta tämä siis vain mun oma käsitys, jonka tiedän, että voi olla niin, mutta voi olla olemattakin. Eikä sillä loppupeleissä ole väliä - se on oikeastaan ajatus, joka kantaa mua nyt). 

Jotenkin ajattelen Raamatun pääsanoman olevan rakkauden kaksoiskäsky. 

Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi - nykysuomeksi vaikka Ajattele isompia maailmoja ja kokonaisuuksia, ikuisuuden mittakaavaa, rakasta ja huolehdi lähimmäisistäsi ja ota vastuu myös omasta hyvinvoinnistasi. Sinä ja kaikki muut ovat rakkauden arvoisia, mutta maailmassa on jotain vielä paljon suurempaa. 

Näillä aatoksilla mun on helpompi elää. Mulle riittää oma (joidenkin mielestä väärä) usko, mutta en tarvitse siihen nyt tällä hetkellä mitään rituaaleja. Ja mulla on ystävinä niin ateisteja, agnostikkoja kuin uskovia. 

Ja se, mikä on eri uskontojen, eri filosofioiden ja kulttuurien rajamaastoa, on niin ikään hankala kysymys. Kaikki varmaankin ammentavat kaikesta. 

En tiedä millaista vastausta etsit, mutta tämän nyt sait. Ja suosituksena vielä Netfliin minisarja Unorthodox. 

Vierailija
58/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsijöille suosittelen bahai.fi, sieltä löytyy vastaukset ristiriitoihin ja kysymyksiin.

Bahai-uskontoonkin olen tutustunut ja heidän puutarhassaan Israelin matkalla Haifassa käynyt.

Vierailija
59/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oksensin juuri suuhuni

Häpeä

Kiitos rukouksestasi. Olen aikoinaan tutkijana tutustunut myös vanhoillislestadiolaisuuteen, koska se liittyi tutkimusaiheeseeni. Aivan liian paljon sellaisia elementtejä liittyy kuitenkin lestadiolaisuuteen, joita en ymmärrä ja jotka eivät millään tavalla perustu raamattuun.

Millaisia elementtejä?

Vierailija
60/65 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 (en lainaa ja liitä pitkää viestiä ettei kännyselaimet mene tukkoon), kiitos <3 Juuri tämän kaltaista keskustelua haluaisin käydä.