Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa vapauttavaa avata erillinen "autotili" jonne laittaa kuukaudessa tietyn budjetoidun summan vakiona

Vierailija
13.04.2020 |

ja sitten sieltä tililtä hoitelee tankkaukset, vakuutukset, korjaukset yms. Ei ole koskaan ns. normikäyttövaroista nuo summat pois ja huomaamattakin kerääntyy puskuria suurempiin ostoksiinkin, esim. uudet renkaat tms. Suosittelen!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on, jos muuten rahat on tiukilla.

Vierailija
2/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla itse asiassa ole rahat tiukilla, justhan sanoin että jää puskuria autotilille vaikka ja kuinka. Ja normitililtä menee säästötilille väh. 500 € / kk. Lisäksi kerään ylimääräisten menojen tilille esim. ylityökorvaukset, lomarahat jne. Sieltä ostetaan kaikki ylimääräiset vaate-, sisustus ym. ostokset.

Kätevää seurata kun oikeasti jää ylös mitä on milloinkin ostanut. Muuten kaikki nämä hukkuisi normitilin tapahtumien joukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos asiat on maksettu ja tilillä on rahaa, niin mitä väliä??? Verkkopankkiin voi tehdä seurannan autoon menevistä menoista, ei siihen mitään omaa tiliä tarvita. Ja jos on rahaa maksaa, ei kiinnosta edes seurailla.

Vierailija
4/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla itse asiassa ole rahat tiukilla, justhan sanoin että jää puskuria autotilille vaikka ja kuinka. Ja normitililtä menee säästötilille väh. 500 € / kk. Lisäksi kerään ylimääräisten menojen tilille esim. ylityökorvaukset, lomarahat jne. Sieltä ostetaan kaikki ylimääräiset vaate-, sisustus ym. ostokset.

Kätevää seurata kun oikeasti jää ylös mitä on milloinkin ostanut. Muuten kaikki nämä hukkuisi normitilin tapahtumien joukkoon.

Kätevää?

Ihan sama olisi olla vain pari tiliä. Käyttely niihin autoihin ja maitoon ja ylimääräiseen.

Ja toinen laskuihin ym kerryttämiseen. Jos raha polttelee, niin vielä yksi ei saa koskea säästötili.

En näe mitään syytä pitää erikseen autotiliä. Sama kuin omisi erikseen maitotili.

Vierailija
5/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta hyvältä. Meillä on perheen yhteinen laskutili, mutta molemmilla omat autot, joiden kustannuksista kumpikin huolehtii.

Taidanpa ottaa tuollaisen tilin käyttöön itsellekin auton huoltoa, vakuutusta ja renkaita varten. Auton huolto on 700e per vuosi, vakuutus satasia. Ja uudet renkaat pitää ostaa muutaman vuoden välein.

Viime vuonna oli marraskuussa sekä uudet renkaat, että huolto. 1250e oli iso summa laitettavaksi autoon joulun lähetessä.

Vierailija
6/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kenkämenoille oma tili, jonne laitetaan kenkiin menevät rahat, suutarikäynnit, pohjalliset, uudet nauhat ja kenkälankit.bja sinne menee 50e kuussa. Näkee kätevästi, miten paljon kenkiin menee rahaa vuodessa ja sitten on rahaa ostaa uudet kengännauhat kun haluaa. Ja sitten mulla on hiustili, jonne laitetaan shampoot ja hoitoaineet, kammat ja harjat, kampaamokäynnit. Ja sieltä voi sitten aina nostaa rahaa, kun ostaa shampoota tai käy parturissa.

Eiku....🤦🏼‍♀️

Vierailija
7/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos asiat on maksettu ja tilillä on rahaa, niin mitä väliä??? Verkkopankkiin voi tehdä seurannan autoon menevistä menoista, ei siihen mitään omaa tiliä tarvita. Ja jos on rahaa maksaa, ei kiinnosta edes seurailla.

Ai kyllä mua kiinnostaa seurailla yhtä lailla esim. sähkölaskuja mitä milloinkin tulee ja on odotettavissa (ja nekin on budjetoitu normitilille jo etukäteen). En oikein ymmärrä miksi kommentoit tällaiseen ketjuun jos sua ei talousasiat niinkään kiinnosta edes.

Vierailija
8/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevää?

Ihan sama olisi olla vain pari tiliä. Käyttely niihin autoihin ja maitoon ja ylimääräiseen.

Ja toinen laskuihin ym kerryttämiseen. Jos raha polttelee, niin vielä yksi ei saa koskea säästötili.

En näe mitään syytä pitää erikseen autotiliä. Sama kuin omisi erikseen maitotili.

No pitäähän moni talousostostiliäkin. Ja toinen taas esim. laskutiliä jne. Musta toi autotili on just siitä kätevä kun sieltä myös hoitaa tankkaukset niin näkee aina mitä bensa on milloinkin maksanut jne. Mutta ihan siitä vaan, jokainen saa tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee. Itse ajattelin jakaa tämän vinkin jos joku toinenkin kiinnostuu. Näin ei oikeasti joku kallis remppa tunnu yhtään missään eikä tarvitse milloinkaan miettiä onko varaa tankata vai ei. (Kuten tiedän joillakuilla tuttavilla olevan.)

Vierailija
9/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulosta hyvältä. Meillä on perheen yhteinen laskutili, mutta molemmilla omat autot, joiden kustannuksista kumpikin huolehtii.

Taidanpa ottaa tuollaisen tilin käyttöön itsellekin auton huoltoa, vakuutusta ja renkaita varten. Auton huolto on 700e per vuosi, vakuutus satasia. Ja uudet renkaat pitää ostaa muutaman vuoden välein.

Viime vuonna oli marraskuussa sekä uudet renkaat, että huolto. 1250e oli iso summa laitettavaksi autoon joulun lähetessä.

Eikö sitä rahaa voi kerryttää muutenkin

Meillä ihan kaikkia kuluja varten kerrytetään rahaa kuukausittain.

Ei koskaan haittaa mitkään isot laskut.

Vierailija
10/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuollaista. Minua ei mitenkään helpota se että raha kiertää ylimääräisen tilin kautta. Saman se autoilu kuitenkin maksaa.

Vierailija
11/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on laskutili. Sinne menee joka kuukausi sama summa. Käytännössä se on myös puskuri ja kasvaa jatkuvasti. Sieltä hoidetaan kaikki sähkölaskusta hammashoitoon ja kuntosaliin. Ihmettelin kun yhdessä vaiheessa ei kuukauden lopussa ollut ikinä rahaa ja selvitin oman kulutukseni. Nyt on järkeistetty. Menee useampi satanen rahastoihin joka kuukausi, kaikki tulee maksettua ajallaan ja silti tuntuu rahaa olevan käytössä aivan yhtä paljon kuin ennenkin.

Vierailija
12/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä ihmettelen, että tuota varten pitää olla oma tili. Kai sitä nyt seurantaa pystyy muutenkin tekemään. Mun ei tarvi tosin budjetoida jotain rengasostoa tai auton huoltoa etukäteen. Ehkä on

sitten eri asia, jos tarvii.

Vierailija
13/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kyllä mua kiinnostaa seurailla yhtä lailla esim. sähkölaskuja mitä milloinkin tulee ja on odotettavissa (ja nekin on budjetoitu normitilille jo etukäteen). En oikein ymmärrä miksi kommentoit tällaiseen ketjuun jos sua ei talousasiat niinkään kiinnosta edes.

Edellinen juuri totesi, ettei seuraaminen vaadi erillistä tiliä.

Eihän sinulla ole erillistä sähkötiliä?

Vierailija
14/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP:llä sitten joka täsmätilillä jokaiselle asialle oma maksukortti? Automerkit maksetaan autokortilla, ruokamenot ruokakortilla, kengät kenkäkortilla? Entä jos ostaa Prismasta lasinpesunestettä autoon, maksetaankonse kassalla erikseen autokortilla? Vai pitääkö siirtää kotona tiedot sinne autotilille? Vai pitääkö jopa nostaa tililtä rahaa ja maksaa se automeno autorahalla?

Vierailija
15/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Mutta en osaa/halua/jaksa miettä autokuluja niin että vakiokäyttötilillä olisi aina kuukaudessa esim. 1000 ylimääräistä josta budjetoin 500 säästöön ja 400 autokuluihin ja 100 sähköön ja tällaista pottia kasvattaisin siinä käyttötilillä aina ja joutuisin muistelemaan mitä on mihinkin kuluihin varattu. Ei nuo erilliset tilit maksa S-Pankissa ainakaan yhtään mitään joten miksi en erittelisi kuluja? Ei kai kukaan säästöjäkään kasaa palkkatilille? Vaan siirtää ne jonnekin "säästötilille"?

Vierailija
16/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevää?

No pitäähän moni talousostostiliäkin. Ja toinen taas esim. laskutiliä jne. Musta toi autotili on just siitä kätevä kun sieltä myös hoitaa tankkaukset niin näkee aina mitä bensa on milloinkin maksanut jne. Mutta ihan siitä vaan, jokainen saa tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee. Itse ajattelin jakaa tämän vinkin jos joku toinenkin kiinnostuu. Näin ei oikeasti joku kallis remppa tunnu yhtään missään eikä tarvitse milloinkaan miettiä onko varaa tankata vai ei. (Kuten tiedän joillakuilla tuttavilla olevan.)

Saman asian ajaa se, että kerryttää sitä rahaa muutenkin.

Jos haluaa, voi laskea erikseen auton kulut ja muutkin.

Ei tarvita erillisiä tilejä joka menokohdalle.

Auto

Kengät

Sähkö

Asuminen

Vaatteet

Kauneus

Leipä

Vierailija
17/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä ihmettelen, että tuota varten pitää olla oma tili. Kai sitä nyt seurantaa pystyy muutenkin tekemään. Mun ei tarvi tosin budjetoida jotain rengasostoa tai auton huoltoa etukäteen. Ehkä on

sitten eri asia, jos tarvii.

Kannattaa ehkä tarkistaa sanakirjasta sana budjetoida. Voit yllättyä että rahankäytön suunnittelu ei välttämättä tarkoita säästämistä muuten kädestä suuhun -elintasosta.

Vierailija
18/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP:llä sitten joka täsmätilillä jokaiselle asialle oma maksukortti? Automerkit maksetaan autokortilla, ruokamenot ruokakortilla, kengät kenkäkortilla? Entä jos ostaa Prismasta lasinpesunestettä autoon, maksetaankonse kassalla erikseen autokortilla? Vai pitääkö siirtää kotona tiedot sinne autotilille? Vai pitääkö jopa nostaa tililtä rahaa ja maksaa se automeno autorahalla?

Autotiliin mulla on S-Pankin pankkikortti, ei ongelmaa käyttää sitä esim. lasinpesunesteostoksiin tai sitten siirtää vastaava summa käyttötililtä sinne. Seuraan excelissä millaisia tapahtumia autotililtä maksetaan. Käyttötilin tapahtumia en erittele mutta mietinkin jos alkaisi excelöidä vaateostoksia myös. Ne menee sieltä ylimääräisten ostosten tililtä pääosin kaikki kyllä jo muutenkin. (Sinne ei tosin ole maksukorttia käytössä mutta nettimaksuihin voi laittaa suoraan tai sitten siirtää rahaa tililtä toiselle.)

Vierailija
19/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Mutta en osaa/halua/jaksa miettä autokuluja niin että vakiokäyttötilillä olisi aina kuukaudessa esim. 1000 ylimääräistä josta budjetoin 500 säästöön ja 400 autokuluihin ja 100 sähköön ja tällaista pottia kasvattaisin siinä käyttötilillä aina ja joutuisin muistelemaan mitä on mihinkin kuluihin varattu. Ei nuo erilliset tilit maksa S-Pankissa ainakaan yhtään mitään joten miksi en erittelisi kuluja? Ei kai kukaan säästöjäkään kasaa palkkatilille? Vaan siirtää ne jonnekin "säästötilille"?

Toki voi olla erillisiä tilejä ja varmaan melkein kaikilla on.

Muttei joka menoluokalle erikseen.

Silloin on tärkeää, jos raha ei muuten riitä tai se valuu käsistä.

Vierailija
20/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autotiliin mulla on S-Pankin pankkikortti, ei ongelmaa käyttää sitä esim. lasinpesunesteostoksiin tai sitten siirtää vastaava summa käyttötililtä sinne. Seuraan excelissä millaisia tapahtumia autotililtä maksetaan. Käyttötilin tapahtumia en erittele mutta mietinkin jos alkaisi excelöidä vaateostoksia myös. Ne menee sieltä ylimääräisten ostosten tililtä pääosin kaikki kyllä jo muutenkin. (Sinne ei tosin ole maksukorttia käytössä mutta nettimaksuihin voi laittaa suoraan tai sitten siirtää rahaa tililtä toiselle.)

Tuossa piti sanoa että siirtää niitä lasinpesunesteostoksia varten sama summa autotililtä käyttötilille jos olen sillä käyttötilin kortilla sen autotarvikkeen ostanut.