Pelastaisitko tulipalosta lemmikkisi vai vieraan ihmisen?
Mielipidettä kehiin, kumpi olisi sinulle tärkeämpi pelastaa?
Kommentit (21)
Pelastaisin vieraan, jos se olisi lapsi.
Oma laji aina ensin. Se on jonkun lapsi, sisko, veli, vanhempi, puoliso jne kuitenkin.
Lemmikki on perheenjäseneni. Jos on aikaa niin yrittäisin sen ihmisen lemmikin jälkeen, mutta eläimet piiloutuu vaaran uhatessa, ihmiset pakenee.
Pelastaisin lemmikkini, koska ei ole olemassa mitään syytä., miksi lemmikkini olisi samassa tilassa kuin joku vieras ihminen. Paitsi jos tuo vieras ihminen olisi kotiini tunkeutunut murtovaras. Silloinkin pelastaisin mieluummin lemmikkini kuin murtovarkaan. Murtovarkaalle vain toteasiin, että mitäs läksit.
Olen vastuussa lemmikeistäni, en vieraista pyromaaneista.
Olisi muuten mukava tietää, kuinka usein sama aloittaja haluaa tietää tämän.
Todennäköisesti puuntaimeni. Eläimiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oma laji aina ensin. Se on jonkun lapsi, sisko, veli, vanhempi, puoliso jne kuitenkin.
Niin on lemmikkikin.
Jostain syystä näen tilanteen niin että se pelastettava ihminen olisi joku naapurin lapsista. He nyt vaan eivät ole tuntemattomia. Täysin tuntematonta en lähtisi hakemaan ja vaarantamaan itseäni. Lemmikkiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on lemmikkikin.
En ole sen kanssa samaa lajia. Nuo liittyy yhteen.
Sen kumpi on helpompi pelastaa siinä tilanteessa. Onko 5kg painava koira vieressäni mutta 100kg Matti makaa savun keskellä jossain peräkamarissa? Vai pieni lapsi itkee vieressäni kun koirani on piiloutunut sängyn alle.?
Vierailija kirjoitti:
Sen kumpi on helpompi pelastaa siinä tilanteessa. Onko 5kg painava koira vieressäni mutta 100kg Matti makaa savun keskellä jossain peräkamarissa? Vai pieni lapsi itkee vieressäni kun koirani on piiloutunut sängyn alle.?
Matti saa jäädä. Lapsi syliin ja koira toivottavasti lähtee perään käskyttäessä.
Lemmikin tietysti. Nuo "oma laji aina ensin" ihmiset saavat pelastaa itse itsensä. En pidä ihmisistä.
Ihminen on lähtökohtaisesti pelle ja itsekeskeinen. Miksi pelastaisin sellaisen arvottoman typeryksen? Lapsi on ihan samanlainen pelle aikuistuttuaan.
Eläin on taas pohjimmiltaan viaton joten valinta on helppo.
Pelastaisin vieraan, ellei kyseessä ole huonokuntoinen vanhus tai muu sellainen joka ei pysty yhtään kävelemään itse. Jos minulla olisi lemmikki, se olisi koira. Ja koira varmaan lähtisi perään ihan käskyttämällä tai jopa ilman.
Tää on helppo: lemmikkini. Se on siellä minun vuoksi ja olen sitoutunut huolehtimaan Hänestä.
Ihmisiä on muutenkin liikaa, Korona olisi ollut ihan hyvä puhdistava tauti, mutta ensi kerralla sitten.
Ihmisen pelastaisin. Lemmikki on kuitenkin vain eläin.
Lisäksi omani alkavat olla jo niin vanhoja, että niiden elämä on joka tapauksessa lähellä päätepistettään.
Miks ihmeessä joku tekee tällaisen aloituksen ihan jatkuvasti? Tottakai ensisijaisesti pelastan oman lemmikin, sehän on perheenjäsen. Tottakai myös yrittäisin parhaani mukaan pelastaa ihmisen, mutta ihminen todennäköisesti osaa itse toimia tilanteessa paremmin kuin se eläin. Toisin sanoen koen siis, että eläin tarvitsee enemmän apuani kuin ihminen.
Tämä on todella typerä kysymys enkä tajua miksi tämä on jatkuvasti täällä palstalla.
Lemmikkini.