Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuliko sinustakin alkoholistin lapsi vasta aikuisena?

Vierailija
12.04.2020 |

Onko av:lla aikuisia, jotka ovat havahtuneet vasta aikuisena, että äiti tai isä on alkoholisti tai kovaa vauhtia alkoholisoitumassa? Mahdollisesti kaappijuoppo? Kuinka on ilmennyt ja onko merkkejä ollut ilmassa jo aiemmin? Mistä tajusit, että nyt on tosi kyseessä? Mikä mahtaa olla syy viinankäytölle? Oletko yrittänyt tehdä jotain asialle? Kuinka se on vaikuttanut sinuun ihmisenä?

Itse olen ihmetellyt tätä asiaa jo 15 vuotta. Miksi äiti alkoi ryypätä, eikö mikään saa lopettamaan? Tapasin hänet hiljattain ennalta suunnittelematta. Oli selvästi juopotellut kämpässään. Katkokävelyä, saman asian toistamista, sammallusta. Aina, kun luulen, että tilanne on mennyt parempaan päin, saan pettyä. Äidillä on asiat näennäisesti hyvin, mutta on kärsinyt kuitenkin masennuksesta. Tätä ilm. aikanaan alkanut lääkitä viinalla ja homma jäänyt päälle. (Tai ehkä toisinpäin, ehkä ensin oli viina ja sitten masennus, en tiedä.) Kieltää ongelman vahvasti, vaikka on kerran joutunut sairaalaankin kännikohelluksensa tuloksena. (Silloin vastahankaisesti myönsi, että oli ottanut viinaa, joskin yritti syyllistää siitä minua....)

Kadehdin niitä, joilla on tuki ja turva vanhemmistaan vielä aikuisenakin. Joilla on äiti, jonka kanssa voi aidosti jakaa oman elämänsä kuulumisia, iloja ja suruja. Sellainen, joka on tilanteen tasalla, eikä saman tien unohda, mitä hänelle on sanonut.

Nyt kelpaisi vertaistuki ja mahdollisesti jotkut toimintaohjeet. Voinko itse tehdä mitään äitini hyväksi?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on jo lapsuudesta. Lieneekö sotatraumaa, joka on siirtynyt seuraavallekin sukupolvelle. Työt ja pakolliset kuviot hoidettiin ja fasadi oli kunnossa. Ryyppääminen tapahtui kotona tai (ryyppy)kavereiden kotona. Henkistä väkivaltaa oli, fyysistä ei. Kotikylillä eivät yleensä kännissä pyörineet, mutta lomareissuilla tms. kyllä sitten ihan avoimesti. Ihan hienojakin hetkiä lapsuudessani oli, mutta aina oli pelko tilanteen eskaloitumisesta. Viinaahan sopii ottaa sekä iloon että suruun ja tietysti myös tylsyyteen.

Välit menivät poikki jo ajat sitten, sillä arvioin, etteivät nuo olisi kovin kummoisia isovanhempia lapsilleni. Valitettavasti en usko, että kukaan voi toisen alkoholismille mitään. Psykoterapia auttoi minua omassa arvottomuudentunteessani, läheisriippuvaisuudessani sekä äkkipikaisuudessani. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän