Asunnottomat Heidi ja Niclas palanneet Mikkelistä Helsingin kaduille
Muistatteko heidät Perjantai-dokumentistä? Olivat asunnottomina Helsingissä ja esiintyivät Perjantai-dokumentissä pari vuotta sitten. Dokumentin jälkeen saivat vuokra-asunnon Mikkelin Ristiinasta.
https://yle.fi/uutiset/3-9501339
Nyt huomasin Hesarista, että ovat sitten palanneet asunnottomiksi Helsingin kaduille. Kuvista nimistä tunnistin samaksi Heidiksi ja Niclakseksi. Mitä lienee siellä Mikkelissä tapahtunut, kun ovat taas kadulla Helsingissä.
https://dynamic.hs.fi/a/2020/pakkoollaulkona
Kommentit (81)
Olen lapselleni sanonut, että Suomessa ei joudu asunnottomaksi ellei sössi asiansa kunnolla. Tähän sössimiseen siis kuuluu myös sosiaalisten suhteiden laiminlyönti siten, ettei kukaan enää luota sinuun.
AttiYlnen kirjoitti:
Olisi ollut sentään katto pään päällä, eikä olisi tarvinnut nukkua öitä yleisissä vessoissa pyttyä vasten.
Täällä haukutaan Mikkelin asunaluetta, josta heille tarjottiin asunto, että on kauhea paikka ja naapuritkin ovat ilkeitä noitia ja siellä kuulemma vaan tylsistyy, kun ei ole mitään tekemistä. Sitten on muka pakko alkaa kittaamaan alkoholia. Mitä ihmeen tekemistä nämäkin ovat vailla? Varmasti olisi ollut lenkkipolut vieressä, kirjastoa, AA-kerhoja, vaikka mitä. Mutta eihän mikään tarjottu hyödyllinen ja kehittävä toiminta näille ikinä kelpaa. Tupakkaa ja viinaa se olla pitää sekä tietty lorvailua kaltaistensa kanssa ja oman kohtalonsa valittamista. Siitä on syrjäytyneiden elämä tehty, eikä sitä muuta vaikka tarjottaisiin ilmaiseksi parhaat palvelut ja asunnot Eirasta, koska kaikesta huolimatta he hakeutuvat kuin ohjukset omanlaiseensa vapauteen.
Ei tuollaisen elämän jälkeen osata noin vaan muuttua ja ruveta joksikin kirjastossa kävijöiksi. Varmaan tulee helposti muiden ihmisten joukossa sellainen tunne, että ovat silmätikkuina ja rupeaa ahdistamaan. Tavallinen ihminen ei tiedä mitään siitä, millainen solmu on tuollaisen ihmisen päässä. Tylytetään vaan, että pitäisi osata lenkille lähteä. Eivät varmaan osaa juuri mitään elämän perustaitoja ja ovat tavallisessa arkielämässä muiden ihmisten keskellä kuin muukalaiset toiselta planeetalta. Helsingissä on kurjaa, mutta onpahan tuttua kurjaa, jossa osaavat toimia ja tietävät, miten selvitä.
Asunnottomien kannattaisi kerääntyä Helsingissä kesäaikaan julkisille paikoille. Siis sellaisille missä käyt paljon turisteja. Kunnon ryysyt niskaan ja lakki kourassa kulkemaan heidän joukossaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Joo, on Mikkeli palveluineen, siitä on reilut parikymmentä kilometriä pikkukylään Ristiinaan, jossa ~4000 asukasta, ruokakauppaa, kirjastoa, terveyskeskusta jne. Ja siitä Ristiinasta on vielä kymmenkunta kilometriä Pellosniemelle, mistä tää pari käsittääkseni sen asunnon sai. Pelloksella ei ole mitään. Oisko kymmenkunta kerrostaloa ja bussipysäkki valtatien varressa. Jos ei varaa bussiin, on ruokakauppaan Ristiinaan käveltävä se ~10km suuntaansa. Asukaspohja aika.... no, ite en työssäkäyvänä muuttais, en edes viimesessä hädässä. Ymmärrän että veri vetää muualle, mutta sitten ei myöskään pidä valittaa.....
Tuossa se on niin hyvin kiteytetty, että pelkkä asunto ei riitä. Itse muutin hyvän asunnon perässä. Mulla on hyvä asunto, mutta kaipaan niitä monia asioita, joita olen harrastanut koko elämäni, mutta täällä ei ole mahdollista. Eikä täällä ole mitään vapaa-ajan tiloja tai harrastusmahdollisuuksia, joissa voisi tutustua muihin ihmisiin. Iltaisin paikka on "kiinni" ja yleensä ihmisiä näkee vain kaupankassalla. On myös köyhälle rasite, että aina pitää maksaa siitä, jos haluaa nähdä ihmisiä. Siis pitää maksaa se bussilippu tms. Kaupungissa riittää, ku astuu ovesta ulos niin voi nähdä muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomien kannattaisi kerääntyä Helsingissä kesäaikaan julkisille paikoille. Siis sellaisille missä käyt paljon turisteja. Kunnon ryysyt niskaan ja lakki kourassa kulkemaan heidän joukossaan.
Siellä on jo ulkomailta rahdatut kerjäläiset ja pullonkerääjät.
Samaa mieltä. Katto pään päällä luulis kelpaavan mikkelistäkin.
Kiertolaisen elämä kiehtoo. Vapaus on vain umpihanki.
Vanha juttu mutta on niitäkin kodittomia jotka ei käytä päihteitä laisinkaan. Yksikin tapaus josta luin jäi Helsingissä kodittomaksi eron takia oli nuori nainen noin 25 vuotias mies ystävä muutaman vuoden vanhempi omisti asunnon. Erossa käski naisensa pihalle ja hesassa et aina saa uutta kämppää kovin nopeasti vaikka olisit kokonaan päihteetön et juo et polta etkä käytä muutakaan ainetta. Näin syntyi päihteetön ei siis käyttänyt alkoholia ei huu eita ei edes tupakkaa koditon. 25 vuotias nuori nainen. Tyyliin omistat asunnon ja toteat miehenä naisellesi alahan lähteä huomenna usn pitää olla muualla.
Asunnottomuus Suomessa on pitkälti oma valinta. Halpoja asuntoja on jos haluaa kadulta pois. Ei tarvitse muutakuin elää ihmisiks ja maksaa vuokra. Nämä asunnottomat on usein jonkun aineen koukussa ja hakeutuvat piireihin jossa sitä saa. Rahaa ei käytetä asumiseen ja elämiseen vaan pään saamiseksi sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha juttu mutta on niitäkin kodittomia jotka ei käytä päihteitä laisinkaan. Yksikin tapaus josta luin jäi Helsingissä kodittomaksi eron takia oli nuori nainen noin 25 vuotias mies ystävä muutaman vuoden vanhempi omisti asunnon. Erossa käski naisensa pihalle ja hesassa et aina saa uutta kämppää kovin nopeasti vaikka olisit kokonaan päihteetön et juo et polta etkä käytä muutakaan ainetta. Näin syntyi päihteetön ei siis käyttänyt alkoholia ei huu eita ei edes tupakkaa koditon. 25 vuotias nuori nainen. Tyyliin omistat asunnon ja toteat miehenä naisellesi alahan lähteä huomenna usn pitää olla muualla.
Pitää olla kyllä aika epeli, jos 25 vuotiaana on poltellut sillat siihen malliin ettei kukaan sukulainen tai tuttu huoli kattonsa alle.
Vierailija kirjoitti:
He muuttivat pienelle paikkakunnalle, kerrostaloon metsän laitaan. Olen joskus asunut samassa kylässä ja tiedän miten sisäänpäinkääntynyt se on. Uusi ihminen on silmätikkuna, mutta ei pääse "porukkaan" mukaan. Ihmettelin silloin kun luin jutun, että kauankohan he mahtavat siellä viihtyä.
Asunnottomuuden takana on usein mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia. Silloin pelkkä asunnon antaminen ei riitä, vaikka onkin ensimmäinen askel toipumisen tiellä. Eihän meille muillekaan ole se ja sama missä asumme vaan valitsemme omien mahdollisuuksiemme mukaan mieluisan asuinpaikan.
Asunto oli Pellosniemen alueella, josta on n. 5 km kylälle. Ikävystyyhän siellä, ei kauppoja ei mitään. Ristiinan kylä on mukava ja elävä, itsekin olen "uudisasukas" Ristiinassa ja viihdyn hyvin. Eli osasyynä ainakin oli kyllä tuo paikka. Siellä ei ole edes paljon asukkaita, tyhjiä kerrostaloja, jotka rakennettu aikoinaan Pelloksen tehtaan työntekijöille. Työntekijät asuvat muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He muuttivat pienelle paikkakunnalle, kerrostaloon metsän laitaan. Olen joskus asunut samassa kylässä ja tiedän miten sisäänpäinkääntynyt se on. Uusi ihminen on silmätikkuna, mutta ei pääse "porukkaan" mukaan. Ihmettelin silloin kun luin jutun, että kauankohan he mahtavat siellä viihtyä.
Asunnottomuuden takana on usein mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia. Silloin pelkkä asunnon antaminen ei riitä, vaikka onkin ensimmäinen askel toipumisen tiellä. Eihän meille muillekaan ole se ja sama missä asumme vaan valitsemme omien mahdollisuuksiemme mukaan mieluisan asuinpaikan.
Asunto oli Pellosniemen alueella, josta on n. 5 km kylälle. Ikävystyyhän siellä, ei kauppoja ei mitään. Ristiinan kylä on mukava ja elävä, itsekin olen "uudisasukas" Ristiinassa ja viihdyn hyvin. Eli osasyynä ainakin oli kyllä tuo paikka. Siellä ei ole edes paljon asukkaita, tyhjiä kerrostal
Sori, kylälle on 10 km ja Mikkeliin 30.
Vierailija kirjoitti:
Saivat toisen mahdollisuuden joka ei kelvannut. Märäntykööt nyt sitten jossain helsinkiläisessä roskiksessa jos se on niin hienoa. Oma valinta, pulinat pois.
Samaa mieltä. Ei kiinnosta pätkääkään.
Mun veli oli päihdeongelmainen, ja asui sellaisissa koirankoppia muistuttavassa hökkelissä kehyskunnan laitamilla ysärillä. Eräs mies oli ne rakentanut tontilleen ja peri niistä mitättömän vähän vuokraa (olikohan ees satasta euroissa), samalla katsoi vähän juoppojen perään. No, sossut tulivat käymään veljeni luona ja olivat kauhuissaan olosuhteista; kopissa oli kyllä lämmin, mutta se oli pieni eikä ollut juoksevaa vettäkään (sähköt oli). Kovasti yrittivät saada veljen asumaan ihan kunnolliseen kerrostaloon. Veli käski niitä painumaan hiiteen, tiesi itsekin ettei pysty pitämään sitä asuntoa (menettänyt useamman jo tässä vaiheessa) eikä halunnut häiritä taviksia ryyppyputkillaan. Hänellä oli lisäksi kaverit siellä asumassa myös, jokainen jeesasi toista parhaansa mukaan ja tekivät talkoilla pikkuhommia vuokranantajalle.
Joskus mietin että vastaava asumisratkaisu toimisi vielä tänäkin päivänä näiden toivottomien tapausten sihteen. Ei tarttisi olla hienoa, kunhan olisi kuivaa ja lämmintä + jonkinlainen sosiaalinen tuki ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne jonnekin pelloksen kuutioon oli tungettu niin en ihmettele.
Heille olisi yhteiskunnan pitänyt kustantaa asunto parhaalta paikalta ja antaa kaikki palvelut ilmaiseksi.
Miksi minä käyn töissä kun ajattelu on tällaista?
Etkö itse tiedä,
Mutta jos tekee mieli lopettaa työt ja muuttaa mieluummin kadulle asumaan, niin kyllä se sinulle sallitaan. Turhaan kadehdit asunnottomia päihdeongelmaisia.
No eikö sen Niclaksen vois koko kaveriporukoineen kärrätä sinne Mikkelin suuntaan? Sitten ei ole mitään syytä mennä takas Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin heidän kanssaan suht samoihin aikoihin Pellokselle muualta Suomesta. Asuin 3 kk kun en kestänyt sitä paikkaa. Muutin Mikkelin keskustaan ja asuin siellä 6 kk ja muutin takaisin Helsinkiin kun en kestänyt sitä elämää.
Kun minulla, normaalilla palkansaajalla oli vaikeuksia sopeutua tuohon ympäristöön niin onko yllätys, että asunnottomilla on vielä haasteellisempaa? Julkiset ovat aivan onnettomat ja varsinkin naapurit Pelloksellaihan kauheita. Jopa todella rento koirani alkoi tuon 3 kk:n aikana säikkymään ja hermoilemaan.
Kannattaa tuon asuntosijoittajankin vain miettiä, mihin on kätensä työntänyt.
Mikkeli on outo paikka.
Täällä on ollut ketjuja joissa on puhuttu paikoista, joissa on huono energia. Mikkeli esiintyy aina näissä keskusteluissa, eikä ole ihan yksi tai kaksikaan mainintaa.
Kerroin joskus miten mun mies, joka ei koskaan edes mitään energiajuttuja mieti, halusi vauhdilla pois Mikkelistä jo ekalla kerralla kun sinne pysähdyttiin tankkaamaan. (Meidän auton navi sekosi vähän ennen liittymää, myös...) Ei osannut itsekään sanoa, mikä siinä paikassa niin ahdisti. En sanonut mitään ennen miehen purkautumista, mutta itselläni oli ihan sama fiilis, vaikka ääneen ihastelinkin joitakin rakennuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne jonnekin pelloksen kuutioon oli tungettu niin en ihmettele.
Heille olisi yhteiskunnan pitänyt kustantaa asunto parhaalta paikalta ja antaa kaikki palvelut ilmaiseksi.
Miksi minä käyn töissä kun ajattelu on tällaista?
Etkö itse tiedä,
Mutta jos tekee mieli lopettaa työt ja muuttaa mieluummin kadulle asumaan, niin kyllä se sinulle sallitaan. Turhaan kadehdit asunnottomia päihdeongelmaisia.
Ei niitä kukaan kadehdi. Mutta ei myöskään elättää.
Mahtavatko olla enää hengissä vai pysyvässä majoituksessa maan alla?
No itsellä on asunto, mutta ei oikeastaan mitään muuta täällä. Paitsi työ. Sitä työtäkään ei saisi tehdä, kun täällä päin tuntuu olevan väärä ammatti. Kyllä mieluummin olisi jossain korvessa kalastamassa ja nukkuisin teltassa kuin olisin täällä, mutta kun omaisuudelle ei ole varastoa, on vaan pakko pitää asuntoa ainakin vielä. Loppujen lopuksi, asunto ei tee elämästä hyvää. Kaipaan myös hyvää seuraa ja harrastuksia omassa lähiympäristössä. Mulla ei kyllä tule olemaan vaikeuksia asunnon saamisen kanssa. Joutuu vaan odottamaan siksi, ettei niitä ns. halpoja asuntoja ole oikeasti tarjolla kovin usein.