"Kylläpä se on hoikka!"
Onko oikein sanoa näin normipainoisesta ihmisestä? Olen niin kyllästynyt. Miksi toisinpäin ei saa sanoa mutta meitä saa kyllä arvostella?
Oli sitten kyseessä työpaikka, juhlat, tavalliset kahvittelut jne.
Kyllä, mahdun S kokoisiin vaatteisiin mutta käytän M kokoa
Kyllä, syön tarpeeksi enkä voi sille mitään että tämä toinen henkilö ei pärjäisi minun ruoka annoksellani koko työpäivää.
Ei, en halua lisää.
Ei, en tarvitse toista pullaa kahvin seuraksi.
Enkä sitä mun naamassa kiinni olevaa keksiäkään.
Kyllä, syön muutakin kuin porkkanaa.. huoh.
Ei, minulla ei ole syömishäiriötä
Ei, en laske kaloreita
Ei, en vedä himolinkkejä.
En noudata mitään tiettyä kuuria tms.
"Oletpas sinä pieni, söisit jotain"
"Pistän vähän ekstraa sun lautaselle kun olet tuommoinen tikku"
"Laiheliini"
"Hoikkeliini"
"Kauris"
"Pitkäraaja" tuo ei muuten ole kivasti sanottu.
Kun syön grillimakkaraa niin miksi minulle paistetaan väen vängällä 3? Kun pyydän 1 tai 2.
Aaaaaaaaaargh....
Näitä saan hokea paljon!
n.63/168 eli ihan tavallinen tyyppi olen.
Kyllästyttää niin paljon että kohta alan vetämään navantäydeltä mättöä niin josko sitten saisin olla rauhassa.
Kommentit (40)
Mietin kanssa oliko aloituksessa jokin virhe..? oon 169cm/56kg enkä saa normaalipainoisuudestani mitään kommentteja, koskaan, missään, keneltäkään. Kaveripiirissäni on vain vähän todella lihavia ja monet itseäni hoikempia.
No ku sanoin mun kaverille et lihoon helposti, niin mun kaveri sano et "oispa hirveetä jos ois huonot geenit et lihois helposti"
xDD mul on monella tapaa just hyvät geenit ja eiks lihominen just kerro hyvist geeneist. :D laiha kuoli sillon joskus aikoi sit helpommin ku lihava. Ja nykyihanteet taas ei liity geeneihin, esim. jotku ankkahuulet, jos niit ei oo, nii se EI ole merkki huonoista geeneistä. :D
lihavuus muutenkaa ei oo merkki huonoista geeneistä. Jos jompikumpi niin ennemin sanoisin että hyvistä geeneistä merkki. Laihuus ei oo tervettä.
Ja ku olin tän kaverin ja sen kavereiden kanssa, itse oon ns. urheilija, vaikkakin painoa on, joukossa olin minä : tiimalasi, upee kroppa kymmenellä lisäkilolla sekä yks tosi pieni ja heiveröinen, ei urheilullinen tyyppi. Niin keskusteltiin ja tää laiha valitti sitä, kuinka kaikki dissaa ku hän menee yrittää nostaa salilla jtn et "ei noin pieni edes jaksa jne" ja kaikki kaverit kauhisteli kuinka hirveetä et laihaa kohtaan ei KOSKAAN voi olla tollanen.... Mut ku mä sanoin et mä en pidä juoksemisesta, en oo ikinä pitäny, nii tää sama ihminen sano mulle et "no mut sitä suositellaan että pudottaa eka sen painon ja vasta sit lenkkeilee"
Eli hän itse nimenomaan ajatteli että laiha on urheilullisempikin jopa vaikkei olis urheillu päivääkään, kuin vähän ylipainoinen...... :D aika ristiriitasta ja myöskin vääriä olettamuksia.. laiha ei oo sen terveempi ku lihava..
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Mä painan saman verran eli 63 kg ja olen 176 cm ja olen ihan normaalipainoinen, en mitenkään laiha! Tuliko sinulla kirjoitusvirhe tai jotain ap?
Tuleeko jotenkin yllärinä, että noilla mitoilla ihminen voi olla hoikka, vaikka ihan normaalipaino onkin? Ei nyt mikään luikku kuitenkaan, vaan esim. urheilullinen hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko silloin onnellinen kun olisit lihavampi ja sinusta sanottaisiin: Kylläpä se on pulska.
Mielestäni sana hoikka on kehumista.
Laiha tai luiseva ei niinkään.Taitaa olla totta sanonta lihavat on lepposia.
Jos nyt noi kireällä on pipo teillä hoikilla. Olkaa onnellisia ruumiinrakenteestanne.
Tieräisittepä mitä lihavat tai edes hiukan lihavat saavat kuulla.
Toki on joskus oma syy. Mutta myös on niin, että jotkut ihmiset ovat hoikkia ihan ilman mitään ponnistelua tai vaivannäköä sen suhteen.
Kyllä hoikkana saa kuulla ihan riittämiin näitä "vain koirat juoksevat luiden perässä"-lauseita. Ei ne ole kehuja. En ymmärrä miten tämä liittyy lihavien leppoisuuteen mitenkään.
Jospa pointtina oli vihjailla, että muka harkitsee itsensä lihottamista muiden reaktioiden takia? Todellisuudessa käyttää nykyään M-koon vaatteita, ennen S-kokoa. Laihuuskommentit tulevat muilta luonnostaan, vaikka S-koko on jo mennyttä. Muisteleeko vanhoja?
Niin kuin joku jo totesi, alkaa ylipaino olla jo niin tavallista, että normaalipaino koetaan epänormaalina.
Mä laihduin aikoinaan reilu 30 kiloa 90 -> 57 kiloon (olen 163 cm pitkä) ja sain kuulla jo noin 65 kiloisena kauhisteluja kuinka laiha olen ja että älä nyt vaan laihdu enempää.
Olin silloin kolmekymppinen ja liikunnallinen. Kaiken lisäksi harrastin nuoruuteni mieluisinta lajia, pitkän matkan juoksua vaihtelevassa maastossa. Oli niin vapauttavan ihanaa jaksaa taas juosta 10-15 kilometriä luonnossa. Tämä tietysti mahdollisti melko runsaankin - ja terveellisen - syömisen. Ei auttanut tursakkeille selitellä, syömishäiriöiseksi epäiltiin.
Pienikokoinen ja siro kaverini ei koskaan arvostellut, enkä voinut välttyä ajatukselta, että melko monet arvostelijat olivat kateellisia. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Mä painan saman verran eli 63 kg ja olen 176 cm ja olen ihan normaalipainoinen, en mitenkään laiha! Tuliko sinulla kirjoitusvirhe tai jotain ap?
Tuleeko jotenkin yllärinä, että noilla mitoilla ihminen voi olla hoikka, vaikka ihan normaalipaino onkin? Ei nyt mikään luikku kuitenkaan, vaan esim. urheilullinen hoikka.
Niin tiedoksi, että ruumiinrakenne vaikuttaa myös siihen, että 165/60 voi näyttää pienemmältä kuin 175/60. Joillakin voi olla paljon lihasmassaa, joka on tiiviimmässä paketissa kuin puhdas rasva. Ja näin ollen ihminen voi painaa enemmän kuin ”sisar”.
Moni myös kauhistelee ihan ääneen, että kuinka noin pieni ihminen voi syödä noin paljon. Olisiko se ok kommentoida lihavan salaatin syöntiä, että miten voi olla noin lihava, vaikka syö vain salaattia?
Olen ollut koko ikäni todella hoikka, ison osan elämästäni alipainon puolella. Painoani ei ole juuri kommentoitu, oikeastaan vain terveydenhuollossa on kysytty asiasta. Pieneksi on joskus sanottu, kun olen myös lyhyt.
Joskus aiemmin sain kuulla samaa, mutta kaippa ihmiset on jo vuosien saatossa tottunut muhun. Olen 171 ja 55-56. Hoikka toki, mutta en mallia "kylkiluut näkyy". En tosiaankaan. Pullaa kyllä tuputetaan; otan, jos mieli tekee, yleensä ei tee. Herkkuja syön, mutta jää esim. yhteen keksiin tai pariin suklaa palaan. Se riittää mulle.
Mulla on syömishäiriötausta, jonka olen selättänyt ja hemmetin tyytyväinen itseeni nykyään tällaisenä. En korvaani lotkauta enää sille, mitä mieltä muut ovat. Tarpeeksi olen tullut haukutuksi lihavana lapsena ja teininä.
Jotkut tykkää mun kokoisista ja toiset eivät. Ei kaikkia voi koskaan miellyttää.
Saan myös kuunnella tuollaisia kommentteja. Ymmärrän että olen todella laiha (48kg/160cm), mutta tietäisipä vain ihmiset paljonko yritän lihottaa itseäni! Se ei vain onnistu ja itseäni harmittaa tilanteeni.
Oma painoni on jotain 55-60 kg ja pituutta minulla on 170 cm eli normaalipainoinen minäkin. Saan kuulla myös jatkuvasti kommentteja "laihuudestani". Luulen sen johtuvan pitkälti siitä, että kasvojeni muoto on aika kapea yhdistettynä siihen että käytän yleensä mukavan väljiä vaatemalleja, joten näytän ehkä laihemmalta kuin mitä olenkaan.
Ne, jotka ihmettelee miten noilla mitoilla voi olla muka hoikka... No, esimerkiksi 160 cm urheilullinen ja hoikka ystäväni painaa 60 kg, vaikka moni voisi kuvitella, että painaa 10 kg vähemmän. Käyttää myös M-koon vaatteita. Mitään ylimääräistä läskiä ei ole missään, mutta ei ole mitenkään luiseva.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jokin lihakseton pöhö, että suurin osa painostasi koostuu läskistä, niin se vaikuttaa kepeästi ulkonäköön ja mittoihin niin että saat lisätä 10kg painoosi ja siltä näytät ulospäin. Tiedän tämän ihan treenaavana ihmisenä että offseasonilla leveys kasvaa tuon verran vaikka painoa ei tulisi kiloakaan lisää koska läski vie tilaa.
Useissa tutkimuksissa elinaika on pisin lievillä alikaloreilla. Ilmeisesti happiradikaaleja tulee vähemmän ilman ruoan sulattamista.
63/168? Vau, ethän sinä edes ole laiha. Missä muumilaaksossa sä asut? Kaikki muut siellä ovat ilmeisesti painoindeksiltään vähintään 30.
Vierailija kirjoitti:
63/168? Vau, ethän sinä edes ole laiha. Missä muumilaaksossa sä asut? Kaikki muut siellä ovat ilmeisesti painoindeksiltään vähintään 30.
Ihannemitat naiselle. Ei liian laiha, ei liian lihava.
nykyajan hoikka on entisajan pullukka. tuo on iha fakta, näkee tilastoista miten paino kehittynyt vuosien saatossa.
100kg on hoikka jos ympärillä on 200 kilosia.
Mulla on vastaavia kokemuksia. Olen 54/158 ja saan jatkuvasti kuulla kuinka pieni ja hoikka olen, näytän lapselta, ei uskois, että oot jo nelkyt, mahtuisit varmaan matkalaukkuun etc. En tosiaan jaksa 3. makkaraa, yksi tai 2 riittää, mutta minullekin ruokaa tuputetaan.
Pituudesta saan kuulla enemmän kuin hoikkuudesta, mutta kumpaakin kuulee. Pätkä voin olla, mutta näillä kiloilla kaukana alipainosta. Yhtäkään lihavaa en ole töissä kuullut haukuttavan, mutta minä olen vapaata riistaa.
Tässä taas kaksoisstandardit. Hoikkaa saa piikittää, mutta ylipainoa pitää hyssytellä.