Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkeissä haudataan joukkohautoihin ihmisiä jotka normaalisti kodittomille yms. Onko Suomessa erilainen laki hautajaismenettelyistä?

Vierailija
11.04.2020 |

Jos Suomessa kuolee joku ja häntä ei voida tunnistaa, saako hän silti "oikean" hautapaikan hautuumaalta, vai hautaako valtio hänet vain jonnekin tuntemattomaan paikkaan? Mitä laki sanoo hautajaismenettelyistä Suomessa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hautuumaalla on varattu paikka joukkohaudalle, jos hommat menee jännäksi. Oman pitäjän hautuumaaltakin löytyy, kunnan papereissa merkattuna.

Täällä on vielä saaressa keskellä järveä jäljellä polkuja ja ojia. Saareen haudattiin ihmisiä kulkutautien aikoina. Lisäksi järvestä löytyy Ruumiskari, joka on saanut nimensä siitä, että vainajia oltiin viemässä kirkkoveneellä saareen haudattavaksi, nousi myräkkä, vene kaatui karille ja ilmeisesti myös soutajat hukkuivat. Sitä en tiedä, oliko tämä nälkävuosina vai jo aikaisemmin.

Vierailija
22/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistetäänkö myös täälläkin muitta mutkitta joukkohautaan hautapaikasta välittämättä jos tilanne riistäytyy?

Eiköhän Suomessa siirryttäisi polttohautaukseen, uskonto ei ainakaan estä täällä sitä kuten lähi idässä

Polttohautaus ei kuulu kristillisyyteen, se on pakanallinen tapa.

Uudessa testamentissa ei mitenkään oteta kantaa hautaustapaan. On syytä olettaa että juutalaiskristityt jatkoivat oman kansansa tapaa pistää äkkiä monttuun ja taas roomalaiset jatkoivat ainakin jonkin aikaa roomalaisten tapaa polttohaudata.

Ylösnousemuksen kannalta sillä ei ole pienintäkään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani kaikki voitaisiin polttohaudata. Samalla laillahan sitä maatuu maan sisässä, paljon nopeampaa ja hautaamiskustannukset voisi laittaa hautakiven ostamiseen tms. Olisi nätissä rivissä kaikki ja mahtuisi paljon paremmin hautausmaalle. On kummallista että nykypäivänä hukataan resursseja tuohon tilaa vievään hautaamistapaan.

Vierailija
24/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkitie-biisissä taisi mainita myös että vaari syö nyt ruohoa Honkanummella.

Noilla sanoillako? Niin kuin jostain laiduntavasta eläimestä puhuisi. 

Vierailija
25/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkitie-biisissä taisi mainita myös että vaari syö nyt ruohoa Honkanummella.

Noilla sanoillako? Niin kuin jostain laiduntavasta eläimestä puhuisi. 

Saatoin muistaa hiukan sinne päin.

Vierailija
26/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani kaikki voitaisiin polttohaudata. Samalla laillahan sitä maatuu maan sisässä, paljon nopeampaa ja hautaamiskustannukset voisi laittaa hautakiven ostamiseen tms.

Onko se nopeampaa? Jos New Yorkissa kuolee tuhat päivässä, niin onko tarpeeksi polttouuneja? Kyllä minä luulen, että maan sisään kippaaminen on nopeampaa tässä tilanteessa. Voi tulla h o lo kau sti mieleen monellekin, jos siellä kiireesti ihmisiä poltetaan. 

Vierailija
27/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ukkikaan kerro enään sodasta

Se kasvaa heinää Honkanummella

Nyt paremmin ymmärrän tarinan

Ja hänen tekojan arvostan

28/28 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani kaikki voitaisiin polttohaudata. Samalla laillahan sitä maatuu maan sisässä, paljon nopeampaa ja hautaamiskustannukset voisi laittaa hautakiven ostamiseen tms. Olisi nätissä rivissä kaikki ja mahtuisi paljon paremmin hautausmaalle. On kummallista että nykypäivänä hukataan resursseja tuohon tilaa vievään hautaamistapaan.

Samaa mieltä. Ruumiit ovat muutenkin turhia ja saastuttavia. Miksi näin kierrätyksen aikakaudella kukaan ei ole esittänyt ruumiiden uusiokäyttöä esim. lannoitteena?

Oman ruumiini olen testamentannut tieteelle.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi