Asiantuntijat suosittelevat koronarajoitusten jatkoa vielä vuodella - hyvästi ens talven lomamatkat!
Eurooppa harkitsee rajoitusten purkua mutta asiantuntijoiden mukaan poikkeustilan on jatkuttava ainakin vuoden ajan eli ”kunnes rokote on laajasti saatavilla”.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006471550.html?share=3ede9ce41412cc8…
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin Tegnell sanoi haastaattelussa että ulkomaanmatkat voi unohtaa tälle vuodelle ja lie onko paluuta entiselleen koskaan.
Lie onko :). Opetelkaa käyttämään lienee-sanaa oikein.
Lomamatkatko näissä rajoituksista on suurin huoli aloittajan mielestä? Aika vähän olet tässä kriisissä ottanut osumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän meilläkin mieluummin olla ilman ulkomaan turisteja, jos ei nyt tapahdu jotain ihmelääkkeen keksimistä lähiaikaoina. Minne oikein matkustaisitte? Veisitte tautia jonnekin jossa on vielä terveitä ihmisiä vai itse saamaan tartunnan jostain turistimaan uudesta korona-aallosta ja tuomaan senkin Suomeen?
Mistä uudesta aallosta? Ensimmäinen ole edes huipussaan, niin foliohatut odottaa jo popparit kourassa uutta virusta. Tsiisus!
Jos katsoo vähän omaa napaa pidemmälle, niin Aasiassa on jo uutta aaltoa ja on jouduttu uudestaan rajoituksia tekemään. Kiinaan se on mennyt muualta turistien mukana ja Singaporessakin ollaan jo varsin huolissaan. En usko, että Eurooppa olisi poikkeus ilman tiukkoja maahantulorajoituksia. Tanska on nyt hällentämässä omia rajoituksia, mutta haluaa laittaa 2 viikon karanteenin jopa siellä muista maista työssäkäyville. Sanoivat, että kun heidän omat matkalta palaavat joutuvat karanteeniin, niin miksei sitten Romaniasta tai Ruotsistakin maahan tulevat.
Niistä lomamatkoista tulisikin ikimuistoisia jos olisi 2 viikkoa mennen tullen karanteenissa ja viikon voisi ihastella turkoosia merta.
No ei kannata kenenkään matkustaa yhtään mihinkään ennen kun rokote on laajalti, siis täysin globaalisti käytössä. Tuskinpa se rokotekaan tulee olemaan 100% toimiva, vaan tarvitaan laaja laumaimmuniteetti ja sen lisäksi sairastuneiden eristäminen. Mutta on se kumma kun rikkaat ei pärjää edes yhtä tai kahta vuotta ilman jatkuvia kaukolentoja. Ei mikään ihme että kaikki on päin persettä, kun vaan minä minä minä ja minun matkustelu. 137
Nämäkin (a)siantuntijat voivat haistaa pitkän ja haisevan. Kukaan ei tule kököttämään kotonaan ensi vuoteen asti, tuskin edes kesään. Tämä on täysin kestämätön tilanne enkä edes puhu nyt mistään lomamatkoista. Onko tarkoitus viedä meidät takaisin jonnekin keskiajalle, siltä vähän näyttää.
Hyväosaisten hymistelyä tuo "ihanaa olla kotona ja tehdä töitä etänä perheen kanssa". Suurimmalla osalla meistä ei ole asiat noin hyvin ja siksi emme voi maailman tappiin asti pitää maata suljettuna ja raapia kalsareissa persettämme. Vähän empatiaa meillekin please.
Kyllä minun pitää vuosittaiselle aurinkolomalle päästä. Rikon sitten rajoituksia jos ei ole lupaa. Minä ja minun matkani on tärkeämpi kuin ihmisten henki.
T. Italian matkaaja
Espanjantaudistakin tuli 4 aaltoa. Joten nyt pitää vaan yrittää mahdollisimman hyvin tukahduttaa ja odottaa rokotetta. Toki rikkaita itkettää kun osakkeiden arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun pitää vuosittaiselle aurinkolomalle päästä. Rikon sitten rajoituksia jos ei ole lupaa. Minä ja minun matkani on tärkeämpi kuin ihmisten henki.
T. Italian matkaaja
Kiva olkiukko sinulla. Tajuatko, että toisilla on perhettä ja sukua ulkomailla eikä matkojen tarkoitus ole todellakaan huvittelu vaan se että näkee pitkästä aikaa rakkaitaan? Minulle olisi aivan sama, vaikka joutuisin paikan päällä olemaan sitten neljän seinän sisällä, kunhan pääsisin läheisteni luokse. Asun täällä Suomessa vain olosuhteiden pakosta, työt jne. Nytpä vaan ei ole niitäkään enää, kiitos koronavouhotuksen. Eli istun vuokrayksiössäni yksikseni, vähävaraisena ja toimettomana. Tätäkö meinasit että piti jatkaa vielä vuoden loppuun ja vielä sen ylikin jopa? Kyllä mielenterveys kiittää. Kokeilepa itse ensin.
Vierailija kirjoitti:
Nämäkin (a)siantuntijat voivat haistaa pitkän ja haisevan. Kukaan ei tule kököttämään kotonaan ensi vuoteen asti, tuskin edes kesään. Tämä on täysin kestämätön tilanne enkä edes puhu nyt mistään lomamatkoista. Onko tarkoitus viedä meidät takaisin jonnekin keskiajalle, siltä vähän näyttää.
Maksimissaan parisen prosenttia ihmisitä on sairastanut taudin ja silti kuolleita on kymmeniä tuhansia.
Oletko oikeasti valmis ottamaan todellisen riskin kuolemastasi vain siksi, että pääset shoppailemaan, ravintolaan tai urheilemaan?
Tämä tauti voi todella viedä meidät ”keskiajalle”. Haluammepa tai emme.
Vielä jos se muuntuu tappavammaksi toiseen aaltoon kuten espanjantauti aikanaan. Tai miettikää mustaa surmaa, ruttoa. Sehän niisti pahimmillaan 1/3-1/2 ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Italian matkaaja
Kiva olkiukko sinulla. Tajuatko, että toisilla on perhettä ja sukua ulkomailla eikä matkojen tarkoitus ole todellakaan huvittelu vaan se että näkee pitkästä aikaa rakkaitaan? Minulle olisi aivan sama, vaikka joutuisin paikan päällä olemaan sitten neljän seinän sisällä, kunhan pääsisin läheisteni luokse. Asun täällä Suomessa vain olosuhteiden pakosta, työt jne. Nytpä vaan ei ole niitäkään enää, kiitos koronavouhotuksen. Eli istun vuokrayksiössäni yksikseni, vähävaraisena ja toimettomana. Tätäkö meinasit että piti jatkaa vielä vuoden loppuun ja vielä sen ylikin jopa? Kyllä mielenterveys kiittää. Kokeilepa itse ensin.
:D
Jos olisit todella vähävarainen niin tietäisit, että moni suomalainen on joutunut olemaan erossa perheestään. Itsekin asuin Lapissa opintojen vuoksi ja äidillä oli varaa tulla käymään 1 kerran koko opintojen aikana. Siinäpä sinulle <3
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin Tegnell sanoi haastaattelussa että ulkomaanmatkat voi unohtaa tälle vuodelle ja lie onko paluuta entiselleen koskaan.
lieneekö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Italian matkaaja
Kyllä on mielenterveys heikolla tolalla, jos alle kuukaudessa alkaa polla hajoamaan. Eikä ole ollut edes todellista, kunnon ulkonaliikkumiskieltoa. Mitäs sitten teet jos sellaiseen joudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Milläs tämä kaikki sitten kustannetaan?
Ihmisten pitää alkaa käyttää luovuutta ja keksiä uusia elinkeinoja; tämä tilanne synnyttää ihmisillä uudenlaisia tarpeita. Entistä useampi voisi esim perustaa asiointipalveluyrityksen. Välttämättömyyshyödykkeiden myynti on nyt kannattavaa.
Ei haittaa yhtään. En ole 35 vuoteen matkustanu. Ihmettelen vaan suuresti näitä kiukuttelijoita kun ei kuukauteen pääse matkalle. Opetelkaa joskus olemaan kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Italian matkaaja
Nyt ei ole mitään koronavouhotusta, vaan maailmanlaajuinen pandemia, joka ylikuormittaa tehohoitoresursseja kaikkialla. Ei tässä kukaan kiusallaan ihmisten elämää halua rajoittaa. Toimet, joita tehdään, ovat tarkkaan harkittuja. Ne ovat ikäviä, mutta harkittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimissaan parisen prosenttia ihmisitä on sairastanut taudin ja silti kuolleita on kymmeniä tuhansia.
Oletko oikeasti valmis ottamaan todellisen riskin kuolemastasi vain siksi, että pääset shoppailemaan, ravintolaan tai urheilemaan?Tämä tauti voi todella viedä meidät ”keskiajalle”. Haluammepa tai emme.
Vielä jos se muuntuu tappavammaksi toiseen aaltoon kuten espanjantauti aikanaan. Tai miettikää mustaa surmaa, ruttoa. Sehän niisti pahimmillaan 1/3-1/2 ihmisistä.
Suomessa kuolisi ilman rajoituksia pahimman arvion mukaan 8000 riskiryhmiin kuuluvaa joista 99% vanhuksia. Eli pahimmillaankin virus aiheuttaa vain kuolleisuus piikin iäkkäimmissä ryhmissä. Näillä on kohonnut kuolleisuus riski eli ei korona ole mikään kuolemantuomio. Ei tämä ole todellakaan mikään maailmanlopun tauti eikä edes ratkaise eläkepommia vaikka jotkut ilkeämieliset niin vihjailevat.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa yhtään. En ole 35 vuoteen matkustanu. Ihmettelen vaan suuresti näitä kiukuttelijoita kun ei kuukauteen pääse matkalle. Opetelkaa joskus olemaan kotona
Ai kuukauteen, olisikin. Mua huolestuttaa, että pääsenkö Suomeen perhettä tapaamaan tänä vuonna ollenkaan. Luultavasti pääsen, mutta takaisin en välttämättä. Ahdistaa oikeasti tämmönen. En harrasta mitään aurinkolomia ollenkaan.
Olisin onnellinen, jos kesällä pääsisi edes läheisiä tapaamaan esim. mökkeilyn merkeissä.
Suosiolla luovun kaikista massatapahtumista, risteilyistä, ulkomaanmatkoista.
Ehkä terassit, ulkoilmaravintolat, kivat kotimaan matkakohteet joissa tarpeeksi tilaa turvaväleihin onnistuisi.
Niin, eihän sitä vielä kukaan tiedä pääsemmekö koskaan enää palamaan vanhaan.
Ehkä tämä on tosiaan uusi normaali. Maailma ympärillämme kutistuu taas merkittävästi pienemmäksi. Globalisaatio peruutetaan ja maailmamme voi kutistua kansallisvaltion sisään mahtuvaksi. Ehkä jopa pienempiin alueisiin.
Ehkä virus pitää meidät loitolla toisistamme vuosikymmenen? Tai kaksi? HIV: n jonkinmoiseen hallintaan meni pari vuosikymmentä eikä rokotusta ole vieläkään, mutta tartunta oli selkeä tapahtuma.
Korona väijyy piilossa keskellämme, emmekä koskaan tiedä, koska nalli napsahtaa.
Kukaan ei vielä tiedä koska ja miten tämä päättyy.