Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jumitus ihmiseen - mikä psyykkinen häiriö?

Jumiruusu
10.04.2020 |

Mulla on sellainen ominaisuus ollut vissiin aina, että jumitun emotionaalisesti ihmisiin, jotka ei välitä musta paskaakaan. Eli mulla on ollut nuoruudessa useita pitkäaikaisia yksipuolisia ihastumisia. Mulla oli yksi pitkä suhde, mutta mies lakkasi rakastamasta mua ja jätti, mutta mä olin ajatuksissani jumissa häneen pari vuotta. Sit kohtasin miehen, treffailtiin, hän totesi, että haluaa jatkaa vain ystävinä. Hyväksyin sen, koska itsekin tajuan, ettei sovita yhteen... mutta oon taas jumittunut häneen. Eli tiedän ettei meistä tule ikinä kitään, mutta en osaa lopettaa unelmoimasta hänestä.

Mä tajuun että tämä ei ole normaalia, mutta mitä tämä on? Siis onko tälle jokin diagnoosi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuus? Menettämisen pelko?

Vierailija
2/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pakkomielteinen *lääkärikieltä*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuo sama. En tiedä myöskään mikä häiriö on.

Olisiko joku että projisoi toiseen mun omat tarpeet ja en uskalla itse elää elämääni ja ottaa siitä ohjia.

Se on nyt mun seuraava projekti että teen itse isoja esim taloudellisia päätöksiä omien päätelmien pohjalta ja kannna niistä riskin ja vastuun.

Mulla oli todella hallitsevat ja lyttäävät vanhemmat.

Vierailija
4/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuutta olen itsekin pohtinut, mutta moni siitä lukemani asia ei ihan istu tähän taudinkuvaan.

ap

Vierailija
5/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään diagnoosia tarvitse mutta kannattaa miettiä, täyttääkö tuon ihmisen ajatteleminen sinussa jotain tarvetta. Mitä saat siitä, että unelmoit? Mistä jäät paitsi, jos et unelmoi?

Itsellenikin tuollainen jumittuminen on tuttua. Viimeksi jumituin mieheen, johon olin hieman ihastunut ja jolta sain valtavasti imartelevaa huomiota. Tiesin jo silloin ettei siitä mitään enempää tulisi, mutta juuri tuo huomio oli niin ihanaa että vieläkin vellon niissä muistoissa :D

Vierailija
6/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pakkomielteinen *lääkärikieltä*

Pakkomielteinen joku, joo, pakkomielteeltähän tuo tuntuu.

ap

Vierailija
7/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko joku että projisoi toiseen mun omat tarpeet ja en uskalla itse elää elämääni ja ottaa siitä ohjia.

Se on nyt mun seuraava projekti että teen itse isoja esim taloudellisia päätöksiä omien päätelmien pohjalta ja kannna niistä riskin ja vastuun.

Projisoi toiseen omat tarpeet... hmm, tätä sietää miettiä, kiitos.

Omat vanhempani olivat myös melko hallitsevia ja lyttääviä.

ap

Vierailija
8/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole psyykkinen häiriö kyseessä. Terapia auttaisi kuitenkin.

Vierailija
9/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään diagnoosia tarvitse mutta kannattaa miettiä, täyttääkö tuon ihmisen ajatteleminen sinussa jotain tarvetta. Mitä saat siitä, että unelmoit? Mistä jäät paitsi, jos et unelmoi?

Itsellenikin tuollainen jumittuminen on tuttua. Viimeksi jumituin mieheen, johon olin hieman ihastunut ja jolta sain valtavasti imartelevaa huomiota. Tiesin jo silloin ettei siitä mitään enempää tulisi, mutta juuri tuo huomio oli niin ihanaa että vieläkin vellon niissä muistoissa :D

Kyllä se varmaan jotain tarvetta täyttää. Tarvetta rakastaa ja olla rakastettu. En varmaan jäisi mistään paitsi... tai ehkä jonkinlaisesta tunnekokemuksesta? Tuossa kokeilin sellaista, että kielsin itseäni muutaman päivän ajan ajattelemasta hän ja tuloksena oli suunnaton alakulo ja harmitus. Ihan kuin olisin riippuvainen siitä unelmoinnista.

Vierailija
10/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ollut myös tuollaista: olen jotenkin ripustautunut ihmiseen... ja kun olen kuvaillut suhdettani häneen esim. psykoterapeutilleni ja sittemmin päästänyt irti tästä ripustautumisen kohteesta niin terapeutti on rohjennut sanoa että tyypillisesti ihmiset eivät kuvaile ihastuksensa kohdetta niin kuin minä olen kuvaillut tätä ihmistä. Olen vain halunnut ihan valtavasti että juuri hän tykästyisi minuun, pitäisi minua tärkeänä.

Olisi varmaan tosi kiva olla näissä kiintymyssuhteissa niinkun... normaali, tai jotain.

Vierailija
11/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limerenssi

Vierailija
12/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä ollut myös tuollaista: olen jotenkin ripustautunut ihmiseen... ja kun olen kuvaillut suhdettani häneen esim. psykoterapeutilleni ja sittemmin päästänyt irti tästä ripustautumisen kohteesta niin terapeutti on rohjennut sanoa että tyypillisesti ihmiset eivät kuvaile ihastuksensa kohdetta niin kuin minä olen kuvaillut tätä ihmistä. Olen vain halunnut ihan valtavasti että juuri hän tykästyisi minuun, pitäisi minua tärkeänä.

Olisi varmaan tosi kiva olla näissä kiintymyssuhteissa niinkun... normaali, tai jotain.

Voiko kysyä lisää...miten olet sitten kuvaillut ihastukse kohdetta? Mitä hän tarkoitti tuolla kommentilla?

Samassa veneessä ollaan. Kolme vuotta olen yöt päivät ajatellut ihmistä, joka ei pidä minuun mitään yhteyttä.

Vierailija
13/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin, että pääsen irti edellisestä ripustautumisen kohteesta, kun löytyy joku uusi sellainen. Ja tunnistan tuon valtavan halun että hän pitäisi mua tärkeänä ja rakastaisi mua. Mä myös häpeän tätä ripustautumista enkä paljasta sitä kohteelle sen jälkeen, kun olen selvästi tullut torjutuksi. Olen mielestäni aika nolo.

Jotain samaa kuin limerenssissä on joo, mutta jotain hyvin erilaistakin. Käsittääkseni limerenssiä potevalke se rakkaus on ikäänkuin totta, kun taas mä tajuan ettei ole totta, että on vain unelmaa ja jumitusta.

ap

Vierailija
14/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kysyä lisää...miten olet sitten kuvaillut ihastukse kohdetta? Mitä hän tarkoitti tuolla kommentilla?

Samassa veneessä ollaan. Kolme vuotta olen yöt päivät ajatellut ihmistä, joka ei pidä minuun mitään yhteyttä.

En ole koskaan kuvaillut terapeutilleni ihastuksen kohdetta koska terapian aikana ei ole ollut sellaista aitoa ihastusta. Olen vain jumittanut tämän yhden ihmisen kanssa, ja oikeastaan nyt vajaa vuosi irtautumisen jälkeen olen aika onnellinen siitä etten ole enää hänen kanssaan tekemisissä.

Näin maallikkona uskoisin että kyse on tällaisesta: sekä aidosti ihastunut, että muusta syystä toiseen "jumittuva" voi päätyä ajattelemaan toista ns. 24/7. Molempiin kuuluu käsittääkseni halu siihen että tämä kohde jotenkin hyväksyisi jne., mutta _jos_ olen ymmärtänyt oikein niin ihastunut ihminen myös kuvailee ihastuksen kohdetta aika pitkälti täydellisenä. Minä en tätä tehnyt, minulle oli tärkeintä että minä olisin hänelle tärkeä.

Yritän tässä lennossa pohtia suhdettani tähän jumituksen kohteeseen... ehkä olennaista oli ollut minun ja terapeutin välisessä kommunikaatiossa sellainen asenne minulta että "kelpaanks mä nyt sille".

Vierailija
15/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epäillyt hylätyksi tulemisen raastavan kokemuksen syyksi myöskin hallitsevia, lyttääviä vanhempia, niin kuin myös omia emotionaalisesti epävakaita lapsuusaikoja. Ehkä kaipaan yhä sitä saavuttamatonta ehdottoman hyväksynnän ja pohjattoman onnen tunnetta, vaikka samalla tavallaan tiedän, että toisin kuin lapsena, aikuisena se syntyy itsestä, ei muista.

En usko, että kipeistä tunteista voi päästä koskaan täysin eroon, eikä pyrkimys siihen saata olla edes hyödyllistä. Voi olla parempi vain korvata vanhat ajatukset hyväksynnästä määrätietoisesti uusilla. Kun uusi ajatus tuottaa aiempaa ajatusta enemmän hyötyjä, uusi ajatus vahvistuu ja syrjäyttää vanhan.

Vierailija
16/17 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tietää, millaisia kokemuksia torjunnasta näillä torjujillakin on, niin myös vanhemmillasi. Varmaan juuri itsetuntotekijät vaikuttavat, mutta et näköjään ainakaan torju tunteitasi peittäen ne esim. jatkuvaan raivoon.

Vierailija
17/17 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtavaa kun kommentteja ei julkaista vaan on vaan tarkastuksessa...ehkä kipein aihe ikinä tämä eikä saa ääntään kuuluviin.